Délmagyar logó

2016. 12. 06. kedd - Miklós -5°C | 3°C

Tízezerbe is kerülhet az öv

Szeged - A városon belül legfeljebb minden harmadik autós kapcsolja be a biztonsági övet. A sofőröket – amellett, hogy az életükkel játszanak – az sem riasztja vissza, hogy a be nem kötött heveder miatt akár tízezer forint bírságot is fizethetnek. A rendőrség ma befejeződő, háromnapos országos közlekedésbiztonsági akciója az öv használatára hívja fel az autósok figyelmét.
– A fokozott ellenőrzést egy európai szintű akciósorozat, a TISPOL – az európai közlekedésrendészeti szervek hálózata – szervezésében hajtja végre a rendőrség. A háromnapos akciót az indokolja, hogy a biztonsági öv használata messze elmarad az uniós tagállamok átlagától. Az ellenőrzéseket a települések ki- és bevezető szakaszán tartjuk, így Szegeden is több ponton állítjuk meg az autósokat – mondta el Tuczakov Szilvána a Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányság sajtóreferense.

Amíg a nyugat-európai országokban az autósok 80-90 százaléka köti be magát, addig hazánkban – lakott területen belül – legfeljebb minden harmadik sofőr cselekszik hasonlóan. Autópályán már a magyarok is óvatosabbak: a volánnál ülök valamivel több mint hetven százaléka használ övet a sztrádán.

A gyorshajtás és a be nem kötött biztonsági öv halálos kombináció – a rend őrei húszezer forintos csekkel büntették a halmozott szabálysértőt. Fotó: Miskolczi Róbert

A városlakók sokszor csak egy-egy negyedórára ülnek gépkocsiba, és arra a röpke időre felesleges bekapcsolni az övet – gondolják. Melinda a szegedi nagyposta mellett parkolt le, de nem kellett bajlódnia a hevederrel – nem volt bekötve.

– Egyik helyről rohanok a másikra, szinte nincs is időm becsatolni magam. A városban egyébként sem lehet száguldozni a forgalom és a rendőrlámpák miatt. A főúton viszont mindig bekapcsolom az övet és a kislányomat is mindig becsatolom a gyermekülésbe, még akkor is, ha csak boltba vagy a nagyszülőkhöz megyünk – mentegetőzött a fiatal anyuka.

Tegnap az M5-ös autópálya Szegedre bevezető szakaszán, az északi lejárónál is ellenőriztek a rendőrök. Nem csak a biztonsági öv használatát vizsgálták, de sebességellenőrzést is tartottak.

A „leglezserebb" autósok – akik nem kötötték be a hevedert és a megengedettnél gyorsabban hajtottak – több tízezer forintos csekket kaptak. A biztonsági öv használatának mellőzéséért ötszáztól tízezer forintig terjedő helyszíni bírságot szabhatnak ki a rendőrök.

Fehér Könyv

Az Európai Unió 2001-ben a közlekedéspolitikai célokról kiadott „Fehér Könyvben" azt a célt fogalmazta meg, hogy 2010-ig 50 százalékkal csökkenjen a közúti balesetben életüket vesztők száma az unióban. A szakemberek a gyorshajtás visszaszorításával és a biztonsági öv gyakoribb használatával kívánják elérni céljukat. Hazánkban a rendőrség a Nemzeti Közlekedési Hatósággal működik együtt. Utóbbi a járművek műszaki állapotát, és a közlekedéssel kapcsolatos szabályok megtartását ellenőrzi.

Olvasóink írták

39 hozzászólás
12
  • 39. . 2008. február 22. 11:11
    „A hozzászólásokat elolvasva azt kell, hogy mondjam, sok itt a buta ember.

    Aki azt állítja, hogy a biztonsági őv szükségtelen és nem kell bekötni magunkat, az finoman szólva is sötét és buta. Állíthatom, hogy az esetek 99 %-ában a biztonsági őv életet ment. 1 %-ban nem. De ki tudja, hogy éppen kinél van az az 1 %, amikor kár volt bekötni magunkat mert egyébként túlélhető lett volna a baleset. Sok balesetnél jártam már és vadabbnál vadabb dolgokat láttam. Olyanokat amelyekről az átlagember nem is tud mert nem ír róla az újság. tapasztalatból mondhatom, hogy sokan már a 40-50 km/h-ás ütközést sem élik túl ha nincsenek bekötve. Az olyan autókban amelyekben nincs légzsák, a kormány súlyos mellkasi sérülést (sorozat bordatörést) okoz. A bordatörésről tudni kell, hogy az ilyen sérültnél nem lehet szívmasszázst alkalmazni, ill. általában kilyukad a tűdő, légmell alakul ki. Mire kiér a mentő a sérült megfullad. Ha leáll a szive, nem is fognak hozzá az ilyen sérült újraélesztéshez. A defibrilátor pedig nem csodaszer. Ugyancsak súlyos sérüléseket szenved a fej. Láttam olyat, hogy baleset során a sérült a kormányon keresztül kiharapott egy darabot a műszerfal ívéből. És ez csak két sérülés fajta volt. Hol vannak még a hasi szervek.

