Délmagyar logó

2017. 05. 28. vasárnap - Emil, Csanád 14°C | 25°C Még több cikk.

Szűkös a hely a Mars téren

Szeged - Ide-oda lakatolt bringák díszítik a Mars téri buszpályaudvar környezetét. Most nem ez a legnagyobb gondja a Tisza Volánnak, a helyszűke és az ebből adódó balesetveszély miatt parkolókat szüntetnek meg.
Mindennapos látvány a Mars téri buszpályaudvar környékén, hogy a kerítéseken, korlátokon csüngenek a biciklik. Bár bőségesen helyeztek ki tárolókat, támaszokat például a piac bejáratához, a nagycsarnok elé, mögé és mellé, ez sem elég ahhoz, hogy mindenki biztonságosan lezárhassa kétkerekűjét. Csak a büfésor és a taxiállomás közelében nagyjából harminc drótszamarat számoltunk össze nemrég.

Akikkel beszéltünk, azok nem hiányolták az újabb tárolót. Horváth Erzsébet nagyjából elégedett a buszpályaudvarral. – Jó, hogy vannak büfék, a vécé tiszta, csak nem mindig onnan indulnak a buszok, ahová ki van írva, a hangosbemondó pedig néha nem jól hallatszik – mondta a csongrádi nő.

Az elektromos tömegközlekedés fejlesztése projekt részeként összesen nyolc úgynevezett B+R biciklitároló épült tavaly külső csomópontokon, például Makkosházon, a Hont Ferenc utcai trolivégállomásnál, Tarjánban, a 4-es villamos végállomásánál és az újszegedi gyermekkórháznál. Oláh Miklós, az önkormányzat városfejlesztési osztályának vezetője elmondta, az a pályázat kimondottan az elektromos tömegközlekedésről szólt. A Mars téri buszpályaudvar területe a Tisza Volán Zrt. tulajdona, ahová egy nagyobb kapacitású létesítmény kellene, amelynek az elhelyezése helyszűke miatt problémás – tette hozzá.

Sok a bicikli, kevés a hely. A Volán szerint eddig nem volt igény külön kerékpártárolóra a buszpályaudvaron. Fotó: Schmidt Andrea
Sok a bicikli, kevés a hely. A Volán szerint eddig nem volt igény külön kerékpártárolóra a buszpályaudvaron.
Fotó: Schmidt Andrea

Állagmegóvás

Alapvetően esztétikai és állagmegóvó felújításokat végeztek 2011 nyarán a pályaudvaron: lecserélték a teljes perontetőt – ez volt a legnagyobb költség –, megjavították a tetőt tartó szerkezet betonvázát, kívül-belül kifestettek.

Még nem fogalmazódott meg igény kerékpártárolóra a buszpályaudvaron, nem is vizsgálták ennek lehetőségét – közölte kérdésünkre Molnár József, a Tisza Volán Zrt. műszaki fejlesztési igazgatója. – Nehéz lenne olyan helyet találni, ahol elfér, és ahol a biciklisek balesetveszély nélkül meg tudnák közelíteni. Most vizsgáltuk felül a buszpályaudvar rendjét. A büfésor mellett megszüntetünk öt-hat parkolót, kettő marad. A ferdén parkoló járművek vezetői tolatva nem mindig látják, van-e mögöttük valaki, ez balesetveszélyes – indokolta a döntést Molnár József. Eddig nem történt baleset, a cél a megelőzés. Várhatóan egy hónapon belül újrafestik az útburkolati jeleket, és járdaszegélyeket javítanak, illetve kátyúzás és aszfaltjavítás várható idén a buszpályaudvaron.

Jelenleg 8700 négyzetméter a pályaudvar bruttó területe, számításaik szerint ennek minimum a duplája lenne ideális. – A forgalmi kollégák a parkolóhelyekre is vezényelni fogják a buszokat. Lehetőség szerint kitereljük őket a Bakay Nándor utcai telepre, vagy a környékben várakoznak, ahol megengedett – fűzte hozzá a műszaki fejlesztési igazgató.

Olvasóink írták

48 hozzászólás
  • 48. ivivan 2013. július 10. 23:09
    „47. CsImre

    Én meg azzal kapcsolatban írtam az észrevételeimet, hogy a buszpályaudvar költöztetés árának sokszorosára drágítása valóban visszahozna-e annyit. Ha nem növelné az utasszámot - hatástanulmányok nélkül ezt nem lehet tudni - akkor a költöztetés milliárdos költségét az utasokkal kellene megfizettetni. Vajon ki fizetné ki az emelt árakat?

