Délmagyar logó

2017. 02. 28. kedd - Elemér 5°C | 18°C Még több cikk.

Több szegedi iskolában bevált az interaktív tábla

Szeged - Sok szegedi iskolában már másfél éve rendszeresen használják a 21. századi találmányt, az interaktív táblát. A tanárok és a diákok egyaránt elégedettek vele, a pedagógusok azonban elismerték: sok munka, mire az eszközt beépítik tanítási óráikba.
– Minden kémiaórán használjuk. A törin és a magyarórán is gyakran azon dolgozunk. A tanárnő azt mondja, örül neki, hogy nem krétás a keze – magyarázta a tizedik osztályos Márti. A szegedi Eötvös József Gimnázium tanulója az interaktív táblákkal kapcsolatos élményeiről beszélt. A Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium diákja, Heni még nem használt okos táblát. A középiskola igazgatóhelyettese, Szöllősy László elmondta, az idén már ők is pályáztak. Reméli, hamarosan náluk is beállítják a modern berendezéseket.

A 21. századi találmány egyszer majd kiszoríthatja a zöld táblákat. Az érintőképernyős eszközhöz speciális oktatási program tartozik, amely minden tantárgyhoz tartalmaz képeket, írható, digitalizált füzetlapokat, kiegészíthető vaktérképeket. A szemléletes, valósághű táblára írni is lehet, ami el is menthető. Nagyjából másfél évvel ezelőtt kezdték el használni a berendezéseket. A Szeged-Móravárosi Szakközép- és Szakiskolában arról érdeklődtünk, a diákok és tanáraik megszerették-e az okos táblákat.

A Szeged-Móravárosi Szakközép- és Szakiskolában a 12 táblából hatot használnak. Fotó: Frank Yvette
A Szeged-Móravárosi Szakközép- és Szakiskolában a 12 táblából hatot használnak.
Fotó: Frank Yvette

– Jelenleg 12 ilyen eszközzel rendelkezik az iskolánk, de csak a felét használjuk. Egyelőre nincs megoldva a beüzemelésük – magyarázta a nehézségeket Feketű Béla, az iskola igazgatója. Azt is elmondta: a gyerekek könnyen alkalmazkodnak, az internet világában nőnek fel. A pedagógusoknak azonban sok energiába kerül, míg a táblákat beépítik az óráikba. Jelenleg 14 tanár használja ezeket a berendezéseket, 24-en pedig képzésre járnak.

Szegedi táblák

Az előző tanévben a város 17 önkormányzati oktatási intézményében 74 interaktív tábla volt. A táblákat nem a fenntartó, hanem az intézmények szerezték be. A 2008-as infrastruktúrafejlesztésre irányuló pályázaton informatikai eszközök mellett további 331 interaktív tábla kerülhet az iskolákba.

– A diákok élvezik, hogy a képernyőn megjelenő életszerű, színes tárgyak mozgathatók. Sokszor viccelődnek: a tanárnő most varázsolni fog? – mesélt tapasztalatairól Máté Mária számítástechnika–matematika szakos tanárnő. Az idén először tanít matekot a berendezés segítségével. Egy tanóra otthoni digitális feldolgozására legalább egy órát kell szánnia – pedig ő informatikus.

Weiner András biológia–német szakos tanár nagyon szereti az okos táblát. Jó tippekkel is szolgált a kollégáknak: gyakran az internet megfelelő honlapjairól tölti le egy-egy órához az anyagot. Előfordul, hogy angolról vagy németről kell lefordítani, így azonban nem kerül pénzbe, és a feladatok ugyanúgy használhatók a táblákon.

