Délmagyar logó

2017. 10. 19. csütörtök - Nándor 10°C | 24°C Még több cikk.

Tóth István Tibor: Semmiből nem lehet többet kihozni

Szeged - Rosszabb évet tervez a tavalyinál az SZKT, 189 milliós veszteséggel. Tóth István Tibor ügyvezető igazgatót az okokról és a takarékossági intézkedésekről faggattuk.
– 55 millió forintos veszteséggel zártuk a tavalyi évet, ezt a beszámolót adtuk be februárban. 2012-ben az első üzleti tervünk 303 milliós mínuszt tartalmazott, ezért azt a felügyelőbizottság nem javasolta elfogadásra. Helyette 126 ezer forintos nyereséggel adtuk be a második verziót, mert az önkormányzat előírta, hogy nem lehet veszteséget tervezni.

Decemberben a harmadik variációt is be kellett nyújtanunk, amelyben 153 milliós póttámogatást kértünk – összegezte az SZKT tavalyi üzleti tervének alakulását Tóth István Tibor. Az ügyvezető igazgató felsorolta a plusztámogatás indokait: nem kapták meg az új 2-es vonal költségeit a Tisza Volánnal kialakított bevételmegosztási megállapodásban, mivel a 2-es nem januártól állt forgalomba, csak márciustól. Ezt az összeget az önkormányzat megtakarította ugyan az áfával együtt, mégsem adta oda az SZKT-nak. Nem vonta be a város a fizetőparkolásba a javasolt rakodóhelyeket és a fenntartott helyeket, illetve a pályafelújítási munkáknak a töredékét rendelte meg. Apadt a normatív támogatás, elmaradtak a menetdíjbevételek, emelkedtek az energiaköltségek, és nem tudták eléggé csökkenteni a személyi költségeket. Faragtak a kiadásokból azzal, hogy eladtak a készletekből, és csak később álltak forgalomba az új villamosok. A póttámogatást a közgyűlés nem hagyta jóvá, a cég még erősebben spórolt, ennek köszönhető az 55 milliós veszteség, de az is érzékenyen érintette a 4 milliárdos költségvetést.

Tóth István Tibor nem látja, hogy az önkormányzat gondos gazdája lenne az SZKT-nak. Fotó: Frank Yvette
Tóth István Tibor nem látja, hogy az önkormányzat gondos gazdája lenne az SZKT-nak. Fotó: Frank Yvette

– A városvezetés nem veszi tudomásul, hogy az utazások száma csökken, a fizetőutasoké még inkább. Az utasszámlálás hiába mutatja ki, hogy a buszvonalakon jelenik meg kevesebb utas, a Tisza Volán a futott kilométerek alapján számlázza a költségét az önkormányzatnak, a maradékot kapjuk meg mi – teszi hozzá az igazgató. – A bevételeink folyamatosan apadnak, míg a kiadásaink drasztikusan emelkednek. A 2010-es szintnél két éve kevesebb az állami normatív támogatás, tavaly 281 millió volt, nem nőtt az önkormányzat támogatása, 2012-ben 549 milliót ítéltek meg, és apadt a parkolási ágazat bevétele: 782 millió volt. Hiába voltak jelentős tartalékok a rendszerben, azok gyorsan elolvadtak. Idén a 4,3 milliárdos költségvetésünket 189 milliós veszteséggel tervezzük, számítok rá, hogy a közgyűlés ezt sem fogadja el. Csak a villamos és a gázenergia mennyiségi és árnövekedése miatt közel 200 millióval nő a költségünk, emelkednek az anyagköltségek, a dolgozók érdekében 5 százalékos bérfejlesztést tervezünk. Többletteher a felkészülés a 10-es trolivonal januári beindítására is, mert közel 30 járművezetőt és karbantartót kell felvennünk.

Jó hír is van

Az SZKT folytatja a felújításokat és a karbantartásokat. Idén várhatóan ideér 6-7 új troli, az önjárásra is képes troliból pedig az első már forgalomba állt, és igyekeznek a másodikat is elkészíteni, ami 11 milliós költség. Kalmár Ferenc képviselő kérésére a két jármű Franciahögyet szolgálná ki például 5F-es jelzéssel. Lecserélnek 5 régi üzemi gépkocsit, így a jegyterítőét és a pályaellenőrét is, igyekeznek a lehető legolcsóbb járműveket beszerezni minél hosszabb gyári garanciával.

