Délmagyar logó

2017. 11. 22. szerda - Cecília 5°C | 13°C Még több cikk.

Téglagyár: körbekerítették, feltörték

Szeged - A Bajai úti téglagyár romjait a mostani tulajdonos nemrég elkerítette és lezárta, keresi az ingatlannak az optimális gazdát. A lakatot már feltörték, az jár be, aki akar.
Fél éve megírtuk: ebek harmincadjára jutott a szegedi téglagyár maradéka is. A háború sújtotta övezethez hasonlító 27 hektáros terület kerítése veszélyesen omlott, hajléktalanok lakták a szebb napokat látott torzót. Az önkormányzat – annak ellenére, hogy szerintük nem volt balesetveszélyes – levélben kérte a telep gazdáját, hogy gondoskodjon az állagmegóvásról. A napokban farostlemezekkel kerítették körbe az ingatlant és lezárták. A tulajdonos UniCredit Ingatlanlízing Zrt. lapunk érdeklődésére azt a tájékoztatást adta, hogy az ingatlan változatlanul társaságuk tulajdona. Folyamatosan törekednek a jelenlegi körülményeknek megfelelő optimális hasznosításra. A rendelkezésre álló lehetőségekhez képest igyekeznek mindent megtenni annak érdekében, hogy az ingatlan állapotának megóvásáról gondoskodjanak, valamint indokolt esetben további szükséges intézkedéseket megtegyenek. Minden más, az ingatlant érintő információ banktitoknak számít, ezért bővebb tájékoztatást nem adtak.

Az őrizetlen téglagyár tehát gazdát nem váltott, csak a tulajdonos tette rendbe a kerítést. A zárat azonban – tegnap megnéztük – feltörték, vagyis megint az jár be, aki akar.

Kerítés van, lakat már nincs. Csak az nem megy be, aki nem akar. Fotó: Karnok Csaba
Kerítés van, lakat már nincs. Csak az nem megy be, aki nem akar.
Fotó: Karnok Csaba

A hátul húzódó nyolc bányagödröt horgászegyesület kezeli. Száz évig termeltek a gyárban téglát. Az utolsó nagy korszerűsítést a hatvanas években végezték el, a nyolcvanas években élte virágkorát. Fejes Ernő, a téglagyár utolsó igazgatója felidézte: Vásárhelyről került a vállalat élére, amikor az még a dél-alföldi cserép- és téglagyár 27 egységének egyike volt. 1993 januárjában, Szegeden elsőként a dolgozók tulajdonába került a Szegedi Téglagyár.

Példa nélküli volt akkoriban, hogy teljes egészében a száz dolgozó és a vezetőség vegye kezébe az irányítást az úgynevezett Munkavállalói Rész Programban. A gyárral együtt az anyacégtől 10 milliós adósságot is kaptak az útibatyuban. Egy amerikai befektető szemet vetett az ingatlanra, és azt tervezte, hogy a repülőtér és a gyár között szabadidőcentrumot épít. Végül mégsem tudott időben lépni, mert a cég ellen adótartozás miatt felszámolás indult, és a kistulajdonosok kénytelenek voltak eladni 1996-ban a szomszédos Budalakk tulajdonosának, Bereczk Imrének. Akkoriban még 12-féle téglát gyártottak, és kacsingattak a román piac felé. Végül 1999-ben végleg tönkrement a szegedi téglagyár. Fejes Ernő úgy emlékszik, 30 millió forint értékű tégla állt még az udvaron, 8 hónapig őrizték a gyárat, és kiszolgálták a vevőket. A telep 2000 táján csendesedett el végleg, a gépeket leszerelték és elvitték. Minden mozdíthatót elhordtak, leszereltek, elloptak belőle. Az ingatlant 2005-ben tartozások miatt elárverezték, de a bíróság megsemmisítette az eredményt. Jelenleg a telep az UniCredité.

Olvasóink írták

21 hozzászólás
12
  • 21. zoolii 2011. október 11. 09:25
    „Kár, hogy Fejes Ernő arra nem emlékszik, hogy az ő felelőtlen gazdálkodása miatt ment tönkre a téglagyár...”
  • 20. elgergho 2011. október 11. 08:02
    „andreasz!