    Ha van légzsák az autóban akkor meg az vág oda akkorát a fejre, mint egy lórugás. Plusz a vezető csúszik ki az ülésből és repül ki az első ablakon. Ha meg az autós nem megy neki senkinek csak egyszerűen megpördül, akkor is védi az őv, hogy az esetlegesen kinyíló ajtón keresztül ne zuhanjon ki a test az útra.

    Szivem szerint betennék ide néhány képet olyan balesetekről, ahol a kocsiszekrény szinte ép maradt az ütközés után, de a gépkocsivezető vagy valamelyik utas meghalt a helyszínen, mert nem használta a biztonsági ővét. Sajnos nem tehetem, pedig elrettentésnek jó lenne.

    Egy próbát azért javaslok minden kételkedőnek:

    Az autós ültessen be valakit maga mellé a jobb 1-be és ne kapcsolják be a biztonsági ővet. Gyorsítson fel 20 km/h-ás sebességre, de NE többre! Csináljon egy satuféket anélkül, hogy szólna a mellette ülőnek. Ezután pedig figyelje a reakciót. Biztosan meglepődik a pótutas amikor elemelkedig a feneke az ülésből, lehet, hogy anyázni is fog. Arra már nem lesz ideje még ilyen sebességnél sem, hogy kitámassza magát. Akkor el lehet képzelni ugyanezt a szitut, 80-100 km-es sebességnél.

    A fentiek ismeretében aztán mindenki döntse el maga, hogy fontos neki az élete vagy nem. Nekem mindenesetre megér az két másodpercet, hogy ne idő előtt kerüljek a temetőbe a saját lustaságom miatt.”
  • 38. Nornora 2008. február 21. 21:54
    „Ha rajtakapnak valakit, hogy nem köti be a gyerekét, akkor szálljon rá a Gyámhivatal, mivel ez szerintem kimeríti a kiskorú veszélyeztetését. Vagy küldjék el pár hónap közmunkára valamelyik kórház baleseti osztályára, ahol majd lát néhány gyereket élet-halál között ("csak a városban furikáztunk, gondoltuk minek bekötni, hisz csak 50-el megyünk") , vagy tudok még jobbat, hullaházi munka, mint némelyik amerikai száguldozó szupersztárnak! Attól talán megjönne az eszük (hatásosabb lenne, mint a pénzbüntetés), és legalább a gyereküket bekötnék. Bár sokra megy a gyerek azzal, ha ő túléli, csak éppen szülei nem lesznek....”
  • 37. Majuub 2008. február 21. 21:35
    „Miért kell ezt büntetni ennyire szigorúan szerintem magánügy,hogy ki használja! Bár nem árt ha be van kapcsolva!”
  • 36. Marcsika 2008. február 21. 20:49
    „Kedves ego, van igazad, én meg nagyon várom a kivilágitatlan kerékpárosok megbüntetését, az egymásmelletti kerékpározásét szintén, főleg ha a kisülésben még a 2-3 éves gyerek is vele van, ő persze kivül közlkedik és beszélget szorgalmasan a mellette tekerővel. Nem tudom vezetsz-e, és próbáltál-e már ködben bekötött- biztonsági övvel-, ilyen kerékpárosokat előzni, persze max. 15-el, de ha elütöd legtöbbször téged büntetnek, nem a látási viszonyoknak megfelelő sebességgel közlekedtél. Hidd el, nem csak gépkocsivezetők bunkók.”
  • 35. Raptor 2008. február 21. 20:37
    „Azzal, hogy valaki nem használja az ővét nem csak a saját életét veszélyezteti. Pl. egy hátul ülő ővet nem használó utas frontális ütközésnél simán képes agyonütni az előtte ülőt (aki esetleg használja az ővét). Frontális ütközésnél többszáz kilós zsákként funkcionálhat egy emberi test, amely egyenes vonalú egyenletes mozgást végez egy jól meghatározott irányba. Ha ebben az irányban eltalál valakit, akkor ...

    Másrészről a biztonsági őv használatában nem látom mi a nehézkes. Nálam kb. 1 hét alatt beépült a tudat alattimba az, hogy miután beültem az autóba azonnal nyúlok az ővért. Erre az autóm tanított meg. Ugyanis mindaddig égtelenül és könyörtelenül bimbammol, amig az ővet be nem kattintom. Ez odáig fajult, hogy ha nem figyelek oda magamra, akkor még arra az időre is bekapcsolom, amig kiállok a garázsból. Volt már olyan, hogy emiatt hülyének néztek. De kit érdekel! Ezt a feature-t minden autóban kötelezővé tenném!

