Délmagyar logó

2016. 12. 10. szombat - Judit 0°C | 9°C

SZKT: Nincs pénz béremelésre

Szeged - Nincs pénz, mert a városháza nem engedi – indokolta a béremelés elmaradását Tóth István Tibor igazgató a SZKT dolgozóinak. Két szakszervezet magyarázatot vár a város képviselőjétől, a harmadik ennél is tovább megy.
Elfogtunk egy levelet, amelyet a Szegedi Közlekedési Kft. ügyvezető igazgatója a cég dolgozóinak írt a hét elején a bértárgyalásról. Tóth István Tibor lényegében azt hangsúlyozza: nincs pénz idén béremelésre. Ha a társaság felelőtlenül mégis bért növel, akkor lehet, hogy később elbocsátásokra is sor kerül. Azzal indokol többek között, hogy a cég a bérek emeléséhez szükséges támogatási igényét betervezte, de azt a polgármesteri hivatal nem hagyta jóvá, nem ismerte el az ezzel kapcsolatos költségeket. (Az eredeti üzleti tervben az SZKT 5 százalékos bérfejlesztést tervezett – a szerk.) – Nem tudunk bért emelni, ha nem hagyják jóvá az üzleti tervünket. Az az üzleti terv, amit beküldtünk, az is veszteséget tartalmaz. Ugyanúgy, ahogy tavaly a 2-es villamos költségéből nem kaptunk meg egy vasat sem, holott a közgyűlés erről határozatot fogadott el – tette hozzá szóban a cégvezető. – Nehezen fogunk tudni beadni módosított üzleti tervet úgy, hogy nincs benne béremelés, mert a dolgozókat értékelni kell. Ha elmennek a cégtől, még drágább lesz új járművezetőket kiképezni. Lehet valamit spórolni azzal, ha például nem visszamenőleg emelnénk bért, hanem júliustól, de akkor is gond lesz jövőre.

Szúnyog Péter szeretné folytatni a bértárgyalásokat. Fotó: Frank Yvette
Szúnyog Péter szeretné folytatni a bértárgyalásokat.
Fotó: Frank Yvette

– Megrekedtek a bértárgyalások. Azt kértük az igazgatótól, hogy a jövő heti fordulón a tulajdonos önkormányzat képviselője tisztázza, miért nem kap az SZKT annyi támogatást, amennyi a működéséhez szükséges – kommentálta az igazgatói levelet a félezer dolgozó ötödét képviselő Szegedi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezetének titkára. Szúnyog Péter hozzátette: százalékokról nem esett szó. Tisztességes béremelést szeretnének, mert 2010 óta nem volt, azóta csak a kötelező bérkompenzációt kapták meg, ezzel együtt vannak, akik kevesebbet keresnek, mint három éve. Úgy látja, politikai vita kereszttüzébe kerültek; amióta nem Dózsa Gábor az igazgató, azóta a cég alulfinanszírozott. A nagyjából száz dolgozót képviselő SZKT Munkástanácsa is kivár, Vanyó Attila elnök úgy fogalmazott: a lelküknek is jót tenne egy béremelés. Úgy tudják, a fideszes Bohács Zsolt vezette vagyongazdálkodási bizottság Keresztúri Farkas Csaba jobbikos önkormányzati képviselőt delegálja a bértárgyalásra.

Egy másik levelet is kapott a budapesti központú Belföldi Tömegközlekedési Dolgozó Szakszervezetének szegedi tagsága. Ebben Tóth István Tibor azt írja: a BTDSZ politikai csatát, hatalmi harcot vív, amiből az SZKT nem kér, mert a cégnél a túlélés a tét. Szabó István elnök az érdekképviselet életébe történő durva beavatkozásának minősíti a levelet, az üzemi tanácsi választások idején. A bértárgyalás kapcsán azt kifogásolja, hogy nem egy döntéshozót küld a város. A személyt nem ellenzik, de elvárják: alá is írja, amiben megállapodnak. Az elnök szerint az is probléma, hogy a társaságtól – személyes adatokra hivatkozva – nem kaptak a cégvezetés átlagfizetésére vonatkozó információt. Gond még, hogy megszüntették a járművezetők vontatási pótlékát, ami 20 százalékos bércsökkenést eredményezett. Lát tartalékokat, amivel spórolni lehetne. A szakszervezeti elnök hozzátette, nagyon fontosak a szegedi kollégáik, ezért a napokban felkereste Botka László polgármestert, egyeztetett vele, kérdéssort adott át neki, és a jövő héten folytatják a tárgyalást. Azzal indokolta a lépést, hogy döntési helyzetben a közgyűlés és elsősorban a városvezető van, hiszen az a Fidesz-frakció sem fogadta el az SZKT üzleti tervét, amelyik kinevezte az igazgatót.
Solymos: az igazgató ostobának nézi a dolgozókat

