Délmagyar logó

2018. 05. 23. szerda - Dezső 16°C | 27°C Még több cikk.

Telihay Péter úgy megy el, hogy itt sem volt?

Szeged - A három vegyes fogadtatású bemutató következménye lehet: távozik Telihay Péter a színház prózai tagozatának éléről. A főrendező – a nyári kinevezése előtt megkötött szerződései miatt – eddig máshol dolgozott, kevés időt töltött Szegeden. Utódjáról egyelőre csak találgatnak.
Anélkül, hogy egyetlen produkciót színpadra állított volna, valószínűleg távozik posztjáról a Szegedi Nemzeti Színház főrendezője, a prózai tagozat vezetője, Telihay Péter. A megelőlegezhető döntés hátterében az áll, hogy az első három prózai bemutatót elutasítóan fogadta a szegedi közönség jelentős része. A produkciók értékelése szélsőséges: az egyik tábor szerint végre – ha nem is hibák nélkül – elindult valami progresszív változás, sokan viszont épp ellenkezőleg, úgy vélik, botrányosak az előadások. Nemtetszésüket azzal is kifejezik, hogy távoznak előadások közben, visszaadják a bérletüket.

Telihay Péter viheti el a balhét, akit már kinevezésekor előre jelzett vendégrendezései, az operaházi Carmen és a gdanski Lukrécia meggyalázása miatt eddig alig lehetett Szegeden látni, de meghatározó szerepe volt a műsorterv összeállításában.

Telihaynak főrendezőként lehet, hogy távoznia kell, mert a három prózai bemutató nem hozott osztatlan sikert. Fotó: Frank Yvette
Telihaynak főrendezőként lehet, hogy távoznia kell, mert a három prózai
bemutató nem hozott osztatlan sikert. Fotó: Frank Yvette

– Egyelőre nem született döntés Telihay Péter távozásáról, szükség van arra, hogy előbb az eddigi időszak tapasztalatait, problémáit megbeszéljük. Lehet, hogy ennek valóban az a vége: a tagozatvezetői pozíció olyan mértékű szegedi jelenlétet igényelne, amit az ő művészi munkája mellett nem látunk biztosítottnak. Erről a napokban tárgyalásokat folytatunk majd – mondja Gyüdi Sándor főigazgató. – Péter rendezői kvalitásairól nincsenek kétségeim, ha úgy alakulna a megbeszélésünk, hogy tagozatvezető főrendezőként nem dolgozna tovább, meghívott rendezőként akkor is számítanék rá.

– Keressük a megoldást arra, hogy az együttműködésünk valamilyen formában megmaradjon. Teljesen új felállással indítottuk el az évadot, az utóbbi két-három év kínálatához képest új ízléssel jelentkeztünk, ami mindig kockázattal jár. Mindhárom produkció minőségi irodalmi alapanyagon nyugszik, ebben nem tévedtünk. Benne van a pakliban, hogy amit csinálunk, nem mindenkinek tetszik, nem biztos, hogy értő fülekre, szerető szívekre talál, amit gondolunk – hangsúlyozza Telihay Péter, aki szerint előre megállapodtak abban, hogy szeptember-októberben korábbi szerződéseinek tesz eleget.

Borsos Beáta az egyik nővér szerepében a Pornográfiában. A produkció szakít a színházi hagyományokkal, történetmesélési szokásokkal. Fotó: Schmidt Andrea
Borsos Beáta az egyik nővér szerepében a Pornográfiában. A produkció szakít a színházi hagyományokkal, történetmesélési szokásokkal. Fotó: Schmidt Andrea

– A prózai tagozatvezető személyének megválasztása mindig is a színház vezetőjének a feladata volt, ebbe az önkormányzat sohasem szólt bele, és nem fog a jövőben sem. A szegedi közönség azonban joggal várja el a prózai tagozat megerősítését – cáfolta Solymos László kultúráért felelős alpolgármester, hogy önkormányzati nyomásra történne a váltás.

