Délmagyar logó

2017. 02. 20. hétfő - Aladár, Álmos -2°C | 8°C Még több cikk.

Teljesen leállhat a 2-es villamosvonal építése

Szeged - Hétfőn leállhat a szegedi 2-es villamosvonal építése, mivel az egyik konzorciumi tag adósa maradt a terveket készítő cégnek.
Nagy József, a Nagy és Társai Bt. ügyvezetője csütörtökön elmondta: cége készítette el a 2-es villamosvonal terveit a kivitelező konzorcium egyik tagja, a Középszolg Kft. számára. A tervekért kiállított számlák fizetési határideje lejárt, az elsőé még 2010 októberében, azok ellenértékét azonban a mai napig nem kapták meg.

A tervezőcég február 16-án kezdeményezett felszámolást a Középszolg Kft. ellen és ideiglenesen felfüggesztette a szerzői jogvédelem alá eső tervek használati jogát. A felszámolás még nem emelkedett jogerőre, de az ideiglenes felfüggesztés miatt a kft. jelenleg nem építheti a villamospályát a szegedi Rókusi körúton - közölte Nagy József.

A tartozással kapcsolatban többször is próbáltak egyeztetni az építőipari céggel és a kivitelező konzorciumot vezető cseh OHL ZS céggel is, a megbeszélések azonban nem vezettek eredményre. Ezért egy végső határidőt szabtak meg a kivitelezőknek: ha hétfőig nem kapják meg járandóságukat, kezdeményezik a tervek használati jogának hatósági felfüggesztését - mondta a szakember. Hozzátette: ez végső soron a beruházás teljes leállását eredményezi, s több engedélyt akkor is újra be kell szerezni, ha végül fizetnek az építők.

A MTI az ügyben megkereste a Középszolg Kft.-t, amely későbbre ígért választ.

Hétfőn leállhat a szegedi 2-es villamosvonal építése. Fotó: Karnok Csaba (galéria)

A villamosvonal építését koordináló Szeged Pólus Nonprofit Kft. projektvezetője, Csanádi Zoltán azt mondta, tud a két cég közötti jogvitáról, de a részleteket nem ismeri, mert az érintett vállalkozások közötti szerződésről van szó.

A 2-es villamosvonal 3040 méteres vágányrendszerének, felső vezetékeinek, valamint a kapcsolódó egyéb építmények kivitelezésére 2009. december 4-én kötött szerződést az önkormányzat az OHL ZS vezette konzorciummal 2,085 milliárd forintos nettó vállalkozási díjért.

A Csongrád Megyei Bíróságon csütörtökön kezdődött meg az a per, amelyben a szegedi önkormányzat 417 millió forint kötbért követel a kivitelező konzorcium tagjaitól a 2-as villamosvonal építésének csúszása miatt. Az építkezésnek a többször módosított határidő szerint 2010. szeptember 18-ára kellett volna befejeződnie, helyenként azonban még csak a földmunkákat végzik. A kivitelezők a beruházás befejezését most július közepére ígérik.

A tárgyaláson az építőket képviselő ügyvédek kifejtették, a kivitelezés rajtuk kívül álló okokból, a többi között a pontatlan közműtérképek miatt csúszik.

Korábban írtuk

Több mint 400 millió forint kötbért követel a szegedi önkormányzat a 2-es villamos vonalát építő konzorciumtól a beruházás csúszása miatt abban a perben, amely csütörtökön kezdődött meg a Csongrád Megyei Bíróságon.

Faludi Csaba, a felperes önkormányzatot képviselő ügyvéd a tárgyaláson elmondta, hogy a vonalnak a többször módosított határidő szerint 2010. szeptember 18-ra kellett volna elkészülnie, a kivitelezés azonban még jelenleg is folyik, helyenként a földmunkákat végzik. A vállalkozói szerződés szerint a beruházás csúszása esetén a megrendelőt napi 10 millió forint kötbér illeti meg, amely maximális összege a nettó vállalási ár 20 százaléka, mintegy 417 millió forint. Az ügyvéd hozzátette, a kivitelező konzorcium tagjainak ezen felül ki kell fizetniük a kötbérre rakodó késedelmi kamatot is.