Szakmai tárgyak interaktív oktatása

A Szeged-Móravárosi Szakközép- és Szakiskolában néhány szakmai tárgyat is interaktív táblán szemléltetnek a gyerekeknek. A kozmetikusok, fodrászok például megtanulhatják, milyen logika szerint érdemes vendégkönyvet vezetni és árut rendelni. Az élelmiszeriparban dolgozók gyakorolhatják, hogy a sertés milyen testrészekből épül fel. Mi a jó leves titka? Az ételt meg is főzhetik. A lakatosoknak szánt programok elkészítésén még dolgozik a Műszaki Kiadó, de a gyerekek hamarosan speciális szoftverek segítségével gyakorolhatják, hogyan kell helyesen elkészíteni egy gépipari szakrajzot. Egy jó minőségű tábla 600-800 ezer forintba kerül.

Olvasóink írták

32 hozzászólás
12
  • 32. érintett 2008. október 13. 22:48
    „Kedves "mfos". Én sem tudom, hogy olvassa e még valaki... jé én igen ... és te is!
    Aki megharagszik, más véleményén, az ne szóljon hozzá! Teljesen egyetértek veled (is) abban, hogy a tanár semmivel sem lesz jobb csupán attól, hogy megváltozik mögötte a tábla színe, és csekélyke elektromosság is cikázik benne! De, - és ezen van az én hangsúlyom -, jobb lehet, ha ő maga is akar. A gyerekkel pedig való igaz, műveltetni kell a tanultakat, mert a cselekvés hiánya semmivel sem pótolható! Ehhez sem kötelező az interaktív tábla (ebben is egyetértünk), de ezt is lehet vele hatékonyabban! Az otthoni munka is sok mindenre nevel! Például megtanít tanulni! Ezért, ha valakinek felelősségteljes munkát tudunk hazaadni, az nagyon hasznos lehet. Ebben is segíteni tud a tábla (pontosabban a hozzá tartozó szoftver pl. Smart Notebook).
    Úgy gondolom, leginkább az kölcsönöz rossz szájízt az egész történetnek, hogy volnának más, talán fontosabb dolgok is, amivel egyéb területen, de akár még hatékonyabban is lehetne javítani az oktatás színvonalát. Azt mondom, ne keseregjünk ezen, hanem hozzunk ki ebből a lehetőségből a legtöbbet!!! Ha hiszed, ha nem (de szerintem inkább hiszed), a demokrácia (főleg ez mi cseperedőnk) sem azt jelenti, hogy olyan könnyen beleszólhat az egyszerű ember a dolgok folyásába. ,,Így megy ez!" - mondogatta Vonnegut, és igaza volt...van...”
  • 31. mfos 2008. október 13. 11:26
    „nem tudom, olvassa-e még valaki ezeket a hozzászólásokat, de azért a záró véleményemet leírom:
    ahogy az utánam írtakat olvasgattam a következőeket gondolom: ezzel a táblával előfordulhat, hogy lehet javítani a tanítás hatékonyságán, de nem számottevően! "jay78"- hozzászólásával tudok szinte teljesen egyetérteni, ha eddig nem volt jó tanár a tanár, ezzel a táblával sem lesz jobb.

    A továbbképzéseim során hallottam egy ilyet: az ember (korosztálytól függetlenül) akkor tanul, memorizál a leghatékonyabban, ha nem csak olvassa, látja, hallja a dolgokat, hanem ha CSINÁLJA is! Innentől kezdve tök mindegy, hogy krétával, filccel, vagy digitális táblával tolom az óra anyagát, ha a gyerek NEM CSINÁLJA se otthon, se az órán, ami jó lenne, akkor annyi. A kérdésem ekkor az: minek menjen az én adómból is több százezres eszközre pénz, ha az voltaképp nem orvosol jelentősen semmi problémát?