    A makói sem üzemel, csak tüzépként, senki nem építkezik, nem kell a tégla sem. Ha meg mégis akkor ot vannak a modern, és nem sokkal drágább téglák (Wiener..., stb.)”
  • 19. immi74 2011. október 10. 06:17
    „Szerintem, az ilyen és ehhez hasonló területeket,ami régen a város( Szeged) tulajdona volt, azokat mind vissza kéne vennie a városnak a mostani "tulajdonosoktól" és hasznosítani! Eladni vagy kiadni a területet! Pl.: IKEA- KIKA... vagy kialakítani zöld övezetet játszótérrel,-játszóparkokkal,és ezeket körbekeríteni mint más helyeken!!! A "CENTRUM" gödör is évtizedek óta üres ,gazos,részeg- drogos tanya lett! A Város szégyene! Nem igaz,hogy ezeket nem tudnák helyre állítani! Amennyiben a mostani tulajdonosok nem hajlandóak az ilyen területeket kulturáltan kézben tartani, "márpedig úgy látszik nem,azok-tól visszavenném,és ezt törvényben meghatározni, hogy mennyi ideig adnak türelmet az ilyen területek tulajdonosainak , hogy amit vállaltak meg is csinálják amennyiben a megadott időpontig nem ,ugy a területek visszakerülnének az Városhoz, aki a vételárból és esetleg +pályázati pénzből hasznosítaná!”
  • 18. qrumpli 2011. október 10. 03:27
    „Nos igy kell a külföldnek benyalni!
    Iskolapélda hogyan is teszik tönkre az országot.
    Pénzel mindent meg lehet csinálni.
    Ez ám az igazi politika.
    Mindegy hogyan csak eltörölni ezt a népet.
    Esetleg rabszolgaként dolgozhat utánna.”
  • 17. vmagdi 2011. október 09. 21:59
    „ha teglagyar lenne, bizonyara emberek dolgoznanak benne, ha lenne alkotohaz, alkotnanak benne.... En azt gondolom, hogy az biztosan nem alszik ott, akinek otthona van, akinek meg nincs, hadd aludjon ott, hamar a tulajdonosnak sincsenek vele tervei, sot ott van a regi hungaria is husz vagy harmic eve uresen, mikozben emberek fagynak meg az utcakon, ennel mar az is jobb, ha megnyitjak ezeket a gazdatlan helyeket azok szamara akiknek nincs hol aludniuk, gondolom egyre tobben lesznek. Az alkotohaz melletti haz is ott van torott ablakokkal, gazdatlanul, mikozben emberek a hid alatt alszanak. Az a tulajdonos, akinek nem kell a tualjdona, evtizedek ota nem adja meg csak jelet sem, hogy hasznalna a tulajdonat, ne varja, hogy mas vigyazzon a dolgara”
  • 16. laina 2011. október 09. 21:45
    „Az hogy a reptér nem bővíthető, az kamu. Az 55-ös útnál lehetne egy aluljáró, és máris lehetne hosszabb a kifutópálya. Lipcsénél felüljáró van, igaz ott két pályát kötnek össze, és repülőgépek járnak át a felüljárón. Véleményem szerint, csak az akarat hiányzik, mindenre van, és lehetne megoldás, csak keresni kéne. Mert ugye aki keres az talál.”
  • 15. Zsoltee0716 2011. október 09. 20:44
    „szemetet visszenek oda be az emberek! Általábaqn kocsival be mennek!”
  • 14. nyomdasz63 2011. október 09. 19:26
    „Fél éve megírtuk: ....
    Többek között azt is megírta a Dm,hogy a területre nagyon(?) vigyáz a városőrség, ha jól emlékszem,még fénykép is készült a "híres"(?) Ladáról...és tessék: "A lakatot már feltörték, az jár be, aki akar. "”
  • 13. Fatboy35 2011. október 09. 18:22
    „Sok értékes ember lakik arrafelé, tutira mondom a kerítést is hamarosan elviszik.Jön a hideg kell a tüzelő.”
  • 12. andreasz 2011. október 09. 18:20
    „Ú
    jra kellene nyitni. Ha Szentesen, Makón megélnek akkor itt is.”
  • 11. newdog 2011. október 09. 16:31
    „És mi lenne, ha lehetne bővíteni? Liszt Ferenc III. ??? :)