    Amúgy meg ego véleményét osztom. Ezeknek a dolgoknak evidenseknek kellene lenniük. Oké, van aki elfelejti, de itt nem erről van szó. Meg hát gyakorlatilag anarchia van az utakon. Nem is tudom, hogy a kressz egyáltalán minek van... Meg azt sem értem, hogy a közlekedési rendészet is minek van. Ha nem lennének azt sem vennénk észre.”
  • 34. r 2008. február 21. 19:17
    „ilyen propaganda kéne:

    http://www.youtube.com/watch?v=OsHL30Z60kg&feature=related”
  • 33. mz/x 2008. február 21. 15:37
    „Kedves Zituán!
    Azáltal, hogy gyermekeket nevelsz normálisan, tisztességesen...ebben az országban máris sokadrangú polgár vagy és senkit nem érdekel a nyomorod...akkor majd jók lesztek a gyerekeiddel együtt amikor ADÓ fizető polgárokká cseperednek...addig szenvedjetek, és ne beszélgess olyan emberekkel akik nem tudják, hogy miről írsz.

    Jó egészséget, kitartást a családodnak és Neked!”
  • 32. ego 2008. február 21. 14:32
    „Ohhh...és ezenkívül nagyon várom a zebrán a gyalogosokat át nem engedő autósok végnélküli birságolását és ha ezen múlik szedjenek be minél több pénzt a zsernyákok..jaaa és ha a bunkó gkvezetőknek (sofőrök 80%-a) megélhetési problémája adódik ez esetben, ne üljön autóba vegyen biciklit:-D”
  • 31. ego 2008. február 21. 13:52
    „Azon vitatkozunk,hogy kell-e a biztonsági öv használata? Az a legnagyobb szerencsénk,hogy valamilyen úton-módon felvettek bennünket au EU-ba. Egyik gyönyörű példája ez a vita annak a mentális katasztrófának, ami jelenleg magyarországot jellemzi. Egy mentálisan alulfejlett és túlzott önbizalommal rendelkező nép szánalmas vitája.
    HASZNÁLATA KÖTELEZŐ ÉS KELL!

    És ez még csak az egyik probléma ami miatt megalkuvás nélkül kell sarcolni az ön-és közveszélyes autóvezetőket.”
  • 30. leveilbéla 2008. február 21. 13:23
    „nem olvastam végig a komenteket, nem tudom, hogy volt-e már szó róla. ha igen, bocs. pár éve egy rendezvényen lehetőségem volt egy ütközés szimulátort kipróbálni, 12 azaz tizenkettő km/órával ütközött neki a falnak. mit mondjak, benyomástkeltő volt. qrva nagyott rántott az emberen. ha nem lett volna biztonsági öv...
    ajánlom minden nagyarcú embernek.
    lehetnek extrém esetek, amikor a bitzosági öv esetleg bajt okoz, de a statisztikák mégiscsak az öv mellett szólnak.”
  • 29. THK 2008. február 21. 12:47
    „vagy legalább ezt megnézni:
    http://www.youtube.com/watch?v=OsHL30Z60kg&feature=related”
  • 28. szunyi 2008. február 21. 12:38
    „Akkor ajánlom kiprobálásra, hogy teljes sebbességgedel, amit el tudsz érni, ne véd a fejed, rohanj bele egy üvegablakba, vagy vasbeton oszlopba. Ha szereted a kihívásokat akkor törekedj arra, hogy az orroddal érintkezzen elöszőr egy kis termetű tárgy pl. korlát.
    Ha ennyi nem elég, akkor triplázd meg a sebbeséged és akkor már közelítesz az 50 km/h-ás sebbeséghez.
    Nem kell más tened, csak felballagni a 4.-ik emeletig és kivetni magad az ablakból. Törekedj arra, hogy az ablak be legyen csukva (így életszerűbb) és az érkezés pillnatában (becsapódás) ne teljes testfelülettel érkezzél a földre.
    Ha teljes körű ismereteket akarsz szerezni a témában ismételgesd addig míg kedved (életed) van, de arra figyelj, hogy egyszer a lábadra, egyszer a fejedre egyszer pedig a kezedre essél.

