Délmagyar logó

2017. 06. 25. vasárnap - Vilmos 22°C | 36°C Még több cikk.

Tóth István Tibor: Bűnrészessé váltam volna

Szeged - Tóth István Tibor SZKT-igazgató azért tett feljelentést a trolibuszbeszerzés ügyében, mert nem szeretett volna bűnrészessé válni. Az ügyészség szerint nem történt bűncselekmény a fenti ügyben.

Az utóbbi napokban folyamatos támadás éri az SZKT-t és a személyemet is. Nem tudom, hogy miért – kezdte Tóth István Tibor, aki a trolibeszerzés ügyében tartott sajtótájékoztatót. Az SZKT ügyvezető igazgatója közölte: a trolibuszbeszerzésre vonatkozó 3 milliárd forint értékű, már kész szerződés 2011. január 4-én került elé mint „sürgősen aláírandó" irat. Elmondása szerint a szerződésben szereplő összeg ugyanúgy, mint a tenderkiírásban, euróban volt meghatározva, melynek közismerten előnyei, illetve hátrányai is vannak.

- Az árfolyamkockázatot az önkormányzat a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséggel (NFÜ) karöltve felvállalta, amikor a kiírást devizában jóváhagyta, azaz az akkori vezetés kalkulálhatott a lehetséges veszteséggel – hangsúlyozta Tóth István Tibor. Elmondása szerint Botka László nem említette a sajtótájékoztatóján, hogy az elektromos tömegközlekedési projekt kapcsán megvalósuló elemeket – a szerződéseket is – a Szegedi Közlekedési Kft. és a szegedi önkormányzat közösen vállalta fel, a szerződést Botka László polgármester is aláírta.

- Amennyiben az árfolyamveszteségért én mint a Szegedi Közlekedési Kft. aláírója felelős volnék, úgy felmerül a kérdés: az önkormányzat részéről ki a felelős a szerződésben foglaltakért – tette fel a kérdést Tóth. Szerinte Botka a november 17-i sajtótájékoztatóján pontatlanul közölt tényeket. Mert ahogy a teljes költségből 86,3 százalékot az NFÜ visel – hangsúlyozta az igazgató –, úgy az árfolyamkockázat is arányosan őt „terheli", azaz Szeged városára és az SZKT-ra csak a teljes érték 13,7 százalékával kapcsolatos költségek és esetleges kockázatok hárulnak. Szerinte kimaradt a polgármesteri tájékoztatásból az a tény is, jogszabály rendelkezik arról, hogy az NFÜ a magas euróárfolyamból származó veszteséget – mint a projektgazdáknak fel nem róható költségnövelő tényezőt – kompenzálni kívánja, elősegítve, hogy ne kerüljenek veszélybe a nagy költségvetésű projektek. - Jelenleg nincs kiállított és befogadott számla, nincs fizetési kötelezettség, azaz nincs árfolyam, amihez viszonyítani kellene, csak fiktív számolgatás, azaz alaptalan vádaskodás – magyarázta Tóth István Tibor, aki elmondása szerint a decemberi igazgatói kinevezése után az SZKT-nál fellelhető iratokat átvizsgálva megállapította, hogy a trolibusz közbeszerzésen induló két cég tulajdonosi köre bizonyos időszakban azonos volt, és mindkettő szoros üzleti kapcsolatban állt az SZKT-val. Hangsúlyozta: emiatt indult el az a folyamat, aminek kezdetén a szerződést felfüggesztették.