    Éppen emiatt "érintett" ne haragudj meg, de marketing fogásnak tartom én is a hozzászólásaidat!”
  • 30. érintett 2008. október 07. 11:53
    „nem életbevágó de zavar,
    asszem, nem is Uppdike mondta...
    de azért szoktam úgy érezni”
  • 29. érintett 2008. október 07. 11:02
    „Majd el felejtettem... kontra 17. a ,,lassúság művészete"
    Szegény gyerekek agyát időnként valóban ki kellene venni, lehűteni, egy-egy makacsul beragadt piszkot eltávolítani majd szépen visszarakni, és egy erdei tisztáson lágyan, madárfüttyökkel felébreszteni.
    Amíg a technológiát kidolgozom, kérlek, várj türelemmel...
    Ha nem volnál elég türelmes, kénytelen leszel egy köztes módszert kitalálni, ahol ezt az általad is plasztikusan vázolt gyermeki szerkezetet a kellő erővel tudod stimulálni, hogy az inger bejusson, majd ott hirtelen lefékezve megragadjon és csak lassan párologjon el.
    Persze a játékszabály úgy szól, hogy a mesternek ezt szimultán minimum húsz, de akár harminc nehány játékossal kell játszani!
    És van ahol sok a rézbőrű indián, akinek még az egyhelyben ülés sem lételeme.

    Két Lotti vagy A Két Torony?
    Nekem a Legyek ura izgalmas volt. A fiamnak már nem az. Biztos a fiam a rossz, gondolkozom is a cserén, de lehet, már nem garanciális...
    Egyébként sokszor érzem, igazad van, mint ahogy Uppdike-nak is!
    Állítsák meg a világot, ki akarok szállni!!!!”
  • 28. érintett 2008. október 07. 10:40
    „Oly szép volna, ha a sok kis igazságból egyzser azok, akinek ez feladatuk, egy kompromisszumos gyöngysort fűznének!
    Mert ha ilyen vélemények és gondolatok nem ütköznek a megfelelő helyeken, akkor az egészet megette a fene.
    Ha meg ütköznek, és az az eredmény ami, akkor van egy francia találmány valami Gillette vagy Giotin asszem...”
  • 27. érintett 2008. október 07. 10:22
    „Kontra 16. (Jó lenne egy táblafüggetlen változat.) nekem nem hiányzik....

    Ma a világon... ja ezt már mondtam!
    De ez nem véletlen. A Smart Board két okból oly népszerű:
    OK1: Kézzel, és triviálisan egyszerűen kezelhető, pont úgy, ahogy azt várnánk!
    OK2: A szoftvere egy kiforrott és nagyon pedagógus ,,aggyal" kigondolt alkalmazás, melyet folyamatosan fejlesztenek és mindig az adott tanár anyanyelvén szólal meg!!!

    E két dolog együtt teszi az informatikában kevésbé jártas, de a pedagógiában annál gyakorlottabb tanárok körében is kedveltté!
    Egyszerűen élvezetes használni! Nem egy olyan sztorit ismerek, ahol azért kezdett egy kolléga a számítógéppel dolgozni, mert használni akarta a táblát!

    A Smart kvázi mára iparági standard. Nyúlják is tőle rendesen amit lehet, de hiába. Nem hogy csökkenne, nő a piaci részesedése, mert jó, és ezt egyre többen tudják!

    Ezért csak annyit tudok minden érdeklődőnek mondani, álljon oda elé és próbálja ki!
    Lehetőleg még azelőtt, míg egy másikkal nem kerül kényszer barátságba!”
  • 26. érintett 2008. október 07. 09:31
    „nem vagyok egy nonstop csetelő, blogolo, így most sűrűn kell osszam az észt... asszem

    kontra 13. avagy tartalom a kakóba (gyerekkoromban imádtam mártogatni... ma a feleségem rám szól)

