Délmagyar logó

2017. 10. 18. szerda - Lukács 10°C | 24°C Még több cikk.

Szőke Tisza: unokáink sem fogják látni?

Szeged - Február óta rostokol megbillenve a Szőke Tisza a tápéi kikötőben. A kétkéményes gőzhajó megmentését sürgeti a fővárosi műemlékvédő, Ráday Mihály is. A hajó kiemelése tízmilliós nagyságrendű összegbe kerülne. A döntés a kikötőt üzemeltető Mahart Tiszayacht Kft. és a felszámolóbiztos kezében van.
– Meg kell menteni a Szőke Tiszát. A magyar hajózás történetének ez az egyetlen megmaradt kétkéményes gőzöse – mondta Ráday Mihály. A fővárosi műemlékvédő, televíziós szerkesztő, az Unokáink sem fogják látni városvédő sorozat egykori műsorvezetője is aggódva figyeli a gőzhajó sorsát. Évekkel ezelőtt cikket írt róla, reklámozta a televízióban, majd amikor pusztulni kezdett, befektetőt keresett a felújításhoz. A tárgyalás azonban az akkori tulajdonos, a Mahart Tiszayacht Kft. és a lehetséges kanadai befektető között nem vezetett megegyezéshez.

A hajó kiemelése tízmilliós nagyságrendű összegbe kerülne. Fotó: Schmidt Andrea
A hajó kiemelése tízmilliós nagyságrendű összegbe kerülne.
Fotók: Schmidt Andrea

– Városvédőbeszédek című könyvemben megjelent az a televíziós interjúm, amelyet a Magyar Hajózási Részvénytársaság akkori főmérnökével készítettem, aki azt mondta, a hajóknak az a sorsuk, hogy vízre kerülnek, dolgoznak, majd ócskavas lesz belőlük. Nem értek egyet ezzel, hiszen ezek a különleges hajók, mint a Szőke Tisza is, közlekedéstörténeti értékek. Ilyen a Kossuth a Dunán, a Lánchídnál, a Petőfi és a Zoltán, amelyeket

Katonák is segíthetnek

Egy aggódó aktivista levelet írt a Honvédelmi Minisztériumnak, melynek nyomán a MH 5. számú Bocskai Lövészdandár Művelettámogató Műszaki Zászlóaljának vásárhelyi parancsnokai tegnap megnézték a hajót. A katonák felkeresik az illetékeseket, a hajó és a kikötő tulajdonosait, a TIT HMHE képviselőit, a felszámolóbiztost, majd a jogi helyzet tisztázása után jelentést tesznek a minisztériumnak a műszaki lehetőségekről. Hogy legyen elég szivattyú a mentéshez, a katonák felvették a kapcsolatot az Atikövizig és a megyei katasztrófavédelem illetékeseivel is.  
Neszmélyben tart tulajdonosuk, a Zoltán Alapítvány. A Szőke Tiszát fel kell újítani, hogy újra közlekedni lehessen vele. Számos példát láttam arra, hogy turistákat szállítanak gőzhajóval: például a Missisippin, a luzerni tavon is menetrendszerűen járnak – tudtuk meg Ráday Mihálytól. Szerinte Szeged városa is felelős a kialakult helyzetért. De reméli, még nem késő befektetőket keresni, megoldást találni.

– Az utóbbi években három hajót újítottunk fel pályázati pénzből. Ha a Zoltán Alapítvány kezelésében marad a Szőke Tisza, esélyünk lehetett volna pályázni, és a felügyeletünk mellett a hajó nem süllyedt volna el – hallottuk Sztankó Attilától. A Zoltán Alapítvány alapító tagja és szakértője elmondta: egy évig állt a kezelésükben a szegedi gőzös, az új tulajdonos azonban 2007-ben felbontotta velük a szerződést. Sztankó Attila szerint a hajó kiemelése tízmilliós nagyságrendű összegbe kerülne, de csak részegységei menthetők meg. A régi testet felújítani nem lehet, csak új hajótesttel építhető fel, körülbelül két milliárd forintból.

