Délmagyar logó

2016. 08. 27. szombat - Gáspár 15°C | 28°C

Tram Train: még képlékenyek a tervek

Szeged - Hol jár majd a Szegedet Vásárhellyel és a Szegedet Makóval összekötő Tram Train? Villamos vagy vonat viszi az utasokat? A terveket a következő két évben pontosítják.
Városokat összekötő öszvér villamos- és vasúti közlekedés, vagyis Tram Train megtervezéséről állapodott meg hivatalosan egy hete Botka László szegedi és Lázár János vásárhelyi polgármester. A közös projektet Vásárhely készíti elő, erre 165 millió forintos uniós támogatást nyert a város. A részletekről Botka László lapunk kérdésére elmondta: a következő uniós költségvetésben, vagyis 2014 és 2020 között a környezetbarát, gyors kötöttpályás és vasúti közlekedés elsőbbséget élvez, tehát lesz rá forrás. Ezért kell a tanulmányokat, terveket a következő években elkészíteni. Felidézte: Lázár János szerint 2014 előtt is van esély a megépítés 8–10 milliárd forintos költségéhez támogatást pályázni, mert van olyan pályázati keret, ahol maradék pénzek igényelhetők.

Szeged a vásárhelyi vonallal párhuzamosan pályázott a Szeged–Makó vonal terveinek elkészítésére, erre 143 millió forintot nyert. A városok összekötését az indokolja, hogy mindkét irányban nagyjából 4-5 ezer ember ingázik naponta, fele tömegközlekedéssel, fele autóval. A Szeged–Makó vonal nagy beruházást igényel – ez a déli Tisza-híd –, ezért ez a vonal 16–20 milliárdból épülne meg 2018–2020-ra.

Villamossínről vasúti sínre. Fotó: Frank Yvette
Villamossínről vasúti sínre.
Fotó: Frank Yvette

A tervek képlékenyek még. A három éve Szegeden készült elővárosi közlekedési koncepcióból kiolvasható, hogy a Szeged–Vásárhely vonalon a Tram Train végállomása az Indóház téren lehet. Az 1-es vonalán megy végig, de az Izabella híd alatti kanyarban nem a Rókusi pályaudvar épülete elé, hanem mögé kanyarodik, rá a vasútvonalra. A MÁV vonalán halad a vásárhelyi Népkert állomásig. Onnan az egyik lehetséges variáció szerint az Ady Endre út–Kossuth tér–Andrássy utca–Bajcsy-Zsilinszky utca irányában tér vissza a vasútvonalra. Pontos nyomvonalról, menetrendről, remízről, tarifarendszerről ezután egyeztetnek. A tervek szerint a szerelvények 30 perc alatt teszik meg a 26 kilométert.

A Szeged–Makó 30 kilométeres Tram Train-vonalának is az Indóház téri villamos-végállomás lenne a kiindulópontja. A szerelvény az egyik elképzelés szerint a kőlyukon át hagyná el a teret és kanyarodna a déli Tisza-hídra az Oldal utca folytatásában. A vasútvonalon futna Makóig, ahol nem épülne villamosvágány. A vasútállomásról pedig tovább haladnának a szerelvények egészen Makó-Újvásártér megállóhelyig

Öszvér járművek

Mivel vasúti és villamosvonalon is közlekednek, mindkettő követelményeinek meg kell, hogy feleljenek a járművek. Villamosra jellemző tulajdonságuk lesz például, hogy 30 méter hosszúak, áramszedővel mennek városon belül, nincs mozdonyuk, boldogulnak szűk utcákban és kanyarokban, kicsi a féktávolságuk. Vasúti jellemző lesz, hogy városok között dízelmotor hajtja őket, 100 kilométeres óránkénti sebességre is képesek, erősebb a vázuk, több bennük az ülőhely, és kerékpárt is szállítanak.

Olvasóink írták

59 hozzászólás
  • 59. ott_lakó 2012. június 02. 16:41
    „milyen típus melyik gyár építené a gépeket?”
  • 58. Maros13O 2011. november 16. 09:21
    „Micsoda b@romság.. Városon belül felsővezeték, városon kívül dízel motor.. Tehát van elvileg mindenre kessh de arra már nincs hogy a madzagot kihúzzák vásárhelyig, makóig.. Nevetséges az egész be ruházás..”
  • 57. Falcao 2011. március 16. 13:16
    „Unokáink sem fogják látni.”
  • 56. totya66 2011. március 14. 10:34
    „Szerintem meg lesz ebből valami, tessék odafigyelni a dátumokra, és elgondolkozni mikor is lesz a következő választás?
    Vásárhely meg ugyis olyan város lesz amit a Császár helytartója mutogatni akar a vendégeinek, "látjátok ez a városom,.... azok meg a rabszolgáim".”
  • 55. newdog 2011. március 13. 12:54
    „Szerintem sem lesz ebből semmi. Amikor Vásárhely utcáit és kerékpárútjait pénzhiány miatt nem tudják megszabadítani a hótól, nem biztos, hogy ez lesz a legfontosabb lépés. Ha igen, az a városvezetést minősíti, s az országot is.