    Tény, az emberiség rövid történetében még soha nem volt ilyen könnyű ekkora mennyiségű szeméthez jutni!
    Éppen ezért úgy vélem, az interaktív tábla rávilágít egy olyan problémára, amit a pedagógusoknak (is) a helyén kell tudniuk kezelni!
    Ez pedig a kulturált NET használat! A tiltás vagy korlátozás felesleges körök, a technológia és a lehetőségek gyorsabban bővülnek. Nem marad más, mint az értelmes fogyasztásra szoktatás. Ehhez pedig célok és eszközök kellenek. Cél lehet az önálló vagy csoportos előadásra felkészülni. Az eszköz lehet a tábla, ahol a többiek elé állva, szép kerek mondatokban be lehet mutatni az eredményt! A szerteágazó pozitív hatásokat szerintem minden pedagógus ismeri, így erre ki se térnék!
    Persze az se baj, ha a pedagógusnak is segít valaki. Sokan vannak, akik ezt igénylik (és talán még többen, akik még rá se ébredtek, hogy erre bizony szükségük volna).
    Erre is akad bőven példa. A legnagyobb és sokat emlegetett (ki így, ki úgy, de inkább úgy) SDT. Ebben a mi közpénzünkből, hazai pedagógusok, verejtékes munkával összelapátoltak hatalmas mennyiségű, 11.000 tanórára való tartalmat és több mint egy millió, önállóan is felhasználható tananyag elemet!!! Nem állítom, hogy mind a legtökéletesebb alkotás, a pedagógia csúcsa, de talán luxus volna egy hanyag mozdulattal félresöpörni, mondván nem működik, így-úgy béna.
    Ez egy olyan játszótér, ahová minden pedagógus bátran beeresztheti diákjait, mert nem lesz kakis a nadrágjuk, ha sokat csúsznak-másznak.
    De ilyen az egyszervolt.hu kicsiknek, vagy a Pedellus Comenius díjas interkatív tananyaga, a Cartographia interaktív térképei stb.
    (És bizony már óvodás korban lehet apránként kezdeni a jó példával elöljárást, vagy furcsa dolgokat tapasztalhatunk...)

    No és ne feledkezzünk meg az csábos reklámillatomról sem!
    A Smart Galeria szintén egy olyan kincsestár, ahol több ezer az oktatáshoz előkészített elem várja a kíváncsi tanárokat és diákokat.

    Az ülepedéssel, tudományos igényű vizsgálódással teljesen egyetértenék, csakhogy arra nincs idő.
    Aki ma sokat az ülepén időzik, annak előbb utóbb nem lesz mire ülni a munka - helyén...”
  • 25. egy 2008. október 07. 08:37
    „A mi iskolánkba is került a HEFOP keretében 5 ilyen tábla még 2006-ban. Az én általános tapasztalatom, hogy szinte fullon mennek a táblák...”
  • 24. egyszeru polgar 2008. október 07. 08:30
    „En is pedagogus vagyok, evekig dolgoztam oktatasfellesztesi munkakorben is. Termeszetesen az eredmeny a legfontosabb, az oktato nevelo munka hatekonysaga, a tanulok minel MELYEBB ismeret elsajatitasa. Tapasztalatom megis az, hogy egy igazan jo pedagogus szukosebb korulmenyek kozott is erhet el nagyon komoly eredmenyeket. Az eszkozok nagy segitseget nyujtanak ebben es valoban haladni kell a korral. Az is igaz, ha a biztositott osszeg specialis keretbol es csak erre fordithato, a lehetoseget ki kell hasznalni.
    Megis az a velemenyem, igen is megfontolando mivel es hogyan kezdjuk a fejlesztest. Nincs is gond azoknal az iskolaknal, ahol az egyeb feltetelek is megfeleloek. De addig, mig eletveszelyes muszkiallapotu egy intezmeny, esetleg a szocialis feltetelek nem kielegitoek, megis csak ezek helyreallitasaval kellene kezdeni.
    Nem lehet ekkora objektiv kulonbsegeket letrehozni es tartani allami iskolak kozott. Lehet, tevedek?”
  • 23. jay78 2008. október 07. 07:56
    „Kedves N.P.,

    Idéznék tőled / Öntől, ha nem bánod / bánja:

    "A Ságváriban már régebb óta van. Tudomásom szerint sem a pedagógusok, sem a diákok nem voltak tőle elájulva, pedig ebben az iskolában mint a tanári kar, mint a diákok részéről meg van a tábla használatához szükséges szellemi potenciál."