Ráday Mihály
Ráday Mihály

Csökkent a vízszint

A félig elsüllyedt Szőke Tisza február óta rostokol a tápéi kikötőben. Megírtuk: az olvadó jég benyomta a korrodálódott, repedésektől hemzsegő oldallemezt, a kajütablakokon beömlött a víz. Az egykori diszkóhajó megbillent. A hajóról szóló folyamatos állapotjelentések az utóbbi napokban mintegy 50 centiméteres vízszint-csökkenésről számoltak be. Balogh Tamástól, a TIT Hajózástörténeti, Modellező és Hagyományőrző Egyesület elnökétől megtudtuk: a szegedi városképvédelmi bizottság múlt héten tárgyalt a Szőke Tisza sorsáról. Úgy döntöttek, nem tesznek semmit, megvárják, hogy a Műemlékvédelmi Hivatal műtárggyá nyilvánítja-e gőzöst. A végső döntést ezután kell meghoznia a tulajdonosnak, illetve a felszámolóbiztosnak.

* * *

Szőke Tisza-dosszié - a legfrissebb írások

Szőke Tisza: innen már nincs visszaút
Nem tudták megmenteni a Szőke Tiszát
Egy XX. századi hajócsoda, avagy a Szőke Tisza termes gőzös rövid története
Utat törtek a Szőke Tiszához - galériával
Egyeztetnek a műtárggyá avanzsáló Szőke Tiszáról
Hullámsírban végezheti a patinás Szőke Tisza - galéria
Megsüllyedt a Szőke Tisza

Olvasóink írták

30 hozzászólás
12
  • 30. lukrecia 2012. április 09. 09:15
    „Ne már , mesterséges csuka fészeknek szánják. Le tudnak ívni benne a halak, mint anno egy két nagyon bulis éjszakában a felnőttek.”
  • 29. traktordj26@gmail.com 2012. április 09. 07:26
    „Hát ha nem is renoválják akkor legalább igazán kiemelhetnék, és lerakhatnák valahova a tisza parton mint emlékművet.”
  • 28. Francois 2012. április 07. 08:13
    „Hagyjuk ott, jó lesz nyáron búvár oktatáshoz!”
  • 27. gyorgy.kozma 2012. április 07. 07:15
    „Szégyen és gyalázat ilyen értéket hagyni elpusztulni. Szeged nevezetessége lehetne, melyért folyamatosan turisták ezrei látogatnának ide. Egyedülálló ritkaság melyet féltve óvhatnánk, örülve, hogy a miénk. Kizárólag pénz kérdése az egész, és ahogy olvasom, egyszer már nyertek hozzá pályázaton ~550 milliót, 100 milliós önrésszel. Most, hogy müemlék, talán csak akad rá pénz! Javaslom példaként a Ruthof (Érsekcsanád) gözös történetét. Az 1923-ban épült hajó ´44-ben Érsekcsanádnál aknára futott és elsüllyedt. 12 évig volt viz alatt, mire kiemelte a MAHART. Felújították és ma Regensburgban múzeumhajóként funkcionál. Nem tudom elhinni, hogy hulladéknak terveznek feldarabolni egy ilyen kincset!??!”
  • 26. lukrecia 2012. április 06. 23:07
    „Átvitetném a centrumgödörbe---onnan már mélyebbre nem tudna süllyedni. A terület sem a hajó látványától :((
    A szárazdokk már 30 éve elkészült a Szőke Tisza számára. Nem értem miért ez a késlekedés ????”
  • 25. Hétszűnyűkapanyányimonyók 2012. április 06. 14:32
    „Odahúzatnám spaniferrel valamelyik fához, meckgájver biztos kihúzná egy bicikliláncos áttétellel XD”
  • 24. varadipal 2012. április 06. 10:20
    „19 Achilleus: Egyetértek. A villamosmegállóban elrendelt dohányzási tilalom fontosabb volt. Ez csak az ivóvíz rovására rohad.”
  • 23. bánki 2012. április 05. 23:31
    „Ótvar roncs !
    Nem kár érte !”
  • 22. majdénmegmondom 2012. április 05. 21:01
    „már ODAADTÁK a " vasazóknak" :( sajna”
  • 21. NP1 2012. április 05. 19:00
    „"Számos példát láttam arra, hogy turistákat szállítanak gőzhajóval: például a Missisippin, ..... - tudtuk meg Ráday Mihálytól." - ja Misikém! Ez a Tisza, nem a Mississippi, ez Szeged, nem New Orleans a többi szinte lényegtelen különbségről nem is beszélve....”
  • 20. eljensokaszeged 2012. április 05. 17:39
    „eddig is leszarták, ezután is le fogják. kár nyavalyogni. elsüllyeszteni és kész”
  • 19. achilleus 2012. április 05. 17:39
    „18. újratöltve 2012.04.05. 17:32
    "Az egész egy KÖRNYEZETSZENNYEZŐ ipari hulladék!"