    Szerintem sokaknak nagyon jó a Mercedes gyár, ahol van. Ha itt lenne, meg az volna a baj...
    Ha meg jobban megnézzük, anno a téglagyár is jól működő objektum volt, a cikkből kiderül. Ha azt nézzük, mi a garancia arra, hogy 25-30 év múlva (vagy később esetleg hamarabb) ha új politikai szelek fújnak és esetleg a németeknek nem éri meg itt maradni, nem jár így a kecskeméti telephely is? Neked most jó lenne, de az unokáidnak is? Ugyan már... azt kellene megbecsülnünk, amink van, mert ha így lassan semmink nem marad.”
  • 10. buhamama 2011. október 09. 13:22
    „SZÉGYEN HOGY ILYEN NAGY BANK TULAJDONOS HAGGYA VESZNI A TERÜLETET, HOL AZ ÖNKORMÁNYZAT HOGY RENDRE FEL SZÓLÍT JÁK.”
  • 9. frakk 2011. október 09. 12:45
    „Arany barátom, ritkán fórumozol. A repülőtér azért rossz , mivel nem lehet bővíteni a kifutópálya hosszát.( Két főútvonal) Ezért szerintem semmiféle fejlesztést nem is lenne szabad beleinvesztálni. Csak kis gépek számára elegendő a kifutópálya. Ellenben egy Mercedes számára a téglagyári területtel egybefogva , vasúttal a legideálisabb hely lehetett volna. Szeged vezetése azóta sincs tisztában , hogy mit szalasztottak el. Egyszerűen fel sem fogják a lehetőségek széles tárházát. Méretbeli, és lehetőség szerinti szűklátókörben szenvedünk. Egyébként a városvezetés helyében még mindig megkeresném a Mercit , így is hogy Kecskeméten már ott vannak. Lenne keresnivalónk, mert úgy tudom akkora fejlesztésekben vannak. 100 km és a közeli két gyár nem lenne probléma . Vagy Dunaföldváron épitik a Logisztikai központot a vizi szállítás miatt.”
  • 8. newdog 2011. október 09. 12:22
    „Miért van rossz helyen a repülőtér?”
  • 7. frakk 2011. október 09. 12:09
    „a TELEK MUTYI NEM SIKERÜLT.
    A Mercedes jelenlegi beépítettsége kb 10 hektár. Nekik kellett volna eladni, repülőterestől együtt. A repülőtér úgyis rossz helyen van.
    Ugyanis nagyon szerettek volna Szegedre jönni két ok miatt. Szeged tetszett a vezetőségnek, és a szállítás miatt a Tisza nagyon fontos lett volna .
    Na várjuk a Kínai befektetőket. Mert az nyerő a következő választásokat aki a legtöbb munkahelyet hozza Szegedre !!!!! Ugye képviselő Urak, jó lenne dolgozni.”
  • 6. 3xhe 2011. október 09. 11:30
    „Az enyészet birodalma”
  • 5. KamuNeni 2011. október 09. 08:56
    „Ilyen hulye szoveget. Tipikus magyar. "keresi az optimalis gazdat" HA-HA-HA

    Az optimalis az az akinek van ra penze hogy megvegye. Szeretne tuladni rajta mert nyug a hatan azert ures.

    Egyebkent meg be kellene engedni a sok otthontalant hogy legyen magukat hol meghuzni telire.”
  • 4. Grabowsky 2011. október 09. 08:53
    „De hogy lehet "kacsingat"-ni???”
  • 3. deszkás 2011. október 09. 08:33
    „Nem jött be a spekuláció? Hú de sajnálom.”
  • 2. papsajt 2011. október 09. 08:25
    „úgy van ez mint a cukorgyárak.
    újra kellene nyitni.

    új munkahely + nem kell drága Wienerbergert venni :)”
21 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Hárman sérültek meg az 55-ös főúton

Árokba sodródott egy autó az 55-ös főúton, a megyehatár közelében szombat délelőtt. Tovább olvasom