    Lehet jó lenne, de csak akkor, ha már másra nem lesz szükség. (soha nem lesz ilyen) Addig viszont olyan olcsó, hogy megérje, úgy sem lesz. Az első 1-2 hónap tumultus, amíg mindenki kipróbálja hogy milyen, de kb. ennyi. Ezért kár ennyi pénzt belefeccelni. Inkább emeljék a fizukat uniós szintre, vagy legalább az infláció növekedésével arányosan!”
  • 54. bánki 2011. március 13. 11:53
    „Baromság és lóvé lenyúlás !”
  • 53. Cheguevara 2011. március 13. 10:00
    „2020-ban utazhatok először a Tram Trainnel? 2020-ban Hódmezővásárhely már falu lesz, a nagy számú kitelepülésektől illetve a munkahelyek, fiatalok és gyermekvállalók hiányától. 2020-ban már semmi élet nem lesz Vásárhelyen csak Lézer Janó fog fel alá autókázni luxus autójával Vásárhely utcáin, majd költözik fel ő is Budapestre.”
  • 52. UtólagKapitány 2011. március 13. 09:54
    „Még képlékenyek, aztán majd el is csordogálnak... a milliók...”
  • 51. Lugas6 2011. március 13. 00:30
    „A vasúti híd által megnövekvő forgalom pedig látható közelbe hozná, a vasútvonal kétvágányúsítását Szeged és Kiskunfélegyháza között. A nemzetközi vasút pedig előbb utóbb a gyorsvasútat is kikényszerítené. Nem volna rossz egy-másfél óra alatt Budapestre eljutni....”
  • 50. Lugas6 2011. március 13. 00:25
    „A vasúti híd már csak azért is jó lenne, mert akkor a kamionokat nem Kiskundorozsmán pakolnák ki, és így ez a maradék kamioncsorda sem Szegeden-Dorozsmán püfögne keresztül.”
  • 49. Lugas6 2011. március 13. 00:15
    „A villamosvonal akár a 4-es vonalában is mehetne, és a Délmagyarország székháznál csatlakozhatna a Rendező-pályaudvar felé menő sínpárra. Így kerülne a legkisebb összegbe a beruházás. Amúgy is a Petőfi sgt. vége és a Tompai Kapu u. közötti szakaszon terveztek korábban egy nemzetközi pályaudvart, ami után a Rendező pályaudvar hosszabbításában lenne az új vasúti Tisza-híd, ami Makóval összeköt. Ha valaki Makóra, vagy bármely köztes településre szeretne utazni, akár a Dugonics éren is megválthatná a jegyét automatából, nem kell ahhoz pályaudvari jegypénztár. Egyébként meg ilyen távon minden bizonnyal kalauz is lesz, akitől szintén megvásárolható lenne a jegy.”
  • 48. tol 2011. március 12. 22:16
    „hány embernek építik a micsodát mennyiből és ezt mennyiért használhatja az a mennyiségű ember. Ilyen adatokat én nem láttam eddig, habár nagyon nem is kutakodtam utánuk. De mégis...”
  • 47. csafe 2011. március 12. 21:28
    „43. strangerrr
    :-)))
    10p”
  • 46. SP 2011. március 12. 18:03
    „Állítsák helyre a Trianon
    előtti nemzetközi és hazai érdekeltségű vasutat, híddal együtt XXI. szinten. Ennek van értelme. Fejlesszék Békés megye irányába a vasutat szintén.

    De minek beleerőltetni a dologba
    a vasvill rendszert , amire most még nincs szükség. Amikor a települések között még nincsenek gyárak, üzemek, feldolgozó ipari centrumok, kikötők raktárakkal, fejlesztett reptér, logisztika stb.
    Semmi nincs. Dácsia gyár sincs.”
  • 45. strangerrr 2011. március 12. 16:34
    „44. Az a baj, hogy nincs normális tájékoztatás. Mivel a szakemberek hallgatnak, ezért csak az ilyen magabiztos mindenhez értő laikusok véleménye jelenik meg. És ha ezeket sokáig matrázzák a közvélemény (szakértő hozzászólás híján) magáévá teszi a mindenhez értő kivűlről okoskodó fórumhuszárok véleményét.