- A Nemzeti Nyomozó Irodának is közel egy évbe került, hogy véleményt adjon ki az üggyel kapcsolatban. A tender elbírálása kapcsán a bíráló bizottság, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség a rendelkezésükre bocsátott adatok alapján hagyta jóvá a pályázatot. A pályázók hátterét nem volt kötelességük vizsgálni. Amennyiben a trolibuszbeszerzéssel kapcsolatban tudomásomra jutott információ ismeretében – mint felelős vezető – nem teszem meg a megfelelő lépéseket, és később bűncselekmény igazolódott volna be, úgy személy szerint én is bűnrészessé váltam volna. Számomra egyébként azóta is érthetetlen, hogy a két pályázó cég miért adott be külön-külön pályázatot – mondta Tóth István Tibor, aki szerint Botka László polgármester „megalapozatlanul, politikai botránykeltés céljából cselekedett".

* * *

A polgármesteri hivatal közleménye

Az első új, modern troli most érkezne Szegedre

Tóth István Tibor, a Fidesz-Jobbik által kinevezett SZKT igazgató és Gyimesi László fideszes képviselő  kárt okozott Szegednek és kárt okozott az SZKT-nak, amikor teljesen alaptalan feljelentésükkel megakadályozták a Szeged számára fontos beruházást.

A projekt már most egy éves csúszásban van, hiszen a tavaly decemberben elfogadott szerződés alapján a győztes magyar-cseh Ikarus-Skoda konzorciumnak az első trolit  e hónap 30-ig kellene szállítania.

A Tóth-Gyimesi páros alaptalan vádaskodásával elérte továbbá, hogy  nem tudjuk időben elindítani az elkészült vonalon a  10-es trolit. (Ez mintegy  100 millió forintos bevételkesést eredményez a cégnél).
Tóth István Tibor minden további magyarázkodása a devizaalapú finanszírozásról arra utal, hogy fogalma sincs arról, hogyan működnek az uniós pályázatok és az uniós projektek.

A tendert nem Botka László polgármester írta ki és a győztest nem Botka László hirdette ki. A pályázatról a magyar kormány delegáltjaival működő  Bíráló Bizottság  a kormány hatóságaként működő Nemzeti Fejlesztési Ügynökség jóváhagyásával döntött és annak finanszírozását,  csakúgy mint Debrecenben, Miskolcon és az összes többi magyar nagyvárosban euróban határozta meg. A Tóth-Gyimesi páros  elvakultságát az is mutatja, hogy ezzel az akciójukkal nem a polgármestert, hanem saját kormányukat támadták.

Mindamellett a Fidesz-Jobbik által kinevezett Tóth István Tibor vezette menedzsmentről tudni kell, hogy személyében teljesen megegyezik a Bartha-korszak azon cégvezetésével, amelynek idején Szegeden privatizálták a parkolási rendszert, magánvállalkozásba adták a szervízhátteret, megépítettek egy méregdrága, azóta is kihasználatlan parkolóházat az Arany János utcában és lepusztították a járműparkot.
Mivel a troli beszerzés akadályozása nem a polgármesternek, hanem Szegednek okozott kárt, Botka Lászlónak kötelessége felelősségrevonást javasolni.

Gyimesi László feljelentése pedig, mely arra alapul, hogy az okozott kár kisebb, mint amennyit a polgármester mondott – a politikai abszurd kategóriájába tartozik.

Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzat
sajtóosztálya

Olvasóink írták

26 hozzászólás
12
  • 26. Belváros 2011. november 23. 18:35
    „NINCS A TROLIBUSZRA ÉRVÉNYES JOGSZABÁLY ,MERT A JÁRMŰ KATEGÓRIÁT KIVETTÉK A VASÚTI TÖRVÉNYBŐL 2010 ÉVBEN.
    TEHÁT HA NINCS JOGSZABÁLY NEM LEHET A JÁRMŰVET TÍPUSENGEDÉLYEZTETNI!
    EZ VIS-MAJOR HELYZET, AMIRŐL TIT ÉS NEMES SEM TEHET!
    EGYELŐRE A MÁR SZKT KERETÉBEN FELÚJÍTOTT TROLIBUSZOKAT SEM LEHET LEVIZSGÁZTATNI JOGSZABÁLY HÍJJÁN!!!!!!!
    A JOGSZABÁLY MEGALKOTÁSA A NEMZETI FEJL MINISZTÉRIUM HATÁSKÖRE, TALÁN A POLGÁRMESTER ÚRNAK EBBEN VOLNA CÉLSZERŰ INTERPELLÁLNI!”
  • 25. Roxana 2011. november 23. 08:49
    „Erre szokták mondani a nyúlnak, most azért verünk meg mert van sapkád, holnap azért mert nincs, azután jön a cigi a füstszűrös és a nem füstszűrős........ :)”
  • 24. klj_54 2011. november 23. 07:30
    „20. macs 2011.11.22. 22:57
    A fideszt nem érdeklik az olyan apróságok, mint a gazdaságosság, uniós határidők, magyar járműgyártás!
    Őket CSAK a hatalom érdekli, de arra nem tudtam rájönni, hogy miért?
    Mert érdemben kezdeni vele a köz javára kezdeni nem tud és valószínűleg nem is akar:(”
  • 23. Sifka 2011. november 23. 07:28
    „18. dasza ! :-)
    Azt mondod, hogy látod a Vivaép-et az alagút végén?”
  • 22. joy 2011. november 23. 06:55
    „A bűnelkövető arra hivatkozik, hoy nem akart bűnrészes lenni.”
  • 21. tron 2011. november 22. 23:56
    „hm na dráágáim mi a korrupció?...ha téged kihagynak belőle..”
  • 20. macs 2011. november 22. 22:57
    „Tóth úr megtette a feljelentést. OK! Az illetékesek majd egy évig vizsgálódtak. Ez már nem OK, mert biztos, hogy az ügy bonyolultsága miatt tartott majd 1 évig a munka?
    Az sem OK, hogy az egész ügy oda vezetett megépült a vezeték, de senki sem használja, és feltételezem karban kell tartani, ez olyan költség, amivel szemben nincs bevétel.
    Az sem OK, hogy közben az Ikarusz, mely a konzorcium tagja gondokkal küzd. Egyik oldalról magyar utakra magyar járműveket akarunk, de közben "hátbaszúrjuk" a leendő gyártót.
    Egyébként úgy tudom, hogy az EU-s pályázatoknál határidők vannak, amiket illik betartani. Kérdés, amennyiben mostanában elkezdik a gyártást, belefér még a határidőbe, és egyáltalán van még Ikarusz?
    És ha már ott a KT8A3, ami el lett kezdve, feltételezem már benne van egy csomó pénz, miért nem fejezik be? Mentsük a menthetőt!”
  • 19. balraat 2011. november 22. 22:49
    „Mivel nincs bűncselekmény, Tóth úr nem vált volna bűnrészessé. Így most csak károkozó lett belőle, aki több millió forintot dobott ki a város pénzéből. Igazán elhúzhatna a cég éléről!!!”
  • 18. dasza 2011. november 22. 19:51
    „Lehetne úgy is mondani, hogy "nemes" célok vezérlik TIT Urat.”
  • 17. Logaritmus 2011. november 22. 19:19
    „Caesar azt mondta, jöttem - láttam - győztem.

    A jobbikos, fideszes rablók közül páran azt mondhatják most: bűnrészes lettem volna - bűnrészes vagyok - bűnrészes leszek!”
  • 16. ClarkGriswald 2011. november 22. 19:04
    „"Gyimesi László feljelentése pedig, mely arra alapul, hogy az okozott kár kisebb, mint amennyit a polgármester mondott - a politikai abszurd kategóriájába tartozik."