Az alperesek, a konzorciumvezető cseh OHL ZS. a. s., illetve a Középszolg Kft. és a Kelet-Út Kft. ügyvédei kifejtették: a kötbérkövetelést jogalapjában és összegszerűségében is vitatják. Álláspontjuk szerint a kivitelezés rajtuk kívülálló okokból, többek között a pontatlan közműtérképek miatt csúszik.

Hétfőn leállhat a szegedi 2-es villamosvonal építése. Fotó: Karnok Csaba (galéria)

Az önkormányzat jogi képviselője az alperesek felvetéseivel kapcsolatban elmondta, az ismeretlen közművek és a rendkívüli időjárás okozta nehézségeket az önkormányzat már elismerte azzal, hogy a beruházás határidejét az eredeti 2010. július 2-ról szeptember 18-ra módosította, más problémákat pedig már a végső teljesítési határidő után jeleztek az építők, így azok a per szempontjából lényegtelenek.

A bíróság az ügyben szakértőt rendel ki, a per a szakvélemény elkészülte után folytatódik.

A 2-es villamosvonal 3040 méteres vágányrendszerének, felső vezetékeinek, valamint a kapcsolódó egyéb építmények kivitelezésére 2009. december 4-én kötött szerződést az önkormányzat a cseh OHL ZS. a. s. vezette konzorciummal 2,085 milliárd forintos nettó vállalkozási díjért.

Nemes Szilvia, a beruházást koordináló Szeged Pólus Nonprofit Kft. kommunikációs munkatársa elmondta, a kivitelező eddig a munkák mintegy kétharmadát végezte el. A beruházás befejezését most július közepére ígérik.

Olvasóink írták

204 hozzászólás
  • 204. szalamitolvaj 2011. április 16. 14:48
    „204,hasznallj reklamblokkolot.
    firefox
    kiegeszitök/
    flashblock.
    ennyi.
    és többé nem látsz egyetlen reklámot se.
    hanyszor irjam még bee??”
  • 203. omfg 2011. április 13. 21:21
    „OFF: MÉG TÖBB FELÜLETET A REKLÁMOKNAK, ÉS SŰRŰBBEN FELUGRÓ MEDIA MARKT os POP-UP ABLAKOOOOT!!!!!!!!!!!!!”
  • 202. Morpheus_RexXx 2011. április 13. 12:51
    „áhh megvan! mivel instabilnak tűnik a piac és a kormány szorgalmazza az építőipar leépítését és államizációját, a haveroknak megteremtette Vodkapeti a "mentőövet". Ki kellett menteni a tőkét, hogy tökösek maradjanak amíg stabilizálódik a helyzet, majd pedig ha államosítva lesz az építőipar, mennek bratyizni és mutyizni projektvezetésért/irányításért... bár lehet valahol messze most rakják az utolsó csempét a "menedékházakra" ahol "kiszűkölik" az ínységes időket...”
  • 201. szalamitolvaj 2011. április 13. 12:27
    „öszödi gabika
    te mit véded a bukott projektet?
    tán fizetnek érte?”
  • 200. szalamitolvaj 2011. április 13. 11:43
    „a 7en egy 10 méteres sin szakaszt csinaltak meg
    ez am a tempo
    akkor mégse álltak le?
    sumakban dolgoznak?”
  • 199. ifj. Nagy Gábor 2011. április 12. 22:50
    „197. Agáta
    "Köszi a nagyész döntéshozókna. 250 férőhelyes jármű sem kell erre a szakaszra. A trolik sűrűbben járnak, ha csuklós menne kb. 8 percenként, akkor annak a befogadó képessége elég lenne."

    Most 5 percenként megy csuklós busz, szeretnének téged egy ilyen ritkítással. :-)))))

    Na kb. ennyire megalapozott az egész hozzászólásod...”
  • 198. szalamitolvaj 2011. április 12. 17:00
    „"- Máshol is működik hasonló körforgalom, ledvilágítás nélkül, és nem balesetveszélyes ---> gondolom a led nélküli olcsóbb, mint a nem működő leddel szerelt."
    milyen led? MÁR HONAPOK OTA NEM ÉG A LED
    A SZVSE
    PALYANAL
    ADDIG ÉGETT AMIG ÁTADTÁK... :(”
  • 197. szalamitolvaj 2011. április 12. 16:58
    „megfejtettem mit jelent a cseh cég nevében a zs betü
    xd”
  • 196. Agáta 2011. április 12. 11:21
    „Amikor először felmerült a villamos ötlete, megmondtam, hogy marhaság, teljesen felesleges ekkora pénzkidobás és munka árán erőltetni. Isten nem ver bottal. Ha a trolivonal meghosszabbítását választották volna, most nem lenne feldúrva a Rókusi krt. és nem állnának a munkálatok, hanem már rég járnának a trolik mondjuk a Kossuth l. sgt.-ig, vagy akár tovább. Köszi a nagyész döntéshozókna. 250 férőhelyes jármű sem kell erre a szakaszra. A trolik sűrűbben járnak, ha csuklós menne kb. 8 percenként, akkor annak a befogadó képessége elég lenne.”
  • 195. ifj. Nagy Gábor 2011. április 11. 14:06
    „156. csiatt
    "Én hozzá sem szólok."

