Délmagyar logó

2016. 12. 10. szombat - Judit 0°C | 9°C

Troli, villamos, busz: péntek éjfélig ingyen

Szeged - Péntek éjfélig ingyen utazhatunk trolival, busszal és villamossal Szegeden: a levegő szennyezett, azt szeretnék elérni, hogy minél kevesebben autózzanak.

Péntek éjfélig ingyen utazhatunk az összes tömegközlekedési eszközön – többek között ezt az intézkedést hozta meg Botka László tegnap a védelmi bizottság ülése után. Azért kellett összehívni a bizottságot, mert a levegő szennyezettsége elérte a riasztási szintet. A személygépjármű-forgalom korlátozását mégsem rendelték el, mert a szálló por koncentrációja Szegeden mindössze 20-30 százalékkal haladja meg a riasztási küszöbértéket, szemben más magyar nagyvárosokkal, ahol ez 200-300 százalék. A polgármester ismét felhívta a figyelmet, hogy mindenki a saját lehetőségeihez képest tegyen meg mindent a levegőben szálló porszennyezettség csökkentése érdekében. Megtiltotta egész Szegeden a tűzgyújtást, illetve olyan anyagok égetését, olvasztását, melyek károsanyag-kibocsátással járnak.

Mivel Szegeden egyetlen mérőállomás üzemel, az átmenő forgalommal leginkább terhelt, legmagasabb légszennyezettségű területen, a Kossuth Lajos sugárúton, a polgármester hivatalos levélben fordul az illetékes minisztériumhoz: azt kéri, szereljenek fel még egy mérőállomást azért, hogy reálisabb képet lehessen alkotni Szeged levegőjének minőségéről.

Hétfőtől kezdve az intézkedés visszavonásáig tilos a gyermekintézményekben a gyerekek szabadtéri levegőztetése, illetve bármilyen szabadtéri foglalkoztatás.

Az autók károsanyag-kibocsátása még tovább szennyezi a levegőt. Fotó: Segesvári Csaba
Az autók károsanyag-kibocsátása még tovább szennyezi a levegőt.
Fotó: Segesvári Csaba

Mivel a teljes menetdíjbevétel mindössze tíz százalékát teszik ki a jegyek, nem számolunk jelentős bevételkieséssel – mondta Dózsa Gábor, a Szegedi Közlekedési Társaság ügyvezető igazgatója. Az ingyenes közlekedés idejére nem terveznek járatsűrítéseket: ha az átlagosnál másfélszer többen utaznának, akkor sem lenne probléma.

A Tisza Volán Zrt.-nél azonban több tartalékot állítanak be – tudtuk meg Szeri István vezérigazgatótól, aki szerint összvárosi szinten jelentkezhet a bevételkiesés. Az ingyenes tömegközlekedés elsősorban az eseti utazóknak kedvez, hiszen azok, akik állandóan busszal járnak, már hó elején megvették a januárra szóló bérletet.

Korlátozás a fővárosban

Tegnap csak azok az autósok közlekedhettek a fővárosban, akiknek a gépjárművén páros számmal végződik a rendszám. A főpolgármester vasárnap rendelte el a szmogriadót, emiatt Budapesten a naptár szerinti páratlan napokon csak a páratlan rendszámú járművek, míg a naptár szerinti páros napokon csak a páros és 0-ra végződő rendszámú járművek közlekedhetnek. Aki ezt nem tartja be, azt a rendőrség csak figyelmeztetheti, de nem büntetheti. Nagy valószínűséggel még ma reggel feloldják ezt a korlátozást.

Olvasóink írták

24 hozzászólás
12
  • 24. dova 2009. január 14. 23:05
    „#9 smpeti !
    "Próbáltál már nyitott ajtó, ablak mellett mínusz 5-10 fokban egy lakást melegen tartani? Ugye, hogy lehetetlen! "
    Kérdezd a Szegedi Távhőszolgáltató Kft. vezetőjét Básthy Gábort! Nekik sikerült idén is.

    Ez nagyon magas labda volt. :))))”
  • 23. dova 2009. január 14. 23:03
    „#22
    Szamika
    +1”
  • 22. Che 2009. január 14. 10:21
    „...szegény ellenőrök :)”
  • 21. szamika 2009. január 14. 09:16
    „13-ka,szerinted a polg.mester otthon hagyja autóját,kizárt.neki kellene elöször is példát mutatni,utána lehet,hogy a többi is letenné a kocsiját,ami a seggéhez nőt!/tisztelet a kivételnek./”
  • 20. joy 2009. január 13. 23:50
    „"...Mivel a teljes menetdíjbevétel mindössze tíz százalékát teszik ki a jegyek, nem számolunk jelentős bevételkieséssel..."

    Árvitázónak ez nem 1értelmű?

    Elsőajtó:
    Természetesen nem a fűtés-hűtés miatt találták ki, de ha mindenki, mindenkor betartaná, és nem nyitnák ki minden megállóban fölöslegesen a járművek jobb oldalát csak ott ahol szükséges, sokkal kellemesebb lenne a járatokon a hőmérséklet!

