Délmagyar logó

2017. 08. 19. szombat - Huba 20°C | 35°C Még több cikk.

Szoftverhiba okozta a szegedi villamosok remízbe parancsolását

Szeged - Szoftverhiba miatt hibásodtak meg a szegedi Pesa villamosok; a következő napokban a hiba elhárítása után még tesztelik őket - közölte a Szegedi Közlekedési Kft. ügyvezetője kedden este.
Tóth István Tibor elmondta: délután megérkeztek a lengyelországi gyártó szakemberei, hogy a hibát elhárítsák, és szoftverfrissítést hajtsanak végre. Ezt követően a leállított kilenc jármű közül egynek 1000 próbakilométert kell megtennie. Ez idő alatt azt vizsgálják, hogy a hibát sikerült-e elhárítani. A tervek szerint május 6-án indulhat újra a Pesa-flotta. A tesztelés akár már szerda este elkezdődhet. Bízom benne, hogy végleg sikerült a szoftverproblémát megoldani - tette hozzá. Tóth István Tibor visszautasította kommentelőink felvetését, miszerint gyűlölné a Pesa-villamosokat, vagy hogy csak a kötbérre hajtana (a kötbért a teljes flotta leállása körülbelül 200 ezer forintra becsülte). Nincs ellene a Pesának, de az biztos, hogy egy ilyen járműről ennyi futásteljesítmény után nem szabad még véleményt alkotni. Ez a javítás is még bőven benne van a garanciaidőben, amelyből még szűk két év van hátra.

Lapunk elsőként írta meg, hogy elővigyázatosságból kivonták a forgalomból a kilenc új Pesa villamost hétfőn, Szegeden. Az 1-es és a 2-es vonalon a régi Tatrák járnak. Emlékezetes hétfő délelőtt már csak 3 Pesa járt, délutánra ezeket is leállították a Szegedi Közlekedési Kft. szakemberei. Tóth István Tibor ügyvezető tájékoztatása szerint a folyamatos meghibásodások - közöttük fékhibák - miatt elővigyázatosságból hoztak ilyen súlyos döntést. Az ügyvezető elmondta, az üzembe helyezés óta Szegeden tartózkodó lengyel szervizcsapat nem boldogult a hibákkal, ezért a lengyelországi gyárból vártak szakembereket.

Olvasóink írták

48 hozzászólás
  • 48. kormoska 2013. május 06. 10:02
    „Most olvastam egy Szkt-sek által gyakran látogatott fórumon,hogy a Pesa-k ezen a héten sem jönnek még ki!
    Mi van ezekkel a tujákkal,igazából??A 103-as napok óta próbázik és megy,fékez......és megáll.
    Valami nagy susmus lehet a háttérben,de lassan úgy néz ki mintha a jelenlegi vezetés szabotálná az alacsonypadlós tuják közlekedését!
    Eközben az utazóközön meg tömegel és zsúfolódik a Tatrákon,hiányos a tájékoztatás,lassan kimerítik az utazóközönség megkárosítása fejezetet.”
  • 47. tom_peris 2013. május 02. 21:33
    „Szerintem meg örüljünk hogy a hibák a garancia alatt jönnek ki...”
  • 46. kormoska 2013. május 02. 21:25
    „30.Figyelő
    Ma 1 azaz 1 db Pesa próbázott,ha du jól láttam akkor a 101-es.
    Kedves Figyelő,nem figyeltél eléggé,mert ez sem nyert!”
  • 45. szatyi 2013. május 02. 18:52
    „"41. Belváros 2013.05.02. 15:54 "

    Szerintem nem jól számoltatok!
    "Amennyiben a tényleges rendelkezésre állás a 90 %-ot nem éri el az adott évben, akkor Szállító az eltérés minden 1 %-a után 10 millió Ft/év/jármű kötbért köteles fizetni a Megrendelő részére."
    Ezek szerint az egész flotta kb. 36 napra leállítható kötbér igény nélkül, -az adott évben!”
  • 44. feri37szeged 2013. május 02. 18:17
    „Demó verzió lejárt... ennyi :)”
  • 43. macs 2013. május 02. 17:20
    „Jól teljesítettek forgalomba állításuk első napján a Mercedes Citarók Budapesten, az utastájékoztatással azonban akadtak problémák - közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) csütörtökön a Facebook-oldalán.
    Az MTI tudósítója szerdán azt tapasztalta, hogy egyes zsúfolt járatokon problémát okoz az ajtók becsípődésgátló rendszere. Az ajtók előtti sárga sávban tartózkodva a fotocellás rendszer nem engedi bezárni az ajtót, emiatt kisebb késések szerdán egyes zsúfoltabb járatokon előfordultak.
    http://www.vg.hu/vallalatok/kozlekedes/jok-az-uj-buszok-de-a-zsufolt-jaratokon-az-ajtokkal-gond-van-402803”
  • 42. macs 2013. május 02. 16:48
    „39. Belváros,
    ismerem Murphy törvényét. :-) Csak azt nem értem, hogy korábban fékhibát emlegettek, csak így szimplán. A Combinot ne keverjük ide, mert ott több volt a politika, mint a szakma. :-)
    És én szívesen meghallgatnám a PESA képviselőjét is.”
  • 41. Belváros 2013. május 02. 15:54
    „14. strangerrr 2013.05.01. 06:28 A szerződésből:
    "Amennyiben a tényleges rendelkezésre állás a 90 %-ot nem éri el az adott évben, akkor Szállító az eltérés minden 1 %-a után 10 millió Ft/év/jármű kötbért köteles fizetni a Megrendelő részére.
    A jótállási időszak minden olyan napjára, amelyen a jótállás hatálya alá eső járművek több mint fele a Szállító hibájából nem forgalomképes, napi 200 ezer Ft/kieső jármű kötbért is köteles fizetni a Megrendelő részére."