    Lehet, hogy túl érzékeny vagyok és majd valaki a kommentelők között helyretesz, de azért talán nem kellene több szegedi középiskola tanárát és diákjait gyakorlatilag lehülyézni. A Ságváriban tény, hogy ügyes diákok tanulnak (tanítok / tanítottam én is onnan diákot) és minden bizonnyal felkészült tanári kar tanít (szerencsémnek tartok ismerni onnan volt / jelenlegi tanárokat) de azért TALÁN abban egyetérthetünk, hogy nem volt túl szerencsés az általam beidézett kijelentés, persze semmi baj nincs azzal, ha esetleg valaki utólag helyesbíti saját magát.

    (Olyan pitiáner dolgokba meg nem is fogok bele, hogy a hozzászólásodban / hozzászólásában nyelvhelyességi javításokat javasoljak, már csak azért sem, mert lehet, hogy az én hozzászólásomban is lesz ilyen, másrészt meg lehet sima elgépelés is.)

    No, és hogy a témához is hozzászóljak: igen, az interaktív tábla az egy eszköz, nem pedig cél. Ugyanolyan eszköz mint a kréta, a tankönyv, a tábla, csak kicsit látványosabb (és most egy darabig "divatosabb" is). A jó tanárt nem ez teszi "jobbá", a rossz tanárból pedig nem ez (joban mondva ez sem) csinál jót.

    Kellemes napot mindenkinek.”
  • 22. vélekedő 2008. október 07. 06:27
    „:)
    Mondjuk jobban örültem volna, ha érdemben reagálsz válaszomra és nem egy másik hozzászólónak címzett mondatomra reagálsz.

    Saját pénzből is kellene rá költeni, ha nem is ennyit!
    Ez nem állítható szembe a krétahiánnyal, az iskolaépületek állapotával vagy a pedagógusfizetéssel.

    Az általad képviselt nézet alapján az a 100 évvel ezelőtti család rosszul döntött, aki még a falatok egy részét is megvonta magától, csakhogy taníttathassa valamelyik gyermekét.

    Klebelsberg Kuno és kis létszámú osztályok együttes emlegetése nagyfokú tudatlanságot jelent, nem ez volt az alapvető jellemző, inkább ritkának tekinthető. Nem ritka az osztatlan képzés, az igen népes "osztály"létszám.
    Az iskolaépítés nem pusztán állami adomány, hanem helyi kötelezettség is, a költségek felét helyben kell, akár különadókkal előteremteni! Szóval ott úgy nézett volna ki e váltás, hogy ezt az eszközt kötelező használni és az ár felét helyben kötelesek állni.
    http://www.gyermekeinkjovoje.eoldal.hu/cikkek/neves-magyarok/klebelsberg-kuno”
  • 21. sevenof9 2008. október 07. 04:25
    „ember. az eu-s penz is a te penzed. sot. mo netto befizeto. ha oktatasfejlesztes,akkor menjen tanari fizetesemelesre. semmi mas nem kell,csak jol megfizetett tanarok es nem az iskolabol a maganorakra rohano penzhajhaszok.
    mikor erjuk el Kuno szintjet? Kis letszamu osztalyok,szolgalati lakas...Eddig csak a munkajat bontottuk elfele...”
  • 20. vélekedő 2008. október 06. 23:11
    „bogg-nak!

    A most országosan tervezett kb. 40000 táblát és egyéb informatikai fejlesztést (TIOP) eu-s pénzből finanszírozzák. Vagy erre költik, vagy visszaadják, ahonnan jött. Választhatsz. Ötlet?”
  • 19. bogg 2008. október 06. 23:04
    „nállunk is van vagy 10 interaktív tábla...eddig egyser ha láttam használatban órán...nem tudnak táblára írni a tanárok vagy nem azért van a szájuk h beszéljenek, az okos gyerek meg azé van h jegyzeteljen....ahelyett h ilyenre költenék a pénzt.másra is lehetne...még ötleteket is adnék.”
  • 18. vélekedő 2008. október 06. 22:35
    „"tesco gazdasagos tudast kapsz interaktiv tablan."