    Gyimesi a Dél-alföld Szíjjártója! :)”
  • 15. szpalika 2011. november 22. 18:44
    „tivadar676 :
    beszerzett és átépítettek tizensok csuklós Tátra villamost, a 4 aktív pótkocsit.
    Igen, el lett kezdve a KT8A3 is, ami a részben alacsonypadlós volta miatt emelte volna Szegeden a szolgáltatási színvonalat, főleg a 3-as és 4-es villamosok vonalán. Így a legdrágább, hogy nem lett befejezve. Kb. az összköltség a fele lett volna az újnak a tervezési költségekkel együtt. A sorozatgyártás utána olcsóbb lehetett volna..”
  • 14. Logaritmus 2011. november 22. 18:25
    „10: nincs miért bocsánatot kérni, ezek az alakok kárt okoznak, ártatlanul jelentettek fel valakit, miattuk csúszik a tömegközlekedés korszerűsítése.”
  • 13. klj_54 2011. november 22. 18:18
    „10. jozko 2011.11.22. 17:31
    Beidézem amit hiányoltál!

    S A J T Ó K Ö Z L E M É N Y
    Dr.Botka László, 2011. november 22., 15:47

    Az első új, modern troli most érkezne Szegedre

    Tóth István Tibor, a Fidesz-Jobbik által kinevezett SZKT igazgató és Gyimesi László fideszes képviselő kárt okozott Szegednek és kárt okozott az SZKT-nak, amikor teljesen alaptalan feljelentésükkel megakadályozták a Szeged számára fontos beruházást.

    A projekt már most egy éves csúszásban van, hiszen a tavaly decemberben elfogadott szerződés alapján a győztes magyar-cseh Ikarus-Skoda konzorciumnak az első trolit e hónap 30-ig kellene szállítania.

    A Tóth - Gyimesi páros alaptalan vádaskodásával elérte továbbá, hogy nem tudjuk időben elindítani az elkészült vonalon a 10-es trolit. (Ez mintegy 100 millió forintos bevételkesést eredményez a cégnél).

    Tóth István Tibor minden további magyarázkodása a devizaalapú finanszírozásról arra utal, hogy fogalma sincs arról, hogyan működnek az uniós pályázatok és az uniós projektek.

    A tendert nem Botka László polgármester írta ki és a győztest nem Botka László hirdette ki. A pályázatról a magyar kormány delegáltjaival működő Bíráló Bizottság a kormány hatóságaként működő Nemzeti Fejlesztési Ügynökség jóváhagyásával döntött és annak finanszírozását, csakúgy mint Debrecenben, Miskolcon és az összes többi magyar nagyvárosban euróban határozta meg. A Tóth-Gyimesi páros elvakultságát az is mutatja, hogy ezzel az akciójukkal nem a polgármestert, hanem saját kormányukat támadták.

    Mindamellett a Fidesz-Jobbik által kinevezett Tóth István Tibor vezette menedzsmentről tudni kell, hogy személyében teljesen megegyezik a Bartha korszak azon cégvezetésével, amelynek idején Szegeden privatizálták a parkolási rendszert, magánvállalkozásba adták a szervízhátteret, megépítettek egy méregdrága, azóta is kihasználatlan parkolóházat az Arany János utcában és lepusztították a járműparkot.

    Mivel a troli beszerzés akadályozása nem a polgármesternek, hanem Szegednek okozott kárt, Botka Lászlónak kötelessége felelősségrevonást javasolni.

    Gyimesi László feljelentése pedig, mely arra alapul, hogy az okozott kár kisebb, mint amennyit a polgármester mondott - a politikai abszurd kategóriájába tartozik.

    Szeged, 2011. november 22. SZMJVÖ

    sajtóosztály”
  • 12. harsona 2011. november 22. 18:11
    „Hasonlattal élnék. Ez egy cirkusz, ahol a bohócok bohóckodnak. Mi röhögünk rajta és közben elfelejtjük, hogy az előadást mi fizetjük. Mi vagyunk a hibásak! Négyévenként jogunk van eldönteni, hogy kiket lökdösünk a húsos fazekak mellé. Mi választottuk őket. Nem értem miért elégedetlenkedünk. Akkor kellett volna gondolkozni, hogy hová is tegyük azt az "X"-et...”
  • 11. Larsson 2011. november 22. 18:03
    „Mikor lesz már előrehozott választás, hogy ezeket el tudja takarítani az új, normális, Szegedért dolgozó közgyűlés???”
  • 10. jozko 2011. november 22. 17:31
    „Ahogy így elnézem, ez a nyilatkozat sem nem helyreigazítás, sem nem bocsánatkérés ....
    Lehet, hogy túlzottak az igényeim, de én személyesen Botka László Polgármester Úr
    tollából vártam volna pár soros nyilatkozatot:

