Délmagyar logó

2017. 03. 28. kedd - Gedeon, Johanna 2°C | 18°C Még több cikk.

Tavasszal több a motoros, nagyobb a kockázat az utakon

Csongrád megye - "Ledúrnak bennünket az útról" – panaszkodott egy szegedi motorosoktató az autósokra. Tavalyelőtt 27, 2009-ben 21 motoros balesetezett Csongrád megyében. A rendőrség óvatosságra inti a motorosokat és az autósokat is – a jó idő beköszöntével.
- A végtelenségig folytathatjuk az egymásra mutogatást: a baleseteknél a motoros vagy az autós a hibás. A legfontosabb az lenne, hogy az emberekben tudatosuljon: jobban kellene figyelni a másikra – hallottuk Nagy Attilától, aki évek óta jár két keréken a Csongrád megyei utakon – amelyeken tavalyelőtt 686 baleset történt. Ebből 27-nek motoros volt az elszenvedője vagy okozója. A statisztika bizakodásra ad okot, hiszen tavaly már „csak" 21 motoros balesetezett: három Csongrádon és Szentesen, öt Hódmezővásárhelyen, egy Makón, kilenc Szegeden. Idén eddig kettőt rögzítettek a rendőrség adattárában: egyet-egyet Szentesen és Szegeden.

– Igaz, hogy az elmúlt évben a motorosbalesetek számában csökkenést tapasztaltunk, a kedvező időjárás beköszöntével azonban egyre több motoros rajzik ki az utakra, akiknél a baleseti kockázat átlag feletti – mondta el lapunknak Vad Róbert. A Csongrád Megyei Baleset-megelőzési Bizottság titkára arra utalt, hogy a motorosokat nem védik olyan biztonságtechnikai megoldások, mint az autósokat, így közlekedési balesetnél nagyobb veszélynek vannak kitéve, hiszen a testük közvetlenül sérül. Így akár kisebb sebesség esetén is súlyos sérüléseket szenvedhetnek.

A motorosok védtelenebbek az autósoknál, súlyosabbak a balesetek is. Illusztráció: Miskolczi Róbert
A motorosok védtelenebbek az autósoknál, súlyosabbak a balesetek is.
Illusztráció: Miskolczi Róbert

– Azt szoktam mondani a tanítványaimnak, akár 30-ról is lehet úgy esni, hogy aztán soha többé ne keljen fel az ember, persze ezzel senki kedvét nem akarom elvenni a motorozástól – hallottuk Csikós Anikótól, a Csikós és Társa Autósiskola motorosoktatójától, aki tanulóit a fokozatosság elvére inti. Vagyis egy kezdő jogosítvánnyal rendelkezőnek nem javasolja, hogy rögtön nagymotorra pattanjon. – A motor mindig többet tud, mint mi. Egy kezdő ne szégyelljen lassan menni. Fontos, hogy tiszteletben tartsák a gyalogosokat, és hogy az utak minőségére is figyeljenek, hiszen a kátyús úton is könnyen fejre lehet állni, és persze elengedhetetlen a megfelelő védőruházat használata is – sorolta az oktató, aki szinte csak rossz tapasztalatokról számolt be az autósokkal kapcsolatban. – Türelmetlenek, szabályosan ledúrnak bennünket az útról, még akkor is, ha ott virít a T betű a motoros hátán – magyarázta Csikós Anikó, aki szerint sokkal több toleranciára lenne szükség az utakon.

Felelőtlen fiatalok

A vezető baleseti okok között évek óta a sebesség nem megfelelő megválasztása, az irányváltoztatás szabályainak be nem tartása és a szabálytalan előzés szerepel – tudtuk meg Vad Róberttől, aki szerint megdöbbentő és elgondolkodtató, hogy a motorkerékpáros balesetekben elhunytak, illetve sérültek 70 százaléka nem töltötte be a 35. életévét. Kifejtette: évről évre ebben az időszakban fokozott figyelmet fordít a rendőrség a motorosokra, ez idén sem lesz másként.

Leggyakoribb sérülések

A motorosbaleseteknél a leggyakoribb sérülések a boka-, a lábszár-, a kéz- és az arckoponyatörések, ezenkívül a nyaki gerinc sérülése, az agyrázkódás. Tipikus motoros sérülés a nyaki karfonat szakadása, ami a kar részleges bénulásával jár – tudtuk meg Simonka János Auréltól, a traumatológiai klinika tanszékvezető egyetemi tanárától.

Olvasóink írták

  • 15. csiperke73 2010. május 03. 01:47
    „Türelmetlenek, szabályosan ledúrnak bennünket az útról, még akkor is, ha ott virít a T betű a motoros hátán - magyarázta Csikós Anikó, aki szerint sokkal több toleranciára lenne szükség az utakon.

    Még segédmotorral is útálom ha előttem totyogtatnak 35-el a tanulókkal.
    A kaja meg belefagy a dobozomba, és a kuncsaftot ez nem érdekli,csak nuku jatt!
    Miért nem mennek normális sebességgel(50) akkor nem dúrná le senki se őket az útról.
    Ne tökölészésre tanítsák a tanulókat.”
  • 14. mákosrétes 2010. április 26. 22:42
    „AKi csak a töltött káposzta mintáján tanult statisztikát,annak kár is magyarázni.
    Menjen inkább motorozni!
    :-)”
  • 13. pillecukor 2010. április 26. 18:00
    „lehet dobálózni statisztikákkal, (tipikusan arra jók, hogy átverjék az embereket) ...
    M.bzs, valószínűleg sokakból az irigység szól.
    mint írtam, tegnap beengedtem magam elé egy autóst, de még csak meg sem köszönte ;-)

