Délmagyar logó

2017. 07. 26. szerda - Anna, Anikó 16°C | 26°C Még több cikk.

Tanulópénz a vízdíjban

Csongrád megye - Ahogy drágult az ivóvíz az utóbbi másfél évtizedben, egyre jobban spóroltak vele a fogyasztók. Az önmagát gerjesztő folyamat alakítja a mértékletes vízfogyasztás kultúráját is. A környezetügyért felelős államtitkár már megtanulta, mi mindenre jó egy műanyag vödör.
„Azért is célszerű privatizálni Kelet-Európában az ivóvíz-szolgáltatást, hogy nőjön a díj, ne pazaroljanak az emberek" – idézett egy húsz évvel ezelőtti, meglehetősen vérlázító érvet egy világbanki megrendelésre készült tudományos tanulmányból Illés Mária professzor, a Miskolci Egyetem Vállalat-gazdaságtani Intézeti Tanszék vezetője. A szegedi konferencián, amelyet a Pásztor Kft. a vízgazdálkodás aktuális kérdéseiről, így az ivóvízminőség-javító programról rendezett, a professzor asszony citált egy friss, szintén világbanki megrendelésre készült dolgozatból is, amely már arról szól, hogy a magánérdek bevonása a vízszolgáltatásba nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket.

A multicégek – Suez, Vivendi – mellett önkormányzatok érdekeltségébe is került ez a feladat, de ahelyett, hogy olcsóbb lett volna, drágult. Ennek egyik oka, hogy míg 1990-ben 36 üzemeltető látta el a magyarországi fogyasztókat, 2000-ben 360, pedig erre az árura is jellemző, hogy minél nagyobb a fogyasztók köre, annál olcsóbb tud lenni a szolgáltatás.

– A vízdíjak emelkedése miatt mifelénk elindult egy önmagát gerjesztő folyamat – mutat rá Medgyesi Pál, a Makó-térségi Víziközmű Kft. vezérigazgatója. – Ahogyan drágult ez az alapvető élelmiszer, egyre kevesebbet használnak belőle az emberek. Mivel kevesebb víz fogy, pang a hálózatban, a fertőzések elkerülése érdekében olyan technológiákat kell bevezetni, amelyek tovább drágítják a víztermelést. Vagyis tovább fog nőni a vízdíj.

Ahogyan csökken a fogyasztás, nőni szokott a hálózati veszteség is. Miért? Amikor ezt kérdezték tőle, Bodor Dezső, a Szegedi Vízmű Zrt. műszaki igazgatója készített egy modellt magyarázkodás helyett. A berendezés azt szemlélteti, hogy amikor kevesebb vizet engednek ki a hálózatból ugyanolyan nyomás mellett, a csövön lévő lyukak intenzívebben „pisilnek". Emiatt is nő a vízszolgáltató vesztesége, amit valahogyan pótolni kell.

A víz ára az arzént kivonó berendezések felszerelésével is nőni fog. Pontos számot azért nem tudnak mondani a vízmű-üzemeltetők, mert az arzéntól is tisztított ivóvíz előállításának fajlagos költsége függ attól, a természetes összetételhez képest milyen technológiát kell alkalmazni, és attól is, mekkora a fogyasztók köre. Az eddig elkészült táblázatokban ettől függően 10 százaléktól 70 százalékig terjedő drágulással számoltak. Ez ismét jelentősen hat vízhasználati szokásainkra.

A helyzet akkor javulna, ha az embereknek több lenne a jövedelmük. Ám a takarékosság állandó kényszere sok helyen már tényleg kialakította a mértékletes vízhasználat és a célszerű gazdálkodás kultúráját.

