Délmagyar logó

2017. 04. 30. vasárnap - Katalin, Kitti 5°C | 15°C Még több cikk.

Több mint 140 parkoló tűnt el Szegeden

Szeged - Az önkormányzat idén több mint 140 fizetőparkolót számolt fel, és számosat foglalnak el átmenetileg az építkezések. Emiatt a város jelentős bevételtől esik el.
Nyáron a Dugonics és az Árpád téren, illetve a környező utcákban a felújítással összesen 106 fizetőparkoló szűnt meg véglegesen. A létrejövőket – a Somogyi utcában 8 fizetőhely és 1 akadálymentes – sem lehet majd 5 évig fizetőövezetbe bevonni, mert a belváros-rehabilitáció uniós támogatással valósul meg.

Tóth István Tibor
Tóth István Tibor
– A város a saját bevételeitől válik meg, amikor fizetőparkolókat szüntet meg. Ez is csak azt jelenti, hogy a beruházások egy részébe meggondolatlanul fog bele az önkormányzat – vont mérleget a parkolási üzletágat működtető Szegedi Közlekedési Kft. ügyvezető igazgatója, Tóth István Tibor. – Egy jól kihasznált belvárosi parkolóhely évente nagyjából 500 ezer forint bevételt hoz a városnak, vagyis a 106 parkolóval 53 millió forintot vesztünk évente.

A csúcsidőszakban, az ezredforduló előtt 3000 fizető-parkolóhely volt a városban, jelenleg mindössze 2031. A legtöbb bevételt, 930 millió forintot 2008-ban hozta az üzletág, amikor a törvénymódosítások lehetővé tették a büntetések behajtását. A kamatváltozás és infláció nélkül számítva idén 200 millió forinttal kevesebb pénzt szed be az SZKT, a tervek szerint 712 milliót. Ha az értéknövekedést is hozzászámítjuk, akkor a veszteség 2008-hoz képest közel 300 millió forint. Az igazgató emlékeztetett: a parkolási díjakból próbálja az SZKT finanszírozni a tömegközlekedést. A tetemes bevételcsökkenést az üzleti tervben ugyan figyelembe vették, de mivel pozitív üzleti tervet követel meg cégeitől a város, ezt a veszteséget is kiemelték mint kockázati tényezőt.

Idén a Dugonics és az Árpád térrel, valamint a Pulz és az Oskola utca kétirányúsításával együtt összesen több mint 140 parkoló szűnt meg a városban. Ideiglenesen pedig összesen 24 ezer parkolónapot vesztett idén a város, azaz ennyi ideig foglalt le fizetőparkolókat valamilyen építkezés, közműcsere vagy ünnep. Két éve 28 ezer napig nem lehetett a pakolóhelyekre beállni, tavaly volt a csúcs: 53 ezer napig használták az építők a parkolóhelyeket. Ráadásul az önkormányzat több fizető-parkolóhelyet átsorolt rakodóhellyé.

Olvasóink írták

42 hozzászólás
  • 42. macs 2012. szeptember 27. 11:49
    „41. csinompalkó,
    bocs, nem értem. 1 órás parkolójegy mellé 4 órás jegy. Mit csinálsz közben a kocsival? A rakparton parkolsz és a 4 órás jeggyel olcsóbban utazgatsz, mintha jeggyel tennéd? Szóval?”
  • 41. csinompalkó 2012. szeptember 26. 10:14
    „Az tetszik, amikor semmiből kerekedett potentátok hipp-hopp úgy kezdenek el a városról gondolkodni, mitöbb (meg)nyilatkozni, mintha az holmi élettelen tárgyak és objektumok halmaza lenne, mint egy terepasztal, amiben a hús-vér, valódi emberek csak akadályt képeznek.
    Meg az is, amikor látom, milyen jellemfejlődésen mennek keresztül attól kezdve, hogy csorgó nyállal csaholnak egy pozíció megszerzéséért, odáig, hogy a beiktatásuk másnapján átváltanak nyafogó üzemmódba, hogy hát ezt így, meg elmúl nyócév, meg balmegjobb, hát nem lehet...
    Nem a fenét!
    Csak az illetékes úrnak fingja sincs arról, hogy hogyan.
    Elsőre például ki kéne kecmeregnie abból a paradoxonból, hogy a helyi tömegközlekedés működése attól legyen rentábilis, hogy minél többen járjanak - és parkoljonak - autóval, ugye.
    Báár... Mekkora buli lenne már, ha mindenki autózna, buszt, villamost nem is kéne venni, üzemeltetni, parkolási díjból meg befolyna annyi, hogy jusson még prémiumra is...
    Esetleg, ha az autótulajdonosoknak kötelezővé tennék a naponta két órányi fizetős parkolást. Mulasztási bírsággal, illetékkel, bejelentési kötelezettséggel, ugye, amiből tán még csurranna csöppenne további tömegközlekedési szellemjáratok finanszírozására is.

