Délmagyar logó

2017. 03. 23. csütörtök - Emőke 11°C | 21°C Még több cikk.

Thealter: sokkal többen vettek jegyet

Szeged - Közel háromezren váltottak jegyet a vasárnap éjjel zárult Thealter előadásaira a fesztivál egy hete alatt.

Közel háromezren váltottak jegyet a vasárnap éjjel zárult Thealter előadásaira a fesztivál egy hete alatt, ami 70 százalékkal több, mint tavaly. A jegybevétel kétszerese a 2011-esnek, ez a fesztivál költségvetésének 8-10 százalékát jelenti.

– Naponta átlagosan másfélszer annyi ember ült be az előadásokra, mint az elmúlt évben. De csak a jegyvásárlókat tartjuk számon – tehát a több mint 60 programból 26 látogatottságát – azaz ebben sem a szabadtéri programok, sem a kiállítások, a koncert és az egyéb ingyenes programok nézőszáma nincs benne – mondta Martinkovics Katalin, a szervező MASZK Egyesület gazdasági vezetője.

A legnépszerűbb program Pintér Béla és társulatának két előadása volt, mindkétszer zsúfolásig megtelt a kisszínház. Sokan voltak a TÁP Színház–Katona József Színház előadásán, a Kosztolányi Dezső Színház–MASZK Egyesület közös produkcióján, a szlovénVia Negativa, a bolgár Ivo Dimcsev, valamint Tanya Kabarova és Yael Karavan bemutatóján is. Gyakorlatilag minden előadás telt házas volt, bár a 26 fizetős produkció egyharmada 50 fős vagy kisebb terekben zajlott.

- Annak ellenére, hogy erős és érdekes programot állítottunk össze az idei fesztiválra is, és a jegyárainkat sem emeltük évek óta, nem lehettünk biztosak benne, hogy a fesztivál ilyen egyértelmű közönségsiker lesz az idén. Sosem könnyed, nyári szórakozást ajánlunk, és nem könnyű újdonságot, vonzó érdekességet kínálni a közönségnek, főleg úgy, ha ragaszkodni akarunk a minőséghez is. A körülmények is egyre nehezebbek: a független színházi alkotók mellett az elvonások egyre inkább a kőszínházakat is érintik. De nem csak a kulturális területen dolgozók munka- és életkörülményei romlottak, az emberek többsége nehézségekkel küszködik, így még inkább megfontolják, mire költenek - fogalmazott Martinkovics Katalin.

Szerinte a törzsközönségük erős, nyitott, érdeklődő és kitartó. "Néhány először velünk fesztiválozó fővárosi kollégát meg is lepett, hogy itt van közönsége a függetleneknek".

- Természetesen a mi helyzetünk is romlott az elmúlt években, így pénzügyi szempontból is fontos, hogy minél többeket tudjunk elcsábítani. De legalább ilyen fontos a színház közösségformáló ereje a színpadon, a színpad mögött és a nézőtéren is. Az előadásokon nagyon sokféle, más-más korosztályokhoz tartozó, sok mindenben különböző ember ült,
akik egy-egy előadás, vagy az egy hétig tartó fesztivál idejére közösséget alkottak: a játszók segítségével nem arra figyeltek, amiben különböznek, hanem azokon a dolgokon kacagtak, vagy gondolkodtak el, amik mindannyiunk életében közösek. Ehhez persze a jó előadásokon kívül egy felkészült, ugyanakkor rugalmas stáb is kell, és itt ez is adott - tette hozzá.

A szervezők azt mondták, a fesztivál, és vele együtt a független terület ismét bebizonyította, hogy van létjogosultsága, hogy képes a megújulásra, és azt is, hogy a színházi terület „gyorsreagálású hadteste".

- Nem véletlen, és a teljes színházi szakma számára jelzés értékű, hogy a legnagyobb érdeklődést azok a hazai előadások keltették, amelyek – humorral, iróniával elviselhetővé téve – de mégis csak arról beszéltek, arra reflektáltak, ami a hétköznapokon körülvesz minket - folytatta a gazdasági vezető - A jelek szerint a nézőtéren helyet foglalók nem hibátlan, gondtalan emberfeletti embereket, nem egy álomvilágot vagy valamiféle idillt szeretnének látni, hanem arra vágynak, hogy megszólítsák őket, hogy arról beszéljenek a színpadon, ami őket is foglalkoztatja – legyen az Pintér Béla vagy Urbán András és csapata, akiket már jól ismernek és szeretnek, vagy bátor, fiatal, most bemutatkozó társulatok, mint a kaposvári k2 Színház, vagy a budapesti Transzparens Csoport.