Tóth István Tibor tisztázza: a 2013-as év előjele rosszabb, mint a tavalyié, de a semmiből nem lehet többet kihozni. A parkolás idei bevétele 700 millió alá csúszik. Számolnak azzal is, hogy kevesebb utasuk lesz amiatt, hogy januártól emelték a jegy- és bérletárakat, és júliusban újból növelni kényszerülnek a kedvezményes (kismama-, diák- és nyugdíjas-) bérletek díját. Várható, hogy nőnek a parkolási tarifák is, ha az év folyamán az új Nemzeti Mobilfizetési Zrt. kirója a mobilon fizetett parkolásokra érvényes új díját.

– Összességében: ha az állam a szegedi tömegközlekedés 7 milliárdos költségéből 2-2,2 milliárdot áll, az utasoktól pedig 2,6 milliárd folyik be, a fennmaradó 2,2-2,4 milliárdot az önkormányzatnak kellene kipótolnia. Sajnos a város túlnyújtózkodott a takaróján, most kell kellemetlen intézkedéseket hozni, holott a folyamatos utazásszám-csökkenést húsz éve mutatják a felmérések – jegyzi meg az SZKT-vezér. – Remélem, hogy talál az önkormányzat többletpénzt. Nem látom a tulajdonos önkormányzat részéről a gondos gazda elv megvalósulását. A megrendelő és tulajdonos meghasonlott gondolkodásának pedig a mostani helyzet az eredménye: egyrészről csökkenti a bevételt, miközben egyre több teljesítményt követel, amire nincs fedezete.

* * *

Kérdezze az IKV elnök-vezérigazgatóját!

Interjúra készülünk Nagy Ferenccel, az IKV Zrt. elnök-vezérigazgatójával. Várjuk olvasóink kérdéseit is csütörtökig a dombai.tunde@delmagyar.hu e-mail címen, a 30/830-6459-es telefonszámon vagy a 6729 Szeged, Szabadkai út 20. postacímre.

Olvasóink írták

58 hozzászólás
  • 58. mdozsa 2013. április 14. 15:46
    „"Számolnak azzal is, hogy kevesebb utasuk lesz amiatt, hogy januártól emelték a jegy- és bérletárakat, és júliusban újból növelni kényszerülnek a kedvezményes (kismama-, diák- és nyugdíjas-) bérletek díját."
    Tehat az aremeles hatasara kevesebb az osszbevetel (a csokkeno utasszam miatt). Felvetodik a kerdes, hogy akkor megis miert van ertelme emelni az arakat.

    "A városvezetés nem veszi tudomásul, hogy az utazások száma csökken, a fizetőutasoké még inkább." Es errol persze az SZKT (vezetese) nem tehet egyaltalan, ez csak kulso faktor. Az egyetlen lehetoseg tartani a markunkat.

    Persze hulyesegbol van fentebb boven, lehetne idezgetni oldalakon keresztul.

    Ezuton szeretnem kiprobalni a kedves politikusaink altal az utobbi idoben bevezetett modszert, hogy perelnek interneten hozzaszolokat: Toth Istvan Tibor olyannyira inkompetens, hogy harom epkezlab mondatot (ne odj Isten ervet) nem tud elmondani, felvetodik tehat a kerdes, megis miert van meg mindig a helyen - hogy az SZKT remek penzugyi helyzete miatt nem, az biztos. Remelem lesz annyi esze hogy elkezd perelni mint a tobbi hasonloan muvelt es intelligens haverja - szivesen adok magamra elerhetoseget.”
  • 57. Ferrer 2013. március 21. 02:28
    „SZKT.. még vezetni se tudnak..”
  • 56. nagyen 2013. március 20. 18:48
    „Több ismerősöm ellátogatott Szeged városába .
    Utazni szerettek volna az elmúlt évben vásárolt menetjegy tömb megmaradt részével. Kiderült, hogy ezekkel csak 2013 január 31-ig lehet Szeged városában tömegközlekedési járműveken utazni. Ezek után nem eszközölhető sem beváltás, sem visszaváltás.
    Országon belül pld Budapesten amennyiben 2012-ben vásároltam menetjegytömböt, de abban az évben nem használtam fel az összeset, úgy 2013-ban is érvényes, hiszen kifizettem az árát.
    Valamikor létezett a felülbélyegzési eljárás, amikor is a különbözet kifizetése után érvényessé vált a menetjegy.
    Véleményeem szerint szerint ez tiszta rablás, a rendszeresen - évente csak az ünnepi játékokra, vagy egyéb rendezvényekre - idelátogató vendégek tisztességtelen megsarcolása. Ez a téma megérne egy alapos NAV vizsgálatot.”
  • 55. macs 2013. március 20. 16:21
    „54. ifj. Nagy Gábor,
    az MKV hogy úszta ezt meg?”
  • 54. ifj. Nagy Gábor 2013. március 20. 15:57
    „45. naggyistvan1952@freemail.hu
    "Miért van Szegeden kettő közlekedési társaság?"