    A százalékokat én nem tudom, talán meg kellene kérdezni az SZKT-t. De ha jól értem, ha 9 villamos áll egy napig 200 ezer Ft x 9= 1,8 millió kötbér. Ha egy hétig az 7 x 1,8 millió, azaz 12,6 millió Ft.
    IGEN JÓL SZÁMOLTÁL!!!!
    Mivel a sikeres próbát követően az NKH UVH hivatal fog dönteni a járművek visszaállásáról, de ez sok mindentől függ!
    Jön a nyár és vele a nyári menetrend ez 3 hónap de mondjuk 100 nap a májusi napokkal ez bőven meg lesz - számoljatok: ez 180 MILLA!!! Plusz az energia megtakarítás, itt főleg a klimát is értem, meg a szervízelés, viszont jócskán sok összeget kell költeni a régi agyonfuttatott villamosokra!”
  • 40. Belváros 2013. május 02. 15:42
    „36. realtime 2013.05.02. 07:45 Őszinte szívből remélem hogy a háromnevű hamarosan elhúz valami zsíros állásba egy állami intézmény élén (ahogy ez lenni szokott fideszéknél) és végre egy hozzáértő a városnak segíteni akaró vezetője lesz az SZKT-nak. Amit ez a háromnevű művel az vérlázító és felháborító.

    EKORRA BAROMI HOZZÁSZÓLÁST MÁR RÉG OLVASTAM!!!!!!!!!!!!!!!!!! Te vagy a másik oldal belső körében???
    Ez nem politikai kérdés - ha most DG lenne ugyanúgy ehetné a saját főztjét - amit Cegelec bekavarásnak hívnak!!!
    Itt nem a háromnevű a tettes hanem a PESA a nemtörődömségével!!!
    A Bp-i Combinó beruházás során kinyírtátok a BKV-s vezért aki a legjobban értett a dolgához és a legbecsületesebb ember volt - utána jöttek a Nokiás dobozok!
    Ért meg te reál akárki hogy nem az ügyvezető b*szta el ezt a villamost!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!”
  • 39. Belváros 2013. május 02. 15:37
    „38. macs 2013.05.02. 12:43 Nem értem, eddig nem tudták, hogy szoftverprobléma van?

    Ezen mit lehet nem érteni???? Ami elromolhat az el is romlik! A lengyel Pesa-k már a 120 as verzió szám felett vannak, míg a szegedin még csak az 53 as próbaverzió. Az a baj hogy ha valamit is megoldanak akkor elrontanak egy más funkciót (pl. ajtóreteszelés)
    A fékberendezés is elsősorban szoftveres vezérlésű, és a legtöbb gond itt van, van ugyan hardveres kapcsolat is de még az is előfordul hogy ez sem működik.
    Sok millió szimultán mögöttes hiba okozhat olyan anomáliákat amelyeket a szoftvet nem tud lekezelni, mindenre a gyártó sem gondolhatott ez van most folyamatban. Ez a villamos azért egyedi a világon mert belekeverték Dr. DG erőltetése miatt a Cegelec hajtásrendszert. A Pesa és a Cegelec pocsékul (fínoman fejeztem ki magam) kommunikál egymással és ez a jármű működési rendszerében is pontosan leképződik. Ezt szívjuk mint üzemeltetők, mert a régi villamosok lesznek túlfuttatva - kifeszítve 120%-on.
    A Pesa érdeke is hogy minél előbb megoldódjon a helyzet de most is az egyszem programozójukat elengedték "hosszú hétvégére" Ennyit a Pesa hozzáállásáról!!!!!!!!!!!!!!!”
  • 38. macs 2013. május 02. 12:43
    „Nem értem, eddig nem tudták, hogy szoftverprobléma van?”
  • 37. adalen27 2013. május 02. 11:38
    „Nekem csak annyi lenne a kérdésem,hogy meddig kell még gyalogolnom 3 gyerekkel,mikor állnak forgalomba újra a pesák???????????”
  • 36. realtime 2013. május 02. 07:45
    „Őszinte szívből remélem hogy a háromnevű hamarosan elhúz valami zsíros állásba egy állami intézmény élén (ahogy ez lenni szokott fideszéknél) és végre egy hozzáértő a városnak segíteni akaró vezetője lesz az SZKT-nak. Amit ez a háromnevű művel az vérlázító és felháborító.”
  • 35. iciripiciri 2013. május 02. 05:51
    „34. ifj. Nagy Gábor
    Jól van neked van igazad! :-)”
  • 34. ifj. Nagy Gábor 2013. május 01. 23:07
    „22. iciripiciri
    "20. ifj. Nagy Gábor
    "de az utaskomfort romlott"
    Szoktál te Pesten utazni tömegközlekedéssel? Hát ott van romlott utaskomfort, nem itt Szegeden."

