Délmagyar logó

2017. 04. 27. csütörtök - Zita 10°C | 24°C Még több cikk.

Tömegközlekedés: sovány a szegedi választék

Szeged - A vidéki nagyvárosok közül Szegeden a legtöbb a villamos- és a trolivonal, viszont arányaiban mi fizetünk a legtöbbet a tömegközlekedésért. Virtuális utazásra indultunk, hogy megtudjuk: hol mennyi szolgáltatást kapunk a pénzünkért.
Az összegyűjtött adatokból kiderül, hogy a vizsgált városok közül elővételben Szegeden a legdrágább a tömegközlekedési menetjegy – a sofőröknél viszont, Győr kivételével, szinte mindenütt ugyanannyi. Nagyjából egy kiló kenyér árába kerül.

A havi bérletek áraiban lényeges eltérések vannak. Pécsen közel ezer, Debrecenben másfél ezer forinttal drágábban vehetünk kombinált, összvonalas bérletet, mint Szegeden. A szegedieknél többet kereső győriek viszont az itteni árnál 15 forinttal olcsóbban vehetik meg havibérletüket – ami nem a kifliárnyi különbség miatt érdekes. Hanem azért, mert Szegeddel szemben Győrben 48 tömegközlekedési járatot vehetnek igénybe az ott élők – míg a dél-alföldi régió központjában csupán 40-et. Győrben emellett helyi járatként működő iskolabuszok is közlekednek – szám szerint nyolc –, amelyekre szintén érvényes a havibérlet. Ilyenek Szegeden nincsenek. Igaz, mi utazhatunk környezetbarát villamosokkal és trolikkal is – míg a vizsgált városok közül erre csak Debrecenben van lehetőség. Ebből a szempontból azonban Debrecent is lepipáljuk, ahol a mi 4-4 villamos- és trolijáratunkkal szemben az arány csak 1-3 – azaz épp a szegedi fele.

Szegeden a legdrágább a menetjegy. Fotó: Segesvári Csaba
Szegeden a legdrágább a menetjegy.
Fotó: Segesvári Csaba

Debrecenben összesen 52 vonalon fut helyi járatú tömegközlekedési eszköz, amit két cég, a villamosokat és trolikat üzemeltető DKV Debreceni Közlekedési Zrt. és a buszokat üzemeltető Hajdú Volán működtet. A cívisvárosban szintén fut 3 iskolabuszjárat – ezekre azonban csak diákigazolvánnyal és tanulóbérlettel lehet felszállni. Itt viszont kedvezményt kapnak szeptembertől – egyedüli vidéki városként – a „kisgyerekesek". Vagyis azok, akik gyesben vagy gyetben részesülnek. Nekik a 6350 forintos kombinált bérlet csak 3270 forintba kerül.

Pécs magabiztosan nyeri a buszjáratok és általában a tömegközlekedési járatok számának versenyét is: 70-féle fut belőlük a dél-dunántúli városban. Ebbe nem számoltuk bele azt a 13 éjszakai járatot, ami éjjelente egy-két alkalommal fordul.

Győrben iskola-, Pécsen éjszakai buszok bővítik a tömegközlekedési palettát. DM/DV-grafika
Győrben iskola-, Pécsen éjszakai buszok bővítik a tömegközlekedési palettát.
DM-grafika

Az adatok segítségével kiszámolható: a szegediek fizetnek a legtöbbet egy-egy járat fenntartásáért. Ha a kombinált havibérletek árát elosztjuk a városban használható helyi járatok számával, 122,5 forint jut egy járatra. Debrecenben ugyanez 122,1, Győrben – iskolabuszoktól függően – 101,7, illetve 87,2, míg Pécsen – éjszakai buszoktól függően – 83,1, illetve 70,1 forint.

Egy vonalra

Győrben és Pécsen kapható egyvonalas havibérlet is – az előbbi helyen 3580, az utóbbin 4065 forintba kerül –, de aki egynél több járatot használ, annak sokkal kifizetődőbb „sima" havibérletet váltania. Szegeden évek óta nincs ilyen bérlettípus.