Azt remélik, hogy a közönségük „éhes" maradt, hiszen nem csak nyáron, egy hétre koncentráltan kínálnak programokat: tavasszal és ősszel is ugyanolyan jó és fontos előadásokat mutatnak be a Régi Zsinagógában, csaknem húsz éve.

Olvasóink írták

  • 16. embör 2012. augusztus 02. 00:31
    „Jelzőt nem írok,mert mindenki láthatja !!!!!! Te azt írtad nem azt írtad nem " a Pintér dolga " . Én erre azt,hogy a többi alkotó sem ,szervezőnek született!!!!!! Most meg jössz költségvetésekkel.Elhihetnéd ,hogy "alter fesztet" és művészeti megmozdulást is tudnak jobban csinálni,mint ti. Ne írd légyszi "hallottam ezt,azt" :) Vannak sokkal,sokkal sikeresebb fesztiválok ,mint ez !!!!!!!! ugye ezt nem cáfolod? és ha az nem feltétlenül alternatív,akkor az nem baj ! Művészeti,de nyereségesebb!!!!! De mondtam,hogy ezt TE nem érted. A korlát, az korlát.Nem lát át a kerítésen,ami a jobban működő,felelősségteljes ,stb szavak és fogalmak mögött húzódik. Legyen tiéd a végső szó. Veled vitatkozik ,aki akar. Korlátok,értelmetlenség és korszerűtlenség kísérjen tovább. Minden jót. Kedves avítt. Mert egy "öreg" kortárs sem feltétlenül korszerű! Ugye ? :)”
  • 15. lidi 2012. augusztus 01. 11:44
    „13. a Vidor költségvetése (2010-ben 100 mllió, tavaly ennek a kétharmada, vagyis még mindig 60-70) a sokszorosa a szegedi fesztiválénak, és a jegyáraik is a sokszorosába kerülnek az ittenieknek. A Völgy büdzséje ugyanígy, a Katlan szintén 75 millió, ráadásul a két utóbbi egészen más jellegű fesztivál, mint a Vidor vagy a THEALTER. De egyik sem a belépőjegyekből tartja el magát, hiába mozgatnak számban több embert.
    Én nyilván nem értek hozzá, te viszont nem tájékozódsz elég alaposan, csak vagdalkozol, és olyasmivel példálózol, amiről szintén legfeljebb csak hallottál ezt-azt.”
  • 14. smalltown 2012. július 31. 22:41
    „10

    A tehetségtelen színház alternatív hasonlóan a hülye gyerekhez aki meg természetesen hiperaktív vagy ,,sajátos nevelést igénylő".

    Ezt is forditsd le!:)

    Termeszetesen sosem lesznek az alternativ szinhazak a leginkabb rentabilisak, ez a retegmuveszet sajatossaga - amit csak azok neveznek "hulye alternativoknak", akik a klasszikus szinhazbol sem ertenek semmit. Van Szegednek egy szinvonalas, minden evben ujat adni tudo szinhazi talalkozoja - ha nem erdekel nem mesz el, de miert irrital ennyi embert? Talan, hogy sikeres? Miert osztjak az eszt azok,akik nem jarnak ezekre az eloadasokra?”
  • 13. embör 2012. július 31. 21:21
    „"És nyilván nem voltál ott egyik előadáson sem, különben nem írnál olyan ostobaságot, hogy miért nem Pintér Béláék játszanak (kettőt játszottak), mert azt talán megnéznék (mindkét előadásra napokkal korábban elfogytak a jegyek, zsúfolásig volt a kisszínház). Hogy ő miért nem szervez fesztivált? Mert nem az a dolga. Hogy hétszer is megtöltenék-e az előadásai a Kisszínházat?" ......Sértődött öcsisajt :) ostobázz otthon.Légyszi. ott hátha elfogadják tőled 1. azt írtam: miért nem rájuk ,velük épül egy koncepció!" Mert nem az a dolga." írtad indulattól vezérelve. Hát súgok neked: Márta Pistának se dolga a Művészetek völgye,de Bérczesnek ,mint dramaturgnak se az Ördögkatlan. Vér ciki,hogy még a saját területed koordinátáit sem tudod felesős véleménnyel képviselni. Megnézni valóban nem kell ezen előadásokat ahhoz ,hogy azt mondjam én is,mint többen: inkább egy VIDOR,Zemplén, stb...típusú művészeti feszt legyen,ami rentábilisabb,nem ennyire kis célközönséggel bíró.De ezeket te,valószínűsíthetően te nem foghatod,ezek a való élet paraméterei,felelősség,pénz,mások pénze,mire megy stb...Ha nem igazán jó valami formáljunk rajta,stb. Védd amit nem kell,mert ez lesz jövőre is.Mások pedig szerethessenek mást is. Nyiss a világ felé 2012 van....”
  • 12. lidi 2012. július 31. 20:51
    „10. Van, akinek az okoz örömet, hogy a "hülye alternatívokat" nézi, van, aki a Vihart, van, aki mindkettőt. Vajon örömet okoz tehetségtelenezni, fikázni azt, amit/akit nem is ismersz? Nem vagyunk egyformák, szíved joga, csak nem értem, miért zavar ennyire, hogy mások másra költik a pénzüket, vagy hogy akad olyan, aki nem ért egyet veled? Miért sértegetsz vadidegeneket? Ki bántotta a Viharodat?