Találgatások

Információink szerint szóba került a tagozatvezető-főrendezői posztra a Pornográfiát színpadra állító Bodolay Géza, a Kecskeméti Katona József Színház egykori igazgatója. Őt azért is esélyesnek tartják, mert a teátrum művészeti vezetőjét, Juronics Tamást és balett-társulatát felléptette, amikor lapátra tették őket Szegeden. Ugyancsak esélyesként beszélnek a volt pécsi főrendezőről, Hargitai Ivánról, aki az elmúlt évek egyik legsikeresebb szegedi drámai produkcióját, a Pillantás a hídról című Miller-darabot rendezte. Felmerült továbbá a Színház- és Filmművészeti Egyetem tanárának, Valló Péternek a neve is – a 2000-es évek elejéről sikeres szegedi Falstaffját és szabadtéris III. Richárdját ma is emlegetik. Értesüléseinket Gyüdi Sándor korainak tartotta kommentálni, hiszen egyelőre Telihay távozásáról sincs döntés. A személyi változások miatt lehetséges, hogy módosul az évad műsorterve is: Telihay állította volna színpadra A vihart.

Főigazgatói értékelés

A főigazgató szerint az eddigi prózai bemutatók közül a Mandragóra egyértelmű közönségsiker is, A kávéház viszont nem lett akkora siker, mint amekkorát szerettek volna belőle, és semmiképp sem lett az a felhőtlen komédia, amit a nézők vártak. – A várakozás és a produkció közötti ellentmondás a darab fogadtatásának nem tett jót. A kifogásolt nyelvhasználaton a premier után változtattunk, és ez javította a megítélését. A Pornográfia meghökkentően más és új, annyira szakít a színházi hagyományokkal, történetmesélési szokásokkal, hogy ez a nézők egy részét eltántorítja a befogadástól – fogalmazott Gyüdi Sándor.

Olvasóink írták

  • 20. Dönci 2008. december 01. 18:21
    „Innen vettem,mielőtt még bárki elkezdene kombinálni.:)http://www.szinhaz.szeged.hu/sznsz/hirek/altalanos-hirek/2008/12/01/sajtokozlemeny”
  • 19. Dönci 2008. december 01. 18:19
    „A Szegedi Nemzeti Színház igazgatóságának sajtóközleménye

    Telihay Péter főrendező december 1-jétől távozik a Szegedi Nemzeti Színház prózai tagozatának éléről. A szerződés felbontására közös megegyezéssel került sor annak együttes mérlegelését követően, hogy a tagozat vezetése az elmúlt hónapok tapasztalatai alapján olyan mértékben igényel folyamatos jelenlétet, közvetlen irányítást, ami a rendező számára művészi elfoglaltságai miatt és családi okokból egyaránt nem tűnik lehetségesnek.