Olvasóink írták

  • 19. egyutas 2008. augusztus 29. 22:40
    „15-ske teljesen igazad van! Jó a 20-as buszokon tömegelni és levegőhöz sem jutni! :( Nem értem az 21Y-s miért csuklós?? Ez rejtély számomra s mások számára is! :( Azok mindig üresen mennek, 7végén meg főleg. Régen a 20-s vonalán is volt csukklós, hová tűntek? Az jó h. iskolaidőben sűrítő járatot raknak be, remélem ez így lesz 7főtől ismét!!”
  • 18. Szemif 2008. augusztus 28. 12:37
    „Tisztelt DM, mint a közlekedéshez picit, na nem nagyon, csak amatőr szinten értő olvasójuk ezúton szeretném megkérni önöket, hogy a jövőben NE ÍRJANAK semmilyen tömegközlekedési témában cikket! Vagy ha már ez a perverziójuk, mert ez tájoztatásnak nevetséges, viccnek meg nem humoros, legalább egy nyamvadt közlekedésmérnök orra alá dugják már oda, vagy esetleg hívják föl a volánt, SZKT-t, városházát, az okokat az előttem szólók elmondták.”
  • 17. dasza 2008. augusztus 27. 22:16
    „Amúgy 2003 májusában voltak iskolabuszok Szegeden (rendszámuk: CZD-586 és BFF-785 volt). Megszűnésük oka: érdektelenség és autómánia. Pedig még a Tisza parton is jártak és volt megállója is a Belvárosi hídnál.
    Lehetne őket indítani, de asszem a kedves szülőket már képtelenség leszoktatni arról, hogy ne autóval szállítsák gyermeküket a Juhász Gyulába...”
  • 16. sajt 2008. augusztus 27. 16:45
    „A téma jó, a feldolgozás csöppet laikus, de ezzel senkit nem akarok megbántani.
    Ez sokkal összetetteb mérlegelést igényel, mintsem hogy darabszámra átlagforintozzunk. Előttem sokan hozzátették már, hogy mit kellene számításba venni egy ilyen felmérésnél, nem ismételném, de annyival kiegészíteném, hogy nem elhanyagolható az adott város földrajzi fekvése, környezeti adottságai sem, (Lásd Pécs (Mecsek), Szeged (Tisza), Győr (Rába)), valamint a géppark állapota.

    Én is Pécsen tanultam, és bár nem tömegközlekedtem sokat, at azért tudom, hogy Szegedet dícsérhetjük a pécsi mellett.

    4. garabonciás:
    "Kit érdekel, hogy hány járat és hány km vehető potenciálisan igénybe egy havi bérlettel?? Nekem mint utasnak csak a bérlet ára számít (meg hogy értelmes idő alatt eljuthassa ahová akarok)."

    Csak egy példa: Ha továbbra is 4905 Ft a bérlet, amit (mondjuk) továbbra is rendszeresen megvásárol, érdekelné-e, ha ezért cserébe mindössze 1 db busz-, 1 db troli-, és 0 db villamos járatot vehetne igénybe? Ahhoz, hogy értelmesen eljuthasson ahová akar pöpec tömegközlekedési infrastruktúra kell, azaz mégsem mindegy, "hogy hány járat és hány km vehető potenciálisan igénybe egy havi bérlettel"...”
  • 15. Mil 2008. augusztus 27. 16:13
    „Sztem meg inkább sok a fölösleges járat, pl. a 11Y hót fölösleges az idő nagy részében. Meg minek megy be a Corába, amikor külön van Cora járat? Nagyon is ki van nyalva az utasok segge Szegeden. De hát legyen, amíg a város perkál :)
    Na meg az is érdekes, hogy a 13-ason sűrűn jár csuklós(Citaro) hétvégén pl. 1-2 utassal, de hétköznap is sokszor, a 20-ason pedig, ami állandóan fullon van, csak és kizárólag szólók járnak..
    Az 51-es is miért helyijárat? Fizessék a a MOL telepi cégek, azt legyen külön járat.”
  • 14. Madzsar. 2008. augusztus 27. 16:13
    „ÉBRESZTŐ BOTKA ELVTÁRS!!!
    ISKOLABUSZOKAT SZEGEDRE!