    Történelmileg így alakult. A 60-as években egy indoklás nélküli miniszteri rendelet az SZKT-t arra kötelezte, hogy az autóbuszvonalakat adja át a Tisza Volán elődjének.”
  • 53. macs 2013. március 20. 15:13
    „45. naggyistvan1952@freemail.hu,
    miért van két közlekedési vállalat? Nos, az egyik a Volán Zrt., a másik az SZKT. Semmi közük egymáshoz azon kívül, hogy együtt bonyolítják le a Város közlekedését a 2006-ban kiírt és megnyert közszolgáltatási pályázat eredményeként.”
  • 52. ifj. Nagy Gábor 2013. március 20. 15:11
    „17. Mil
    "És az új, nagyobb villamosok többet is fogyasztanak.."

    Ja, nem meglepő, hogy a nagyobb villamos többet fogyaszt, de azon többen is férnek el. Meg engem az se lep meg, hogy egy rendes gyorsulással bíró, fűtő-hűtő villamos többet fogyaszt, mint egy lomha, komfortmentes bengáli...”
  • 51. ifj. Nagy Gábor 2013. március 20. 14:54
    „43. norad
    "Régen féláron lehetett villamosüzemű, vagy csak buszra jó bérletet venni. Ha lenne ilyen, sokan vennének, akik most inkább gyalog járnak, vagy bicikliznek."

