Délmagyar logó

2017. 01. 23. hétfő - Zelma, Rajmund -8°C | 4°C Még több cikk.

Tanárok tanulnak tanároktól

Szeged–Kiskundorozsma - Használható nyelvtudás, játékos verstanulás és differenciált matematikaoktatás - példaértékű modelleket dolgoztak ki ezekre a szegedi Jerney-iskolában. Tegnap be is mutatták érdeklődő pedagógusoknak - neves fővárosi intézmény is átvenné ezeket az oktatási formákat.
Az ország több száz iskolájának bevonásával uniós programot indítottak nemrégiben. A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ összegyűjtötte azokat az általános és középiskolákat, amelyek mintaértékű pedagógiai modellel rendelkeznek. Ezek a mentoráló intézmények a helyben már bevált, régóta alkalmazott eljárásokat adják tovább az érdeklődő pedagógusoknak, ingyenesen. A modelleket kidolgozó tanárokat a pályázati forrásból fizetik ki.

Megyei körkép

A Hódmezővásárhelyi Varga Tamás Általános Iskola az egész napos iskolára, a Csongrádi Batsányi János Gimnázium pedig az érvelési, vitatkozási képességek fejlesztésére dolgozott ki megoldást. A Makói Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskolában a SMART Response nevű interaktív feleltető- és szavazórendszert alkalmazzák. A Szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium egyik modellje a drámapedagógiai eszközök alkalmazásáról szól, emellett az iskola kifejlesztett egy kísérleteken alapuló természettudományos oktatási gyakorlatot is. A Szegedi Kőrösy József Gazdasági Szakképző Iskola Krúdy Gyula Tagintézményében a bűnmegelőzés került a módszertani modell középpontjába. A hódmezővásárhelyi Németh László Gimnázium a diákok mozgáskultúráját fejlesztő programot dolgozott ki. A Hódmezővásárhelyi Szent István Általános Iskolában tanulók a természetben, a tanösvényeken barangolnak. A Hódmezővásárhelyi Liszt Ferenc Ének-zenei Általános Iskolában a színpadi fellépéssel kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat ismerhetik meg és gyakorolhatják a művészeti pályára készülő gyerekek. A Hódmezővásárhelyi Klauzál Gábor Általános Iskolában a rendszeres kompetenciamérésekhez kapcsolódó fejlesztő gyakorlatokat dolgoztak ki, és hasonló modellel rendelkezik a Fábiánsebestyéni Arany János Általános Iskola is.


Csongrád megyében tizenegy iskola összesen tizennégy különféle módszertani modellje érhető el. Szegeden egy mentoráló általános iskola van, a Jerney János Általános Iskola, mely tegnap óralátogatási lehetőséget biztosított pedagógusoknak, hogy az itt kifejlesztett három módszertani modellt megismerhessék. Egy matematika- és egy angolórát mutattak be, illetve egy olyan órát is megnézhettek a pedagógusok, mely a drámapedagógiát használta.

A másodikosok magyarórája inkább emlékeztetett óraközi lazításra, mint oktatásra. Körjátékok közben mondtak verseket, a padjaikba még csak be sem ültek a diákok. Lovai Ágota elmondta, a drámapedagógia bevonásának éppen ez a célja: a gyerekek észre sem veszik, hogy tanulnak. Egyébként nemcsak verset, a szorzótáblát is ezzel a módszerrel tanítja.

Tanítás másképp. A szegedi Jerney János Általános Iskola módszertani modelljeit mutatták be az érdeklődő pedagógusoknak. Fotó: Karnok Csaba
Tanítás másképp. A szegedi Jerney János Általános Iskola módszertani modelljeit mutatták be az érdeklődő pedagógusoknak. Fotó: Karnok Csaba

A negyedikesek matematikaórájának központi eleme az okostábla volt. Dobó Imréné modellje együtt fejleszti a különböző képességű gyerekeket, a tábla a differenciálásban segít. Osztályát négy csoportba osztotta, és mindenki a neki megfelelő nehézségi szintű feladatot oldotta meg ugyanabból a feladattípusból, melyek egyszerre jelentek meg a táblán. A gyengébb képességű diákoknak is sikerélményük lehet így, a tapasztalatok szerint pedig ezzel a módszerrel a sajátos nevelési igényű gyerekek is jól fejleszthetők.

Az angolórán a beszédkészségen volt a hangsúly, Keresztesné Molnár Mónika azt mutatta be, hogyan lehet elérni, hogy papírízű helyett használható tudást szerezzenek a gyerekek.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Coollégiumok éjszakája Szegeden

Ma, a ˝Coollégiumok éjszakáján˝ hat szegedi kollégium nyitja meg kapuit az érdeklődők előtt színes programokkal. Tovább olvasom