Délmagyar logó

2017. 12. 17. vasárnap - Lázár, Olimpia -3°C | 4°C Még több cikk.

Téli gumi: ideje váltani

Szeged - Bizonyára sokan tudják: 7 Celsius-fok átlaghőmérsékletnél már előnyt jelent a téli gumiabroncs. A szakember szerint fontos, hogy minél újabb legyen a gumi, de nem csak erre érdemes odafigyelniük a járművezetőknek a télre készülődve.
– Általában október közepén indul a téli szezon, nálunk nagyjából másfél hete tart a dömping, és novemberben, decemberben is sokan cseréltetik le a nyári gumiabroncsokat télire – halljuk a Kovács Autóalkatrész Kft. gumiszervizében Tóth Bélától. A szerelő elmondja, plusz hét fok átlaghőmérsékletnél már előnyt jelent a téli gumi használata, jobb a tapadás. – A nyári gumi a hidegben megkeményedik, veszít a rugalmasságából, a tapadásából, ezáltal növekszik a fékút – mondja.

Szezon van. Fotó: Frank Yvette
Szezon van. Fotó: Frank Yvette

EU-abroncscímke

Újdonság idén, hogy novembertől EU-abroncscímke segíti a fogyasztók eligazodását. A címke három fontos jellemzőnek a tanúsítványa; az üzemanyag-fogyasztást, a nedves tapadást és a gumi külső zajszintjét jelzi. Az utóbbiból három kategóriát állapítanak meg, míg az előbbiekből hetet, A-tól G-ig (az A a legjobb). A nedves tapadás a 80-ról 20 kilométer/órás sebességre történő lefékezés fékútjára vonatkozik. 

A téli abroncsoknak viszont olyan az összetételük, hogy a fagyban is megfelelő lágysággal bírjanak. Fontos, hogy a gumi minél újabb legyen: hiába van 5-8 milliméter bordázata, ha már kifutotta azt az intervallumot, amikor kiszárad. Öt évig lehet értékesíteni egy új gumit, és hétévesnél régebbit nem célszerű felszerelni – mondja a szakember. Náluk jelenleg átlagosan egy napot kell várnia annak, aki lecseréltetné a gumikat. Mérettől függően nagyjából fél órát vesz igénybe egy autó gumicseréje, a kerékcsere pedig negyedóra.

A négy évszakos gumi Tóth Béla szerint „se nem édes, se nem sós", nyáron könnyen elkopik, ha nem megfelelő minőségű. A gumiszerelő inkább csak azoknak ajánlja ennek használatát, akik évente mindössze 3–5 ezer kilométert tesznek meg. A tél beállta előtt nemcsak a kerekeket, hanem például az akkumulátort, a hűtő- és az ablakmosó folyadékot, illetve az ablaktörlők állapotát érdemes még ellenőriztetni. Egy biztosítótársaság három fő okot említ a téli baleseteknél: a változékony felületű és tapadású útburkolatot, a romló látási viszonyokat és a gépjárművek nem megfelelő felkészítését.

Olvasóink írták

  • 8. cucusz 2012. november 01. 07:56
    „Van olyan dolog is mint a defenzív vezetés. Nem kell a határon autózni, nem a F1-ben élünk. Téli gumi szerintem igazából a havas uton az igazi, de akkor nagyon. Jeges uton semmi előny, száraz uton nem vettem észre különbséget. Öreg gumit, 8 éven régebbit valóban nem szabad használni.”
  • 7. klj-54 2012. október 31. 10:45
    „@ Hubi:
    örülök, hogy értelmes ember is olvassa az ide írtakat!”
  • 6. Hubi 2012. október 31. 07:43
    „Ha nem telik naftára,akkor felesleges is a téli gumi,meg a nyári is.:-D”
  • 5. Mozimasiniszta 2012. október 30. 21:15
    „puff neki (nekünk): klj professzor, megaszondta ! csak aztat nem hogy akinek naftára sem telik, az hogy flancoljon téli gumival ?”
  • 4. klj-54 2012. október 30. 20:39
    „@M.Aurelius:
    2011 -et írunk.
    PIRELLI DEUTSCHLAND GMBH
    Höchster Str. 48 - 60, Sandbach
    64747 BREUBERG, HESSEN
    Telefon: (06163) 710
    Fax: (06163) 712554
    Ott kérdeztem valamelyik mérnököt (alapanyagot vittem laboratóriumba!) a téli gumiról.
    Tehát az ő általa elmondottakat írom.

    Gazdasági kényszer volt a téli nyári gumi váltás.
    A téli gumi három évig 100%-os a negyedik évtől lebomlik, morzsalékossá válik.
    Igen röviden ez a lényege annak a több mint egy órás beszélgetésnek.”
  • 3. adamantium 2012. október 30. 19:27
    „2. M.Aurelius 2012.10.30. 16:55
    hát azért a fele akkora fékutat mivel magyarázod? a sokkal jobb kanyarstabilitás az mindegy?
    nem véletlenül kötelező a fél világon”
  • 2. M.Aurelius 2012. október 30. 16:55
    „Nem a gumin múlik. A komcsizmusban évtizedeket vezettünk egyféle gumival oszt. jó napot volt.
    Tessék az útnak és időjárásnak megfelelően vezetni és nem önfejűen a lóerők fitogtatásával, mert akkor mindegy milyen gumi van alatta a fickónak. Megy donornak.”
  • 1. klj-54 2012. október 30. 15:31
    „Miért is nem kötelező?”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Vascsővel akarta kirabolni a szegedi lottózót

A Bartók téri üzlet női alkalmazottja bátran megnyomta a pánikgombot, majd a lángosos és egy buszra váró férfi segítségével elkapták a rablót.
Tovább olvasom