    11. valaki egy ötvenfős éttermet nyit, és az zsúfolásig van minden este, sikeres, a másik meg egy hatezres hodályt vállal és azt vezeti sikeresen, minden esete megtöltve. Lehet, hogy az utóbbi többet költ az éttermére (és többet is keres vele), de csak azért, mert oda hatezren járnak, nem biztos, hogy a másik, ötvenfős étterem tulaja rosszabb szakember.
    Direkt nem a sok egy helyre szálló léggyel példálóztam, mert félre vinne. Csak próbálom veled megértetni, hogy ebben a szakmában sem csak a mennyiség számít, hanem a minőség is, mert azt már el se kezdeném, hogy a kőszínházakban is vannak stúdióprodukciók, meg nagyszípadiak, és általában nem úgy sorolják be őket, hogy mind a kettőt ugyanott játsszák, oszt amelyikre nem annyira sok ember vesz jegyet, az stúdió lesz, amire meg sokan, az nagyszínpad.... Mert úgyis hiába, te tényleg minden évben ugyanezt írod, hogy "egy bizonyos (baráti) kör nézi ezeket az előadásokat" - mindenesetre az adatok alapján duplájára bővült ez az ismerősi kör egy év alatt...
    És nyilván nem voltál ott egyik előadáson sem, különben nem írnál olyan ostobaságot, hogy miért nem Pintér Béláék játszanak (kettőt játszottak), mert azt talán megnéznék (mindkét előadásra napokkal korábban elfogytak a jegyek, zsúfolásig volt a kisszínház). Hogy ő miért nem szervez fesztivált? Mert nem az a dolga. Hogy hétszer is megtöltenék-e az előadásai a Kisszínházat? Talán igen, talán nem.
    Azzal viszont nem értek egyet, hogy nem a te tiszted kitalálni, mit, hogyan: bárki próbálkozhat összehozni egy ilyesmit, miért ne? Legalább a gyakorlatban is kipróbálnád az elméleti elgondolásaidat. Magyarországon tudtommal úgysincs olyan színházi fesztivál, ami évről-évre egy bizonyos alkotótól játszik csak, kivéve a Gyulai Shakespeare fesztivált... szóval szabad a pálya.... Azért arra kíváncsi lennék, hogy mi alapján mondasz véleményt erről az eseményről, mert a szavaidból úgy tűnik, nemigen tartozol ebbe a "baráti körbe", nemigen nézed "ezeket".”
  • 11. embör 2012. július 31. 18:30
    „ezzel a Lidi "nevűvel" mindig csörtét kell vívni.Érintve érezheti magát.Kár,mert nem kettőnkről szól ez az egész.Ezek általánosan észlelhető dolgok. Vannak a művészeti területnek sokkal látogatottabb megnyilvánulási ,mint pl egy alter feszt. Ez ilyen szikár tény. Akik pedig nem értik a másik szavát.....Az előző hozzászólás nagyjából arról szólt,hogy több, un önjelölt vagy művészeti formációvá váló kezdeményezés is létezik,mely csupán csak a megjelölés okán válik művészetté. Alkotásaikat annak fogják nevezni és ez megtetszek valakinek aki meghívja őket / válogat /.... És a néző nincs ott a sor végén. Alig ill többnyire saját körből nézik az előadásokat. Ez,így igen is pazarló,mert létezhetne olyan koncepció amely pl Pintér társulatára épít ,azt talán meg is néznék,többen. Vagy ő szervez fesztivált .Nem az én tisztem kitalálni. De ez így elég szerény .Persze ...felesleges,hiszen évről évre ez megy. Van akiknek jó,van akik többet,eredményesebbet várnak. Nincs ezzel semmi baj. A saját köreikben biztosan nagyon népszerűek ezek az előadások,ez biztos”
  • 10. bánki 2012. július 31. 16:16
    „4. smalltown 2012.07.30. 23:00

