Délmagyar logó

2017. 09. 22. péntek - Móric 11°C | 18°C Még több cikk.

Szöveg helyett jegyek az alsó tagozatban

Szeged - Második osztálytól érdemjegyek is kerülhetnek a diákok félévi és év végi bizonyítványába. A megkérdezett iskolaigazgatók szerint a jegyekkel egyértelműbb képet kapnak a szülők a gyerek teljesítményéről.
Január 21-éig kell kiosztani a félévi bizonyítványt az iskolákban. A korábbi szabályozástól (amely alsó tagozaton alapvetően a szöveges értékelést írta elő félévkor és év végén) eltérően második osztálytól jegyek is kerülhetnek a diákok ellenőrzőjébe és az év végi bizonyítványba, illetve újra lehet évet ismételtetni.

A szülő számára mindenképpen egyértelművé teszi gyermeke tudását az, hogy visszatérnek az iskolák a hagyományos osztályzáshoz – vélte Tóthné Kecskeméti Katalin, a vásárhelyi Varga Tamás Általános Iskola igazgatója. Azt mondta, a szöveges értékelés nem egyszer magyarázatra szorult, és mindig azt kérdezték a szülők: akkor most hányas is a gyerek olvasásból vagy matematikából. Ehhez képest nincs mit elemezni azon, hogy 29 százalékig 1-est, 50 százalékig 2-est, 75 százalékig 3-ast, 90 százalékig 4-est, 91 százaléktól 5-öst ad a tanár. Az igazgatónő ugyanakkor azt is hozzátette: a jegyek mellett ezután is szükség van arra, hogy egy-egy fogadóórán szóban is értékelje a diákot a pedagógus.
A számokból ugyanis nem derül ki például az, hogy egy 3-ast hogy tornázhat fel a gyerek 4-esre.

A Németh László iskola másodikosai csillagos 5-öst szeretnének a tájékoztatójukba. A szerző felvétele
A Németh László iskola másodikosai csillagos 5-öst szeretnének a tájékoztatójukba.
A szerző felvétele

– A szülők és a diákok többsége egyetért az osztályzatokkal, persze akadnak kivételek – osztotta meg a 33 éve matematikát tanító Szűcs Zsuzsanna Mária. A buktatásról pedig azt mondta, pályafutása alatt talán 2–3 tanulónak adott félévkor vagy év végén egyest. Szerinte motiválni kell a gyereket arra, hogy meg tudja ütni az elégséges mércét.

– Csillagos 5-öst szeretnénk a tájékoztatónkba – kiabálták kórusban a vásárhelyi Németh László Gimnázium és Általános Iskola másodikosai. Félévkor még szöveges értékelést kapnak, utána érdemjegyeket. Év végén a bizonyítványukba azonban az osztályzatok mellé rövid szöveges értékelés is kerül. Árva Lászlóigazgató azt mondta, úgy alakították a pedagógiai programjukat, hogy átmenetként utóbbi is megmaradjon. Így árnyaltabb képet kapnak a szülők a gyerekük teljesítményéről. A készségtárgyakból – ének, rajz, technika, testnevelés – viszont csak jegyek kerülnek majd év végén a bizonyítványba.

– A szöveges értékeléssel az volt a gond, hogy a szülő azt olvasott ki belőle, amit akart. Mit akart? Azt, hogy az ő csemetéje mindenben kiváló. Aztán negyedik után kiderült, hogy álomvilágban élt – mondta Almási Pál. A makói iskolaigazgató megjegyezte: jónak tartja az osztályzatok visszaállítását, de azt sem kell figyelmen kívül hagyni, hogy például az is 5-öst kap, aki hibátlan dolgozatot ír, és az is, aki 91 százalékosat. A szülők egyébként náluk sem igazán reklamálnak a jegyek miatt. Senki nem kért még osztályozó vizsgát sem amiatt, mert szerinte a gyereke többet tud annál, amilyen jegy a bizonyítványába kerül. Nem véletlen, hiszen 1 óra alatt kellene számot adnia a gyereknek az éves anyagról.

