Délmagyar logó

2017. 08. 19. szombat - Huba 20°C | 35°C Még több cikk.

Tízezerszám fuccsolnak be autólízinggel

Országosan évente több tízezer, hitelből vásárolt autót vesznek vissza, pedig a lízingcégek kerülik az ügyfeleikkel való kenyértörést. A „bedőlt" gépkocsikat először nyilvános licitre bocsátják, majd ha ez nem jár sikerrel, akkor kereskedőkhöz helyezik ki bizományos értékesítésre.
Idén is sokan kényszerülnek visszaadni lízingelt gépkocsijukat, mivel nem tudják fizetni a részleteket. Annak ellenére, hogy a lízingcégek a türelmi időt több esetben harmincról akár kilencven napra is kitolják, és még a meghosszabbított terminus lejártakor is igyekeznek megállapodni az ügyféllel.

– A késedelembe esettek közül kevesen veszítik el az autójukat, az esetek nyolcvan százalékában ugyanis egyszerűen feledékenységről van szó. Egyébként is biztosítunk türelmi időt: három hét levelezés után, egyedi intézkedéssel is a kompromisszumra törekszünk – hangsúlyozta Anderle Ádám, a Lombard vezérigazgató-helyettese. A Lombardnál a késedelembe esett ügyfeleknek három hónap után kell leadniuk a gépkocsijukat, amelyeket ezt követően nyilvánosan értékesítenek. – A lízingből visszavett autókat először nyilvános licitre bocsátjuk, majd ha ez nem jár sikerrel, akkor kereskedőkhöz helyezzük ki bizományos értékesítésre. Ebben az évben várhatóan kétezer darab felett lesz a lízingből visszavett autóink száma – mondta el a szakember.

Laza az ügyfélszűrés

A lízingből visszavett autókért nem csak azok felelősek, akik rosszul mérték fel az anyagi lehetőségeiket, de azok a hitelintézetek is, amelyek nem vették elég komolyan az ügyfélszűrést. A szakemberek véleménye szerint a nehéz gazdasági helyzet ellenére az elmúlt években nem csökkent a lakosság hitelfelvételi kedve, sőt a kedvező finanszírozási feltételek miatt sokan lízingeltek gépkocsit. Idén azonban tízszázalékos csökkenést várnak.

– Az első lízinges autómat, egy új Toyota Corollát három éve vásároltam – mesélte az a makói férfi, aki éppen egy szegedi autókereskedés kínálatát mustrálta. Tőlünk tudta meg, hogy az egyik lízingóriás, a Lombard is ott értékesíti a visszamaradt autóit. – Nekem nem volt gondom a lízinggel. Svájci frank alapú hitelem volt, húsz százalék önerővel. Két év után kivásároltam az autót – mondta el Antal. A forint mélyrepülésekor maximum nyolcszáz forinttal fizetett többet havonta a lízingdíjra, de hallott olyanokról is, akiknek 10 ezer forinttal emelte meg a havi kiadását.

Az Autó Lorenz Kft. ügyvezetője, Lőrincz Imre érdeklődésünkre elmondta, hogy általában a behajtó cégek viszik ki a telepre a gépkocsit, de az is előfordul, hogy a lízingcéggel történt egyeztetés után az ügyfél adja le náluk a járművet. – Évente hozzávetőleg négy-ötszáz lízingből visszamaradt autót értékesítünk. Az eladás után a lízingcégtől kapunk jutalékot – árulta el az ügyvezető. Azt is megtudtuk, hogy azért is keresettek az ilyen autók, mert részletes műszaki állapotfelmérő lappal rendelkeznek, azaz a vásárlók objektív képet kaphatnak a kocsikról. – Ezeknél újszerűbb és kevesebbet futott autókat nehéz találni a piacon. Külön nincsenek jelezve a telepen a visszavett autók, de ha ilyen iránt érdeklődnek, természetesen segítünk. Sokan az internetes felületen már előre kiválasztják, hogy melyik gépkocsira kíváncsiak.

Kétszer buknak

A lízingelt autók értéke az alacsony kezdőrészlet és a hosszú futamidő miatt folyamatosan elmarad a finanszírozás értékétől. Az átlagos önrész jelenleg 27 százalékos, a két évvel ezelőtti 35, és a tavalyi 30 százalékkal szemben. A nem fizető autósok visszavett gépkocsijának az értéke – a hosszú futamidejű hitelek miatt – általában nem fedezi a finanszírozónak fennálló tartozásukat.

A főleg tehergépjárművek és termelőeszközök finanszírozásával foglalkozó Axon Lízing és Pénzügyi Kft. szegedi irodavezetője, Kata László érdeklődésünkre elmondta, hogy elsősorban a már meglévő ügyfeleiknek intéznek személyautó-lízinget. Jelenleg is csupán kevesebb, mint harminc lízingből visszamaradt gépkocsijuk van. – Ha „bedől" egy autó, akkor a velünk szerződésben lévő kereskedőhöz visszük. Ha van vevő a kocsira, akkor jelezzük a tulajdonosnak a vásárlás igényét. De nem kell mindjárt elfogadnia a felajánlott vételárat: két hét türelmi időt biztosítunk a számára, hogy vevőt találjon.

Amikor végül eladásra kerül a jármű, akkor a vételár alapján elkészítik a lízingszerződés elszámolását. Többlet esetén visszafizetik a különbözetet, amennyiben még marad tartozás, akkor megállapodnak a visszafizetés ütemezéséről.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Játékőrület: a Buci babától a Barbie-ig

A hetvenes-nyolcvanas években jelentek meg a mai modern játékok elődei: a Buci baba, a villanyvasút,… Tovább olvasom