Délmagyar logó

2017. 04. 25. kedd - Márk 6°C | 20°C Még több cikk.

SZKT: fejlesztések és balsikerek kora

A legtöbbet támadott szegedi cégvezető Dózsa Gábor. Az SZKT igazgatóját azonban a város vezetése támogatja, az önkormányzati közlekedési cég pedig egyre csak nő. A társaság repteret és parkolóházat is üzemeltet. A szegedi buszok közlekedtetését viszont a Volán nyerte el.
Az igazgató elhatározta: buszra és villamosra is megszerzi a vezetői engedélyt. Fotó: Segesvári Csaba
Hajnalban fölkelt, bement a trolitelepre megnézni, hogyan dolgoznak éjjel a szerelők. A munkások hálózsákban aludtak, erre kirúgta az egész műszakot. Amikor Dózsa Gábor három éve az SZKT igazgatója lett, rendet akart csinálni. Egyszer az igazgató feleségének a kocsiját is elvitte a pókos autó – a férj kifizettette nejével a büntetést. Dózsa azt mondta: így történt, nincs kivételezés.

A korábban egyre csak töpörödő SZKT igazi kisgömböccé vált ebben az önkormányzati ciklusban: visszaszerezte a korábban magánosított járműjavítást és parkoltatást; buszokat vettek, jármű-összeszerelésbe kezdtek, repteret üzemeltetnek, seprőgéppel parkolót takarítanak, tilosban parkoló autókat szállítanak el.

Dózsa az egykori Csehszlovákiában erdészeti gépészmérnöknek tanult, a szegedi főiskolákon oktatott, kandidátusi értekezését is erdészeti gépekről írta. Az SZKT közelébe úgy került, hogy fordítóként részt vett trolik és villamosok beszerzésében és honosításában, aztán cége trolikat, villamos váltókat szállított az SZKT-nak. Ő úgy fogalmaz: tíz év alatt autodidakta módon bedolgozta magát a szakmába. Három éve a városvezetés őt választotta a cég igazgatójának. Azt mondja, nevet szerzett az SZKT-nak, szabadidejét is a járműveknek szenteli. Az ellenzék állandóan bírálja, a város vezetése viszont meghosszabbította megbízatását.

Buszos bukta

Dózsa Gábor idén óriási sikert remélt. Szeged önkormányzata megversenyeztette a buszos közlekedési cégeket. A pályázatra először az SZKT adott jobb ajánlatot, de a Tisza Volán nagy árengedménnyel végül megelőzte őket. Az SZKT ennek ellenére megtartja apránként összevásárolt, esetenként jelentős költséggel felújított használt buszait. Ezek egy részéből trolit építenek, másik részüket troli- és villamospótlóként közlekedtetik, így nem kell a Volántól járműveket bérelni erre a célra.

Vállalta, hogy kevés pénzből egyenesbe hozza a céget. Kezdetben már az gondot okozott az SZKT-nak, hogy elég működőképes villamost találjanak. Gyorsan kijavítottak több kocsit, feszített karbantartási tervet vezettek be. Dózsa Németországban használt villamosokat vett, amelyekből azóta már kilenc állt forgalomba.

Közben a cég gyors járműfejlesztésbe kezdett. Dózsa még vállalkozóként épített egy újszerű trolit, amelyet az SZKT akkori vezetése több évre bérbe vett tőle. Igazgatóként további trolikat szereltetett össze a cégnél. Szegeden készülő járműveket akart eladni Debrecenbe és Budapestre is, de a megbízásokat a rendre a Ganz Transelektro nyerte el. Dózsa azonban kiemeli, hogy a konkurens cég komoly nehézségekkel küzd, az SZKT-nál viszont gőzerővel dolgoznak: épp használt Mercedes buszokat trolisítanak, villamos pótkocsit építenek telepükön. Mindezen túl készülnek a felújított reptér működtetésére, fejlesztik a 4-es vonalat.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A baromfipestis legerősebb változata támadott

A baromfipestis legerősebb változata fertőzött Kübekházán és Röszkén, ahol négy portán mintegy… Tovább olvasom