    Sztem is elég Szegednek az az egy bűzmérő, és jó helyen is van!
    :o)”
  • 19. joy 2009. január 13. 23:43
    „Bérlet-jegy...
    Jóurak!
    Az ingyenesség azért van, hogy a kritikus időszakban az autósok hagyják otthun a tragacsukat, és használják a sokkal kevésbbé környezetszennyező tömegközlekedést, és ne legyen hivatkozási alapjuk a drága jegy ár.
    De nem, ők le se ..., továbbra is büdösítik, koszolják makuk és mindanyiónk körül a környezetet, fizetik a parkoló díjat, benzint, mert csaxájuk nagy, síni tudnak, mint fürdős, de tenni nem!

    Túl olcsó a benzin, túl alacsony a parkolási díj!”
  • 18. CsImre 2009. január 13. 22:52
    „Amúgy meg a legjobb, hogy a mérő a legforgalmasabb helyen van. Így vélhetőleg ott a legmagasabb a koncentráció (gondolom, nem tudom) így ha ott eléri a riasztási határt, és riadót vezetnek be, a város többi részén a jobb levegőállapot tartósítható, vagy javítható. Ha viszont a pusztába kiraknak egy másik mérőt, az alacsonyabb mértéket mér, és átlagolva lehet tovább sumákolni.”
  • 17. CsImre 2009. január 13. 22:48
    „Jellemző a szegedi állapotokra, hogy a gyerekeket a négy fal közé záratják úgy, hogy kitiltják őket szabad levegőről, de a gépjárműáradattal nem csinálnak semmit. Csak én érzem kicsit értékficamosnak aki ezt így kitalálta?”
  • 16. Sziti 2009. január 13. 21:55
    „Egyébként azt hallottam a rádióban, hogy a Szegedi mérőműszer a gépjármű szennyezést méri
    ezért a mért érték nem pontos.
    Nem pontosan idéztem de a lényege ez volt.
    Lehet, hogy más mérőkészülékkel légszennyezettséget sem mérnének jelentős mértékben.
    Ez is csak egy felhajtás. MIkor egyes munkahelyeken egész műszak alatt füstben dolgoznak az más.
    Ismerek ilyet, és ő nem egy-két napig van füstben hanem egész éven át.
    Senki nem védi meg.”
  • 15. gardista33 2009. január 13. 21:08
    „Nem mindegy hogy melyik tvben nézi a hiradot.”
  • 14. Mil 2009. január 13. 21:00
    „Az alapvető műveltséghez tartozik sztem, hogy az ember megnéz egy híradót(abban is volt), de méginkább, ha olvassa legalább a helyi lapot. De bemondták a rádióban is.
    Ezzel együtt valóban ki lehetne plakátolni a buszokra, megállókra, dehát ez pluszpénz..”
  • 13. gardista33 2009. január 13. 20:59
    „Most már elmondhatjuk:a p-mester kérése süket fülekre talált,szinte senki se hagyta otthon a kocsiját.”
  • 12. gardista33 2009. január 13. 20:57
    „Én már 2 hete ingyen utazom :) Hogyan csinálom?Az elsö héten a tesóm vett hetijegyet és ketten használtuk /igy megéri/ aztan jött ugyebár a szmog miatt az ingyenes utazás . Igy kell ezt csinálni . :P”
  • 11. felhasználónév 2009. január 13. 20:27
    „Ja és mellesleg nem hiszem, hogy az első ajtós módszert az utasok melegentartására találták volna ki, hiszen évszaktól független alkalmazzák. De javíts ki, ha tévedek!
    Nem kötözködés képpen írtam...”
  • 10. felhasználónév 2009. január 13. 20:22
    „Kedves smpeti!

    Ha figyelmesen elolvasod a hozzászólásaimat, talán még meg is érted a lényegét! Talán. Bár nem egyformán gondolkodunk, de az nem baj. Nem volt nehéz kitalálnom, hogy sofőr lehetsz, legalábbis gondolom...a te szemszöged a tiéd, az én szemszögem az enyém, azaz én az utas szemszögével láthatom csak a dolgot, ámbátor beletudnám magam képzelni a másik fél helyzetébe is. De nem felháborodott, ideges hangnemben írnám a hsz-em hozzá, hanem higgadtan. Nyugodj meg, hisz nem a sofőrök ellen, de még csak nem is az SZKT vagy a VOLÁN ellen írtam, amiket írtam. És továbbra is fenntartom azt, hogy igenis hidegek a buszok, de azt is írtam, hogy nem mindegyik!!! Az első ajtós felszállással kapcsolatban pedig abszolút nem írtam semmi ellenvetést, csak annyit /ha nem sikerült értelmezned/, hogy mivel a héten ingyenes a közlekedés, gondolom a vezetők is már megszokásból nyitják ki az első ajtót, mint ahogy én is megszokásból nyúlok a bérletemért---elfeledvén, hogy most egy hétig nem kell mutogatni! Mert atomboy írta, hogy az utasok továbbra is felmutatják a bérletüket és nem látott olyat, aki értesült volna az ingyenes utazásról. ---Tehát ezért írtam, hogy de igen...én értesültem, mint bérletes, de automatikusan akkor is veszem elő a bérletet, mert megszoktam! De hadd ne magyarázkodjak, hisz szerintem hozzászólásaimban nem írtam semmi bántót, sértőt, hogy így reagáld le...”
  • 9. smpeti 2009. január 13. 19:40
    „Kedves Felhasználónév!