Egyszerű megoldásokra kell gondolni, nem is újakra. Beszédes József (1787–1852), a reformkor vízimérnöke, a magyar műszaki nyelv egyik megteremtője azt írja: „Házad udvarából ne ereszd ki az eső vagy hó levét, míg nem használtad; úgy határodból, vármegyédből, országodból használatlanul a vizet ki ne bocsássad, mert az ingyen az Isten becses ajándéka". Kertes ház esetén például a tetőre hulló esővizet érdemes tárolni, úgy, hogy az ereszcsatorna kifolyóihoz hordókat állít az ember. Ebből lehet öntözni a veteményt. A lakásban pedig a mosógépből kikerülő, vagy a fürdéssel elhasznált vizet még egyszer lehet használni a vécé leöblítésére. Ehhez tartályra és egy külön vezetékre lenne csak szükség.

– Nálunk, otthon nincs ilyen kettős vízrendszer, és mivel társasházban élünk, ezt most nehéz is lenne megoldani. Én egy egyszerű műanyag vödröt alkalmazok: a kádból kimerített vizet elviszem a vécébe, és amikor kell, azzal öblítem le, mert erre tényleg nem muszáj ivóvizet használni – mondta lapunknak Illés Zoltán környezetügyért felelős államtitkár.

Olvasóink írták

31 hozzászólás
12
  • 31. nyomdasz63 2010. október 30. 22:51
    „30. Egyolvasó 2010.10.30. 10:49
    Így(?) igaz,de 2 apróságot kihagytál!
    -Nem fogják hagyni! A nyakadra járnak hetente,vizsgálódnak,miért nincs fogyasztásod.Ezt neked kell bizonyítanod,ugyan is potenciális víztolvajnak néznek majd.
    -Ha benyögöd,hogy megoldottad magadnak..ajjjajj! Tervrajz,bányászati,vagy mittudomén engedély,számla a kútfúrótól...stb.
    --Tapasztalat.”
  • 30. Egyolvasó 2010. október 30. 10:49
    „Megint csak a panasz és senki sem csinál semmit!

    Aki teheti (pl.: családiházban élők) házi vízellátó beállítása, a víz bevizsgáltatása kb: egyzseri 15 ezer forint, ezek után már nem is kell fizetni vízdíjjat és ami a leg fontosabb, hogy tudod milyen vizet iszol.”
  • 29. papsajt 2010. október 30. 06:26
    „Vízdíjak a világban !

    Néhány adat a NatGeo-ból .. ( 88. oldal) :
    USA legmagasabb vízdíj: San Diego 1,65 USD
    Ausztrália legmagasabb vízdíj: Sydney 1,61 USD
    Japán: - " - Kumamoto 1,04 USD
    Ázsia: - " - : Szingapúr 0,61 USD
    Afrika: - " - : Windhoek 0,42 USD

    Európa - " - : Budapest : 2,89 USD
    Róma:0,50 USD
    Amszterdam: 0,93 USD
    Írország: 0,00 USD
    Spanyolország: 0,62 USD
    Finnország: 1,22 USD
    UK: 1,46 USD
    Belgium: 2,37 USD
    Dánia: 3,43 USD

    Kérdés :
    Nem Magyarország alatt található -Európában- az egyik legnagyobb édesvíz lelőhely?”
  • 28. George58 2010. október 30. 05:35
    „25. hozzászólás macs 2010.10.29. 16:40

    Enek ellenére ott csökkent a vizdij, meg lényeg hogy nem külföldi (főleg nem francia) kézben a vizmű.”
  • 27. történész 2010. október 29. 18:41
    „A víz díj egy pénzember fiai népcsoport pofátlan,erkölcstelen kizsákmányoló manővere. A semmit adják arany áron,természetesen előtte a magukat okosnak gondoló ifiket megszédítik,hogy milyen szar a víz, majd aztán fizethetnek. negyven éve már nortonkút vizet iszom ami víz, semmi bajom nincs.”
  • 26. macs 2010. október 29. 16:55
    „dühös,

    "Vissza kell államosítani a távfűtést, a víz, gáz-villany-szolgáltatókat. Ezek mind csak a profit lenyúlásra mentek rá. Nincs versenytársuk. Monopolhelyzetben vannak!"