Olvasóink írták

32 hozzászólás
12
  • 32. kispacni 2011. január 17. 12:08
    „Elvileg lehett volna hatékony is a szöveges értékelés, de az is csak a jegy mellé kiegészítőként. Gyakorlatban viszont értékelhelhetetlen volt. Csak az pofázzék itt most be aki látott ilyen értékelést a képen láthazó Tájékoztató füzetben. Az értékelés egy táblázat volt ahol az első oszlopban szerepelt a tantárgy és a mellete levő oszlopban pedig egymás mellé leírt szavakkal, hogy milyen minősítést ad neki a tanitó. Azok közül kellett aláhuzigálni. Gyakorlatilag semmilyen támfogást nem látott benne a szülő. Hasznos lehet persze kiegészítésként.

    Ének-enét tanító tanár mesélte. Minden 1-4 osztályban van heti egy órája ének-zene. Osztályonként 20-30 gyerek. Egyszerűen az arcára nem emlékszik a ygereknek, nemhogy értékelést adjon. Így mindig mindenki kiváló volt nála a szöveges értékelésben. Ven ennek így értelme. Jegyet feleléskor, dolgozatnál vizsont objektíven reálist tud adni, valódi használható értékelést félév végén nem. Meg és egyetértettem ezzel a véleménnyel.”
  • 31. szilléri 2011. január 16. 17:18
    „Magyar Bálint annyira magyar mint én vagyok kinai, cigány vagy zsidó !”
  • 30. Hugika010 2011. január 15. 20:28
    „mindig variálnak, aztán rájönnek hogy a régi rendszer jó volt.. a szöveges értékelésnek mi értelme, ha évközben jegyet kap a gyerek??? évzárón meg miért dícsérik meg és kap oklevelet jutalmat, akit a felsorolás után 1 perccel szapul a tanár, hogy miért is neked adtam a könyvet?? hát ezaz... hogy ki kinek a kije... sajnos az én ugyanolyan teljesítményű gyerekem/aki magatartásból is 5ös.../ az senkinek a gyereke :( ez van...hajrá magyarok..”
  • 29. DobóI 2011. január 15. 06:12
    „27. hozzászólás smalltown 2011.01.14. 19:38

    Inkább nevezném ezt, antiMagyar Bálint kártékony tevékenységnek nyomainak felszámolásának..”
  • 28. Agyalapi 2011. január 14. 21:17
    „Nincs új a nap alatt.”
  • 27. smalltown 2011. január 14. 19:38
    „rozsikank hatalmas reformja.....”
  • 26. Teo 2011. január 14. 16:45
    „14. cat49 2011.01.13. 21:16
    A nyílt napon, a saját szememmel és fülemmel voltam tanuja, a jobb képességű gyermekek futtatásának.
    Nincs miért elnézést kérnem, hisz a többi szülő füle hallatára tettem a tanárnak az észrevételeimet, melyet konstatált, majd témát váltott.
    Annyira azért nem rossz a helyzet, nem üldözik csak sajna látszik a negatív megkülönböztetés.(Sorolhatnám a példákat.)

    15. la-za 2011.01.13. 21:19
    Jól gondolja, a gyermekem elmondására hagyatkozom egyes történetekben, viszont egy őszinte srác aki még ha hiszi ha nem , nem hazudott.( nem csak az én véleményem)”
  • 25. macs 2011. január 14. 15:53
    „érdemes elolvasni!