    A szakemberek meg félnek vállalni a véleményüket mert akkor a mindenkori politikai ellenoldal elkezdi gyalázni és hosszútávon ellehetetleníteni őket. Az egzisztenciáját meg mindenki félti.

    Pedig még emlékszünk hogy a hozzáértő fórumhuszárok ugyanígy szidták a Kárász utca/Klauzát teret ("a Vörös téren kihalnak az üzletek" és hasonló színvonalas hozzászólások), vagy nem olyan rég a Lófarát, és gyakorlatilag minden beruházást.
    Nem lett igazuk, de nem baj, utána ugyanúgy nekiállnak nagy hitelesen a következő fejlesztés szidalmazásának.

    Vigasztalaljon, hogy ma már senki sem emlékszik arra, hogy Széchenyit is megfenyegették, hogy ha a Lánchidat meg meri építeni, de közismert, hogy a bécsi Operaház tervezőjét is öngyilkosságba kergették.”
  • 44. ferdzso 2011. március 12. 15:54
    „"strangerrr": Hasonló a véleményem. Sajnos, sokan vannak, akik buták, és okoskodnak,(hátha okosabbnak tűnnek mások szemében) de nem hittem, hogy vannak, akik olyan "szinten" állnak ezzel, hogy még azt sem képesek felmérni, hogy mennyire. Egy ideig, bosszankodva olvastam az "agyament" ötleteket, áltudományos sorokat, most meg már, kíváncsian várok, egy-egy hozzászólást, mert érdekel, hogy milyen szintig lehet mélyre menni e téren.(Ha így állsz hozzá, Neked is okoz még sok "derűs percet", hidd el!)”
  • 43. strangerrr 2011. március 12. 15:33
    „"Nem kellene a sok átkelőnél várakozni az autósoknak, ott mind mind szabad áthaladás lehetne. Hattyas, Kecskés, bajai út Dorozsmai úti átkelő mind megszünhetne, az összes felesleges költségekkel. Ismét nem én irányítom a várost:)) "

    Erről a híres mondás jut eszembe:
    "Az a baj a világgal, hogy a hülyék holtbiztosak mindenben, az okosak meg tele vannak kételyekkel"”
  • 42. szunyi 2011. március 12. 13:07
    „41,
    Igen a kopcenciod, hogy nem lesz majd vasuti híd Szegeden soha.
    Koncepciod, hogy a teljesen kiépített tolató szortirozó vágányrendszert fel kell számolni.
    Koncepciod, hogy az egészet újra fell kell építeni, a Rokusi pu. környékén.
    Koncepciod, hogy a vasúti vágányrendszer helye baromi értékes.
    Kocepcio, hogy olcsobb kivini Dorozsmáig a villamost, mint használni a meglevő infrastrukturát.

    Kérlek ne tervezgess semmit, csaak akkor, ha majd tisztába leszel ezek költségvonzatával is.”
  • 41. frakk 2011. március 12. 08:50
    „Mint mondtam már sokszor, a Nagyállomás is ellent mond minden ésszerű logikának. Ugyanis minden útvonal északra megy, ezzel szemben a Nagyállomás a város déli részén található. Vagy a Rókusi Pu-t vagy a Rola-t kellett volna kiépíteni a Nagyá felújítási pénzeiből. Azzal felszabadult volna egy csomó értékes terület. Csökkentek volna a menetidők, és egy csomó felesleges intézmény , kiszolgáló létesítmény működési költsége lenne megtakarítható. Nem kellene a sok átkelőnél várakozni az autósoknak, ott mind mind szabad áthaladás lehetne. Hattyas, Kecskés, bajai út Dorozsmai úti átkelő mind megszünhetne, az összes felesleges költségekkel.
    Ismét nem én irányítom a várost:)) a koncepciótlanság fékeveszettül száguld Szegeden.
    Tetézzük meg a Tram -train szörnyszüleménnyel, hiszen pályázati pénz áll mögötte.”
  • 40. zöldbéka 2011. március 12. 07:47
    „37. zehn
    Ugye a klotyóra nem autóval jársz?!
    Ez nem környezet barát felfogás!”
59 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Gyüdi Eszter nyerte a dalversenyt

Szeged - A szegedi Tömörkény-gimnázium tizedikes diákja, Gyüdi Eszter – Gyüdi Sándor… Tovább olvasom