    Ifj. N. G.: Az újságírókat nem az eszükért szeretjük... :-)”
  • 13. ifj. Nagy Gábor 2008. augusztus 27. 15:06
    „Hátha olvassa a cikk írója és nem száll el a semmibe:

    a 2-es hozzászólásban írt szempontokhoz még hozzátennék néhányat

    - mekkora a város területe? (ami lakott/beépített is, mert ha a külterülettel együtt nézi, az megint nem frankó)

    - milyen a lakósűrűség? (ez egy cseppet befolyásolja a fenntartott tömegközlekedés árát, avagy ha elosztjuk a felsővezetékrendszer hosszát a trolibuszok méretével, akkor hány éves a hajóskapitány?)

    - milyen a lefedettség (parasztosan: mennyit köll mönni a legközelebbi mögállóig)?

    - stb.

    Attól még, hogy valaki újságíró, nem tilos gondolkodni a papír megtöltése előtt, mert különben ilyen hülyeségek jönnek ki, mint most is, valaki meg ész nélkül besz*pja és kész a baj! :-/”
  • 12. hunter 2008. augusztus 27. 11:22
    „Csak annyit szeretnék hozzáfűzni ahhoz hogy mivel van arányba a bérlet ára, meg mivel nincs, hogy a tömegközlekedés soha nem volt egy bevételi forrása a városoknak, és állami vagy városi pénzel pótolják ki hogy ne mennyen csődbe. Ahhoz hogy önellátó legyen mondjuk az SZKT, durván 3-4-szeres áron kéne árulniuk a bérleteket, ha feltételezzük hogy úgyis ugyanannyian megveszik”
  • 11. dasza 2008. augusztus 27. 11:14
    „Ha megnézzük a 76-os 20 perces hétköznapi és 30 perces hétvégi követési idejét, nem is olyan rossz. Összehasonlítva a békéscsabai mezőmegyeri 5-ösével, ami suli kirajzás kivételével csúcsban 30 percenként, hétvégén óránként jár.
    Ha sűrűbben járna a busz, akkor az lenne a baj, ha visszaállítanák a régi bérletrendszert, azt is megszólnák.
    Ezért a megoldás az autó. Szegeden már így is boldog-boldogtalan azzal jár, a benzin magas ára sem veszi el az emberek kedvét a kocsikázástól. A múltkori meg be is bizonyította a délmagyar, hogy Vásárhelyre autóval a legjobb járni, nem vonattal, vagy busszal...”
  • 10. sylvi69 2008. augusztus 27. 10:46
    „A mi családunk egyáltalán nem használja a villamos és troli járatokat. Kizárólag busszal utazunk, mégis csupán összvonalas bérletet vagyunk kénytelenek vásárolni, mióta megszüntették a külön busz-, illetve villamos-troli bérleteket. Nem beszélve arról, hogy jómagam is jelenleg GYED-en vagyok, tehát úgy 1,5 évig még nem fogok dolgozni, mégis dolgozó bérletet kell vennem. Bevezethetnék nálunk is a kisma- mák részére a kedvezményes bérletet. De már az is jó lenne, ha ismét külön lehetne busz-, illetve villamos és troli bérletet venni. Arról nem beszélve, hogy ezzel a bérletárral nincs arányban a szolgáltatás színvonala, amikor mi Mihálytelken pl. örülünk, ha egyáltalán elindul a busz, arról nem is álmodunk, hogy időben induljon el. Sajnos nálunk akkor sem pontos a 76-os járat, amikor éppen nem építik a körforgalmat, és nincs sorompó.”
  • 9. Safranek 2008. augusztus 27. 10:45
    „Mi a közös a felsoroltakban?
    Gyálarét
    Hattyastelep
    Kiskundorozsma
    Petőfitelep
    Sándorfalva
    Szentmihálytelek
    Szőreg
    Tápé
    Mindegyik Szeged vonzáskörzetéhez tartozó település és sehová nem jár helyi buszjáraton kívül más tömegközlekedési eszköz. Ennek ellenére évek óta arra kényszerítik az ott élőket, hogy a jóval drágább összvonalas bérletet vásárolják meg.
    Ne az önkormányzat döntse már el, hogy villamossal, trolival vagy busszal közlekedik az adófizető.
    Egyébként már szükséges lenne az elavult, környeztekárosító járművek lecserélése akkumulátor vagy egyéb környezetkímélő meghajtású eszközökre.”
  • 8. mit keres 2008. augusztus 27. 10:35
    „ezért járjatok binyiglivel ti suttyók mert a szegedi tömegközlekedés egy nagy kulimáz, jah és a tisza volnán túl sok mindenre veri magát ...!”
  • 7. dasza 2008. augusztus 27. 10:04
    „A kedves cikkírónak nem ártott volna elmerülnie kicsit a részletekben.
    Esetleg ha a rápillantott volna az említett közlekedési társaságok internetes oldalara.