    Sőt, valószínűleg sokan az összevonalas helyett is ezt vennék, úgyhogy könnyen lehet, hogy nem növekedne a bevétel.”
  • 50. alak 2013. március 20. 12:37
    „2012-ben 303 milliós veszteséggel terveztek, de csak 55 milliót nyomtak le a torkunkon.
    Akkor nem sikerült 248 millióval többet kaszálni most újra próbálkoznak!
    Jó csapat a főnök kajánul szemünkbe vigyorog!
    Ilyen találati pontossággal (303/55) szerintem a 4,3 milliárdba bőven van tartalék!
    Mindenalap nélkül úgy lövöldöznek a milliókkal mint paraszt a meggymaggal!”
  • 49. saturnus 2013. március 20. 09:47
    „17. Mil 2013.03.19. 11:11
    És az új, nagyobb villamosok többet is fogyasztanak..Mennyivel fogyasztanak többet ? Ki tudja ? És mihez képest fogyasztanak többet ? Lehet e tudni,hogy évente a villamosok által elfogyasztott energia évenkénti alakulása számszakilag hogyan realizálódott ?
    47. Mil 2013.03.20. 08:18
    Az elektromos áram költsége is növekedni fog, mivel a kikényszerített rezsicsökkentést a cégeken fogják behajtani a szolgáltatók. Ez most akkor hogy van ?
    45. naggyistvan1952@freemail.hu 2013.03.20. 07:19
    Miért van Szegeden kettő közlekedési társaság?
    Ha egy lenne akkor nem lenne kettő vezérigazgató,kettő főmérnök, kettő főkönyvelő és sok más kettős beosztás,évi sok-sok milliós fizetéssel.
    Egy telephely. egy iroda.!
    Azt a megmaradt plusszot fel lehetne használni a veszteségek csökkentésére.
    Olcsóbbá tenni a bérletet, jegyeket,
    Több lenne az utas, több a bevétel.
    Te tudtad,hogy a volán és az Szkt egy ártarifával dolgozik ? Míg az Szkt működését az önkormányzat finanszírozza +jegy és bérlet bevétel Addig a volán semmit sem kap már a varostól azt a jegy bevételből +bérlet reá eső részt kapja meg vagyis neki kell ki gazdálkodni a működtetést. De azt csicsergik a pávák ,hogy májustól tán egyesült helyi járat kizárólagosan a város által alapított cég fogja üzemeltetni ? Vajon kié lesz a cég ? Kinek a kezében van a pályáztatás és szavazati többség ? Bevétel növelés ? Tündérmese-jegy és bérletár csökkentés-tündérmese. Mint Kínában rengeteg gyalogos és biciklis ezt tervezi a dilettantizmus az elkövetkezendő húsz évre . Mi az alapja Jegy és bérlet ár növekedés, üzemeltetési költség növekedés, járat ritkítás és csökkentés, üzembiztonság csökkenése a karbantartás és jármű pótlás pénz hiánya miatti elmaradása. Példa Budapest BKV. Hacsak nem éled hamvaiból Főnix madár.Mit is mondtak egy-két napja. 1600 km-es dugó alakult ki nyugat Európában az autópályákon az időjárási viszontagságok miatt. Érdekes a világ sajtó és média Magyarországi képeket és híreket közölt,a Nyugat Európai dolgokról semmi kép és írás nem jelent meg. Azt azért annak aki nem tudná odakint a forgalmi dugó azt jelenti,hogy a járművek átlagos sebessége 50 Km/ó haladást jelent . Nem pedig mint minálunk,hogy 36-52 óra egy helyben állást és kilátástalan helyzetet jelentett.”
  • 48. Együgyű 2013. március 20. 09:06
    „,,Tóth István Tibor: Semmiből nem lehet többet kihozni"
    Kedves Tóth István Tibor ügyvezető igazgató ezt a kijelentést cáfolnám. Ön is a semmiből hozza ki saját kis havi fizuját és év végén kis jutalmát. Nem ajánlja fel jövedelmének 5o%-át az Ön által a szeretett SZKT-ért? Feltételezem nem az SZKT járművein közlekedik Szegeden. Talán van ingyen parkoló jegye is? Úgy könnyű ügyvezető igazgatónak lenni, hogy a tulajdonosoktól mindig csak több pénzt tud kérni. (Próbálja ezt egy magántulajdonban levő cégnél megtenni!) A példáján felbuzdulva mostantól a többi város tulajdonában levő cég vezetője is ezt fogja kérni? Lehetséges a szegedi nép kontójára a székébe juttatók megszavazzák kéréseit? Nevetve mindig csak támogatást tud kérni? Egyszerű közgazdasági megállapítás, ha az utasforgalom visszaesik valamilyen okból azt tényszerűen meg kellene vizsgálni, hogy miért is. Nem csak sírni kellene! Lehet, hogy a jegyek árának csökkentésével és a bérletek árainak csökkentésével nagyobb lenne az utasforgalom és a bevétel is? (Többi ötletemet nem írom le, mert nem az ön székében ülök!) Örüljön ön is, hogy a Fidesz-KDNP szegedi pártszövetsége megszavazta a sporttámogatást a szegedi utazóközönség érdekében! A kormányunk meg elvett pár forintocskát Szegedtől. (Igaz úgymond ennek ellentételezésére csurrantott cseppentett valamit.) Ugye ha nem kap több pénzt, akkor egyes dolgozóitól meg válik és a maradók ezek munkáját is elvégezhetik? Jegyek, bérletek áremelése is lehetséges lesz a járatritkításokkal együtt a szegedi utazó polgárok érdekében? De úgy hallottam: Öntől a dolgozói béremelést kértek! Mosolyogva a nehéz gazdasági helyzetre tekintettel nem adta meg? Ugye mindenért Botka a hibás!”
  • 47. Mil 2013. március 20. 08:18
    „Az elektromos áram költsége is növekedni fog, mivel a kikényszerített rezsicsökkentést a cégeken fogják behajtani a szolgáltatók.”
  • 46. joy 2013. március 20. 07:54
    „Mgértem, hisz a tömegközlekedés dotálásának elvonása jelentős.
    Köszönhető a V.ezérnek, aki a gazdagokat támogatja, és a szegényekkel fizetteti meg többszörösen láz-árát (lázálmát).