Solymos: az igazgató ostobának nézi a dolgozókat

Solymos László alpolgármester Tóth István Tibor levelei kapcsán úgy reagált: „az igazgató már többször bizonyította alkalmatlanságát, nem véletlen, hogy egyszer már kirúgta az SZKT éléről a korábbi fideszes városvezetés, érthetetlen, hogy most miért ragaszkodik hozzá a Fidesz. Mint ahogy nem véletlen az sem, hogy az április 12-i közgyűlés a cégek üzleti tervei közül egyedül az általa benyújtottat nem fogadta el megalapozatlansága miatt. A kormány az idén 500 millió forintot vett el a szegedi városi tömegközlekedés támogatásából, melyből 280 millió illette az SZKT-t, a fennmaradó rész a Tisza Volánt. Szeged önkormányzata ennek ellensúlyozására 180 millió forinttal több támogatást ad az SZKT-nak, mint 2012-ben és egyszeri, 115 millió forintos kötbér bevétele is van idén a cégnek, vagyis a kormányzati elvonás ellenére ugyanannyiból gazdálkodik, mint tavaly. Igaz, mindeközben az igazgató feleslegesen bővítette az igazgatóság létszámát 15 fővel, és a polgármestert gyalázó fideszes pártkiadványnak a támogatására szórja el a cég pénzét. Tóth a felelőtlen gazdálkodása ellenére ostobának nézi az SZKT dolgozóit, így érthető az is, hogy közutálatnak örvend közöttük."

Dr. Tóth István Tibor, ügyvezető igazgató május 6-i sajtóközleménye (kommentár és változtatás nélkül közöljük):

Mély megdöbbenéssel tapasztaltam, hogy az általam a közelmúltban megírt belső levelek, milyen publicitást, s félreértelmezést nyertek.
Véleményem szerint, ismételten egy politikai zavarkeltésről, sajnos már a lakosságot is érintő félrevezetéséről van szó. Azzal, hogy tájékoztatni szeretném Kollégáimat a jövőről, nem pedig illúziókkal próbálom a jó hangulatot fenntartani, inkább partnernek tekintem Őket, mintsem ostobának, hiszen meggyőződésem, hogy minden dolgozónak joga van tudni a cég aktuális helyzetéről, jövőjéről. Nincs hazugság, nincs titok!
Egyenlőre nem az én stratégiai döntésem, hogy ne emeljünk bért. Kevés valós információ kering ezzel kapcsolatban a sajtóban, de remélhetőleg az tisztán kiderül, hogy 2011-tőla parkolási bevételekkel együtt csökkenő önkormányzati támogatás a városi szintű utazási bevételeink elmaradásával, az energia-, anyag- és munkaerőköltségek növekedése kényszerhelyzetbe hozta többek között az SZKT-t is.

Sikerült a Kollégáim segítségével, több mindent végrehajtani, ami pozitívan hatott a Szegedi Közlekedési Kft. pénzügyi és számviteli eredményére egyaránt. Amiből csak tudtunk, visszavettünk, vagy pénzt csináltunk. Ahogyan a kommunikációs és marketing kiadásokból 5-12 millió forinttal, utazgatásokra, kiállításokra, konferenciákra 10 milliókkal költünk kevesebbet,mint 2010 előtt, az ingóságainkból közel 100 milliónyit kiárultunk, de azonos mértékben csökkentettük az amortizációs költségeket is.

Hiszem, hogy nem az a hosszú távon célra vezető út, hogy sorozatosan rövidtávon jónak tűnő döntéseket hozva, egyszer csak fizetésképtelenné válik a Társaság. Célom a munkahelyek hosszú távú, biztos megőrzése, a Kollégáimmal való kiegyensúlyozott viszony, még ha ez sokszor kompromisszumokkal és kényszerdöntések meghozatalával is jár.
Rosszindulatú és hibás állítás, hogy a cégvezetés átlagfizetéséről nincs információ, mert az fent van az internetes honlapon a közérdekű adatok között. Rosszindulatú és hibás a vontatási pótlékkal kapcsolatos adat is, mivel az eredeti 22%-os pótlékot még elődöm mérsékelte 5%-ra, a járművezetők 2/3-át érintve így már havi nettó 1300 Ft mértékben, ami viszont nem esélyegyenlőségen alapult. Valóban igaz, hogy üzemi tanács választás lesz, ami miatt aktivizálódnak és kétes eszközökhöz is képesek nyúlni egyesek, akár a város vezetését is megtévesztve.