    http://hvg.hu/hvgfriss/2011.02/201102_iskolai_teljesitmeny_es_csaladi_hatter_oszt#utm_source=hirkereso&utm_medium=listing&utm_campaign=hirkereso_2011_1_14”
  • 24. kiokushyn 2011. január 14. 13:36
    „Minden visszaterelődik a saját medrébe.Csak kell még előtte egy-két kört futni.
    A történelem fejlődésének a rugója: mélyhullám után a magasles.”
  • 23. macs 2011. január 14. 12:59
    „Lehiggadt,
    "A rend és fegyelem ellenes "liberálisnak" titulált, Magyar Bálint féle oktatás ellenes politika egyetlen pozitív elemének tartottam és tartom, hogy szövegesen IS értékelik a diákot."
    Nem értem miért tekinted a "liberális" oktatást rend és fegyelem ellenesnek. A liberális oktatás nem egyenlő a szabályok teljes tagadásával. Aki liberális az nem tagadja a társadalom szabályait és nem szegi meg az elfogadott érdekrendet.
    A liberális nevelés nem tekinti egy kis idomítandó lénynek a gyereket, akit a répa és korbács használatával lehet a felnőttek által elképzeltté tenni. A gyerekek kicsit, de nem hülyék. Nyitott szemmel járnak és nagyon hamar észreveszik, hogy lehet átverni a felnőtteket és arra is hamar rájönnek, hogy azok sokszor bort isznak és vizet prédikálnak.
    Félelemben élő, terrorral rendre és fegyelemre szoktatott gyerekek, lehet, hogy fegyelmezettek, de lelkileg nagyon sokszor sérült felnőttekké válnak.
    A bemagoltatott és papagáj módra visszaadott tananyag pillanatok alatt kieesik a fejből. Igaz, meg lehet érte kapni az 5-t, de ez az életben egy nagy 0.
    Tudom nagyon fáradságos munka az összefüggések felismertetése, a tanultak gyakorlati alkalmazásának megtanítása, de valahol erre van szükség. Arra, ha az életben felmerül egy probléma, akkor a gyerekek megtalálják a megoldást és így sikeresek legyenek.”
  • 22. Lehiggadt 2011. január 14. 08:34
    „A rend és fegyelem ellenes "liberálisnak" titulált, Magyar Bálint féle oktatás ellenes politika egyetlen pozitív elemének tartottam és tartom, hogy szövegesen IS értékelik a diákot. Az, hogy most a jeles, a jó, a közepes, az elégséges és az elégtelen mellé számmal is kiírják az osztályzatot, leánykori nevén érdemjegyet, az már nem oszt vagy szoroz. Én csak azt kérem, hogy a szöveges értékelést, amit sablon alapján készítenek, azt ne szüntessék meg, hanem inkább finomítsák, mert akkor tudja a szülő - már, aki igényt tart rá..., hogy hol kell segíteni a Gyermeknek!”
  • 21. Pandora 2011. január 14. 08:13
    „12. hozzászólás macs 2011.01.13. 16:23

    egyes iskolákban már 85%os teljesítményre 5öst adnak, és van ahol csak 95-re.
    tanár és pedprogram függő.”
  • 20. cat49 2011. január 14. 06:21
    „18. hozzászólás Wacky 2011.01.13. 23:48
    Meglehetősen summásan ítélkezel. Nem vitatom, hogy nincsenek esetek, de azokat célszerű esetenként, iskolánként, pedagógusonként, érintett gyerekenként vizsgálni. A jellemzőbb inkább az, hogy a gyerekek és a szülők is inkább esnek a jogaik (vagy a jogaiknak hitt tiszteletlenség) túlzott érvényesítésébe, mint a kötelességeik teljesítésébe. Érdekes pl. az is, hogy a tanulóknak joga van az ismeretek megszerzésére nyugodt, optimális feltételek között. A pedagógusnak kötelessége azt biztosítani. A renitens gyereket ugyanakkor nem lehet eltiltani az órán való részvételtől, nem lehet csakis adminisztratív eszközökkel a szülő elé jelezni, ami annyit ér, amennyi a szülő hatása a saját gyerekére. A helyzet nem változik, a többség szenved. Na eddig tart a tanár hatásköre, ami miatt olykor csapteleppel veri arcon őt a kis nebuló, s azt még fel is veszik telefonra. A tiltó korlátok ellenére.”
  • 19. EAM 2011. január 14. 00:03
    „Szöveg helyett jegyek...!

    Ilyen hülyeseget!
    Nekem az altalanos iskolai bizonyitvanyomba a Magyar Nepköztarsasagban
    mindkettövel be volt irva, igy:

    "3. osztaly a Gutenberg utcai Allami Altalanos Iskolaban:

    Magatartas = rossz (2)
    Szorgalom = kielegitö (3)
    Kezimunka es gyakorlat = kielegitö (3)
    Enek = kivalo (5)

    Testneveles = felmentett...

