Délmagyar logó

2017. 08. 23. szerda - Bence 15°C | 25°C Még több cikk.

Szótagolnak az iskolákban

Szeged - Olvasni a hangoztató, elemző, összetevő módszerrel tanulnak a szegedi általános iskolások. A szóképes tanítás kiment a divatból, mert a gyerekeket félrevezette. Egy iskolában fonomimikával sajátítják el a gyerekek az olvasás tudományát.
Szegeden közel 1500 kisdiák kezdte meg az első tanévet az általános iskolákban. A legtöbben most ismerkednek a betűvetéssel és az olvasással. Az iskolák tanítói döntötték el, hogy melyik tankönyvcsaládból oktatják az elsősöket. A legelterjedtebbek Szegeden az Apáczai, a Mozaik és a Dinasztia Kiadó, valamint a Nemzeti Tankönyvkiadó könyvei.

Az iskolákban érdeklődve kiderült: a szóképes módszer kiment a divatból, már egyáltalán nem használják. A képolvasásnak lejárt az ideje, mert félrevezette a gyerekeket. A nebulók csak azt hitték, hogy tudnak olvasni, de a valóság más volt: akadozott az olvasásuk – hallottuk az egyik iskola tanítójától.

A szegedi iskolákban a hangoztató, elemző, összetevő módszert alkalmazzák az olvasás tanításakor. Ez a régi szótagoló módszer – tudtuk meg Dobor Ágnestől, a Tabán általános iskola tanítójától.

Olvasó óvodások

Nem kell erőltetni, hogy a gyerekek megtanuljanak már az óvodában írni és olvasni – vallják a tanítók. Ha érdekli őket, akkor nem szabad visszatartani, és ki kell elégíteni kíváncsiságukat. Ha megtanulnak iskola előtt olvasni, az sem okozhat problémát, hiszen lehetőség van a differenciált oktatásra. A tapasztalat szerint a már olvasni tudó diákok sem unatkoznak az órákon, mert a játékokban általában minden gyerek részt akar venni.
– A bevezető szakaszban a gyerekek sokat hangoztatnak és a hangokhoz kapcsolják a megfelelő betűket. Később összevonják a betűket és szótagolnak. Az írás elsajátítása késleltetve kezdődik – magyarázta a munkaközösség vezetője. Hozzátette: az olvasás- és írástanítással nem lehet rohanni. Ez egy türelmes időszak, az alaposságon van a hangsúly, nem a gyorsaságon. A tanítónő szerint nem lehet meghatározni, hogy mennyi idő alatt tanulnak meg olvasni a gyerekek. A törvény két évet ír elő: a teljes jelrendszert második osztály végére kell a diákoknak elsajátítaniuk.

– Régen volt olyan próbálkozás, hogy fél év alatt tanuljanak meg a gyerekek olvasni. Be kellett látni, ez nem megy – mondta Dobor Ágnes. Hozzáfűzte: a jobb képességű tanulócsoportok első osztály végére eljutnak oda, hogy rövidebb szövegeket önállóan tudnak olvasni.

Az SZTE Juhász Gyula Általános Iskolában nyolc éve Molnár Erika más módszerrel tanítja a gyerekeket. A fonomimikával sajátítják el a gyerekek az olvasás tudományát. A fonomimika az olvasás tanításának a huszadik század elején kialakult módja. Hangokra épül, amelyekhez mozgásos jelek társulnak.

– A hangok összeolvasását és a helyesírást nagyon jól segíti ez a módszer. Órákon nagyon sokat mozgunk, a gyerekekkel több oldalról közelítjük meg a hangok elsajátítását – magyarázta a tanítónő. Megjegyezte: nagyon sok feladat hárul a tanítóra. A kollégáival maximálisan egyetértve kifejtette: az első két osztályban mindenképpen az alaposságra és a tudás elmélyítésére kell törekedni, nem a gyorsaságra.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Az Operaház fantomja a szegedi sportcsarnokban

Szeged - Egy csillár, két szerelmes és egy titokzatos harmadik, az Operaház fantomja, aki… Tovább olvasom