    Na most modok egy okosat: az órás parkolójegy legyen kicsit drágább, de legyen rajta egy letéphető rész, amivel pl 4 óra hosszáig lehet tömegközlekedni is.
    Na? Gondolatébresztésnek?”
  • 40. pistimolnar 2012. szeptember 25. 16:54
    „Szegény dilettáns, azt sem tudja, hogy mit beszél.”
  • 39. nick77 2012. szeptember 25. 13:45
    „Ha kevesebb lenne a parkolóhelyek száma a cikkben leírt méretnövelés miatt, az lenne a baj.Ha nem történik semmi, az lenne a baj.Döntsük már el!Annyi igaz, hogy ez a TIT tényleg hülyeségeket beszél.”
  • 38. macs 2012. szeptember 25. 12:19
    „34. DobóI,
    miért, miért? Mert az önkormányzatok nagy része különféle extra kívánságokhoz kötötték az engedélyek kiadását, mert a kisajátítandó földeket aranyárban mérték a tulajdonosok.
    Egyébként a 43-as határig tartó szakaszát is 2 mrdFt/km áron nyerték el.”
  • 37. macs 2012. szeptember 25. 12:10
    „A korábbi kérdésem mellett - a rakpart ingyenessé tétele mekkora kiesését jelent - volna még egy. Eddig az egyetem a hallgatóknak bérletet vásárolt, ami biztos bevétel az SzKT-nek. Most úgy tudom, jóval kevesebben nyertek felvételt. Ez mekkora kiesést jelent a cégnek?”
  • 36. Belváros 2012. szeptember 25. 12:04
    „32. szegedi07 2012.09.24. 22:12 24. Belváros
    Igen, Újszegeden különb emberek laknak, mert a házuk előtti járdát, zöldterületet, utat, árkot, stb. rendben tartják, télen önállóan eltakarítják a havat ellentétben a belvárosi lakossal, aki csak reklamálni tud, de nem tesz semmit a környezete rendbentartásáért.

    ÉRTÉKALAPÚ INGATLAN ADÓT KELL BEVEZETNI!!!!!!!!!!! A sok újszegedi palotára is!”
  • 35. almostevil 2012. szeptember 25. 11:32
    „33. Lackó50 2012.09.24. 22:57

    Még hogy nem lesz itt egymillió munkahely 4 éven belül?? Dehogynem! Kb ennyien fogják négy éven belül elhagyni az országot, azoknak a munkahelye felszabadul és megvan az 1 millió :)”
  • 34. DobóI 2012. szeptember 25. 05:03
    „19. exdeus 2012.09.24. 20:03

    Persze a mert a szoci típusú nagy lenyúlást, nem számoltad bele, pedig azért kerültek nálunk minimum duplába az autópálya építések. A parkoló helyek esetében Szegeden meg különösen azt szemléletet valósították meg, hogy "nulla befektetés, maximális haszon".”
  • 33. Lackó50 2012. szeptember 24. 22:57
    „Semmi gond nincs itt. Az SZKT-nek van mire hivatkozni, hogy miért nem tudják a tervet teljesíteni. Csupán erről szól a történet. Kevesebb lesz a parkolóhely? Ha nem tud bemenni a városba kocsival, akkor majd fizet a tömegközlekedési eszközön. Az is bevétel. Attól még ingyenes marad a képviselő urak parkolása. A szűkös fizetésükből amúgy se telne parkoló jegyre. Azért mert kicsit csökken a bevételük, nem kell kétségbe esni. Recesszió van. Nem vették még észre? Az állampolgárok fizetése se nő és az infláció miatt az értéke egyre csökken. Nem sírni kell, hanem munkahelyeket teremteni, hogy az értékek előállításával legyen több bevétel. Az adó beszedésből nem fog felpörögni a gazdaság. Ha már kisöpörték a padlást is akkor mit szednek be? Inkább azon kellene gondolkozni, hogy a beígért munkahelyek hol vannak. Ha előállítok egy téglát és azt eladom, akkor termeltem a két kezemmel valami értéket, ami előrébb visz. ha csak kiállok a sarokra és megadóztatok mindenkit aki arra jár, azzal értéket nem állítottam elő, csak elvettem más pénzét. Ilyen egyszerű a képlet. Hogy mihez van jogom, azt majd az uralkodó osztály eldönti. Demokrácia ide, demokrácia oda a döntések nem arról szólnak, ami a választásoknál ígéretként elhangzott. Így mindegy kire szavazunk, még nem lehet számonkérni rajtuk az ígéreteiket.”
  • 32. szegedi07 2012. szeptember 24. 22:12
    „24. Belváros
    Igen, Újszegeden különb emberek laknak, mert a házuk előtti járdát, zöldterületet, utat, árkot, stb. rendben tartják, télen önállóan eltakarítják a havat ellentétben a belvárosi lakossal, aki csak reklamálni tud, de nem tesz semmit a környezete rendbentartásáért.”
  • 31. ifj. Nagy Gábor 2012. szeptember 24. 21:00
    „26. Belváros
    "A parkolási bevételt az SZKT az elektromos közlekedési eszközök modernizált felújítására fordítja!"