Én nem vallom az előző vezetéssel szemben, hogy „… A dolgozók csak annyiban különböznek a rabszolgáktól, hogy hazamehetnek aludni…"

Szeged, 2013. május 6.
Dr. Tóth István Tibor
ügyvezető igazgató

Olvasóink írták

83 hozzászólás
  • 83. polo 2013. május 07. 09:03
    „A dolgozok béremelésére nincsen pénz ez természetes, de a vezetők juttatására és egyéb pénzbeli juttatására azért akad 30-40 millió.
    Ez ugyan olyan mint a klinikán is a dolgozóktól mindent elvettek már mert nincs pénz de a főfejek továbbra is megkapják a prémiumukat ami ugyan csak 40-50 milla, ha kevés valakit elküldenek vagy megvonják a veszélyességi pótlékot és tovább dőzsölnek.
    A rektor havi fizetése 3.5 millió forint és szerintem nem érdemli meg de ez az én véleményem.”
  • 82. Moon 2013. május 06. 20:09
    „Kicsit elvonatkoztatva a cikktől.....
    Nagyjából minden munkáltatóra igaz a cikk címe.
    Folyamatosan csökken a munkabérek vásárlóértéke, ennek ellentételezése egyik munkáltatónak sem érdeke jelenleg....
    Pedig a fogyasztás növekedéshez megfelelő bérek kellenek.”
  • 81. csonakos 2013. május 06. 13:09
    „80. ifj. Nagy Gábor 2013.05.05. 22:40
    Nem tudom föltünt-e mostanában a trollok elkezdtek magázódni, fölrugva ezzel a netikett íratlan szabályait! Szerintem ezt adták ki pártutasításba nekik és ők hű alattvalók! A hazudozás, a kiadott KSH adatok figyelmenkívül hagyása megszokottá vált! Valamit éreznek!”
  • 80. ifj. Nagy Gábor 2013. május 05. 22:40
    „79. Figyelő
    "s maga engem ne tegezzen"

    Hazudni szabad, tegezni nem? érdekes hozzáállás... :-))))))”
  • 79. Figyelő 2013. május 04. 10:08
    „44 - s számon jegyzett hozzászólónak!
    Meg kellene magának néznie - s maga engem ne tegezzen - a szegedi, helyi menetrend 2012 kiadványt, és a 2013 évi kiadványt, a kettőt tételesen összehasonlítani, és utána össze vissza firkálni!

    Megértem én magát, hogy fájdalmas kín az igazság, de ez van, elvtárs!

    Csak, hogy tudjon róla, a szegedi gusztustalan jegy és bérlet áremelés + az ettől még gusztustalanabb járatritkítások, hétvégi járat leállítások a Gazdasági Versenyhivatalnál vannak!”
  • 78. szatyi 2013. május 04. 09:44
    „"76. Lucia 2013.05.03. 22:27
    Most miért kötözködsz? De komolyan! "

    Azért, -mert ha nem vetted volna észre- a cikk nem az SZTE dolgozóinak a bérutalásáról szól! De komolyan!”
  • 77. Roxy08 2013. május 04. 08:04
    „Lucia

    " A munkabért legkésőbb - ha munkaviszonyra vonatkozó szabály vagy a felek megállapodása eltérően nem rendelkezik - a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig kell kifizetni. Ha a bérfizetési nap pihenőnapra vagy munkaszüneti napra esik, a munkabért legkésőbb a megelőző munkanapon kell kifizetni (Mt. 155. §)."
    Az SZTE-n is így van! Reklamációnak nincs helye!”
  • 76. Lucia 2013. május 03. 22:27
    „58.
    Most miért kötözködsz? De komolyan! Ha érdemben nem tudsz hozzászólni, akkor inkább hallgass!
    A mai utalásnak vége. Szombaton és vasárnap NINCS utalás! Ha hétfőn érkeznek meg az SZTE-s dolgozók bérei, akkor az már késés! Erről senki sem tájékoztatta a közalkalmazottakat! Ha 5-e hétvégére esik (mint most is), akkor az előző pénteken kell fizetni! A Posta pl. így is csinált! A postások ma megkapták az áprilisi jussukat! Az SZTE DOLGOZÓI MIÉRT NEM?
    Nem lehetne - egy ráérő újságírónak - utánajárni? (Egy telefon is elég lenne.) Megköszönném!
    Jó éjszakát!”
  • 75. lukrecia 2013. május 03. 20:47
    „Erről talán őt kellene megkérdezni. A szegedi politikusokat mostanában nem annyira követem, annyira súlytalanok, laikusok. a saját gazdagodásukon kivül a gazdasághoz végképp nem értenek. azt mondtatok én frakk vagyok:)”
  • 74. frumag 2013. május 03. 20:31
    „Szerintem az igazgató úr azt se tudja, hogy mennyit keresnek a dolgozójai. Egyébként a Nemes úr már az egész családját berakta az Szkt-hoz. Biztos szegények nélkülöztek a munkanélküli segélyből!!!!! Feltételezem, hogy a Nemes úr felesége vagy élettársa több fizetéssel van felvéve mint egy kocsivezető. Mindent elvonnak már az úgy nevezett fizikai állománytól. Ehhez persze hozzá tartózik az is, hogy állitólag létszám stop van, és már akkor is az volt amikor a Nemes oda vitte a sleppjeit. Lehet, hogy mind a két Vezetőt lapátra kellene rakni, de jó nagyra!!!! Arról nem is beszélve, hogy egy pár hónapja a Nemes úr még Ford Fusionnal mászkált most meg egy hatalmas Renaultja van ami természetesen új.”
  • 73. Commander-V2 2013. május 03. 20:18
    „70: Önben Haág Zalánt tisztelhetjük esetleg? Ő szokott ilyen érdekes logikával érvelni. :P”
  • 72. macs 2013. május 03. 18:46
    „60. strangerrr,
    érdekes a nyugdíjkassza hiánya, mert nyugellátásra végül 88,2 milliárddal kellett többet költeni 2012-ben, (2011-ben csak 0,2 milliárd forint a hiány) ennek egyik oka, hogy a kormány - az ígéretét betartva - visszamenőleg megemelte az ellátmányokat, hiszen az infláció a vártnál magasabban alakult (így összességében 5,9%-kal kellett emelni a nyugdíjakat 2012-ben). A másik ok pedig, hogy a nőknek 40 év jogosultsági idő alapján járó nyugdíjat igénybe vevők létszáma a tervezettnél jóval gyorsabban nőtt. Mindez az NGM államháztartási jelentéséből derül ki.”
  • 71. strangerrr 2013. május 03. 18:31
    „69. Elolvastam. Ez egy sima tőke fedezeti rendszer. Csak most nincs meg az a tőke amit a mai nyugdíjasok befizettek. Tényleg közgazdász írta ezt?:)