    :))))

    (Mar akkor is sumakoltam...)

    Ma is meg van a bizonyitvanyom.

    :)))”
  • 18. Wacky 2011. január 13. 23:48
    „14. hozzászólás cat49 2011.01.13. 21:16

    Na ezt elég rosszul látod kisapám...

    1. Ami az órákon megy az már bőven túl lőtte a hatáskörét a tanárnak!!
    2. Bizonyítható, számos esetet tudok sorolni!!
    3. Az igazgató is benne van soxor a levesben!!
    4. A másik suli nem akar belefolyni a vádolt iskola jogaiba/tetteibe!!... ha megtenné a saját maga rejtegetéseit is veszélyeztetné!!
    5. Sok tanár arcra osztályoz, elhiheted hogy nem csak 1-2 iskoláról tudok!!
    6. Ha a szülő a fogadóórán rákérdez a tanár viselkedésével, esetleg tanítási módszereivel kapcsolatban, akkor azt a legközelebbi órán a gyerek eléggé megszívja!!
    stb.
    stb.
    stb.
    Tehát van az iskolákban elég sok olyan tanár aki fittyet hány a jogszabályokra!!

    Ja, és külön kiemelném!! A gyerek Nincs tájékoztatva hogy tanulóként milyen jogszabályok vonatkoznak rá amivel megvédhetné az igazát!! Sajnos csak a Tiltó(azaz hogy mit Nem szabad) szabályok vannak kiemelve!!

    Remélem így már világosabb sokak számára, hogy mi megy itt-ott-amott!!”
  • 17. CsImre 2011. január 13. 22:44
    „Nyilván ettől lesz jobb az oktatás...”
  • 16. macs 2011. január 13. 21:52
    „Teo,
    tudod kicsi fiam is hasonlóval védekezett, amikor nem sikerült a dolgozata, csak az volt a gond, hogy tudtam mivel töltötte a délutánjait a doga előtti héten. :-)”
  • 15. la-za 2011. január 13. 21:19
    „13. Teo 2011.01.13. 17:38

    Kedves Teo!

    Ön talán bent ül a tanórákon vagy csupán a gyermeke elbeszéléséből tudja ezeket a dolgokat? Úgy sejtem az utóbbi.....”
  • 14. cat49 2011. január 13. 21:16
    „Teo, ha igaz, amit írtál és bizonyítani is tudod, fordulj az igazgatóhoz. Mondom, ha bizonyítható és alátámasztható amit állítasz. Ha igazgatói szinten nincs hatékony orvoslás, vidd el másik iskolába a gyereked. Ha ugyanazt tapasztalod, akkor nézz körül otthon a gyereked dolgaiban és kérj bocsánatot a megvádolt pedagógusoktól és iskoláktól!!! (Bár ez utóbbit vádaskodás és sértegetés nélkül is megteheted csak úgy magadtól.) Ez így fair.”
  • 13. Teo 2011. január 13. 17:38
    „Teljesen mindegy , hogy szöveges értékelés, vagy jegy, amíg az elmult 30 évben semmi nem változott a tanárok hozzállásában. Tisztelet a kivételnek.
    Bekategorizálják a gyerekeket, s a kitűnő tanulónak a rosszul sikerült dolgozat jegyet nem írják be, s esélyt adnak neki a javításra, míg egy gyengébb képességű 3- 4-es tanulónak a rosszab jegyet bevésik mint a sicc.
    Ha órai kérdésekre adott válaszokkal lehet 5-öst szerezni, csak a kítűnő gyerek van felszólítva.
    Magatartás jegyet , ha az órán rosszalkodott a gyerek, a tantárgyhoz írják be, mint ha a tudása lett volna azon az órán 1-es.
    Szóvá tettem egy-két dolgot a fogadóórán s a gyerek issza meg a levét.
    Kedves tanárnénik és tanárbácsik, fel kellene már nőni, s elfogulatlanul osztályozni / dönteni.
    Sorolhatnám még.”
32 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Összetörték a Kölcsey utcát

A frissen felújított Gutenberg utcát három hete nyomvályúkkal tették tönkre, azóta zárva van. Tovább olvasom