    Gyüdi Sándor

    főigazgató”
  • 18. gyarmati_nő 2008. november 27. 22:57
    „Szerintem nem ötvözni kellene a stílusokat, mert azzal aztán végképp nem lesz megelégedve senki. Jól strukturált műsorterv kellene, ahol mindenki talál magának legalább 2-3-4 darabot évadonként. Csak az a baj, hogy épp a zagyválással próbálkoznak, no meg a tisztelt bérletes közönség egy része is "társadalmi esemény"-ként éli meg a színházat, és minden cseszett este ott akar lenni, aztán meg pampog, hogy csak a darabok x %-a felelt meg az ízlésének... Egy csoportnak akarunk színházat csinálni?! Nagy hiba lenne!”
  • 17. opinion 2008. november 27. 21:47
    „Minden intézménynek van egy legfőbb felelős vezetője, akinek az intézmény falain belül mindent jóvá kell hagynia. Tudomása és beleegyezése nélkül semmi sem történhet. A Szegedi Nemzeti Színház esetében ez a legfőbb vezető Gyüdi Sándor. Mellette még néhányan osztoznak a vezetői feladatokon, így a felelőséget is szétosztva egymás közt, akkor miért Telihay vigye el egyedül a balhét, igaz itt sem volt, bár a vezetés többi tagja számára kellemetlen feladatokat elvégezte, lásd pl.: színészelbocsátások (hisz ennek a mai napig van szele), ezért jutalmát meg is kapta és kapja. A mór megtette kötelességét, a mór mehet. Ez esetben semmi esetre sem üres kézzel ugye? A továbbiakban pedig a vezetés mossa kezeit az évad elei sikertelenségek miatt?!
    Nem kell ahhoz egyik tábor szócsövének sem lenni, hogy empatikusan reagáljunk arra a helyzetre, amikor művészek szakmai és magánéleti boldogulását teszi kockára olyasvalaki, aki nem a tehetség és elvégzett munka alapján hoz ítéletet, hanem mások véleménye és létező, vagy nem létező szimpátia alapján, s teszi mindezt vezető társai hallgatólagos jóváhagyásával. Ha Telihayt elküldik, az ő megélhetése nem kerül veszélybe, ám kíváncsi lennék, ki néz majd szembe azokkal, akiket Telihay juttatott a létbizonytalanságba. Mindenféle hatalom átadást, átvételt lehet elegánsan csinálni... na, ez nem sikerült.
    Az új színházi vezetés működése akkor lehetne csak sikeres, ha szemléletváltás ide, vagy oda, a nézők élveznék a darabokat, tetszésüket nyilvánítanák ki, az új színészekben olyan tehetségeket találnának, hogy már akár felednénk is a régieket. Mindez, sajnos nem így van. A hibát nem a nézők ízlésében és szemléletében kéne és illik keresni. Nézzen már szét a vezetés a saját háza táján! Ugyanezt, tisztelettel kérve, tegye meg Juronics Tamás is, ha már mindenhez olyan nagyon mer érteni. Megfelelő végzettség és képzettség hiányában csak a nagyon bátor vagy elvakultságig ostoba ember hiheti azt, hogy mindenben jót és sikereset tud alkotni.
    Telihay elküldésével ismét személyi változásokkal kell majd számolni, hogy az új tagozatvezető a saját embereivel kívánja feltölteni a színházat? Ahogy Bodolay, annak idején, befogadta Juronicsot és társulatát, most várná a ,,jól megérdemelt" viszonzást?
    Hargitai Iván tett már le eleget az asztalra, ahhoz, hogy újfent bizalommal forduljon a közönség a Szegedi Nemzeti Színházhoz, hisz a Pillantás a hídról c. előadás közönségsikert aratott, Tartuffe rendezése megosztotta igaz a véleményeket, de nem teremtett ilyen fokú szélsőségeket, mint amilyet az új éra ,,sikertörténetei" produkáltak.
    Talán nem lenne káros, sőt jót tenne, ha a színház olyan vezető kezébe adná a bizalmat, amely az újat és a hagyományosat jól ötvözve, teszi terítékre a szerzők műveit, akár a szemléletváltozásokat is figyelembe véve, talán mindezt a legízlésesebben a legutóbb említett Hargitai Iván tudná a sikerrel együtt közös formába öntve megjeleníteni.”
  • 16. Piramus 2008. november 27. 16:07
    „Olvasom a hozzászólásokat és ugyanazt látom, megosztó, mint az előadások maguk. Lehet, hogy azért mert ez így természetes. Mindenki másképp "csínyálja". Volt a nóta, amit annak idején az operett és opera hívek sem szerettek.
    Lehet, hogy csak annyi a probléma, nem tudjuk elfogadnia másik nézetét. Nem? Juronics és Telihay meg a "dramaturg" AlmásiTóth másként látja. telihay el is mondta. De itt senki nem beszél a "dramaturg"-ról. Mi az ő feladata? Mit tesz egy szini-drmaturg? Olvas, ír, rendez (másutt, régen itt is), figyel, lesi a világot, átértelmez. Igen átértelmez! Talán ez a magva a helzetnek. Átértelmezünk. Vannak kik a mai helyzetet értelmezik át a régire és azt mondják az ajó. Mások a régi dolgokat értelmezik át, mert azokat már - mivel régiek - mind megrendezték, bemutatták. Átértelmezetten mingyárt más lesz. Nem az avitt. Így már friss! ezt nektek. Át kellene értelmeznie a régi (Ócska tocsát) Toscát. Történetileg is, zeneileg is, dramaturgiailag is. ÉS kellene egy jó átértelmezést elfogadó rendező. Meg még valami, de azám igazán egy egységes, átértelmezést befogadni képes közönség.

    Azt hiszem a sorozattal van baj itten kérem. Ha lett volna 3 át NEM értelmezett és mellette 1 átértelmezett, sokkal kisebb volna a felháborodás ezen fórumon.