    A Szetáv önkormányzati cég. A vízművekben az Önkormányzat 51%-ban tulajdonos. A lakossági gáz és villany árát a Magyar Energetikai Hivatal rendeletileg állapítja meg.
    Úgy őszintén, miről beszélsz?”
  • 25. macs 2010. október 29. 16:40
    „George58,
    A Pécsi Vízmű tulajdonosai:

    "Alapítója: Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata, SUES ENVIRONNEMENT S.A., Bakonya, Boda, Bicsérd, Cserkút, Kővágószőlős, Kővágótöttös, Pellérd, Szalánta, Túrony, Zók Önkormányzata.
    Működés megkezdésésnek időpontja: 1995. július 01.
    Cégbejegyzés száma: Baranya Megyei Cégbíróság Cg.: 02-10-060133"

    és még egy apróság: az Önkormányzat a Cégtől osztalékot kapott.”
  • 24. gumikacsa111 2010. október 29. 13:52
    „21. igazságkereső 2010.10.29. 12:30

    Teljes mértékben, de szerintem ezeket Ők is tudják csak VALAMIÉRT nem akarnak lépni.”
  • 23. Titanilla 2010. október 29. 13:27
    „Néhány hete egy rádióriportban a nagyobb városok vizdiját hasonlitották össze. Azt mondja a hölgy Szegeden 120,- ft . Mennnyyyyiiiiii? Épp kéznél volt a számlám, 10 köbm. viz 6328.- Tehát nekem 633.-ft-ba kerül 1 köbm. Mert nekem nem az a fontos, milyen cimen lopják a pénzemet, hanem az, mennyit lopnak. Annyi féle költség rakodik rá, és ugye ez külön egy kis csalóka játék, hogy csatornadi. Annyi acsatorna dij, amennyi vizet elhasználok, tehát nekem az is vizdij. Mert ennyit kell fizetnem. 2 havonta olvasnak le, mégis minden hónapra felszámitják a leolvasási dijat. Minden lehetőséget kihasználnak pofátlanul hogy a pénzt kihuzzák a zsebünkből, és mi birkamódjára türjük, miközben az bankszámlájuk dagadozik, és piszok jól élnek.”
  • 22. core2 2010. október 29. 12:36
    „Nem a Víz sok hanem a csatorna és az alapdíj!”
  • 21. igazságkereső 2010. október 29. 12:30
    „#20.gumikacsa111 2010.10.29. 12:06 Amit leírtál teljesen tökéletesen igaz.Az azonban érthetetlen,hogy a GVH miért nem indított eddig eljárást e tisztességtelen összegek fogyasztók felé történő felszámítása ellen.Csak és kizárólag magánvéleményem írom feléd: írásodat egy az egyben át kellene küldeni a GVH ( Gazdasági Versenyhivatal) -hoz, hogy ugyan olvasgassák már ők is egy kicsit, hátha felébrednek és megkérdeznék miért kell a dupláját fizetni a fogyasztónak? Egyet értesz a javaslatommal?!”
  • 20. gumikacsa111 2010. október 29. 12:06
    „Én egy egyszerű műanyag vödröt alkalmazok: a kádból kimerített vizet elviszem a vécébe, és amikor kell, azzal öblítem le, mert erre tényleg nem muszáj ivóvizet használni - mondta lapunknak Illés Zoltán környezetügyért felelős államtitkár.

    Ez az Illés Úr egy ....gyerek lenne, ha az idiótának nézett állampolgár ezt elhinné!!!!!!!
    A számlák amiket kapunk eléggé érdekesek. Egy példa ha valakit érdekel fussa át , bár kicsit hosszú.

