Délmagyar logó

2017. 02. 28. kedd - Elemér 5°C | 17°C Még több cikk.

Tanulni tanítani

Ez az iskola már nem az az iskola, amit a mai szülők és nagyszülők saját diákkorukból ismernek. Míg az írás, olvasás és számolás, vagyis az alapkészségek oktatásának módszere is bővül, és új információs technikák épülnek be a tanításba, addig a gyerekek fegyelmezésének lehetőségei szűkülnek.
– Tanulni kell megtanítani a gyerekeket, mert a mai diákok által előszeretettel használt számítástechnikai eszközök hatására az iskolapadban megszerzett tudás aránya csökken – az előző században megszokotthoz képest. Ugyanakkor az iskolai tanítás egésze is módosul: előtérbe kerülnek az egyénre szabott, a gyerekek közötti különbségekre figyelő módszerek, miközben a pedagógusok is új információs és kommunikációs technikákat alkalmaznak az oktatásban. Tehát változik az iskola, mert változnak a közoktatással szembeni elvárások – vázolja a trendet Dombováriné Korom Erzsébet, a szegedi egyetem neveléstudományi tanszékének egyetemi adjunktusa.

A szülő nyújtotta otthoni háttér, különösen az anya végzettsége, az általa kialakított tanulási szokások és módszerek meghatározzák a gyerek iskolai teljesítményét.

Az otthoni minta súlyát tovább növeli, hogy az egész életen át való tanulásra kell trenírozni a mai fiatalokat. Ez is oka annak, hogy a tanulási képességek, sőt az írás, olvasás és számolás alapkészségének fejlesztése kerül előtérbe olyankor is, amikor az iskolapadban ül a gyerek. A számítástechnikai eszközök, az internet használatát jórészt egymástól elleső diákoknak meg kell tanítani az önszabályozó tanulás módszerét, a szövegértést, az információkeresés és feldolgozás alapjait. Ehhez azonban a pedagógusnak is ismernie kell az új eszközök (például a notebook, az interaktív tábla, a projektor, a webkamera, a minlaptop) használatát.

– A tanároknak is folyamatosan tanulniuk kell, hogy képesek legyenek saját tanítványaik személyre szabott fejlesztésére. Ugyanakkor a pedagógusra egyre több nevelési feladat hárul, miközben szűkülnek az iskolai fegyelmezés eszközei. Ezért a tanárképzés megújítása mellett a pedagógusok továbbképzése is lényeges – hangsúlyozza D. Korom Erzsébet, aki részt vesz a TIT nagy hagyományú, július eleji, szegedi pedagógiai nyári egyeteme programjának összeállításában is. Ez az akkreditált továbbképzés fontos kapocs lehet a pedagógiakutatók és a gyakorló tanárok, illetve szülők között.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szobaantennával is fogható lesz a szegedi városi televízió

Balástyán, Domaszéken, Mórahalmon és Sándorfalván is fogható lesz augusztustól a szegedi városi… Tovább olvasom