    Lefordítom !

    A Tantuszban is 800 Ft körül voltak a belépő jegyek - kiváló kamara előadások. Jó rég volt!
    Gyulán a ,,Vihar" 1600 Ft.
    Vélhetően a produkciók előállítási költsége azonos az alterekkel, de ......................... ár/érték arány ?

    A tehetségtelen színház alternatív hasonlóan a hülye gyerekhez aki meg természetesen hiperaktív vagy ,,sajátos nevelést igénylő".”
  • 9. lidi 2012. július 31. 11:19
    „5. ahhoz képest, hogy lenne mire költeni ebben az országban, tényleg luxusnak tűnhet minden kulturális kiadás. persze abba sem árt belegondolni, hogy ez az egyhetes, 60 programos fesztivál körülbelül annyiból jött ki, mint egy átlagos kőszínházi produkció - tehát egy előadás..... a nézőknek meg annyiba sem került egy belépő, mint egy mozijegy. szóval nem hinném, hogy ez a legpazarlóbb dolog, ami akár itt, akár az országban történik, akárcsak kulturális téren...”
  • 8. NP1 2012. július 31. 10:23
    „Egy társdalomnak finanszíroznia kell olyan tevékenységeket is amik veszteségesek.
    Ettől társadalom a társadalom, ellenkező esetben pld. a nyugdíjasokat bele kellene lőnünk a Dunába...
    Ez a fesztivál persze rétegigényt elégít ki, de a spenót is.....
    Engem az Operettfalu, Győzike, a Való Világ sokkal de sokkal jobban zavar.”
  • 7. eljensokaszeged 2012. július 31. 09:51
    „2. mgabor 2012.07.30. 21:20

    én olvasok. színházat meghagyom az önjelölteknek.”
  • 6. kakoszeged 2012. július 31. 07:56
    „...ez a legutóbbi, ami a régi zsinagógában volt, annyira elvont volt, hogy max csak egy szintén elvont f/b/művész érthette...
    ...úgy kezdődött, hogy egy férfi és egy nő, a zsinagóga előtt, térdig beásva körbe-körbe vonaglott, aztán vizet locsoltak 4 db odakészített befőttes üvegből a porba - azaz maguk köré - és abban folytatták a vonaglást, dagonyázást...
    ...derrrrmesztő volt....”
  • 5. embör 2012. július 31. 07:12
    „Biztosan azt akarja mondani,lentebbi számítás,ha ez piaci alapon menne...márpedig egy-egy produkció úgy születik,hogy senki sem kötelez,kér semmit...tehát nem biztos,hogy eltalálja az emberek igényét.Vagy csak nagyon kevesekét.Ergo ha a művész,alkotó csinálhat bármit,a városlakó meg gondolhat bármit pl ,hogy ez elég drága mulatság.”
  • 4. smalltown 2012. július 30. 23:00
    „mit is akarsz mondani banki?”
  • 3. bánki 2012. július 30. 21:37
    „,,Alaphelyár: 800 Ft
    Szakmai jegy: 600 Ft"
    3000 látogató x 750 átlagár = 2 250 000 Ft Ez megfelel a költségek 8-10 %-al

    Hozzávetőleg : 25 millió forint.

    A hülyének is megéri !”
  • 2. mgabor 2012. július 30. 21:20
    „Tudod, járnak az emberek színházba, hogy ne maradjanak bunkók. Próbáld ki.”
  • 1. eljensokaszeged 2012. július 30. 20:27
    „erre minek költeni?”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Bajban van a pedagógusképzés

Kevesen akarnak fizikát tanítani. A rektor és az iskolaigazgató szerint az okok a társadalmi és anyagi megbecsülés hiányára vezethetők vissza.

Tovább olvasom