    Ma már semmi szükség nincsen se villanyórára, se gázórára!
    Hogy miért?
    Mert ezek a mérőórák eredetileg azt a célt szolgálták, hogy a Fogyasztó és a Szolgáltató egymás közötti korrekten elszámoljon és a Fogyasztó annyi díjat fizessen, amennyi villanyt, vagy gázt a mérőóra szerint elhasznált.
    Ennek azonban ma már semmi jelentősége nincsen, mert bármit mutat a mérőóra, a Szolgáltató olyan összegű számlát állít ki, amilyet akar!
    Hogy miért?
    Mert nincsen ember, aki ellenőrizni tudná, hogy a számlán szereplő összeg megfelel-e a tényleges fogyasztásnak.
    Miért?
    Mert a számlán szereplő, fizetendő díj és a mérőóra által mutatott elhasznált mennyiség, és annak egy egységnyi díja köszönőviszonyban sincs egymással.
    Egy normálisan működő államban, tisztességes gazdasági rendszerben, egyértelműen meg van határozva, hogy egy kilowatt áram, vagy egy m3 gáz mennyibe kerül; a mérőóra által mutatott mennyiséget be lehet szorozni az egységárral, és máris megvan az eredmény, hogy mennyit kell fizetni!
    Nálunk nem így van, mert ez nem normális gazdaság, ország, és nem működik tisztességes államrendszer!
    Vegyünk egy villanyszámlát, hogy igazunk van-e? Nézzük meg miből áll össze a számla végösszegét jelentő, fizetendő 6.758,- Ft díj:
    24h áramdíj tömb I. 110 kWh 20,38 Ft/kWh 2.242,- Ft
    24h áramdíj tömb II. 45 kWh 21,68 Ft/kWh 976,- Ft
    Összesen tehát: 3.218,- Ft

    Idáig rendben is lennénk, hiszen a fentiek szerint a 40 napos időszakra 155 kWh fogyasztás után 20,38 és 21,68 Ft-os egységáron (az már rejtély, hogy miért van a két különböző egységár, de ez még belefér ) 3.218,- Ft áramdíj fizetendő.
    Azonban ezzel nincs vége, mert a számla folytatódik, úgy mint:
    Szénipari szerkezetátalakítási támogatás 31,- Ft
    Kedvezményes árú villamos energiai támogatás 19,- Ft
    Összesen: 50,- Ft
    Átviteli-rendszerirányítási díj 89,- Ft
    Rendszerszintű szolgáltatás díj 66,- Ft
    Elosztói forgalmi díj 1 1.341,-Ft
    Elosztói veszteség díj 648,-Ft
    Menetrend kiegyensúlyozási díj 78,- Ft
    Összesen: 2.222 Ft
    Még nincs vége, de egy villanyszámlában ez a ,,menetrend kiegyensúlyozási díj", figyelemreméltó kreativitásra vall, ezért érdemes egy kicsit megpihenni.
    Továbbá:
    Elosztói alapdíj 150 Ft
    Összesen: 2 372 Ft
    Na már most, ha az áramdíjhoz (3.218,- Ft) hozzáadjuk ezt a többit (2.372,- Ft), akkor 5.590,- Ft jön ki, amihez még a 20 % ÁFA jön + 50 Ft AHK ( rejtély, hogy ez meg micsoda???? ) és máris megkapjuk a villanyszámla
    6.758,- Ft-os végösszegét!
    Ha valaki meg tudja mondani, hogy az áramdíjon túl megjelölt őrületek, összesen 2.372,-Ft, miért kerülnek Lajos bácsi és Ilonka néni villanyszámlájába felszámításra, az akkor azt is mondja meg, hogy;
    - ezek az ilyen-olyan díjak miért éppen annyi összegűek;
    - és miért nem alacsonyabbak;
    - vagy magasabbak;
    - továbbá, ki és mikor állapította meg pl.: a ,,menetrend kiegyensúlyozási díj" 0,5000 HUF/kWh egységárát,
    - és végül: ennek mi a fene köze van az elfogyasztott villanyáramhoz??????????????????.
    Ha még egyszer megnézzük a számlát, akkor láthatjuk, hogy a tényleges áramfogyasztás után mindössze;
    3.218,- Ft-ot
    kellene fizetni, de ezt feltornázták a fogyasztók számára teljességgel ELLENŐRIZHETETLEN plusz költségekkel;
    6 758 Ft-ra!
    A gázszámlával hasonló a helyzet, de ott az átejtés talán még bonyolultabb.Persze a számla itt sem az elfogyasztott gázmennyiség és az egységár szorzata, hanem korrekciós tényezőt, fűtőértéket (MJ/m3), elszámolt hőmennyiséget is számítanak és a számla összege az egységár és az elszámolt hőmennyiség szorzata, amiben a fűtőérték (MJ/m3) és az elszámolt hőmennyiség (MJ) adja a két ismeretlenes egyenletet, és őrzi meg a számla összegének titkát.”
  • 19. gavallér 2010. október 29. 11:48
    „Az már abszurditás , hogy az állam garantál nyereséget egy cégnek!!
    A pécsi példa remélem ragadós lesz, de ez vonatkozhat az áramszolgáltatókra is. Menjenek haza isten hírivel.”
  • 18. keiner 2010. október 29. 11:42
    „7. hozzászólás George58 2010.10.29. 08:46 , nálunk, az németbe. Itt egy kubikméter átlagba 1,85 Euro.”
  • 17. George58 2010. október 29. 10:57
    „16. hozzászólás antikos 2010.10.29. 10:33