    "mert ez utóbbiak függetlenek attól, hogy hol van a buszpályaudvar"

    Így van. De ha a meglévő értékeit nem képes kihasználni a MÁV, akkor mi alapján gondolod, hogy újabb milliárdokat öntve a feneketlen kulacsba majd hirtelen valami értelmes jön ki belőle? Ha valaki ennyire nem vigyáz a saját dolgaira, akkor mivel szolgálhatná ki azt a bizalmat, hogy adjunk neki a közösből újabb milliárdokat?

    Ezenfelül szerintem a MÁV erősen hanyagolja a Dél-Alföldi régiót. Miközben a Volán társaságok folyamatosan szerzik be az új buszokat, addig az új vonatokból csak Pestnek és a Dunántúlnak jutott - az Alföld alig-alig lát ilyen vonatokat; Szeged pedig sohasem. Ezek után újabb több milliárdos ajándék Szegedtől a MÁV-nak? Hááááát, majd ha megérdemli...”
  • 47. CsImre 2013. július 10. 21:34
    „46. ivivan: Nyilván nem csak az intermodális pályaudvarra van szükség, de én a buszpályaudvar költözésével összefüggésben írtam, nem a takarításról, meg a fűtésről, mert ez utóbbiak függetlenek attól, hogy hol van a buszpályaudvar. Olcsó lépés lenne, ha pl. lenne kerékpártározó. Szentesen van, Hódmezővásárhelyen is, stb, miért pont itt ne lenne rá igény?”
  • 46. ivivan 2013. július 10. 20:19
    „45. CsImre

    Épp azt írtam, hogy elvinni a vonatokat a frissen felújított nagy állomásról pénzkidobás lenne, ezért én nem látok rá esélyt. A nagy állomás környékének pedig egyszerűen nincs olyan jó közúti kapcsolata, hogy ott buszpályaudvart lehessen kialakítani - nem mehet 10 másodpercenként egy busz egy egy sávos úton...

    "Én Rókusi központi pályaudvarban gondolkodtam, nyilván ez a pesti vasútvonal nyomvonalkorrekcióját is igényli"

    Hol férne ott el egy nagy busz- és vonatpályaudvar? A SZVSE pálya helyén? Szerintem ez olyan sokba kerülne, hogy erre nem lesz belátható időn belül pénz (főleg, ha inkább haszontalan stadionokat építünk helyette).

    "A tömegközlekedés versenyképességéhez kell, hogy a járatok között gyors és közvetlen átszállási lehetőség legyen"

    Az is kellene, kétségtelen. Meg még tucatnyi más dolog, amitől olyan messze vagyunk, mint Makó Jeruzsálemtől... Pedig sok dolog nem kerülne tíz milliárdokba, mint egy közös pályaudvar - például, hogy a vonatokat rendesen takarítsák, vagy legyen rajta normális hűtés/fűtés, esetleg a menetidő ne az 50 évvel ezelőttivel egyezzen meg...

    Egyáltalán nem gondolom, hogy pont a legdrágább résszel kellene kezdeni - ha rendes takarítást nem tudnak szervezni, akkor a közös busz- és vonatállomást se tudnák kihasználni és a tömegközlekedés tovább csúszna lefele. Már most is olcsóbb a teleautó Pestre, mint a vonat - ha tovább emelgetik az árakat és csökkentik a színvonalat, akkor néhány év múlva simán beszánthatjuk a vasúti síneket...”
  • 45. CsImre 2013. július 10. 19:31
    „31. ivivan: Nem is kell feltétlenül az Indóház téren lennie, (az elképzelések szerint is a túloldalon lenne), de még csak nem is kell, hogy a Nagyállomás legyen az, ahol a buszpályaudvar épül. Én Rókusi központi pályaudvarban gondolkodtam, nyilván ez a pesti vasútvonal nyomvonalkorrekcióját is igényli.