    Csak éppen ez mostanság túl nagy hangsúlyt kap... TIT képtelen a saját cégén túli városi közlekedésszervezési szempontokat figyelembe venni!”
  • 30. alfoldi 2012. szeptember 24. 20:21
    „Ügyes ez a téma, hiszen el lehet vele terelni a figyelmet az SZKT mostani viselt dolgairól.

    Mi meg rábukunk?”
  • 29. czindi 2012. szeptember 24. 19:58
    „Nem baj. Mi építettük, a mi pénzünkből, és most mások szedik a sápot. Genyaság!!!!!”
  • 28. mgabca 2012. szeptember 24. 19:05
    „Sztem nem ártana többet körbejárni a pókos autónak, mert rengeteg a szabálytalanul parkoló autó.
    Sokan nem nézik meg a táblákat, hogyan is kell parkolni, pl. a Gyertyámos utcán, aki szembe hajt be és szabálytalanul a bal oldalra parkol a Petőfi sgt. felől, nem látja a táblát, hogy ott a szegélyen 2 kerékkel kell. Ellenben az Óvoda oldalán meg CSAK az úttesten! A KRESZ szerint a szemben parkoló kocsik elszállíthatók. Ha ezt megtennék, az emberek megtanulnák, hogy legalább menjenek el megfordulni!
    A rakparton meg túl nagy a BUSZ parkoló, sosem láttam még tele, lassan vége a turista szezonnak.
    3 órán túl ingyenes a Honvéd téri parkolóház. Aki munkába megy kocsival, bőven állhatna ott!”
  • 27. gybognarjr 2012. szeptember 24. 17:42
    „A város ne csak a parkolókból, birságból éljen meg!”
  • 26. Belváros 2012. szeptember 24. 16:50
    „A parkolási bevételt az SZKT az elektromos közlekedési eszközök modernizált felújítására fordítja!”
  • 25. Belváros 2012. szeptember 24. 16:46
    „14. RádyJóska 2012.09.24. 10:45 Bevezetni a biciklis parkolószelvényt. 100ft/óra. Oszt annyi. Ha nincs rajta szelvény, elvinni.

    --------------------------------------------------------------------------------
    EZZEL EGYETÉRTEK, SŐT A GYALOGOSOK IS FIZESSENEK HA BELÉPNEK A KISKÖRÚTON BELÜLRE!!!!!!!!!!!!”
  • 24. Belváros 2012. szeptember 24. 16:44
    „MIÉRT NINCS FIZETŐ PARKOLÓ ÚJSZEGEDEN??????????????????????

    TALÁN OTT KÜLÖMB EMBEREK ÉLNEK ÉS PARKOLNAK!

    ÓRIÁSI DISZKRIMINÁCIÓ!

    EGÉSZ SZEGEDEN BE KELL VEZETNI A FIZETŐ PARKOLÓS RENDSZERT!!!!!!!!!!!!!!!!!!”
  • 23. Zoan1 2012. szeptember 24. 15:17
    „21. Bendegúz007 2012.09.24. 13:37
    Akkor javaslom mindenkinek, hogy valóban annyit fizessen a tömegközlekedésért, amennyibe az kerül! Mi, akik autóval közlekedünk elég rendesen finanszírozzuk... Lehet, hogy most "trendi" az autók kitiltása a belvárosból, de én nem örülnék neki. (Az biztos, ha nem hajthatok be, akkor nem fogok odamenni, probléma megoldva.)”
42 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Új választási rendszer: mindenki a demokráciát védi

Megerősíti vagy felszámolja a demokráciát az előzetes választási feliratkozás? Minden jelöltnek 2-3 millió forint jár? Elkészült a törvényjavaslat. Tovább olvasom