Délmagyar logó

2017. 04. 25. kedd - Márk 6°C | 20°C Még több cikk.

Thália temploma veszélyes

A zsinórpadláson gyakran több tonnányi díszlet függhet, hatalmas emelvényeken kell félhomályban mozogni, szög állhat ki a világot jelentő deszkákból és süllyedőkbe, aknákba lehet zuhanni, ha valaki nem figyel. Thália temploma veszélyes üzem.
Illusztráció: Frank Yvette
A Szegedi Nemzeti Színházban egy erősen ittas díszítőmunkás lezuhant a díszletemelő nyílás és a fal között lévő 25 centiméter széles résen. Több mint nyolc métert esett az aknába. Olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy másnap meghalt a kórházban. Ez még a kilencvenes évek közepén történt, és a teátrum történetének egyik legsúlyosabb balesete volt.

Néhány évvel korábban a Ruszt Józseffel próbáló Kaszás Géza színművész esett bele a zenekari árokba. Eltört a lába, de sokak szerint szerencséje volt, mert akár a gerince is súlyosan megsérülhetett volna. Sokan emlékeznek még arra, amikor 2001 nyarán A fából faragott királyfi Dóm téri bemutatója félbeszakadt, mert a Szegedi Kortárs Balett kiváló táncosa, Markovics Ági olyan szerencsétlenül ugrott, hogy eltört a lába.

– A New York-i Metropolitan Operában történt: A szerelmi bájital fináléjában le kellett ereszteni egy díszletelemet. Véletlenül 10 centiméterrel hátrább kötötték be, mint kellett volna, és ráeresztették egy emelvényre, amitől a teljes díszlet összedőlt. A kórus és az énekesek szerencsére ki tudtak rohanni a színpadról. Én is időben észrevettem a bajt, előreugrottam, és végül egyedül énekeltem el a finálét. Szerencsém volt, mert nemcsak ép bőrrel megúsztam, hanem még óriási ováció is volt – emlékszik vissza Gregor József.

– A díszlet nem olyan, mint egy igazi bútor, hanem sokkal egyszerűbb, durvább a kidolgozása. Ügyelni kell arra, hogy ne szaggassa szét a szereplők ruháit, ne sértse fel kezüket, lábukat. A falak sincsenek gondosan megalapozva, mint a valóságban, ezért eldőlhetnek, a belógatott súlyos elemek pedig a szereplők fejére eshetnek. Ezernyi dologra gondosan oda kell figyelni, mert könnyen baj történhet – állítja Molnár Zsuzsa díszlettervező, a szegedi színház szcenikusa.

– Gondoljunk csak bele: máshol, ha daruval felemelnek egy nehéz tárgyat, mindenkit elküldenek még a gép környékéről is, nálunk viszont a súlyos díszletek alatt kell dolgozni. Időnként gyenge világítás mellett kell az előadóknak magas emelvényeken közlekedniük. Ezért is nagyon fontos, hogy a próbán mindent pontosan begyakoroljanak, mindenki tudja, mikor, hová kell lépnie – figyelmeztet Krizsán István, a színház műszaki igazgatója, aki ma is emlékszik, mennyire tartottak A varázsfuvola Békés András-féle verziójától. A produkció felülről leereszkedő díszleteleme olyan súlyos volt, hogy minden előadáson azért imádkoztak: a felső színpadgépezet elbírja, nehogy leszakadjon. A rendezőknek, tervezőknek ma már írásban felelősséget kell vállalniuk a díszletükért, ez komoly visszatartó erőt jelent, hamarabb lemondanak a hajmeresztő ötletekről a biztonság érdekében.


Szerelmi duett, szögben térdepelve

Valamilyen kisebb színpadi balesetről szinte az összes művész be tudna számolni, aki legalább egy-két évtizedet eltöltött már a pályán. – A Walkür szerelmi duettjét énekeltem átszellemülten az Operaházban, amikor beletérdeltem egy kiálló szögbe. Mosolyogva folytatnom kellett a jelenetet, hogy a közönség semmit se vegyen észre – meséli Temesi Mária operaénekes, a szegedi zeneművészeti kar professzora, aki kínzó fájdalommal hősiesen végigcsinálta az előadást. 
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szeged látványa az égből és az űrből

A Szeged belvárosáról, 700 kilométeres magasságból készült űrfelvételt is láthatják az érdeklődők az… Tovább olvasom