    Ahhoz képest nem is volt rövid. :-))))))))))

    "- Az elkészült nem használt trolivezeték nem kér enni. ---> Mindennek van költsége, sokszor több ha nem használják, mintha használnák. Nézzük csak a bekerülési költséget pl, aminek kamatvesztesége van, vagy az állagmegóvásra szánt összegeket."

    Hálás lennék, ha a trolivezetékre nézve ezeket a költségeket elénk tárnád...

    "- Magyarázat: Azért kell a körúton villamos, mert 200-250 férőhelyes troli nincsen. Erre ma nem trolivezetékeket szereltek a Tesco-val szemben a körúton"

    Az a korábban is meglévő 8-as troli vezetéke...

    "- Máshol is működik hasonló körforgalom, ledvilágítás nélkül, és nem balesetveszélyes ---> gondolom a led nélküli olcsóbb, mint a nem működő leddel szerelt."

    Életveszélyesről volt szó, a ledeket meg verjék le a garanciában.

    "- Nem baj, hogy minden utcában megszüntetik a parkolóhelyet, mert a csökkenő helyeket helyettesíti egy parkolóház, ahova nem jók a parkolóbérletek és a parkolójegyek... :D"

    Valahogy csak lehet parkolni ott is...”
  • 194. szalamitolvaj 2011. április 10. 17:06
    „UGY NÉZ KI
    VKI ELÁTKOZTA EZT
    A
    PROJEKTET
    MEG A sZOLNOKITT ISS.”
  • 193. szalamitolvaj 2011. április 10. 17:04
    „VISSZA KELL
    ÁLLITANI AZ
    EREDETI ÁLLAPOTOKAT”
  • 192. Morpheus_RexXx 2011. április 10. 11:55
    „hmmm... jellemző ez a felelőtlen hozzáállás... és az az érdekes, hogy ezen "fővállalkozó nagy cégek" nem ismerik az optimális ütemtervet a kivitelezésekben, de a kisebb cégektől elvárják. Egyszerűen ésszerűtlenül álltak eleve neki a kivitelezésnek is. Értelmetlenül feltúrták a körutat az érintett szakaszon végig. Persze értem én, hogy hirtelen és hamar nagy pénzt kell szakítani (lásd. bontási fázis), de akkor miért is nem fizetnek?
    Normáliséknál szakaszosan végzik a különféle munkafázisokat optimális ütemterv szerint és így is kérik a fizetséget, amiből továbbjuttatják a járandóságot. Emlékeztet ez a Záévre a gyógyfürdőnél, ahol is a pályázati feltétel alapja az volt, hogy nem lehet fizetési elmaradása a pályázónak. A záév Zalaegerszegről idejött, pályázott, nyert (?). És amint megkapta az első utalásokat, majd 30 milla le is ment a számlájukról a korábbról sorban álló beszállítók felé...
    A körutat is lehetett volna pl. főbb csomópontól adott kereszteződésig feltúrni, kijelölni és építeni... akkor legalább nem lenne félkész és összetúrt szakasz. Ehelyett nekiestek mint bolond az anyja csecsének...
    És ezek a nagy emberek nagy cégei... felelőtlen hozzáállás és barbár munka. De a munkavégzés morálja is felháborító. NEM DOLGOZGATNI KELLENE, HANEM DOLGOZNI. Itt már nem a nagy testvér az iránymutató, nem lehet lébecolni, mert annak ára van... amit mi fizetünk meg. És mégis, az is lébecol aki nyálát veri a befizetett adójáért (útépítő munkás az érintett szakaszon). Nap mint nap látni... lézengenek, dolgozgatnak és "beülik" a síneket, stb. Ez már lumpen hanyagság a köbön...”
  • 191. szalamitolvaj 2011. április 09. 20:28
    „ruszkik haza !
    dd”
  • 190. koveteles 2011. április 09. 19:24
    „190. macs 2011.04.09. 19:16