    Lehet, hogy csak át kell értelmezni?”
  • 15. piszkavas 2008. november 26. 10:07
    „A világ erőszakos, és ,,undorító", olvassátok vissza az elmúlt napok híreit. Mit várunk a színháztól? Hogy szemellenző legyen, homok, amibe a fejem dughatom, a rózsaszín köd, ami minden csúnyaságot eltakar és megnyugtat, minden rendben, a világ jó és az emberek is jók! A színházat emberek csinálják, akik ugyanebben a világban élnek, ugyanezeket a híreket olvassák, megbetegednek, meghalnak ismerőseik, barátaik, rokonaik, leköpik őket az utcán és kizsebelik a buszon. Álszent az, aki elítéli, értéktelennek tartja a színházat, ha ezt éppen megmutatja a maga valójában. Tessék Danielle Steel-t olvasni, Romanát, Győzikét nézni, meg celebeket imádni. Amőba szint. Nem csak fekete van meg fehér, de basszameg, fekete is van! Nem mondom, hogy az a jó színház, amelyik gyomorforgatóan naturalisztikus, primitíven obszcén és feltétlenül provokatív, de ne jöjjön már a mai világban senki azzal az álszent, begyöpösödött hittel, hogy ezt megmutatni nem művészet. Ugyan már, abban a korban, amelyben a ,,szar" szó benne van az értelmező szótárban...

    A zsidózás meg egydimenziós életforma, mellesleg kurvára unalmas. Zsidó ember gondolata nem értékes, csak Pista bácsi fazekas műhelye, meg Juli néni matyóhimzése... És rohadj meg, ha annak születsz!
    A nagy többség igényét általánosítani lehet, csak nem érdemes, mert az egyenlet vége nem a ,,NORMÁLIS" meghatározás lesz...”
  • 14. .suhym. 2008. november 26. 08:54
    „Az ízlések és a pofonok mindig különbözőek voltak...

    Miután sok - sok év óta van bérletünk, van/volt szerencsénk ilyen - olyan előadást látni. Bizony előfordult, hogy "leléptünk" az az első szünetben.

    Az említett Mandragóra tele volt tömény trágársággal, arról nem is beszélve, hogy a második részben színre lépő színésznő "elfelejtett" megérkezni a munkahelyére ( ami az ő esetében a színház) időre...nagy ívben leejtve, semmibe véve ezzel a nézőket!:(( Ehhez nincs mit hozzáfűzni...

    Bizony a színházhoz hozzátartoznak az operettek, musicalek, sőt a jó vígjátékok is. Lehet fanyalogni, lehet lenézni, de a nézőtere megtöltik a jó operett előadások. Részemről, nem hinném, hogy alacsonyabb rendű műfaj lenne bármelyiknél. Kinek ez tetszik, kinek az,
    DE
    ez nem azt jelenti, hogy, aki szereti az operettek fülbemászó dallamait és szívesen néz meg egy igazi, kosztümös előadást, az nem "vevő" más műfajra.

    A világ nemcsak fekete és fehér, igaz ez a színházra is!”
  • 13. gyarmati_nő 2008. november 26. 08:35
    „Conquer!

    Ha már régen voltál színházban, akkor mégis milyen jogon írod a kissé gyomorforgató hozzászólásod?

    A hozzád hasonlóknak mindig kell valami ellenséget kreálni, akik megerősítik a saját kis identitástudatukat a "NORMÁLIS", HETEROSZEXUÁLIS, KERESZTÉNY FÉRFI szerepében. Ha előkaparnád remélhetőleg létező művészettörténeti tudásod, talán másképp vélekednél. És nem azért volt annyi meleg és/vagy zsidó művészünk, "forradalmárunk" a világon, mert ők azok, amik, hanem mert sajnos marginális helyzetükből fakadóan rendelkeznek bizonyos nyitottsággal, érzékenységgel, mélyebb gondolatvilággal. De ez persze igaz nagyon sok magyar, vagy más nemzetiségű, más szexuális orientációjú, más vallású emberre.

