Délmagyar logó

2017. 01. 24. kedd - Timót -7°C | 1°C Még több cikk.

Sztrádák: hozzáfognak az M9-es építéséhez 2018-ig

Csongrád megye - A kormány 2018-ig szóló terveiben csak az M9-es sztráda építésének elkezdése szerepel. Bács-Kiskunban megvan a nyomvonal, Csongrádban még csak ki sem jelölték.
– Nagykanizsától Szegedig elég hosszú a tervezett M9-es sztráda szakasza ahhoz, hogy valahol belekapjanak – reagált Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter autópálya-fejlesztéseket érintő bejelentésével kapcsolatban egy közlekedési szakértő. – Hiszen a tervekben nem a megépítéséről, hanem csak az elkezdéséről beszélnek. Elsősorban a már meglévő, de az országhatárt el nem érő autópályákat akarják befejezni. Ami logikus is, de sajnos az M9-es ebben nincs benne.

A Nyugat-Dunántúlt most csak az éppen épülő 55-ös főúton, vagy Budapest felé, nagy kerülővel lehet elérni.
A Nyugat-Dunántúlt most csak az éppen épülő 55-ös főúton, vagy Budapest felé, nagy kerülővel lehet elérni.

A 300 kilométeres útból 40 kilométer kész

Az úgynevezett déli autópálya, a mintegy 300 kilométer hosszú M9-es megépítését már a 90-es években elhatározták. A Sopronból délnek tartó sztráda Zalában fordul kelet felé, és Somogyon, Tolnán, Bács-Kiskunon áthaladva Szegednél éri el az M5-öst. Az útnak 2 szakasza készült el eddig: az egyik a dunántúli 6-os utat köti össze az alföldi 51-essel, a 2003-ban átadott Duna-híddal együtt 20 kilométer hosszú. A másik a kaposvári 2-szer 1 és 2-szer 2 sávos szintén 20 kilométeres elkerülő út, amely most a 61-es főút része.
Megírtuk: több mint 34 milliárd eurónyi támogatásról állapodott meg az Európai Bizottság a magyar kormánnyal. Lázár János szerint így megvalósulhat az az elképzelés, hogy 2018-ig minden autópálya elérje az országhatárt. Az M3-as Kárpátalja felé két ponton éri el a határt, de lesz egy M4-es „kikötési pont" is Debrecen és Nagyvárad vonalában.

Megépül a Kassa–Miskolc közötti autópálya-szakasz, folytatják az M2-es építését Vác és a magyar–szlovák határ között, az M6-os eléri majd a déli határt, megépül az új komáromi Duna-híd, sőt: megkezdődik az M9-es autópálya építése.

Az M9-es autópálya – amelynek része a megépült szekszárdi Duna-híd – a megyének is fontos lenne, hiszen a Nyugat-Dunántúlt most csak az éppen épülő 55-ös főúton, vagy Budapest felé, nagy kerülővel lehet elérni. Dunaföldvár felé kevesen mennek, olyan rossz minőségűek az utak.

Név nélkül nyilatkozó szakértőnk szerint a beruházás előkészítési szakaszában kötelező tanulmány-, engedélyezési és kiviteli tervet készíteni. Az M9-es Csongrád megyei szakaszára mindeddig csak a tanulmányterv készült el 2006-ban, amely kétféle ajánlatot tett a nyomvonalra. Mindkettő az 55-ös főúttal párhuzamosan, Öttömös, Ruzsa, Zákányszék felett halad, laikus számára nincs jelentős különbség köztük. A következő lépés az lenne, hogy a vonalváltozatok közül egyre rámutasson a megbízó. Ha ez megtörténne, elkezdődhetne az engedélyezési terv elkészítése.

Mi történik most?

Jelenleg a Szombathely–Vasvár és a Vasvár–Nagykanizsa szakasz közötti szakasz tervezésén dolgoznak – nyilatkozta Loppert Dániel, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. kommunikációs vezetője. – A Kaposvár–Nagykanizsa szakaszon folyamatban van az előzetes környezetvédelmi dokumentáció készítése. A Kaposvár–Szekszárd szakaszon 2014 április óta tart a környezetvédelmi engedélyezési eljárás. Ezen a szakaszon, amennyiben a források folyamatosan rendelkezésre állnak, várhatóan 2018-ban lehet elkezdeni az építkezést. Az M9-es Bács-Kiskun megyei szakaszain megvannak a nyomvonalak. Az 54. és 53. számú főút közötti szakasz környezetvédelmi engedéllyel is rendelkezik. Loppert Dániel megerősítette információinkat: az 53-as főút és az M5-ös autópálya közötti szakasz kapcsán több nyomvonalváltozat is lehetséges.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A tankönyvcsomagok harmada hibás

A megérkezett tankönyvcsomagok nagyjából harmada hibás – legalábbis egy középiskolai tankönyvfelelős szerint. Tovább olvasom