    Reklamálod, hogy az első ajtón kell felszállni a buszokra, majd reklamálod, hogy hideg van a járműveken.
    Bocs, de most egy kicsit alpári leszek!
    Szarni is, meg szaladni is egyszerre nem lehet!
    Magyarul: A jármű összes ajtaját nyitogatni, de közben melegen tartani az utasteret nem lehet!
    Próbáltál már nyitott ajtó, ablak mellett mínusz 5-10 fokban egy lakást melegen tartani? Ugye, hogy lehetetlen! Pedig a lakásokban lényegesen komolyabb fűtési rendszerek vannak, mint a tömegközlekedési járművekben.

    Szóval, el kellene dönteni: összajtós fel-le szállítást szeretnél, vagy langyos utasteret!
    Ha sikerült eldöntened, kérlek értesíts! Ígérem, csak és kizárólag a Te kedvedért, az általad választott verziót fogom alkalmazni a héten a buszon!”
  • 8. flexsnake 2009. január 13. 19:32
    „Ez a szmog olyan mint a cigaretta.Szmog,por van az autóktól de nem tiltjuk ki, nem tereljük el, számháboruzunk rendszámokkal meg ingyenes utazás.A cigit sem tiltjuk be, helyette leszoktatóprogramok meg bizonyos helyekről tiltjuk csak.Mert azért teljesen ne szünjön meg.Ez mind látszatintézkedés.Ha újra por lesz megint ugyanez lesz?Lesz ebből rendszer miközben ilyen-olyan hitelre nyomják az autóvásárlásra ösztönző reklámokat?Lassan nem lehet úgy 100 métert menni hogy nem jön az ember arcába egy autóreklám óriásplakáton, vagy a film közben ne lenne két gyogyszerreklámba becsomagolva egy csuzluki autóreklám.És csodálkozunk hogy a sok autó termeli a káros anyagot?
    De legyünk sportosak és a nagy porba miközben a gyerekeket nem engedjük ki az utcára, küldjünk mindenkit biciklire mert az télen porban a legegészségesebb.”
  • 7. felhasználónév 2009. január 13. 18:29
    „Ja, és még jut eszembe: érdekes csalogatása az autóval közlekedőknek és az eseti utazóknak a rendszeres, vagy többszöri tömegközlekedés igénybevétele így, ha közben ezzel a cikkel párhuzamban olvassák, hogy meg lehet fagyni a villamosokon és---szerintem a régebbi buszokon is. Nemes gesztus ez az egyheti ingyenes utaztatás, de így??? Nem hiszem, hogy sokan ezt választanák a kényelmes autójuk helyett, lehet bármekkora szmog. És egyébként valóban hideg van a járműveken! Kivételek az új buszok, villamosok...azokon még kellemes az utazás, és mintha tisztábban is lennének tartva, mint a régebbi lestrapált járművek. A lényeg, hogy én speciel csak örülnék annak, ha minél többen inkább tömegközlekednének az autózás helyett. De valahol megértem az autósokat is. Viszont emlékezzünk arra, hogy a nyolcvanas, kilencvenes években azért még nem voltak kis városunkban (Szegeden) ekkora dugók és ennyi tömérdek autó. Szmog? Lehet, hogy volt, csak nem tudtunk róla, vagy nem figyeltünk rá? Biztos volt szmog akkor is, csak nem ilyen mértékben talán! Ja és nem azt mondom, hogy nem voltak autók, de igencsak megszaporodtak az utóbbi időben.....”
  • 6. Sziti 2009. január 13. 17:46
    „Szerintem a bérlet is jegynek számít.”
  • 5. ifj. Nagy Gábor 2009. január 13. 17:30
    „4. Sziti 2009.01.13. 17:25
    "A menetdíjbevétel tíz százalékát teszik ki a jegyek?
    Önköltségi áron mennyibe kerülne a jegy?"

    Nem a tízszeresébe, ha esetleg arra gondolsz, mert ott van a bérletes bevétel is (és az is kérdés, vajon a jegy+bérlet-nek a 10%-áról beszélünk-e vagy a teljesről, mert az újságírókben nem lehet mindig megbízni :) ). Kérdésedre a válasz: nagyjából talán a háromszorosába.”
24 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kistelek, a táncos város

Kistelek - Versenytánc tagozatot indít a kisteleki gimnázium. Az intézmény átgondolta, miben tud… Tovább olvasom