    ,,Szegeddel szemben Győrben 48 tömegközlekedési járatot vehetnek igénybe az ott élők - míg a dél-alföldi régió központjában csupán 40-et."

    Az oldal címe: www.kisalfoldvolan.hu
    Járat: 1Y, 5B, 21Y, 31B, 31C, 31K, 37R, - egyetlenegy időpontban közlekedik munkanapokon, kizárólag kora hajnalban.
    5R, 17Y, - két időpontban közlekedik munkanapokon (van hozzá teljesen hasonló két járat is).
    Ezenkívül vannak olyan járatok, melyek 3 időpontban közlekednek egy nap.

    ,,Pécs magabiztosan nyeri a buszjáratok és általában a tömegközlekedési járatok számának versenyét is: 70-féle fut belőlük a dél-dunántúli városban."

    Az oldal címe: www.pkrt.hu
    Járat: 115, 122 - tanítási napokon egy alkalommal indul; 113Y, 123, 26A, 126 - munkanapokon két alkalommal a hajnali órákban, 63Y - napi három alkalommal az esti órákban, M89A - munkanapokon egy irányba kettő, visszafelé egy időpontban indul.
    951 - mozgáskorlátozott járata, napi egy időpontban indul.

    Ezzel ellentétben a szegedi járatok közül az 51 és a 91H kivételével viszonylag rendszeres követési idővel közlekednek, a két említett járaton kívül a 35/35Y - 36/36Y hétvégi járatcserét figyelembe véve a járatok hétvégén is közlekednek. Míg a hivatkozott városok esetén nem ez az arány.

    Aztán az is figyelembe kellene venni, hogy a városok szerkezete is okozhatja a járatok darabszámát, illetve azt is, hogy a szegedi 2 / 35-36 / 35-36 Y / 83 / 90 / 90Y hosszújáratok hosszát a ,,versenyben részt vevő" városok közül lehet hogy 2-3 járat csinálja. Azt is meg kellett volna nézni, hogy Szegeden nem jellemző olyan 5 megállós 7 perc menetidős járat, mint a pécsi 61-es, vagy a 9 perces 6 megállós 62-es.

