Délmagyar logó

2017. 03. 30. csütörtök - Zalán 8°C | 18°C Még több cikk.

Temesvár helyett Arad

Mire átment a köztudatba a temesvári vasútépítés ügye, vége is lett a dolognak. A Dél-Alföld most kilencven fokkal elforgatva építene vasutat: Arad–Szeged–Szabadka–Baja felé. Mire ezen a történelmi vasútvonalon újra vonatok járhatnak, tíz évbe is beletelik, az újjáépítéshez ugyanis uniós pénz kellene.
A most készülő második nemzeti fejlesztési tervbe (NFT2) akarja bevetetni a Dél-Alföld a határon átnyúló vasutak felújításának tervét. Trianon előtt két fontos tengely metszette egymást Szegeden. A Bécsből Pesten át Temesvárra vezetett vonal állomása épült föl az Indóház téren, a Nagyváradtól Fiuméig húzódó vasút állomása pedig Rókuson. A város, a megye, a régió a rendszerváltás óta folyamatosan napirenden tartotta a Szeged–Temesvár kapcsolat újjáélesztésének ügyét, most teljesen új koncepció formálódik. Az NFT2-be már az Arad–Szeged–Szabadka–Baja vonalat tenné bele a régió, ezt pedig a város és a megye is támogatja.

A Szeged–Temesvár kapcsolat ugyanis párhuzamos a nagy európai közlekedési folyosókkal, ezért az unió nem támogatná az újjápítését. Magyarország és Románia között a javarészt kétvágányú vasúti fővonal Szolnok–Békéscsaba–Arad felé halad. Ennek átépítése 160 kilométeres óránkénti sebességre már megkezdődött – uniós pénzből.

A Gazdasági és Közlekedési Minisztériumnál azt javasolták: a régió foglalkozzon inkább egy kelet-nyugati kapcsolat újjáélesztésével. Most úgy tűnik, az Arad–Szeged–Szabadka vonal vonzóbbá tehető az uniós döntéshozók számára. A tervezett vasút Aradnál az említett európai fővonalból ágazna ki, Szabadkáról Baja valamint Eszék felé lehetne továbbhaladni. Mindkét irány előbb-utóbb az Adria kikötőihez vezet, egyik vonal Dombóvárnál, a másik Eszéknél torkoll bele egy-egy másik uniós fővonalba, Fiume vagy Trieszt, illetve Mostar, Ploce felé.

Marosvári Attila, a Csongrád megyei közgyűlés alelnöke hangsúlyozta: egy transzverzális vonalra most nagyobb szükség van, mint egy sugárirányúra. Nagy valószínűséggel először a személyforgalom indulna be ezen a vonalon, és a teherforgalom csak azután fedezné föl ezt a rövidebb irányt. Számítanak a regionális és elővárosi utasforgalomra is. A rendszer része lenne a Szeged környékén tervezett elővárosi vasút is.

Bár a fő irány már nem Temesvár felé halad, a meglévő Temesvár–Csanád vasutat a Szeged–Arad vonalba Kiszombornál be lehet kötni, így Szeged és Temesvár között is létrejöhet kapcsolat. Marosvári szerint Szeged logisztikai szerepét jelentősen erősíteni ez az új vasút. Hangsúlyozta: nem helyi érdekű vasutat építenének, ahol Szeged és Baja között döcögne a vonat mellékvonali sebességgel. Európai léptékű gazdaságfejlesztési célú beruházást szeretnének, legalább 140 kilométeres sebességre alkalmas pálya megépítésével.


Kombihíd

Szeged támogatja az Arad–Szabadka közti vasút ügyét – mondta Nagy Sándor. Az alpolgármester elmondta: a városfejlesztési tervekbe illeszkedik az elképzelés. A város most alakítja át a szegedi vasútállomás és Dél-Újszeged környékének terveit, és ebben már szerepeltetik az új vasútvonal helyigényét is. Hozzátette: a második nemzeti fejlesztési tervbe bekerülhet a vasút, de az előkészítés hosszú, úgy bő tíz év múlva valósulhat meg. 

Baja 2014-re tervezi

A régión belül Baja kapta a feladatot, hogy az Arad–Baja vasút ügyét képviselje. Széll Péter polgármester elmondta: néhány kilométeres szakaszon hiányzik a sín Szabadka és Baja között. Az újjáépítésre azonban uniós forrást várnak, mert nem a vicinálist akarják újjáéleszteni, hanem uniós korridort akarnak létrehozni. Szerinte az unió 2007 és 2013 közötti költségvetési időszakában legfeljebb a vonalra vonatkozó részletes tervek készülhetnek el, a kivitelezés a következő ciklus legelején, 2014-ben indulhat. 
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A hallás és a beszéd tanulható

Szegeden 1901-ben alapítottak iskolát halláskárosultaknak. Az elmúlt száz esztendőben sokat… Tovább olvasom