    2010 decemberben váltotta Tapasztó Sándort Pacza József.
    Jó a kérdés! Valaki csinálhatna vele riportot!”
  • 189. macs 2011. április 09. 19:16
    „A Pólus élén volt vezetőváltás? Úgy emlékszem volt, akkor miért nem hallani az új igazgató hangját?”
  • 188. koveteles 2011. április 09. 18:49
    „186. Figyelő 2011.04.09. 17:30

    Kedves Figyelő! Nagyon jól látja a helyzetet. Nem tudom, hogy a végzettsége miatt-e vagy érintett a dologban, de kevesen látják át annyira tisztán a helyzetet mint Ön.
    A szomorú még az a Szeged Pólus nyilatkozatában, hogy a nyilatkozataik alkalmával nem azt hangsúlyozták, hogy szerintük IS járna a pénz a tervezőnek HANEM AZT, hogy szerintük nem teheti meg a tervező a felfüggesztést.
    A Szeged Pólus az önkormányzat tulajdonában van. Akkor most ki mit szeretne? Villamost? Pert? Cseh kivitelezőket???”
  • 187. szalamitolvaj 2011. április 09. 18:23
    „már ma leállt
    ma se dolgozgattak.”
  • 186. Besenyő_Pistabácsi 2011. április 09. 18:20
    „Ma is jártam arra egy kis port nyelni, mit mondjak nyomták srácok a melót mint bolond a gumiszoba ajtaját! Láttam a vonalon egy traktort mozogni meg 3 embert állni! Ha ez a tempó folytatódik akkor talán a következő Isten idejében megindul a villamos is!”
  • 185. Figyelő 2011. április 09. 17:30
    „Csanádi úr!
    Önnek is azt tudom írni, hogy amit ezen újság nyomtatott kiadásában a 60% készültségről nyilatkozott az jó indulttal is csúsztatás.
    Megkérdezném, mikor látta a kettes építkezését?
    Mert ha naponta látná, akkor Ön is rájönne arra, hogy megközelítőleg 30-40% a készültségi foka!

    A tervekről!
    Két részre kell bontani!
    Az igaz, hogy van érvényes engedélyes terv. Igen, ez kell mert arra adják ki az építési engedélyt, de ez nem tévesztendő össze a kivitelezési tervvel!
    A kivitelezési terv sokkal részletesebb mint az engedélyezési terv! Abba van leírva a kivitelezés teljes menete, fázisokra bontva, de ha Ön szakember akkor ezt pontosan tudja.
    Ami a tervező céget illeti, hogy van e joga a terv, a kivitelezési terv - mert erről van szó - használatát megtiltani kérdésre a válasz egyértelműen IGEN a válasz!
    A terv mindaddig még az elkészítésnek a megállapodott díját ki nem egyenlítik a tervező tulajdona, jogvédelem alá helyezheti amiben viszont engedélyezheti a használatát vagy megtilthatja annak a használatát.
    Itt a KÖZÉPSZOLG KFT mint kivitelező és gondolom a kiviteli terv megrendelője nem fizette ki a terv ellenértékét, így annak használatának megtiltása jogszerű!

    Még egy gondolat, az engedélyezési tervet és a kivitelezési tervet külön külön más iroda is elkészítheti.

    Ebben az egész dologban az a szomorú, hogy a városnak egy része szét van verve, fel van túrva, naponta bosszúságot jelent az ott élőknek és közlekedőknek!
    Erre mit csinál a Pólus Nonprofit KHT?
    N nyilatkozgat, elhatárolódik ahelyett, szorgalmazná, hogy ez az áldatlan állapotot minél hamarabb megoldaná!
    Mit tehet? Lehet a kérdést feltenni!
    A következőt: Kifizetni a KÖZÉPSZOLG KFT helyett a kivitelezési tervet és a bíróság útján érvényesíteni, behajtani generál kivitelező OHL ZS a.s nevű cseh cégtől!”
204 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Pozitív listán a vállalkozások Csongrád megyében

Csongrád megye - 18 Csongrád megyei cég, zömében egyéni vállalkozások szerepelnek a közelmúltban… Tovább olvasom