    Viszont - nem is tudom miért - a szélső jobboldali színházi kultúra (vagy úgy unblock a - csúnya lesz - "magas kultúra") nem igazán virágzik Magyarországon... Miért is?
    Ja, hogy nem csupán odáig terjed a kultúra, hogy folyton meg és megerősítgetjük saját hovatartozásunk, múltunk, meg keresztény erkölcseinket, hírös "normalitásunk"?!

    Nekem az a tapasztalatom, hogy a te ideológiád kirekesztő: nem vet fel kérdéseket, sosem késztet töprengésre, csak a múltba menekül a világ elől, és kétségbeesetten igyekszik megtartani egy - nem meglepő módon - kicsit sem tökéletes status quot. Lehetőséget sem adva a (másként) gondolkodásra.”
  • 12. No.6-Sy 2008. november 26. 08:29
    „"Teljesen új felállással indítottuk el az évadot, az utóbbi két-három év kínálatához képest új ízléssel jelentkeztünk, ami mindig kockázattal jár. Mindhárom produkció minőségi irodalmi alapanyagon nyugszik, ebben nem tévedtünk."

    Hiába veszünk a piacon friss alapanyagot, a hentesnél aznapi husit, rendekezünk a világ legkiválóbb szakácskönyvével, rezsójával, szuperfazekaival is akár, ha magunk olyan benedzsák vagyunk, hogy nem tudunk főzni - a végeredmény akkor is moslék. És a hiba a saját készülékünkben van, nem a szakácskönyvben vagy az alapanyagokban vagy a fazekakban. Ebben a legrossazbb az, ha annak ellenére is meg vagyunk győződve konkul mindhalálig, hogy márpedig mi aztán k..va jól tudunk főzni! Mi vagyunk a főzés Istenei; és mindenki más, aki sorban áll Bilagitért a kotyvalékunk után vagy a kló-n, mocskos hazug és nincs érzéke a különleges ízvilágokhoz.

    Az irodalmi anyag valóban kiváló: művészi alázattal teli, igen-igen tehetségesek emberek alkotásai.

    A teljesen új felállás azt jelenti ez esetben, hogy minden olyan épkézláb embert, aki tehetséges volt, és négy éven át bizonyított, azonnal, kérdezés nélkül, per pofalemez (foto) alapján kirúgtak, valamint a tökéletes alapanyagokat úgy akarták színpadra állítani, hogy leöntötték - by Hofi - cukrozott takonnyal.