    Azért lenne pénzkidobás, mert ismét évtizedekre konzerválna egy rossz rendszert. A tömegközlekedés versenyképességéhez kell, hogy a járatok között gyors és közvetlen átszállási lehetőség legyen, mindegy, hogy az busz, vagy vonat. Ha a csomópont egyben van, akkor közös kiszolgáló létesítményeket lehet építeni, aki bejön Ruzsáról busszal, már át is szállhat a vonatra, stb.”
  • 44. Minibusz 2013. július 10. 17:50
    „Véleményem az, és lehet, hogy nem túl okos dolog, de a Kálvária végén a Tesco mögött az ideális lenne pályaudvarnak.
    Úgy gondolom a terület elég nagy hogy a buszok ott parkoljanak, a Bakay N. telephely sincs onnan messze, és a Mars tér sem.
    A távolsági buszok ezek után is a Mars téren mennének át, mondjuk bekanyarodva és ott lehetne fel és leszállóhelyek tömege kialakítva, majd mennének tovább ki erre ki arra. Gyakorlatilag nem változna semmi.
    A váróterem épülete még megmaradhatna, a piac váróterem közötti szakaszt meg be is lehetne szántani, vagy éppen felhasználni akár kerékpár parkolónak is.”
  • 43. zorba5 2013. július 10. 15:35
    „42: ezt nem értem! Miért is? Te el vagy tévedeve. Szerinted melyik párt vezeti a hivatalt, azaz a várost 11 éve?

    36. szerinted a SZEVIÉP miért vette meg a telket annak idején? Hm...

    Ha a TISZA VOLÁN befejezné a barakok bérletét megoldódna a helyzet, volna hely normális fedett bringatárolónak és megszűnne a balkáni állapot amit ezek okoznak. Mert bent a piac területén kontrol alatt lehetne tartani mindent, kamera, biztonsági őrök, takarítás, stb.”
  • 42. seheresezade 2013. július 10. 13:53
    „Az elhetobb SZEGEDERT illuziot egyelore a FIDESZ frakcio akadalyozza,remelem nem sokaig?”
  • 41. seheresezade 2013. július 10. 13:46
    „A Mars terrol a buszpalyaudvart mar regen el kellett volna koltoztetni,hogy hova?azert mar nagyon sok ember FELVETT mar nagyon SOK penzt Oket kellene Lecsukni a NEM MEGOLDASERT!!!!!!!!!!!!!!!!!!”
  • 40. ivivan 2013. július 10. 10:50
    „39. Tshabalala

    Nekem inkább az kellene, amennyit a felcsúti stadionra költenek :-)

    De komolyságot félretéve: a tervezés drága dolog, ha nem akarod elkapkodni. Ráadásul sok, egymásnak ellentmond igény merül föl a buszpályaudvarral kapcsolatban - én nem csodálom, hogy régóta agyalnak rajta...”
  • 39. Tshabalala 2013. július 10. 09:30
    „Ivivan! Nekem nem kell sok pénz csak amit eddig a buszpalyaudvar rendezési tervere költöttek! Kapnal belőle egy új biciklit:-D”
  • 38. Tshabalala 2013. július 10. 09:17
    „De hol az Élhetőbb Szegedert? Hiúz utcában leragadtak?”
  • 37. ivivan 2013. július 10. 09:09
    „36. Tshabalala

    Azt a magasfeszültségű vezetéket pár éve arrébb rakták, szóval az nem lenne gond. Én akkor azt is hittem, hogy azért rakták át, hogy valami építkezés kezdődik ott - például a buszpályaudvar, de semmi nem történt. A terület elég nagy, de elég sok akadályozó dolog van benne, szóval lenne benne kihívás. De egyébként egyetértek és ha jól emlékszem, akkor ez is volt az utolsó terv...”
  • 36. Tshabalala 2013. július 10. 07:50
    „Megjegyeznem a Kálvária sgt-n a SPAR mögötti terület meretenel elhelyezkedesenel adottsagaival kiválóan alkalmas egy korszerű jól megkozelitheto Európai színvonalú buszpalyaudvar elhelyezésére. Egy magasfeszultsegu vezeteket kell odebb helyezni. A Mars téren a Volan még csak egy fát sem ültetett hogy a beton teknő csökkenjen!”
  • 35. ivivan 2013. július 10. 07:30
    „32. roxper

    Erre is gondoltam, de nem tűnt rossznak.”
  • 34. Beroesz 2013. július 10. 07:29
    „A hozzászólók keverik a szezont a fazonnal. A kerékpárosok zöme nem a buszállomásra érkezik, hanem a piacra, de mivel a piacon belül főként a csúcsidőszakban nincs hely, ezért kint közöti oda valamihez a járgányt. (Most már mindegy, hogy a piacon tervezték alul a kerékpártámaszok számát, vagy a kerékpárok szaporodtak gyorsabban a tervezettnél. A lényeg, hogy ott van kapacitáshiány.) A Tisza Volánnak nem feladata, hogy a piacozók számára kerékpártámaszokat építsen. Ez egy közösségi közlekedési cég, nem lehet rajta XY igényeit számon kérni. A piacon belül viszont néhol még lenne hely kerékpártárolónak.