    Sok sikert”
  • 27. sevenof9 2008. február 21. 12:35
    „jaj de cukik ezek a zserzsakok lathatosagi kabatban (kukasmelleny deluxe) es ebben az edibedi tanyersapkaban, nem tudunk ettol az orosz cuccostol megszabadulni. legyenek huszartcsakoban! :)”
  • 26. THK 2008. február 21. 12:27
    „ezt már több hozzászólás is meggyőzően cáfolta...”
  • 25. Hnbé 2008. február 21. 12:16
    „Városban, ahol egyébként is max 50-el mehetsz, s szinte minden sarkon lámpa van, teljesen felesleges az öv használata. Kizárólag pénzbeszedési célokat szolgál az ellenőrzés, és büntetés.”
  • 24. nyunyó 2008. február 21. 11:37
    „Az emberek mindig azt hiszik velük nem történhet baj, és állat módjára közlekednek.
    Bele sem gondolnak mi történhet velük és nem csak a saját de mésok életét is veszélyeztetik, szerintem több ilyen ellenőrzésre lenne szükség.
    Ma reggel pl. egy Suzukis egyén 3 vagy 4 év körüli gyerekkel az ölében vezetett a forgalomban. A saját gyereke életét is veszélyezteti, az ilyen hülyék miatt kell kötelezővé tenni bizonyos dolgokat.”
  • 23. Mil 2008. február 21. 11:21
    „DE mondjuk sztem is a száguldózó románokra kellene inkább rászállni. Döbbenet hogy rendszeresek az ilyen "nemzetközi razziák", de a kamionok változatlanul 80-na döngetnek át Szegeden. Bár egyértelmű miért: nyilván egyszerűbb a hazai kisembert csesztetni valami apróságért, mint a sok külföldit, akivel nem tud szót érteni, macerásabb.. Tegnap is mit látok? EGy kis furgont igazoltatnak a Bp-i körúton. Olyat bezzeg sose látok, hogy kamionost igazoltatnának, holott nyilvánvaló, hogy nem tartják be a szabályokat. Gondolom, az átalg rendőr hülye a nemzetközi papírokhoz, tachográfhoz stb, ezért nem is másznak rájuk, pedig ha másért nem, akkor a gyorhajtásért le lehetne párat kapcsolni. HA lassabban mennének, az utat sem basznák szét annyira. Nem kéne olyan sűrűn kátyúzni.”
  • 22. Mil 2008. február 21. 11:15
    „Egyébként engem mindig is érdekelt, hogy tulajdonképpen miben is akadályozz az öv azt, aki nem csatolja be? Vagy miért is nem csatolja be? Lusta odahúzni maga elé és bepattintani? Sose értettem ezt. Én mindig becsatolom egyrészt mert semmiben nem akadályoz, és nem is vagyok lusta 2 mozdulatra, másrészt nem akarok felkenődni a kormánykerékre, ha úgy alakul. Én azóta csatolom városban is, mióta volt a Rókusin a telefontoronynál az Astrás baleset. Nem is tudom, 2-en haltak meg? MErt nem voltak bekötve.. ÉS még csak gyorsan sem mentek.
    Az is igaz lehet, hogy van mikor az öv nem becsatolása ment meg életet(én megem is tudok ilyen sztorit-bár nem tudom, mennyire igaz, nem ismerem a részleteket, egy rokonnal történt). De hány olyan eset van, amikor viszont az öv ment meg? Sztem több ilyen eset van, és ez a nem mindegy. Mellesleg a légzsák is csak bekapcsolt övvel tud megvédeni rendesen.”
  • 21. THK 2008. február 21. 11:12
    „Távolról sem magánügy a használata, és nem csak a kórházi költségek, hanem a balesetet okozó (és családja) jövője miatt is: a tárgyaláson nagyon nem mindegy, h egy egyszerű könnyű sérüléses-, vagy halált okozó balesetben vétkes!
    Utóbbi esetben ritkán ússza meg letölendő szabadságvesztés nélkül - mindezt a hülye, "az én életem, nem kötöm be magam" hozzáállás miatt...”
  • 20. bespin 2008. február 21. 10:57
    „Szinte napra pontosan 20 éve borultunk Lada 1200-sal jégen, nem volt bekötve senki,karcolásokkal megúsztuk.A tető ék alakban behajlott a kormányra, a sofőr elhajolt, lelapult, mint ahogy mi is, utasok.
    Bp.-en tavaly egy Skodás nyakát a légzsák berobbanása törte el , mert nem volt bekötve és így nem működhetett az övfeszítő piropatron, kb.70 Km/h-val ütközött, ami túlélhető szinte sérülésmentesen.Pro és kontra.
    10 éve ismerős gyereke halt meg az öv, nem használata miatt.
    Én használom, aki nem, az meg ne csodálkozzon, ha sérül egy kisebb koccnál.
    A fiamnak demó, kb. 5 Km/h-nál satufék, az öcsi landolt a padlón hátul és azóta ordít, hogy nem vagyok bekötve,ha indulunk.”
39 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Vérüket adják a sikerért

Szeged - Napok alatt összejött az a négyszáz önkéntes, aki vérét adja a bőrgyógyászati és allergológiai klinika nemzetközi projektjéhez. Tovább olvasom