    Pontosan! Ha a tulajdonost el kezdenék bírságolni, havi 20-50 millió forintra, hanyatthomlok "menekülne" tőle. Nem pedig hagyta volna ebek harmincadjára rohadni, miközben szinte biztosan arra számít, hogy majd megsegítik az önzetlen adakozók, az állam, vagy akárki.”
  • 18. újratöltve 2012. április 05. 17:32
    „Ráday Mihály miért nem áldoz rá a megszerzett 1-2 milliárdjából? Az egész egy KÖRNYEZETSZENNYEZŐ ipari hulladék! Adják oda a vasazóknak, 2 hét alatt nyom nélkül eltüntetik!”
  • 17. klj-54 2012. április 05. 16:49
    „Tessék mondani, nincs más amit lehetne ehelyett a gumicsont helyett rágcsálni?”
  • 16. abai 2012. április 05. 16:34
    „Semmi sem változott Mon- Mikszáth óta: Lásd. a Korlátfa című novelláját:

    KÖZIGAZGATÁSI TÖRTÉNETEK

    1886

    I. A korlátfa

    Tegyük fel, hogy valamely országúton elromlik egy hídon a korlátfa. Mert ha nem tesszük is fel, elromlik.
    A községi bíró észreveszi, s így szól magában (azazhogy tegyük fel, mintha így szólna):
    - Itt könnyen bedőlhet valami részeg fuvaros lovastul, kocsistul, ezt nem veszem a lelkemre.
    S jelentést tesz az elkorhadt korlátfáról az útbiztosnak. Az útbiztos fölterjeszti a dolgot a járási szolgabírónak. A szolgabíró felír az alispánnak. Az alispán átteszi az ügyet az államépítészeti hivatalhoz. Az államépítészeti hivatal kiküldi egy emberét, aki konstatálja, ha csakugyan el van-e romolva a korlát. Az államépítészeti hivatal embere bejelenti, hogy igenis, a korlát el van törve.
    Az államépítészeti hivatal tehát hozzáfog, megcsinálja a költségvetést, s fölterjeszti a minisztériumhoz. A minisztérium (hol keresztülmegy az ügydarab az iktatón, a titkár és fogalmazó kezén) kiadja a számvevőségnek. A számvevőség jóváhagyja a költségvetést, s újra visszaterjeszti a minisztériumhoz. A minisztérium leküldi a vármegyéhez. A vármegye kitűzi az árlejtést. A vállalkozók beadják az ajánlatokat. Ezekre tárgyalást tűznek ki. Letárgyalás után megbízatik valamelyik vállalkozó, hogy haladéktalanul csinálja meg a korlátot.
    A vállalkozó magával visz a hely színére egy hasábfát, kifaragja és beilleszti az elkorhadt korlát helyett.
    És most már önök, nyájas olvasók, azt hiszik, hogy a korlátfa meg van csinálva, s nincsen többé vele semmi gond.
    Ohó, uraim, nem úgy van. A községi bíró őkigyelme jelenti a szolgabírónak, hogy a korlátfa elkészült. A szolgabíró jelenti az alispánnak. Az alispán átteszi az államépítészeti hivatalhoz. Az államépítészeti hivatal kiküldi a kollaudálásra egy emberét, aki megvizsgálja és beterjessze, ha a beillesztett fadarab megfelel-e a föltételeknek? Vegyük a legjobb esetet, hogy megfelel.
    Az államépítészeti hivatal tudomásul veszi megbízottjának jelentését, hogy minden rendben van, s bekéri a vállalkozótól a költségszámlát. Megállapítja a fizetendő összeget, és felterjeszti a minisztériumhoz jóváhagyás végett.
    A minisztérium átteszi a számvevőséghez. A számvevőség jóváhagyja (mert már annak a leírásába csakugyan nem mernék belefogni, ha jóvá nem hagyja), és visszaterjeszti a minisztériumhoz.

    A minisztérium leküldi a vármegyéhez, s egyúttal értesíti az adóhivatalt.
    A vármegye az egész aktacsomót beterjeszti az államépítészeti hivatalhoz.

    Az államépítészeti hivatal approbálja a számlát, és most már folyóvá tétetik az összeg.