    A buszállomás kitelepítése jó ötlet és ostobaság egyszerre. Nyilvánvalóan kicsi a hely, ezt mindenki láthatja, az autóbuszüzem átszervezése ezt a helyhiányt már nem nagyon tudja orvosolni. A buszállomás kitelepítésével azonban elveszne az autóbuszok városközponthoz közeli buszállomása, ami a legnagyobb pozitívuma a jelenlegi helynek. A jelenlegi buszállomás egy valódi buszos terminál, amely rendkívül kedvező átszállási lehetőségeket kínál mindf a távolsági, mind a városi közlekedésre. Egy Kálvária téren vagy a Volán telephelyén létrehozott új buszpályaudvar képtelen lenne ezt az előnyt reprodukálni, forgalma, hatékonysága alacsonyabb lenne. A Nagyállomás mögött létrehozott új buszállomásban talán kicsit több a ráció, de csak az új déli híd felépítése után.”
  • 33. atomboy 2013. július 09. 23:41
    „30. bcsabesz
    Meg akkor sem szabad jardan kerekparozni, ha foutvonal van mellette...”
  • 32. roxper 2013. július 09. 22:39
    „25
    A kerékabroncson normális szalag van? Nem csúszott el, nem keskeny, mert akkor a túlfújt gumi elér a küllő végéig is és simán kiszúrja.”
  • 31. ivivan 2013. július 09. 22:17
    „29. CsImre

    "A buszpályaudvart csak úgy lehet értelmesen elköltöztetni, ha a központi vasútállomással egy helyre kerül, intermodális csomópontot képezve"

    Szerintem erre rendkívül kicsi az esély. A jelenlegi nagy állomás környéke nem alkalmas buszpályaudvarnak és mivel most újították föl az állomást és a környékét, ezért pénzkidobás lenne onnan elhozni a vonatokat.

    Szóval ha a buszpályaudvar költözik is, akkor sem lesz közös busz-vonat állomás... Egyébként sem értem, hogy miért lenne pénzkidobás attól, hogy nem a vonatokkal egy helyre kerül a buszpályaudvar?”
  • 30. bcsabesz 2013. július 09. 21:55
    „9. szalmaszal
    "A szabályos közlekedéshez nem kell kerékpársáv-kerékpárút. Bár az tény, hogy egy kerékpáros nyom nem ártana, de az sem létszükséglet."

    Ha tolom akkor tényleg NEM, viszont az utca mindkét oldalán JÁRDA van, amit nem használhat kerékpáros, kivéve ha az főútvonal mellett van. Az egyirányú utcába (mert az írásom erre utalt, a Mars tér megközelítésére!!!) nem tekerhetsz be, csak ha tábla jelzi!”
  • 29. CsImre 2013. július 09. 20:01
    „" bőségesen helyeztek ki tárolókat"

    Igen, pl. a Széchenyi téren is van több is, de ezt azért nem számítanám a buszpályaudvarhoz.

    "mondta a csongrádi nő."

    Igen, egy csongrádinak valószínűleg nem hiányoznak a szegedi kerékpártámaszok.

    "Még nem fogalmazódott meg igény kerékpártárolóra a buszpályaudvaron, nem is vizsgálták ennek lehetőségét"

    Áh, ugyan, egy 170 ezres alföldi biciklis városban miért is lenne bármiféle igény egy kerékpártárolóra a buszpályaudvaron? Millió bicikli van a tározókban városszerte, korlátokhoz is kötögetve van, de épp a buszpályaudvaron nincs rá igény, és nem is vizsgálták a lehetőséget. Ez szégyen. Legalább mondanák, hogy gondoltak rá, de nincs hely... 5-6 parkoló helyén egyébkén 30-36 kerékpárnak lehet kényelmes kerékpártározót kialakítani (a piacon is használt jó fajta támaszokkal), és a biciklisek nem szoktak tolatni sem. A vasakat a börtönnel is le lehet gyártani, filléres dolog.

    A buszpályaudvart csak úgy lehet értelmesen elköltöztetni, ha a központi vasútállomással egy helyre kerül, intermodális csomópontot képezve. Enélkül pénzkidobás lenne.”
48 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Monti csárdás és Abu Dhabi

A több mint tíz éve működő Princess vonós trió 2002-ben lett népszerű, dalaikban a klasszikus zenét… Tovább olvasom