    A feljelentés tudomására jutása után továbbra is "károkozónak" tartja Gyimesi Lászlót,
    vagy itt a sajtó nyilvánossága előtt helyreigazítást - és bocsánatot - kér.
    Az én régimódi becsületkódexem ezt diktálná.

    Ez a mostani nyilatkozat - időhúzás.
    Egy baj van ezzel:
    Felelős ember vagy biztos az igazában, amikor sértő kijelentést tesz - vagy hallgat.
    Kitalálni /és ehhez idő kell/ a hazugságot szokták.
    Ez nem az én okosságom - hanem több ezer éve fennálló /és bebizonyosodott/ filozófiai alapvetés.
    Akinek nem inge, ne vegye magára!

    Tényleg nagyot hibáztak a szegedi választópolgárok 2010 őszén!
    Ezek szerint marad a per a becsületsértési ügyben.”
  • 9. tivadar676 2011. november 22. 17:27
    „az előző ügyvezető meg villamost épített ami soha nem áll üzembe. meg rodeózott a céges mondeoval éppen 5 km/h-val a jegyzőkönyv szerint, milyen érdekes. és szondát sem kellett fújni, érdekes”
  • 8. Szemif 2011. november 22. 17:25
    „Nekem nagyon tele a hócipőm a troli üggyel...

    Eddig hány cikk is volt?
    Először lehozták, hogy szabályos a beszerzés, mégis jönnek a trolik, erre Botka kiállt ripacskodni, meg bejelenti, hogy neki Tóth úr "feje kell", ezután Dózsa nyílt olvasói levelet küld, aztán Botka emeli a tétet, most már Sódárt is le akarja váltani, erre Gyimesi bejelenti, hogy feljelenti Botkát, most Tóth István Tibor megy át Dózsába, és ő is védőbeszédbe kezd.
    Ez mind a leendő pénteki közgyűlés előjátéka. Még csak kedd van...

    Mellesleg az eredmény borítékolható, fideszes többség mellett és Gyimesi védenceként valamint Kalmár "járatritkító" Ferenc "jól gazdálkodik az SZKT idén" támogatásával ez eleve egy lefutott meccs.

    Ne értse félre senki, én szoktam jártani a számat tömközl. ügyekben, de ez most értelmetlen és felesleges keménykedés mindkét fél részéről. Ebből mindkét oldal vesztesként fog kikerülni, Botka nem fogja tudni leváltatni a cégvezetőket, a fideszeseknek meg mosolyogniuk kell majd az általuk kézivezérelt sajtó által "Európa legdrágább trolijaként" démonizált járművek megvételén és átadásán. Mondanám, hogy öröm nézni, ahogy ölik egymást, de nem egymásban forgatják a tőrt, hanem Szegedben lakóiban.”
  • 7. TUTI 2011. november 22. 17:20
    „Most még értem es tudom követni, hogy kit, ki és miért.
    De ha a városvezetés nem a munkájára koncentrál, akkor belesüpped a
    peres ügyekbe es nem lehet majd követni, kit, ki és miért...

    DOlgozni nem akar senki??? :):):)”
26 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Pozsgai-darab a Szegedi Pinceszínház idei utolsó bemutatója

A pénteken bemutatandó darab főszerepeiben Kancsár Orsolyát és Varga Bálintot láthatja a közönség. Tovább olvasom