Délmagyar logó

2017. 09. 26. kedd - Jusztina 13°C | 23°C Még több cikk.

Tisza híd: elkészültek a pillérek

Szeged - Hidat vernek a Tisza fölé az M43-as autópálya építői Szeged és Algyő között. Láttunk daruszerelést és vasszerkezetet, beszélgettünk ácsokkal és hidászokkal, másztunk pillérre, hogy meggyőződéssel mondhassuk: jól halad az új híd építése.
– Az ártéri vasbeton pillérek építése befejeződött, hozzáláttunk a híd felszerkezetéhez: vagyis az acélszerkezet összeszerelésének, helyére emelésének – mutat a villogó-sercegő hegesztők felé Mátó Sándor. A Hídépítő Zrt. megbízott építésvezetőjétől megtudjuk: az új Tisza-hídon dolgozó több mint 80 ember munkájának műszaki irányítását 15 fős csapat végzi. Új hidunk legalább félszáz cég összmunkájának eredménye.

Ácsok ügyeskednek a 6 méteres pilléren az acél fogadását szolgáló állványokon. A közelben még a földön hever a leendő híd egyik, több mint 20 méter hosszú, 27 tonna körüli vaseleme. Ezt ugyanúgy kamionnal hozták a Tisza-partra, mint azt a sárgára festett, 180 tonnás darut, amit most raknak össze.

– Kábeltoldás. Ez a mai feladat. Június 17 óta dolgozunk itt, 20 kilovoltos kábelköteget húzunk majd át a Tisza-meder alá korábban lefektetett csöveken – rögzíti a „drótokat" is Filep Sándor. A Budapestről érkezett villanyszerelő – legalábbis védősisakjának felirata szerint – maga Zeusz.

Kövekkel megrakott uszály halad az árral szemben. Naponta egyszer, 12.30 és 13.30 között nyitják szét az építkezés időszakára vízre fektetett pontonhidat. Ilyenkor haladhatnak tovább a folyón a nagyobb hajók. Az uszály a túlparton szabadul meg terhétől, merthogy a hídveréssel párhuzamosan a partfalat is erősítik.

Elfordították. A folyásirányba állított pontonhíd ad szabad utat a hajóknak. Fotó: Karnok Csaba
Elfordították. A folyásirányba állított pontonhíd ad szabad utat a hajóknak.
Fotó: Karnok Csaba

– Kéthetente váltjuk egymást. A hajón lakunk – int fejével a Tiszán veszteglő munka- és lakóhelye felé a pontonhíd középső eleme bezárásán fáradozó Foltányi József. A sokat látott győri hidász szerint a Duna-parthoz képest a Tisza mellett esőben vendégmarasztalóbb a sár, kánikulában meg nagyobb a por.

Földdel, homokkal megrakott és üres platójú, zömmel Szeviép feliratú dömperek várják, hogy átkelhessenek a pontonhídon a túlpartra. Mi a bal partra tartunk Mátó Sándorral, aki elárulja: 1969-ben, 18 évesen épp az algyői közúti híd építésekor szerette meg a szakmát. Az elmúlt 40 évben közel húsz nagyszabású mérnöki mű megvalósításának részese volt. A maroslelei születésű, Szegeden élő szakember örül, hogy az 1970-es évek végén átadott Bertalan híd után végre ismét itthon dolgozhat.

KÉPGALÉRIA

– A hatodik pillér zsaluzása kibontásra vár. Aztán a mederhíd építési fázisához tartozó, úgynevezett indítózöm elkészítése következik: a pillér tetején megépített első híddarabból szereljük tovább az egész szerkezetet – magyaráz az építésvezető. Közben sorolja a tekintélyt parancsoló számokat: a pillérek magasságába 72, egyenként 27 tonna körüli vasszerkezetet emelnek.

Felmászunk a bal parti pillér tetejére. Innen, a több mit 6 méter magasból még lenyűgözőbb a hídverés. Már elképzelhető, amint a pillérre kerül a további 5 méter magas hídszerkezet. De az is, ahogy aszfaltot terítenek az M43-as autópálya Tisza-hídjára – jövő júliusban.