    Most már csak egy találós kérdés: Melyik kormány és annak melyik lokál városirányitó képvisleete asszisztált a vízkészleteink lenyúlásához?”
  • 16. antikos 2010. október 29. 10:33
    „9. Nálad a hangszóró!

    Micsoda PR cikk... Nevetséges. Az IMF a vízbázist akarja és nem kérdés. Mindent lenyúlni hazánkból. Nem hiába terjednek a sunyiban fúrt kutak..”
  • 15. dühös 2010. október 29. 10:24
    „13. hozzászólás Titanilla 2010.10.29. 10:13
    Egyetértek.
    Vissza kell államosítani a távfűtést, a víz, gáz-villany-szolgáltatókat. Ezek mind csak a profit lenyúlásra mentek rá. Nincs versenytársuk. Monopolhelyzetben vannak!
    Az ügyfelek pedig kiszolgáltatottak.
    Teljes felülvizsgálatot.”
  • 14. Cukorfalat2 2010. október 29. 10:19
    „Titailla!
    Sajnos nem kellett volna hagynunk. Réges-rég vérszemet kaptak a "fentiek" (én csak így hívom őket). Most már bármit megengednek maguknak... A magyar nép úgyis k.ss.l...”
  • 13. Titanilla 2010. október 29. 10:13
    „Államtitkár Úr! Én is kibróbáltam már rég ezt a módszert! De fölhivom a figyelmét valamire! A vödörből wc öblitésnek nincs nyomása, ezt nyilván Ön is tudja, max. a kisdolgot lehet vele leönteni, de max. egyszer-kétszer, harmadszorra már bizony le kell húzni, mert büdös. Mondjuk ennyi erővel lehetne a panelek mellé budikat is épiteni! Természetes, hogy ne pazaroljuk a vizet, ezzel egyetértek. Nyilván Ön nem panelben lakik, én igen, és a nappalival szinte szemben van a wc, és nem 10 méter a távolság! Hát bizony én úgy döntöttem, lehúzom azt a fránya klotyót! Miután zuhany fülkém van igy a fürdőviz számitásaba sem jöhet, ily módon a mosógép vizét sem tudnám használni, mert a lefolyóba van bekötve, marad a felmosó viz. Amit , igen, felhasználok! Egyszer leöntöm a kisdolgot, de utána következőt bizony lehúzom. Jobb lenne helyzet, ha nem tetszettek volna kiárusitani az országunkat. Egész életemben azt hallottam, "Tiéd az ország, magadnak épited" Hát tessék visszaadni az országunkat, mert ha ez igy megy, már a rajtunk levő bugyinkó sem a miénk, az is adóságból van. És ez nem a mi hibánk. Bár, lehet nem kellett volna hagynunk!”
  • 12. dühös 2010. október 29. 10:12
    „7. hozzászólás George58 2010.10.29. 08:46

    A külföldi cégeknek garantálták a 8%-os hasznot.
    No komment.”
31 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

18 százalékkal több felszámolás - A Dél-Alföldön enyhébbek a válságjelenségek

Soha annyi céget nem számoltak még föl egy hónap alatt, mint szeptemberben – derül ki az Opten jelentéséből. Tovább olvasom