Délmagyar logó

2017. 09. 26. kedd - Jusztina 13°C | 22°C Még több cikk.

Tíz százalékkal emelték a taxitarifát

Egy kilométer ára egy liter benzin árának felel meg a nyugat-európai országok taxistarifájában – mondják a szegedi társaságok vezetői. Ilyen arányú áremelést itt nem hajthatnak végre, elriasztaná az egyébként is kisszámú utazóközönséget.
Fotó: Miskolczi Róbert
– Rendszeresen járok taxival, az elmúlt egy hónapban is legalább ötször utaztam az egyik társasággal – mondta Jankó Gábor egyetemista, aki nem vette észre a tarifaemelést, mert mint mondta, a tíz százalék elenyésző összeg. A szegedi taxisok – megelőzve fővárosi kollégáikat – egy hónappal ezelőtt emeltek árat. Az öt társaság egy időben léptette életbe a tízszázalékos fuvardíjváltozást.

A maximált tarifahatárt nem léphetik át, pedig Balán Tibor, a 65 sofőrt foglalkoztató Gabriel taxi vezetője szerint az lenne az üdvös, ha a nyugat-európai mintához hasonlóan egy kilométer ára megegyezne egy liter benzinével. A kontinens nyugati felén ez 350 forintnak felel meg. Itthon – szemben a 270-280 forintos literenkénti benzinárakkal – a szegedi társaságok körülbelül 180 forinttal számolhatnak.

Az öt társaság mintegy 350 sofőrje és a – becslések szerint – 15 szabadúszó taxis osztozik az egyre kevésbé fizetőképes, szűkülő piacon. A város területén a személytaxi-szolgáltatás legmagasabb egységdíjait az önkormányzat 1999-ben alkotott, és 2001-ben módosított helyi rendelete szabályozza. Eszerint a város közigazgatási határáig a szolgáltatás alapdíja maximum 300, a kilométerdíj 220 forint lehet, normál tarifával számolva. A maximált árat senki nem lépheti túl. A taxisok szerint nem azért csökken az utóbbi években folyamatosan az utasok száma, mert
A nyugtát el kell kérni

Sok utas panaszkodik: a szabadúszó taxisok sokkal drágább tarifával fuvaroznak. Amennyiben túllépik a helyi rendeletben kiszabott maximális szolgáltatási díjakat, az utas a fogyasztóvédelmi felügyelőséghez fordulhat. Ehhez azonban el kell kérnie a sofőrtől a nyugtát, azon ugyanis – a készpénzfizetésről kiállított számlával ellentétben – szerepel a kilométerdíj és a megtett kilométer is.  
egyre többen vesznek saját autót, hanem azért, mert egyre „apad az emberek pénztárcája". A társaságok egységesen 300 forintos alapdíjjal dolgoznak, a Tempónál 185 forintot számolnak fel kilométerenként.

– A drasztikusan emelkedő benzinárak miatt volt szükség a tarifaemelésre. A mostani viteldíjak azonban messze nem közelítik meg a nyugat-európait. Ezt nem is tehetjük meg, így is egyre kevesebb az utas – erősítette meg kollégája véleményét Nagy Lajos, a Tempó egyik vezetője.

Az öt szegedi társaság eltérő tarifával, de minimális különbségekkel szállítja az utasokat. Egy 5 kilométeres átlagfuvart tekintve maximum 50 forint lehet az árkülönbség. Nem így a szabadúszók: náluk jóval „vastagabban fog" a taxióra, egy útért akár öt-tízszeresét is elkérhetik a társaságok díjának – még ha ez nem is jogszerű. Hiszen a helyi rendelet rájuk is vonatkozik. A szabadúszók teljes egészében saját zsebre dolgoznak, nem kell a bevétel bizonyos százalékát szolgáltatói díjként a közös kasszába befizetni – amiért egyébként az adott cég vállalja az utasszervezést.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Mérgező víz miatt pusztulnak a madarak

Tömegesen hullanak el a madarak Csongrád megyében az úgynevezett tavi bénulás miatt. Az állatok egy… Tovább olvasom