Délmagyar logó

2017. 06. 29. csütörtök - Péter, Pál 24°C | 33°C Még több cikk.

Törőcsik Mari elbűvölte a szegedi közönséget

Szeged - A Figaro házasságában a nézők testközelből tapasztalhatták meg a magyar színház ikonikus alakja, Törőcsik Mari elképesztő játékát a REÖK szobaszínházi terében.
A Maladype Színház ötödik REÖK-beli vendégjátékára, a Figaro házasságára több százan lettek volna kíváncsiak, ám a szobaszínházi előadásra csak pár szerencsés néző fért be. Mindenkinek óriási élményt jelentett látni a művésznőt. A független társulatot már jól ismerő, játékstílusát értő és elfogadó szegedi közönség különös együttlélegzése volt a színészikon beléptekor támadt izgatott feszültség: a nagyszínpadi előadásoknál tapasztalható zsigeri tapskényszer majdnem felülírta az alternatív előadásnézés íratlan szabályait. Ebből is látszott: Törőcsik Mari Szegeden is legenda.

Az előadást az a Zsótér Sándor rendezte, aki a Lorenzacciót, a Maladype korábbi, Szegeden is sikeres produkcióját is. A markáns látásmódú, mindig erőteljes elképzelésekkel alkotó művész – aki pár éve a Szegedi Nemzeti Színház megbecsült rendezője volt – most egy könnyed, szellemes előadással szórakoztatta a közönséget. A társulat egy aprócska térben, három ajtó és minimális díszlet, egy karosszék segítségével oldotta meg a több szálon futó cselekmény furfangjait.

Törőcsik Mari, Orosz Ákos és Tankó Erika a Figaro házassága szegedi előadásán.
Törőcsik Mari, Orosz Ákos és Tankó Erika a Figaro házassága szegedi előadásán.

Törőcsik Mari pedig hol szívbemarkoló pillanattal, egy tömör fél percbe sűrített dühös-fájdalmas kifakadással varázsolta el a közönséget – amelyet még a rendező is megkönnyezett –, hol fruskamód kacérkodott a kiszemelt férjjelölt Figaróval, majd bájos anyafigurát formálva kereste menedékét Orosz Ákos (Figaro) ölelő karjaiban. A magyar színházi élet élő legendája megdöbbentő energiával van jelen a színpadon.

– Minden előadás előtt, fél hétkor bejelenti, hogy ő bizony hazamegy – mesélték a Maladype Színház fiatal színészei az előadás utáni közönségtalálkozón. – Majd elmesél egy történetet arról, hogyan felejtette el a lánya harmincadik születésnapját, mintha semmi lámpaláz nem lenne benne. Csakhogy Törőcsik Mari fekvőtámasza éppen ez a történet.

A művésznőnek egy szempontból bizonyosan nagy kihívás volt az előadás: hatalmas színházi tapasztalata ellenére még sosem játszott ennyire közel a nézőkhöz, ráadásul teljes fényben. Ahogy azt az előadást követő beszélgetésen fiatal játszótársai is felemlegették: az a varázslatos benne, hogy bármilyen műfajban és helyzetben megállja a helyét, és mindig lehet tőle tanulni. Aki látta a Figarót Szegeden, egészen biztosan óriási élménnyel gazdagodott.

(x)

Olvasóink írták

  • 7. csőszpista 2011. január 24. 22:33
    „És - drága szilléri - a stilisztikát, a helyesírást, a mondatrészek egyeztetését, azt hol tanítják? Mert abban például a művésznő egészen penge. Azért annak örülök, hogy a kiváló Montágh Imrére Ön is emlékszik még, bár attól félek, ő tiltakozna a leghevesebben az ellen, hogy a neve éppen Törőcsik Mari pocskondiázása kapcsán került most elő. Mondjuk filozófusokat ő sem oktatott szép magyar beszédre, tán meg is volt rá az oka...”
  • 6. szilléri 2011. január 23. 20:56
    „lidi : nem mondok verset, mivel nem színész vagyok!

    Én csak arra a tényre utaltam, hogy a múltban sem párosult a színvonal az anyagi és erkölcsi elismeréssel. Mellesleg a karakter színész is lehet tehetséges.

    A jelzett színészek hanghordozása valóban idegesítő. Gondolom neked is feltűnt, hogy a tv ,, bemondók" egyharmada enyhén szólva beszédhibásak.
    Montágh Imre logopédus tanár úr forog a sírjában ! ( lásd. tv műsorait) Persze abban az országban ahol az Országos logopédiai Intézetet megszüntetik nem meglepő a beszédhibás ,,celebek" politológusok, filozófusok regnálása.”
  • 5. lidi 2011. január 23. 16:37
    „ugyan nem tudom, ki lehet az a Gobi, de arra még inkább kíváncsi lennék, ki a fene vagy te, kedves szilléri, aki ezek szerint már 50 éve is fenemód biztos ízléssel finnyogtál Törőcsik Marira (és nyilván mindenki más, akár szakmabeli, akár laikus, tévedett az elmúlt 50 évben és téved most is, ha nagyra értékeli őt, és a "sima karakter színészségét")
    azért marha kíváncsi lennék, miféle kultúrát szolgáltatnál te, ha rajtad múlna (nem úgy értem, hogy hogyan mondasz verset, hanem hogy kit hívnál meg bverset mondani vagy játszani, kinek adnál támogatást stb.)

    egyébként ha már gondos munkával linkelsz, legalább nézd meg, mit: nem hinném, hogy Szeged külföld lenne, a linkben meg a külföldi vendégjátékra kapott támogatás szerepel.
    aztán ha ezzel megvagy, lehet kijelenteni, minek van köze a művészethez (persze jó magyar "kultúrember" módjára látatlanban, mert nyilván nem csak most nem voltál ott, hanem az elmúlt 50 évben se, legalábbis nyilván nem Törőcsiket néztél), meg hogy ki kit nyúl le, azt is, persze csak a magad szerény, kulturált, intelligens módján, ahogy most...”
  • 4. szilléri 2011. január 23. 13:08
    „Törőcsik Mari ötven évvel ezelőtt sem bűvölt el!
    Sima karakter színész mint Major, Gobi vagy Eszenyi.
    Nyolc tíz nézőnek ennyi pénzért műsort adni meg sima ,,támogatás" lenyúlás - köze nincs a művészethez!”
  • 3. szilléri 2011. január 23. 11:22
    „www.nefmi.gov.hu/muvpalyered-kiem-6

    Ez van !”
  • 2. tol 2011. január 22. 21:52
    „Szeged, egyetemi város. Egy darab színházi társulata sincs. Utoljára a Nagy Attiláék időszakában lehetett végig megbízható színvonalat élvezni. Kár.Mást mondok. Kamaramozik nézőszáma 6-8 fő. Egész jól filmeken.”
  • 1. Logaritmus 2011. január 22. 15:17
    „x”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Sztárparádé a 80 éves szabadtérin

A pesti Broadway szívében, a Mai Manó Házban tartotta tegnap évadnyitó tájékoztatóját az alapításának 80 éves jubileumát ünneplő Szegedi Szabadtéri Játékok. Tovább olvasom