    Ez így butaság. Nem mindegy, hogy egy vásznat Munkácsy vagy szőlőművelő ükapám "piszkított" össze.”
  • 17. sevenof9 2008. október 06. 22:30
    „mi is a tanulas? utanzason alapulo, a dedukcio folyamatat megismerteto lepegetes. Ehhez lehet az x-boxon felnott generacio,szethajtott agyat felborzolo interaktiv csilivilit hasznalni,de a lenyeg ugyanaz marad. Meg kell oket tanitani gondolkodni. A mai generacio ilyen-olyan okokbol igenyli a gigabyte/sec dataaramot egyenest az agyukba. Igaz,ebbol 99.99% ki is szall ugyanolyan gyorsan,de agysejtjeik csak igy erzik az endorfin es az adrenalin hatasat,egy ket lotti ezt mar nem valtja ki. Itt van a doglott kutya kihantolva. Lassujja be kiccsako.
    Nem a mennyiseg a minoseg a lenyeg. tesco gazdasagos tudast kapsz interaktiv tablan.”
  • 16. vélekedő 2008. október 06. 21:51
    „A cikkben nem válik el egymástól a tábla puszta vetítési felületként való alkalmazása és a tényleges interaktív használat. Előbbiért felesleges komoly pénzt kidobni. Ha valaki viszont szeretné használni és hajlandó energiát befektetni, akkor jó, ha megteremthető a lehetőség számára.

    A hozzászólók jól mondják, sokfelé van, a HEFOP kapcsán több iskola, többek között a Kőrösy, Ságvári, Juhász Gyula is kapott, talán tőlük is korábban jutott hozzá a Kossuth Zsuzsa is.

    A "reklámozók" kapcsán:
    Valóban sokféle tábla van. Puszta megvalósítás alapján kétféle, de használatot segítő programokat tekintve számtalan. Sokféle felhasználás megoldható a táblához mellékelt, interaktív tartalom (óravázlat) előállítására alkalmas szoftver mellőzése nélkül is, mégis ez a program az, ami a táblákat alapvetően megkülönbözteti. (Jó lenne egy táblafüggetlen változat.)

    A nem feltétel nélkül örülőknek, ellendrukkereknek:
    A interaktív tábla jóvoltából a tanár természetes közegében maradhat, nincs kötve a számítógép billentyűzetéhez, egeréhez.
    Többek egybehangzó véleménye szerint a kicsik és nagyok egyaránt jobban motiválhatók a táblát alkalmazó órákon. Természetesen nem mindig és nem indokolatlanul kell használni.”
  • 15. nabumm 2008. október 06. 19:58
    „sevenof9: A te álláspontod szerint nyugodtan visszatérhetünk a palatáblához, libatollhoz.
    XXI. század...

    Más: 600-800E ??? Ennek már töredékéért lehet 2m-es táblát venni...”
  • 14. sziszkó2 2008. október 06. 19:57
    „És arról még nem is esett szó, hogy kis városunkban van olyan iskola, ahol van interaktív tábal, de a tanárok nem használhatják nehogy véletlen elromoljon:)”
  • 13. sevenof9 2008. október 06. 15:58
    „megint egy reklamszagu marketinges. de jo...

    Az a gondom,hogy ami ma megjelenik a neten,holnap mar benn lesz a kakaobiztos tablan. BArmifele leulepedes,tudomanyos kontroll nelkul,kizarolag a tanar onkritikajara bizva. Ez mind szep es jo,de nem kellene a tudasgyarakat megalapozott ismeretelkre epiteni? Nagyon szep dolog naprakesznek lenni,de a mai hirgyaraknak koszonhetoen (akik 100%-os kiszolgaloi a marketinggepezeteknek) az infok tobbsege erosen ketkedve fogadando...”
32 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Siker a Mandragóra a kisszínházban

Szeged - Az évad trendjét követő bőséges káromkodás és némi dohányfüst ellenére siker volt a pénteki bemutatón a Mandragóra. Tovább olvasom