    Hogy jön ide Budapest?

    A 4-es villamosvonalon jön 130 fő kapacitású villamos ott, ahol a 200 fős is csurig megtelik, akkor az bizony komfortcsökkenés, de tőlem nevezhetjük zsúfoltságnövekedésnek is, ha úgy jobban érted.

    "Villamost itt Szegeden is gyárthattak volna, mint ahogy tették eddig is, az meg szerintem luxus, hogy 60-70 % a jár a villamosoknak a többi pedig tartalék! Minek? Azért van a villamos, hogy közlekedjen és nem azért, hogy a remízben álljon!"

    Villamost Szegeden eddig sem gyártottak, ezek inkább felújítások és átalakítások voltak. A járműparkot pedig nem tervezheted 100%-os kiadásra, ha ezt nem érted az előzőből, nem tudom másképpen mondani. Annyit viszont javítanom kell magamon, hogy a végállomási tartalékokat nem számoltam, így a 60-70% inkább 70-80%.”
  • 33. ifj. Nagy Gábor 2013. május 01. 22:59
    „30. Figyelő

    Tegnap is hazudtál a másik cikknél, most miért higgyünk a szavadnak?”
  • 32. kormoska 2013. május 01. 22:21
    „30.Figyelő
    Milyen sületlenséget hordasz megint össze?
    Olvasd el a cikket,ha nehezedre is esik!1 azaz 1db Swingnek kell 1000km-t lefutnia.

    Amikor a Budapesten a Combínóknál törtek a szedők és nem csukódtak az ajtók ott is mindet leállították,nem is egyszer.
    És miután elhárították a hibákat szerinted a több mint 40db! villamost egyenként letesztelték??Elárulom,hogy csak egynek kellett futnia.
    Ha az adott villamosok bejegyzett típusa(lajstromszáma)megegyezik,mindig csak 1 próbázik.”
  • 31. _csutak_ 2013. május 01. 19:12
    „Feladom, tényleg <moderálva> vagy @lukrécia:!
    Ne válaszolj, te számomra nem létezel.”
  • 30. Figyelő 2013. május 01. 18:56
    „Tisztelt balos - jobbos hölgyek és urak!
    Ebből a PESA fékproblémából nem kellene pártpolitikai kérdést kreálni, gyártani, ez most nem az, a probléma attól sokkal komolyabb!

    Illene tudni, hogy ezeknek a villamosoknak nem az első, hogy meghibásodott a fékrendszere, mind a kilencnek!
    Most is, mind a kilenc fékprobléma miatt áll!
    Volt itt már szoftver csere korábban is, a "100" pályaszámú 10 000 km -s próbaútjai alatt, de úgy tűnik, hogy az sem oldott meg semmit.
    Ami biztos, az N.K.H. mind a kilenc(!) járműnél 1000 - 1000 km - s tesztelést rendelt el, és a járművek csak akkor állhatnak a köz szolgálatbába ha ezt a tesztet mind a kilenc villamos hibátlanul oldja meg. Azaz az egyenkénti 1000 - 1000 km - k alatt egyetlen egy probléma sem fog felmerülni!”
  • 29. lukrecia 2013. május 01. 18:03
    „Kedves Klj; Mivel eddig nem jott le neked , hogy mit probaltam uzenni elmondom. Azt a dolgot barmily hihetetlen en is tanultam, sot mint mondtam en a mai napig alkalmazom is. (Fogd mar fel Kedves KLJ vegre) Igaz en nem dicsekszem a nemettel sem, az autogyar latogatasokkal sem, de te meg nyugatra sem mehettel amikor en mar Sindelfingenben nagyon sokszor jartam. Hidd el nem visszavagni , nem is dicsekedni akarok. Eppen ezert eddig nem is emlitettem ezeket. a 100 000 szamot sem veletlenul irtam, remeltem ebbol kovetkeztetsz valamire.
    Jo lenne szemelyesen beszelni errol, nem bantani akarlak, csak ertesedre adni masok is "mozognak autok korul"
    Tudod ide nem mindent ir ki szivesen az ember.Sot neha felre terel:))”
48 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Menetrend szerinti nosztalgia

Ami Budapesten a mindennapok része, az Szegeden már nosztalgia: két troli és két nyugdíjba vonult villamos is nosztalgiajáratként közlekedik. Tovább olvasom