Délmagyar logó

2017. 05. 26. péntek - Fülöp, Evelin 13°C | 22°C Még több cikk.

Tavaly kaszáltak a diszkontáruházak

Az elmúlt esztendőben rekord árbevételt könyvelhettek el a diszkontáruházak – derül ki egy felmérésből, amely az úgynevezett diszkontláncokat vette górcső alá. Ezek a cégek megyénkben is újabb boltokat nyitottak, Szegeden például hét, nagy kereskedőlánchoz tartozó diszkontáruház várja a vásárlókat.
A szegedi Belváros szívében, a Kölcsey utcai diszkontban állandóan nagy a forgalom. A pénztártól távozó Szekeres Andrea tejet, cukrot, lisztet, tojást vásárolt a nagymamájának. – Én intézem a bevásárlásokat. A nagymamám minden bolt reklámkiadványát alaposan átnézi, kiírja, mit honnan lehet a legjobb áron beszerezni, én pedig végrehajtom a tervet – mesélte a szegedi nő. Hasonló alapossággal jár el a bevásárlás előtt egy másik nyugdíjas házaspár. Nagy László és felesége már ingyen utazhatnak a tömegközlekedési eszközökön, így nem kerül nekik pénzbe, ha egy távolabbi diszkontáruházba kell buszozni. – Hó elején kiderül, mennyi marad élelemre. Ezt az összeget félretesszük egy dobozba – magyarázta a férfi a család gazdálkodási szokásait. – Esténként a feleségemmel nézegetjük a reklámújságokat, s eldöntjük, másnap melyik boltba megyünk.

Diszkontok

A kereskedelemben az 1970-es években új üzlettípus jelent meg az USA-ban. A diszkontáruház gyakorlatilag raktáráruházként működik, kis árréssel dolgozik. Néhány fős személyzet szolgálja a vásárlókat. Az áruház legalább 6-700 négyzetméteres, legfeljebb 2-3 ezer négyzetméter alapterületű. Az úgynevezett kemény diszkontokban néhány száz, legfeljebb ezer termék található, a lágy diszkontokban ennél több. Hasonló méretű üzletek a szupermarketek, de ott sokkal több termék található, csemegepultból, kérésre mért, darabolt hentesáruból, pékáruból, szárazáruból, sajtokból válogathatnak a vevők.

A választék pedig óriási, hiszen a diszkontáruházak száma az elmúlt esztendőben jócskán megnövekedett. Az ACNielsen piackutató vállalat felmérése szerint országszerte összesen 48 új üzletet nyitott a Lidl, a Penny Market, a Plus és a Profi. Így a vásárlók tavaly 434 diszkontláncba tartozó üzlet közül választhattak. A piaci jelenlétét tavaly mind a négy hálózat növelte: a Lidlnek 51 üzlete van, a Plus tavaly újabb 7 boltot nyitott, így már 164 boltban várják a vásárlókat. A Profi országosan 4, a Penny hat bolttal növelte üzletei számát. A felmérés azt is megjegyzi: ilyen óriási boltnyitási dömping legutóbb 1998–1999-ben volt. A piackutató által górcső alá vett négy diszkontból három van jelen Szegeden: 2-2 Lidl és Plus üzlet, valamint 3 Penny Market várja a vásárlókat a város különböző pontjain.

A szakemberek szerint az egymás után nyíló boltok egyébként nem feltétlenül „szippantják el" egymás elől a vevőket: a vásárlók zöme többféle üzletbe jár, s elsősorban az ár alapján választ. Ezért a boltok nemcsak árversenyre kényszerülnek, hanem egyre inkább bővítik termékeik választékát. Tíz évvel ezelőtt például még elképzelhetetlen volt, ma pedig már természetes, hogy egy főként élelmiszerre szakosodott diszkontáruházban sportcipőt, edényeket, konyhai robotgépeket, és – a nyári szezonban – a szúnyogokat távoltartó fáklyákat is vehetünk.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Módszertani központ a művészmoziban

Az országban elsőként a szegedi művészmoziban hoznak létre módszertani központot a mozgókép és… Tovább olvasom