Erő – számokban is

26 ezer köbméter beton, 3800 tonna betonacél is alkotja az M43-as autópálya hídjának szerkezetét. A híd jobb parti része 232, meder fölötti része 372, míg bal parti része 54 méteres. A hídavatót jövő augusztusra tervezik.

Olvasóink írták

30 hozzászólás
12
  • 30. N.P. 2009. július 07. 13:46
    „apuka 2009.07.07. 09:51

    Mellébeszélsz. Valószínűleg mindkettőnknek vannak "vizes gyökerei", csak én a laikusokkal szemben megengedőbb vagyok.
    Ennek a cikknek az ismeretterjesztés, a tájékoztatás volt a célja - ezt teljesítette.
    A Te hozzáállásoddal gyakorlatilag szavanként lehetne ízekre szedni bármely cikket szóljon az a reform korról vagy a refrakció koefficiensről...”
  • 29. apuka 2009. július 07. 09:51
    „N.P: Na ez érdekes! "Ezek a szakkifejezések csak a szakma számára fontosak". Ezek nem szakkifejezések, hanem azoknak a dolgoknak a nevei, amiről az újságíró ír. Azok a szavak, amiket ő használ, mást jelentenek. Ha "izét" használt volna, akkor kevésbé írt volna hülyeséget és akkor is mindenki tudná, miről van szó. Egyetértek veled, a jövőben elegendő csak hasonló szavakat használni a cikkekben, úgy is megértjük.”
  • 28. THK 2009. július 06. 22:03
    „pl. a Szőregi úton nagy átlagban talán 30% körül lehet a külföldiek aránya (akik ráadásul nem is mind fognak autópályára áttérni, még ha a többségük nyilván igen), így bár jól érezhető csökkenést fog jelenteni az autópálya, messze nem lesz lézengő forgalom akkor sem!

    másrészt egy jól kialakított körforgalom a többi irányból is régóta szükséges: pl. a Vásárhelyi Pál utcában gyakran messzire föltorlódik a sor - pedig onnan aztán nem az átmenő forgalom érkezik, csak helybéliek...”
  • 27. rekontra 2009. július 06. 20:34
    „Ja meg elötte azért,még meg kéne szerezniük a telket is ahova építik(Szvse )”
  • 26. rekontra 2009. július 06. 20:31
    „Ha nem sietnek a körforgalommal,ki fog derülni,hogy felesleges.”
  • 25. N.P. 2009. július 06. 20:15
    „Katyvaszka 2009.07.06. 17:36

    Az árvízi újjáépítés után a túlságosan széles, az akkori forgalomhoz képest túlméretezett körutak és sugárutak miatt támadták Tiszáékat - mint most Te Botkát. Jól jön majd még nekünk az a többsávos körforgalom!”
  • 24. Logaritmus 2009. július 06. 19:10
    „"Hisz az ott átmenő forgalom jelentős része el fog tűnni az M43 átadásával"

    Nyugtával dicsérd a napot! Jó lenne, ha az összes kamion forgalom elkerülné Szegedet, de nem fogja.”
  • 23. TUTI 2009. július 06. 18:42
    „Katyvaszka! Te nem vetted eszre, hogy itt dicserni illik Votkat nem szidni!
    Arra szeretenelek kerni, hogy az elobbi pazarlasra utalo hozzaszolasod lszi vond surgosen vissza
    es egy dicshimnusszal helyettesitsd azt! Es ezutan lszi tartsd magad az elobbiekhez!
    Csak dicserni! NEm elegedetlenkedni! Elore is kossz!”
  • 22. Katyvaszka 2009. július 06. 17:36
    „Én csak azt nem értem, ha elkerülő épül minek a 4 sávos körforgalom a Kossuth - Rókusi sarokra? Hisz az ott átmenő forgalom jelentős része el fog tűnni az M43 átadásával. És addig ha minden jól megy bő 1 évet kell várni. Igaz így majd a Szegediek nyugodtan keringhetnek, mint Chevy Chase az Európai vakációban :)”
  • 21. joy 2009. július 06. 16:44
    „Örüljünk mindannyian, ebből gödör már nem lehet!
    :o)”
  • 20. joy 2009. július 06. 16:43
    „Minden ami a Városban épül, túlmutat 1-1 név megpecsételte korszakon, az a városé, de minden, ami tönkre megy, elmarad, az névhez kötődik, hozzá ragad Porlód sara!”
  • 19. csanyiv 2009. július 06. 16:32
    „Botka, mint az MSZP miniszterelnökjelöltje?
    Nemcsak, hogy nem ide tartozik, de épületes marhaságokkal van tele az az írás...”
  • 18. Humgor 2009. július 06. 16:20
    „Tudom, hogy nem ide tartozik.