    A vállalkozó az adóhivatalba megy, ahol az ellenőr és pénztárnok aláírják a megbélyegzett nyugtáját és kifizetik.

    ...De most már csakugyan véget ért a szerencsétlen korlátfa curriculuma - fogják önök mondani.

    Ohó, uraim - most jönnek a mellékkiágazásai.

    Az államépítészeti hivatal két megbízott embere, az egyik, aki konstatálni járt a hídon mutatkozó hiányt, s a másik, aki kollaudálni járt az elkészült munkálatot, beterjeszti az útinaplóját, felszámítván fuvarbérét és napidíjait. Az államépítészeti hivatal fölterjeszti a minisztériumhoz. A minisztérium átteszi a számvevőséghez. Vegyük a rövidebb eljárást, és mondjuk, hogy számvevőség helyben hagyja és visszaterjeszti a minisztériumhoz.

    A minisztérium leküldi a megyéhez, és értesíti az adóhivatalt. A vármegye értesíti az államépítészeti hivatalt, az a költségszámlát ellenjegyzi, a két megbízott ember elmegy az adóhivatalba, ahol a napidíjaikat kifizetik.

    És most valahára lekerül a napirendről a közigazgatási fórumok tömkelegében vándorló korlátfa.

    Csakhogy mit ér? Mert noha a legrövidebb eljárást vettük, annyi idő telt ebbe, hogy azóta ismét elkorhadt, s ezt ismét jelenti a bíró a szolgabírónak, a szolgabíró az alispánnak, az alispán az államépítészeti hivatalnak, és így tovább-tovább... örökkön örökké. Amen.”
  • 15. Moon 2012. április 05. 15:46
    „Ezzel a megmentéssel már rég elkéstek, ha ki is emelnék akkor is ki, vagy kik újítanák fel?
    Adódik a kérdés egyáltalán anyagilag megéri a felújítás?”
  • 14. mittaláltam 2012. április 05. 14:10
    „Juhász Gyula: Tiszai csönd
    http://www.youtube.com/watch?v=ZQ3OqnKUUIA”
  • 13. Berlusconi 2012. április 05. 13:26
    „Kár érte...”
  • 12. spiler 2012. április 05. 12:50
    „nem igaz,hogy 1 magyar vállalkozó ne segítene....CSÁNYI,DEMJÁN mert érdekes ilyenkor NEM TUD ÖSSZEFOGNI A MAGYAR NEMZETI ÖRÖKSÉG MEGMENTÉSÉRE A KORMÁNY KÖZELI BARÁTOK,,,,de a CBA ..erzsébet utalvány BIZNISZBEN IGEN”
  • 11. szilencium 2012. április 05. 12:40
    „Nekem még ennyi év távlatából is furcsa látvány,hogy nyaranta nincs a régi híd lábánál,a tiszteletet parancsoló hajó!

    Feltűnt a sorra megjelenő cikkekben,hogy néhány hét ,hónap leforgása alatt,a felújításra fordítandó összeg egy milliárdról,két milliárdra emelkedett,és már nem is látnak esélyt az eredeti hajóváz helyrehozatalára!Ettől a ponttól,már értelmetlen minden erőfeszítés és energiapazarlás!A vázolt pénzügyi igény mellett értelmetlen hozzányúlni,tényleg csak bontani szabad!A "téglajegyet" nem tartom helyesnek.Így épült a veszprémi kórház,a Fradinak is voltak szurkolói részvényei amikor bejutott a BL-be,és sorolhatnám napestig a többi okosságot,de igazán jól működő,problémamentes megvalósulásról nincs tudomásom az országban!
    Egyetlen megoldást tudok elképzelni!A hajózás irányába nyitott,azt életcéljuknak választott, fiatal egyetemisták,főiskolások kezébe adni a lehetőséget a megmentésre,és a további működtetésre!Ők még tele vannak ambícióval,ötletekkel,és talán lobbi kapcsolataik is bevethetőek lennének.Persze a korrupt,haszonleső,jelenlegi hajó körüli kezeket,ehhez,törvényben kellene távol tartani!Tuti,hogy így "kis"pénzből,sok munkával,okosan lehetne megmenteni!
    Mivel ez utópia,én inkább búcsút veszek a "jó,öreg" Hajótól!”
30 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

470-en veszthetik el rehabilitációs ellátásukat

Nyilatkozni kellett: komplex felülvizsgálatot kérnek vagy rehabilitációs kártyát, esetleg mindkettőt. Tovább olvasom