    http://kiszamolo.hu/a-nyugdijkerdes-mekkora-is-a-problema/”
  • 70. lukrecia 2013. május 03. 18:28
    „65. kisrokon: a szakszervezet az Mszp előretolt bástyája. Mszp kormányzás alatt végképp jó minden, de h most miért nem érdek érvényesítenek?? Mert Botka a polgármester. :)) Ha Fideszes lenne , akkor kitalálnák ám a módját a szabályos betartásnak.
    A dolgozó szakszervezet nélkül nem tüntethet, mert minden további nélkül kipenderíthetik azonnal is. Ha mindezt a szakszervezettel egyeztetve teszi, sőt be is jelenti a vállalat vezetés felé 14 nappal előtte , akkor minden szabályos -- és a vezetés tűrni köteles. Előtte azonban valóban tisztázandó , hogy az Önkorm. nem ad keretet, és az is h az igazgató valóban oda vett -e 1-15 ejtőernyőst maga köré :???”
  • 69. csonakos 2013. május 03. 18:07
    „68. strangerrr 2013.05.03. 17:58
    Segítek!
    http://www.delmagyar.hu/gazdasag/nem_a_fiatalok_tartjak_el_a_nyugdijasokat/2299947/”
  • 68. strangerrr 2013. május 03. 17:58
    „62. Ha belinkeled elolvasom a szegedi "közgazdász" írását:)”
  • 67. TrombiFrédi 2013. május 03. 17:56
    „Béremelésre nincs pénz, ön, illetve holdudvar megjutalmazásra, valamint annak javaslására, valamint járat "ésszerűsítésre - magyarul ritkításra- van elképzelés a Torony alatt!!!”
  • 66. fattboy 2013. május 03. 17:32
    „61. alak
    Érdekképviselet van három ebből kettő keményen védi a cég érdekeit.Szerinted T.I.T miért haragszik ennyire a B.T.D.Sz re???”
  • 65. kisrono 2013. május 03. 17:26
    „Egyébként én egyvalamit nem értek:ha ennyi szakszervezet van vhol,akkor hogy lehet elvenni mindenféle pótlékokat és hogyhogy nem volt három éve béremelés???Maszek világban értem,hogy kuss van a dolgozónak,de itt ezek nem azért vannak,hogy flottul menjenek a dolgok?Vagy naív vagyok? :))”
  • 64. kisrono 2013. május 03. 17:10
    „Két szkt-s beszélgetése tegnap a trolin: -...csak azt nem értem,hogy miért éri meg a cégnek,hogy 20 éve itt dolgozó elmegy és helyette 400 ezerért kiképzünk egy újoncot...
    Azt hiszem,hogy no comment!”
83 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Nem tudni, mikor indulhatnak újra a Pesák

Nem sikerült elhárítania a szoftverhibát a lengyel gyártó cég szakembereinek, ezért a 9-tagú Pesa-flottából kijelölt villamos nem tudta teljesíteni az előírt 1000 kilométeres próbautat. Tovább olvasom