    Megemlítendő végül, hogy Szegeden egész nap utazhatunk egy 2,5 menetjegy árát kitevő napijeggyel, ami Pécsett drágább, Győrben meg nem is létezik.”
  • 6. Név 2008. augusztus 27. 09:43
    „Ezt a baromságot... Hogy lehet ilyet lehozni??? Pécsre járok egyetemre, épp elégg ismerem az ottani helyzetet is, sehol nincsenek Szegedhez képest...”
  • 5. 751510 2008. augusztus 27. 09:27
    „Szeged tömegközlekedése tényleg az egyik legjobb volt a 2003-as (2004, nem tudom pontosan) átszervezésig. A város méreteihez mérten kevés a viszonylat, a menetrendi harmonizálások pedig egyenesen megoldatlanok. A dorozsmai járatok (biztos van más is) menetrendje megjegyezhetetlen.”
  • 4. garabonciás 2008. augusztus 27. 09:08
    „Már elnézést!!! Kit érdekel, hogy hány járat és hány km vehető potenciálisan igénybe egy havi bérlettel?? Nekem mint utasnak csak a bérlet ára számít (meg hogy értelmes idő alatt eljuthassa ahová akarok). A BKV például kiszámolta, hogy olcsó a 8000 Ft-os havibérlet, mert az összes járat, összes km-ét figyelembe véve, az egy km-re jutó bérletár itt a legalacsonyabb. De én nem városnézésre használom ám a tömegkezlekedést, mégcsak nem is melegedőnek, márpedig az ilyen számolgatásoknak az utas szempontjából csak ilyen felhasználás esetén lenne "értelme".
    A cím egyébként túlzottan sötét képet fest. Szerintem Szeged tömegközlekedése az egyik legjobb a vidéki városaink közül. A bérlettípusok megszüntetésével én sem értettem egyet, de már megszoktam.”
  • 3. vélekedő 2008. augusztus 27. 08:33
    „A cikkírónak azért gondolkodni nehéz.
    Pesten éppen az ellen szóltak, hogy vonalakat vágjanak ketté, mivel az átszállással és az ebből adódó várakozással az utazók elégedettsége tovább csökkent volna.

    Komolyan azt gondolja, hogy a cikk írója, hogy javulna a helyzet, ha a 90-est háromfelé vágnánk?

    Aztán hol van a 4 villamosvonal? 1, 3, 3F, 4? Akkor 5 lenne, ha alkotnának egy, a Kálvária térig járó 3K járatot?

    Nevetséges.

    Igaza van "vagy"nak! Az általa említett számok jobban leírják a helyzetet.”
  • 2. vagy 2008. augusztus 27. 07:03
    „a vonalak száma önmagában nem mond semmit.
    hány kilométer a vonalak hossza?
    hány kilométert tesznek meg naponta - menetrendjük alapján - a járművek összesen?”
  • 1. egyutas 2008. augusztus 27. 06:45
    „HÁt... igen, azt nem tudom miért szünttték meg a "sima" bérleteket! Én csak busszal közlekedem, s ráadásul rosszabbul is járok, mint azok, akik mondjuk trolibusz vonalán élnek. Nekik sűrűbben járt/jár a troli, s mégis vh. arányaiban mégsem egy a "szolgáltatás"!!?? :(( A másik dolog pedig az h. nagyon rosszul vannak megszervezve a buszok menetrendje! Összhangban vannak?? Nem gondolnám, hisz 7végén, ha pld. a Madách u-ban szállok fel 1x-re elmegy minden járat, s várhatok fél órát!!?? Miért is? Nem lehetne ezt vh. korszerűbben megoldani! Mástól is hallottam, más útvonalon is ez a gond!! Tisztelt Volán!! Ez már régi probléma, de.... sajnos évek óta nincs megoldás! De elsődleges lehetne a bérletek arányos kiszámítása és fizetése az utazóközönségnek!! Pár évvel ezelőtt az "okos" városvezetés áldását adta h. csak kombinált bérlet legyen, de minek?? Ők jól jártak, csak mi akiket "szolgálnak" nem!!??”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Húsz százalékkal több szőlő várható a tavalyinál

Szeged - Húsz százalékkal több szőlő várható a tavalyinál – az előzetes számítások alapján… Tovább olvasom