Délmagyar logó

2017. 01. 21. szombat - Ágnes -11°C | 0°C Még több cikk.

Szünetel a személyszállítás a Tiszán

Veszteséges volt a tiszai személyszállítás, ezért a budapesti székhelyű Mahart nem foglalkozik tovább az üzletággal. A szegedi hajózás évente 10-12 millió forint veszteséget termelt. Április elsejétől egy szegedi cég üzemelteti a hajóállomást.
A Mahart PassNave Személyhajózási Kft. a Tisza teljes szakaszán szünetelteti a személyszállítást. Eddig a folyó három szakaszán, Szeged, Tokaj és Tiszacsege körzetében jártak a személyszállító hajók.
– Évente összesen 30-40 millió forintos veszteséggel üzemelt a tiszai személyszállítási ágazat – mondta Kautz István, a budapesti központú hajózási cég kereskedelmi és marketingvezetője. Hozzátette: a szegedi központ egy esztendőben 10-12 millió forint veszteséget termelt, amit tovább már nem nyelhetett le a hajózási vállalat.

A személyszállító vízibusz Szeged és Csongrád között az ezredfordulóig menetrend szerint közlekedett. A százhúsz személyes zárt, de nagyon hangos vízi jármű szombatonként 10-50 utassal közlekedett, ami eleve ráfizetést termelt. Hat évvel ezelőtt a vízibusz helyett komoly, 220 személyes személyszállító hajó érkezett a szegedi hajóállomásra, amit először felújítottak. Tavaly a Zebegény nevű utasszállítót Szegedre keresztelték. Bíró Lászlótól, a szegedi hajóállomás vezetőjétől megtudtuk: a Szeged júniustól a Dunán teljesít majd szolgálatot, május végén indul utolsó tiszai útjára.

A 19. század végétől

Az első gőzös személyszállító 1895-ben indult el a Tiszán. Ettől kezdve folyamatosan szállították a türelmes utasokat a folyón. A második világháború után a gőzösöket a motoros hajók váltották fel, de a nemzetközi forgalom is megmaradt. A rendszerváltás után az ezredfordulóig vízibuszok, majd napjainkig panorámás hajó szállította az utasokat, de csak a Szeged és Csongrád közötti 70 folyókilométeren.

– Az utóbbi években már csak előre meghirdetett járatok közlekedtek Szeged és Csongrád között. Szezononként 130-140 utassal ötször indult a hajó. Ezenkívül a kétszintes hajónkat rendezvényekre bérelték ki. Ezáltal minden hétvégén kihasznált volt – idézte fel a múltat az állomás vezetője. A nyugdíj előtt álló hajós hamarosan felköltözik Budapestre és a Vigadó téren teljesít majd szolgálatot. Másik két munkatársa a Szegeddel együtt szintén elhagyja a várost.

A hajóállomást a Mahart nem adta el, hanem üzemeltetésre kiadta bérbe az Alsó Tiszai Hajózási Kft.-nek. Mivel mindkét cég a Masped-csoport tagja, ezért mondhatni házon belül oldották meg a kérdést. Gerák Pál, a szegedi székhelyű kft. igazgatója elmondta: nemcsak a szegedi, hanem a tokaji és a tiszacsegei körzet is hozzájuk tartozik április elsejétől.

– A Tisza teljes szakaszán felmérjük az igényt a személyszállításra és ezután döntünk, hogy indítunk-e hajókat a megszokott útvonalon. Terveink között szerepel, hogy együttműködést kötünk a folyó menti önkormányzatokkal szélesebb körű személyszállítás megvalósítására. Tehát nem mondtunk le a személyszállításról, csak szüneteltetjük – jelentette ki az igazgató.

A város nem marad hajó nélkül, hiszen a Szeged nevű nagy utasszállító helyett érkezik majd a Sellő átkelő típusú hajó és a Csege vízibusz. Mindkettő alkalmas sétahajózásra, és alkalmanként fog indulni.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Pont kerülhet a kórház és a klinika megállapodására

Korrigálja a múlt héten sok hibával megjelent betegbeutalási rendet az Egészségügyi Minisztérium. A… Tovább olvasom