    Nem fogom siratni, ha elmegy.”
  • 11. gyarmati_nő 2008. november 26. 08:24
    „szegedix: "Ha színházba megyek akkor azért megyek oda mert vagy szórakozni akarok, vagy művelődni, olyan darabot nézni ami felemel."
    Képzeld, én pedig azért járok színházba, hogy elgondolkodtasson. Hogy sosem kielégítő választ kapjak az élet nagy kérdéseire, hogy önmagamat és másokat, mint embert lássam a színpadon.”
  • 10. szegedix 2008. november 26. 05:03
    „4-esnek. Láttad a Kávéházat? Ha a tömény káromkodás, s maga a történet neked tetszett? Hát....? Borzalmas volt! A Mandragóra már ehhez képest felüdülés volt. Bár ott is nyomták azokat a szövegeket ami nem a kultúrát terjeszti! A Pornográfia szintén lehangoló volt! Maga a történet és az a világ amit megjelenítettek undorító! Ma mikor lépten nyomon bombariadó van, erőszak ömlik mindenhonnan, az ember a bérlő nem ezt várja a színháztól! Szó sincs róla, hogy csak operettek kellenek. DE igényes darabok, igen! Nem ilyenek! Ha színházba megyek akkor azért megyek oda mert vagy szórakozni akarok, vagy művelődni, olyan darabot nézni ami felemel.
    Tudnak olyat is csinálni. Legutóbb Petőfi telepen voltam egy JUhász Gyula esten. Nagyon tetszett, profi volt ahogy összeállították. A színház más, mint amit ezekben a darabokban láttunk. Igaz, van néhny fusztrált ember akinek ez tetszik. Akkor nekik kell egy kis alternatív szinházat csinálni valahol. Káromkodjanak, okádjanak ott , magukban. Az idei bérlettel jól befürödtünk.”
  • 9. Conquer 2008. november 25. 22:10
    „Amit a színházban és úgy unblock a kultúrában csinálnak a zsidók, az már gyomorforgató. Valamikor nagyon szerettem színházba járni, de most egyszer voltam, elég is volt. És ez sajnos a Szabadtérire is igaz...
    Most ez a tehetségtelen zsidó elmegy, majd jön helyette egy másik tehetségtelen... Ezek egymásnak adják a posztokat...A fizetést meg a mi adónkból adják...
    Mondjuk amíg egy Alföldi lehet a Nemzeti igazgatója, ahelyett, hogy Recsken követ törne, addig semmin nem szabad csodálkozni. A mai magyar kultúra már árnyéka önmagának. Gondoljatok csak arra, hogy fiataljainknak egy Nógrádi nevű transzporszökevény átírta Jókait meg Gárdonyit. A Sorstalanságot mikor akarja lerövidíteni?
    Mi lesz veled magyar kultúra?”
  • 8. szegedifiú 2008. november 25. 21:18
    „Mennyit utalt (hány forintot) a Szegedi Nemzeti Színház július 1 óta a prózai tagozat vezetőnek? Ugyan írja már ide valaki (a színházból)!
    Persze az is érdekelne, ha most lapátra került - kis túlzással állíthatjuk, idáig semmit sem csinált ITT SZEGEDEN - mennyi végkielégítést fog kapni? Mert nyilván az JÁR neki! A 0 (nulla) munkáért is!
    Na????????????????????????????????????????????????????
    Várom a választ!”
  • 7. A-lex 2008. november 25. 20:29
    „És mi van a közönség azon - szerintem nem kevésbé jelentős - részével, akik látnak fantáziát az új koncepcióban? Az ő szavuk nem számít? Őket cserbenhagyják?”
  • 6. Logaritmus 2008. november 25. 20:15
    „mugrival nem szoktam soha egyeterteni de most nehez nem igazat adni neki ebben a kerdesben. nem szeretem a szinhazat de multkor elmentunk megnezni a Mandragorat es NAGYON kellemes meglepetes volt, jot szorakoztunk rajta mindannyian.... telt haz volt es vastaps!”
  • 5. mugri 2008. november 25. 20:00
    „A csárdásskirrájnő möga helycica köll ide ezabba értelmisségi várrosba, oszt mindönki heppii lössz üstöllést, he-he”
  • 4. gyarmati_nő 2008. november 25. 18:15
    „"az első három prózai bemutatót elutasítóan fogadta a szegedi közönség jelentős része"
    "sokan viszont épp ellenkezőleg, úgy vélik, botrányosak az előadások. Nemtetszésüket azzal is kifejezik, hogy távoznak előadások közben, visszaadják a bérletüket."

    Honnan a rögtönzött közvéleménykutatás? A Közéleti Kávéház lázad?
    Szánalmas "a szegedi közönség jelentős része"!!! Addig kellene velük operettet nézetni, amíg bele nem döglenek!”
  • 3. szabo55 2008. november 25. 18:03
    „Valló Péter, az nagyon finom lenne!Másodikként Hargitai, és csak utána Bodolay! Kár Telihayért! A probléma, bárki is lesz, Juronics! Hiba, nagy hiba volt őt művészeti vezetőnek kinevezni! Botka úr igaz? Minek, ha vannak tagozatvezetők? Erre van pénz?”
  • 2. Liyah 2008. november 25. 17:48
    „Összességében az a véleményem, hogy abszolút nem Telihay hibája. Én nagyon is kedvelem őt, mint színházi embert, és ha nem ő rendezi A vihart - ami most már akkor szinte biztos - az nagy baj... Éles, "modern" színházi szeme van, remek, izgalmas ízlésvilággal. Dehát megszokhatta már, hogy Szegeden így bánnak vele... Azért optimista volt, amikor visszajött.
    Szerintem ő lett volna a fénypont a szegedi színházi életben, nade most már mindegy.”
  • 1. Izzie 2008. november 25. 17:01
    „végre...”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szentgyörgyi: nincs bűnbak, mindenkinek spórolni kell

Szeged - Szeged gazdasági alpolgármestere, Szentgyörgyi Pál szerint egyszerre lesz a megszorítások és fejlesztések költségvetése a 2009-es szegedi büdzsé. Tovább olvasom