    5F Franciahögyre?
    Talán inkább a "6-os troli"!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Mégis csak hiányzik?
    Oszt automata ki és belépő sínt építeni mennyibe kerül, + a motoros környezetszennyezés?
    Nem olcsóbb kanócot húzni a Tecsó mellett?”
  • 45. naggyistvan1952@freemail.hu 2013. március 20. 07:19
    „Miért van Szegeden kettő közlekedési társaság?
    Ha egy lenne akkor nem lenne kettő vezérigazgató,kettő főmérnök, kettő főkönyvelő és sok más kettős beosztás,évi sok-sok milliós fizetéssel.
    Egy telephely. egy iroda.!
    Azt a megmaradt plusszot fel lehetne használni a veszteségek csökkentésére.
    Olcsóbbá tenni a bérletet, jegyeket,
    Több lenne az utas, több a bevétel.”
  • 44. ikszy 2013. március 19. 23:17
    „A cím egy vélemény?”
  • 43. norad 2013. március 19. 22:45
    „Régen féláron lehetett villamosüzemű, vagy csak buszra jó bérletet venni. Ha lenne ilyen, sokan vennének, akik most inkább gyalog járnak, vagy bicikliznek. Az egyvonalas bérletet is megvenném. De összvonalast 7000-ért, csökkenő járatokkal már én sem veszek. Ugyanennyi volt a fizetésem akkor is, amikor a bérlet fele ennyibe került. 20 év után lemondtam a tömegközlekedésről, járok inkább gyalog. És nem csak én vagyok ezzel így. Minden áremeléssel és járatcsökkentéssel csak na veszteségeik nőnek, mert elmaradnak az utasok..”
  • 42. frumag 2013. március 19. 22:09
    „Tisztelt Tóth Úr!!!
    Miért mindig másokat hibáztat, bekellene látnia, hogy nem ért hozzá és félre kellene állnia, az önkormányzat azért nem ad több pénzt, mert Ön az igazgató. Én az Ön helyében lemondanék. Az SZKT vagyonát ugyan úgy kiárulják, mint egy pár évvel ezelőtt. Ön lelkiismeret furdalás nélkül az év végén felvette a pénzt, a dolgozók kíváncsi lennék rá, hogy mennyit kaptak, mert én úgy hallottam, hogy kevesebbet keresnek, mint három éve. Ne azokon spóroljon, akik Önnek hajtják a malmot. Olyan stresszben dolgoznak a cég dolgozói, hogy Ön azt el sem tudja képzelni.”
  • 41. Lözsö63 2013. március 19. 21:31
    „Egy olyan helyre menjen dolgozni, ahol négy órába foglalkoztatják,12 órát dolgozik minimálbérért.Jutalom nem jár,fizetésemelés nem jár, így nem lesz gondja.”
  • 40. macs 2013. március 19. 20:25
    „39. baba60,
    azért fogalmazhattál volna finomabban is! :-D”
  • 39. baba60 2013. március 19. 19:27
    „Kedves Tóth úr, nem látom, hogy kényszerítenék arra, hogy ennél az ön által leszólt vállalatnál vezérigazgatónak kellene lennie. Ha ennyire nem tudja megoldani a problémát akkor álljon fel a székéből, és adja át olyannak aki esetleg el is tudja végezni a munkát, és nem csak azon töri a fejét, hogy hogyan tegyen keresztbe a városnak. Nem szabadna elfelejtenie, hogy önt a város alkalmazza, ahol nem a fidesz az úr. Könnyen dobálózik a milliárdokkal, ami ön szerint a cég költségvetéséből hiányzik, de ugyan ilyen könnyen osztogatja is a jutalmakat is önnön magának és a közelálló társaknak. A "gondos gazda elv" nem ott kezdődik ahol ön gondolja. Mert a nincsből nem lehet osztani, még önnek sem.Ellenben lehet a jobboldali országgyűlési képviselőkhöz panaszra menni, hogy gondolják át az állami támogatást. Úgy könnyű tökösnek lenni, ha nem vállalja semmilyen döntéséért a felelősséget és még mindig visszafele mutogat, vagy a város vezetését ostorozza. Gyorsan keressen más munkát.”
58 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Az úttestre kötötte ki a kutyát az állatkínzó

Egy lelketlen és buta alak keverék kutyáját egy villamossín és autóút közelében lévő korláthoz kötve… Tovább olvasom