    http://vastagbor.blog.hu/2009/07/06/ujabb_surgos_eladnivalo_szegeden”
  • 17. csonakos 2009. július 06. 13:23
    „A hibákat el kell ismerni! Nincs mese! De ezek a szocik azért csak maradandót alkotnak és ez dühítő egyeseknek. Nem leállítják az építkezéseket, HALADNAK! Különösen Botka vezetésével Szegeden. Jobban tennék az ellenzék soraiban, ha nem a felső párt érdekeket hanem Szeged és környéke érdekeit védenék, segítenék! Az elmúlt két választási ciklusban itt mindig történik valami, ami előremutat. Hát ezért szeretik Szegeden Botkát. Hozzáfogható polgi csak Debrecenben van! Az is nagyon jó!”
  • 16. cyt 2009. július 06. 13:23
    „Mint egy falat kenyér, úgy kell ez a híd a városnak -- és a környékének is. Ennek a hídnak a megépülése MINDENKINEK tetszett, mindenki tervezte, és mindenki tett is érte, ha tudott és kellett. Megszületése túlmutat a Botka László vezette időszakon, de kétség kívül a leglátványosabb szakasz az ő polgármesterkedése idejére esik. A híd egyébként nem a városé, hanem az országé -- ha értik egyesek, hogy mire is gondolok. Ez nem metró-4, ez egy európai főutvonalon épülő közúti autópályahíd.”
  • 15. Logaritmus 2009. július 06. 12:16
    „14. hozzászólás magyarock1: ebből is látszik, mennyire nem ismered az EU működését. Nem a te hibád, nyilván mással foglalkozol. Az EU-s fejlesztési pénzek nem a fákon nőnek és nem automatikusan járnak, hanem pályázni kell rá. Ismerek olyan települést, ahol a nyerési mutató a nullához közelít. Szegeden ez az arány közel 95%. A szegedi városvezetés jól tud pályázni, lobbizni, előteremteni a milliárdos önrészt, megcsinálni a projekt menedzselést.

    "Termelő üzem egy sem épült." Pick fejlesztés, SZILÁNK, SOLE-Mizo, stb. neked mi? Van egy olyan érzésem, ha Szegedre települne egy 20 hektáros termelő üzem, egy élővilágot, levegőt, talajt tönkretevő ipari gyár, vegyiművek akkor meg az lenne a baj.”
  • 14. magyarock1 2009. július 06. 12:05
    „Mégis mi köze Botkának a fejlesztésekhez?Úniós pénzből épül minden,ezek Botka nélkül is megépülnek, pogármesterfüggetlen.Termelő üzem egy sem épült.”
  • 13. demeterkornel 2009. július 06. 11:38
    „8.kiskacsa, és 11.THK! Kösz az infót! Ez jó hír! Úgy utálom Botkát, ahogy kitellik tőlem, de muszáj elismerni, hogy nagyon szépen fejleszti Szegedet!”
  • 12. Logaritmus 2009. július 06. 11:30
    „4. hozzászólás papsajt: mindegy milyen alapon, joggal vagy jogtalanul, de rúgni és kötekedni kell, igaz? Olyan átlátszó recept és már unalmas is. :D”
  • 11. THK 2009. július 06. 10:53
    „5. demeterkornel: nem kell külön terelés, a kaminosok maguktól is az autópályát választják ha van, mert egyébként is mindenképpen fizetnek érte - akkor már miért cammognának lassabb úton és városokon keresztül...”
30 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Fekete pont: szemetes játszótér

Szeged - Valamit félreérthettek a Vadaspark lakópark játszóterét használó fiatalok – az… Tovább olvasom