    nyomdasz. Azt hiszem, az általad felhozott pl is bizonyítja, hogy nem a motorosok a figyelmetlenek,
    és a nem törődöm-ök.”
  • 12. nyomdasz63 2010. április 26. 16:57
    „Tegnap 18 óra körül a Gutemberg--Tisza L sgt kereszteződésben egy fekete fiat puntós kiment a motoros elé!!!Nagy csatt volt,a mentő 2-3 perc alatt ott volt,a középkorú motoros nem mozdult,nagyot esett! Tud-e valaki valamit a motorosról,nem szoktam beállni a bámészkodók közé ???”
  • 11. m.bzs 2010. április 26. 16:41
    „a motorosok 99%-a figyel a másikra,az autósokra ez miért nem jellemző?nem lehet,hogy csak az irígység teszi?fáj neki,hogy ő a büdös életben nem tud majd motort venni,így egyszerübb szidni,meg átkozodni,csak nehogy az ilyen hamarább legyen donor.”
  • 10. m.bzs 2010. április 26. 16:14
    „az autósókat sem ártana ellenörizni,és megtanítani őket melyik a jobb kezük és,hogy mire való az index használata,meg vezetés közben nem telefonálgatunk,a legtöbb baleset ezért történik sajnos a motoros szívja meg,nem az autos.”
  • 9. mákosrétes 2010. április 26. 08:25
    „A közlekedés egy veszélyes üzem. Azt is mondhatnánk, nagyon veszélyes üzem.Ha motorra száll az ember,akkor tudatában kell,hogy legyen,hogy jóval nagyobb kockázatot vállal.
    2007-es adatok:
    Járműállomány Mo-on [ Balesetek okozói]....[ km/év ]....[ km/év összesen]....[ 1 balesetere jutó km]
    szgk
    3 012 165 ( 83 % )......13 142 ( 69,5%) .........12000*......... 36 145 980 000 ............2 750 417

    Autóbuszok
    17 899 ( 0,5 % )...........171 ( 0,9% ).........180000* ...........3 221 820 000...........18 841 053

    Motorkerékpár
    135 865 ( 4 % ) ............869 ( 4,6%).............8000* ..........1 086 920 000 ............1 250 771

    teherszállító és
    különleges célú
    459 439 ( 13% )...........1 845 ( 9,8% ).........180000* ........82 699 020 000 ...........44 823 317

    * becsült adat részemről

    Ebből a táblázatból szépen kiolvasható,hogy ki jelenti a legnagyobb veszélyt a közlekedésben.
    A gyengébbek kedvéért még egy kamionos 44,8 millió (de ha csak a felét feltételezzük,akkor is ) megtett km után okoz balesetet,addig egy motoros 1,25 millió km után.
    Magyarul egy motoros 35-36-szor nagyobb veszélyt jelent a közlekedésben mint egy kamionos.
    Ezek tények,nem a személyes vélemény.”
  • 8. pillecukor 2010. április 26. 08:10
    „A cikk írójának is jobban kellene a figyelni, mert már maga a cím is általánosít...
    Szeretném itt nagyon halkan megemlíteni, hogy ha tegnap nem én fékezek, mint ´.....motoros´ akkor
    a golf vezetője, akit beengedtem magam elé, most az örök vadászmezőkön előzgetne.
    Szóval ennyire vagyunk mi csak sze.metek és balesetveszélyesek.”
  • 7. pillecukor 2010. április 26. 08:06
    „5. hozzászólás állatbarát 2010.04.25. 21:34 > NEM kell általánosítani, nem mindegyik motoros ilyen, mi sem pl.”
  • 6. CID 2010. április 25. 21:41
    „Jenci : Bla, bla, bla.....”
  • 5. állatbarát 2010. április 25. 21:34
    „Kedves Hozzászólók!
    Épp ma láttam a Rókusi krt-n, amint két motoros egyszerre, egy időben, két oldalról / jobbról és balról / előztek
    egy autót kétsávos úton.Szerintetek ez okés?”
  • 4. Jenci01 2010. április 25. 21:13
    „CID! Csakannyit szeretnék hozzátenni a hozzászólásodhoz, hogy én is és a többi motoros is azért nem hordja magával a donor kártyáját, mert egy ilyen rosszindulatú kárörvendő embernek, mint te
    nem kell segíteni!
    Szerintem te is közlekedsz nap mint nap, nehogy egyszer téged is hiába várjanak haza, más hibája miatt!”
  • 3. CID 2010. április 25. 21:12
    „vuk : Aham, majd ha betartják a sebesség korlátozást, és tudják hol a helyük, majd sajnálom a mocisokat......”
  • 2. vuk 2010. április 25. 20:47
    „CID csak hogy tudd, a motoros balesetek joval tobb mint 50%-at az autosok okozzak...
    Altalaban elsobbseg meg nem adasa.
    De azert csak szidjad :)

    (jobbkezes keresztezodesnel pl. nagymotoros az, akitol tutira meg fogom kapni - eddig 100%-os arany a tapasztalat)”
  • 1. CID 2010. április 25. 20:03
    „Tragédia :) Azért, sokat segítene, ha a motorosok is betartanál a KRESZ-t. Ha meg nem akkor legalább egy donorkártyát maguknál tarthatnának.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Évről évre új fagylaltízekkel rukkolnak elő a cukrászok

Új ízekből és ötletes nevekből idén sincsenek híján a szegedi cukrászdák fagylaltospultjai: belga csoki, pisztáciabomba, sárkánygyümölcs. Tovább olvasom