Délmagyar logó

2017. 04. 27. csütörtök - Zita 10°C | 24°C Még több cikk.

Túl a síneken, a szegedi Tisza pályaudvaron

Szeged - Az enyészeté lesz lassan a szegedi Nagykőlyukon túli világ. Az üzemcsarnokok, bódék, raktárak közé ékelődött egy-egy omladozó házikó. De kik és hogyan élnek a vasúti síneken túl, a Tisza-parton?

– Keskeny a járda. Sok a gépkocsi. Régebben a Tisza pályaudvarra, most a vasút műhelyeibe és a szegedi paprikagyárba járnak. De a klinikára is errefelé autóznak a professzor urak – tipizálja a járműveket Bárkányi István, aki feleségével, Irénkével 33 éve él a Nagykőlyuk közelében. – Nem bántuk meg, hogy megvettük ezt a házat és a kertet – nyitja a kaput, mutatja a veteményest. – Közel a belváros. A nagyállomásnál áll meg a villamos. A boltba se kell messze menni. De a város nem törődik az itt lakókkal. Nem csonkolja senki az út túloldalon magasodó nyárfákat: attól félünk, valamelyiket a házunkra dönti egy szélvihar. A csatorna minden nagyobb esőnél eldugul: a csizmaszárba is befolyik, olyan magasan áll a víz a „kőluk" alatt.

Ígérettel tele a padlás Bárkányiéknál. Mikor ide költöztek, a vasút akkori igazgatója ígérte: a „kőlukat" hamarosan fölújítják. Erre azóta is hiába várnak. Mint ahogy a Bécsi körút folytatásába megálmodott híd fölépítésére, vagy újabban a biopoliszra.

Több mint 150 éves a szegedi állomás melletti Nagykőlyuk. Fotó: Schmidt Andrea
Több mint 150 éves a szegedi állomás melletti Nagykőlyuk. Fotó: Schmidt Andrea

– Hallottam a parkosításról – mondja Irénke, milyennek képzeli a biopoliszt. A kapun ismeretlen utcanév. Nincs ilyen elnevezés a legújabb Szeged-térképen, pedig a házuk Alsótiszapart 19.-ként szerepel a telekkönyvben, és ilyen címzéssel érkeznek a számlák is, kivéve a vízdíjat. A vízmű Fővám köz 19.-et ír.

Nagyvonalúan kezelik az utcaneveket a Tisza-parti vasúti sínek közelében is. A békekorabeli raktárépület végéből kialakított öt szükséglakásban élőknek levelet hozó postás tudja: az Állomás utca 2. és a Tisza pályaudvar 2. ugyanaz a hely.

Két cím, egy ház: Bárkányi István és felesége 33 éve él a kőlyuk szomszédságában. Fotó: Schmidt Andrea
Két cím, egy ház: Bárkányi István és felesége 33 éve él a kőlyuk szomszédságában. Fotó: Schmidt Andrea

– Szeretek itt lakni. Sajnálnám, ha el kéne költözni, mondjuk a biopolisz miatt – fogalmazza meg a közérzést Kónya Károlyné. – A műhelyekben hétvégén is dolgoznak, a vasút folyamatos üzem, de hírül sincs akkora forgalom és zaj, mint 1975-ben, amikor ide költöztünk a fiammal és a férjemmel. Akkor szolgálati lakásnak mondták, ma bérlő vagyok, nyugdíjas vasutasként.

Egyre kevesebben laknak és dolgoznak errefelé. Kónyáné úgy számítja, a volt vasutasok közül a klinikák és a „kiskőluk" irányába is öt-öt család húzza meg magát.

Megállt az idő? A természet visszahódítja az elhagyott Tisza pályaudvart
Megállt az idő? A természet visszahódítja az elhagyott Tisza pályaudvart

– Ha kicsi is a kert, mégis zöld – véli Nyitrai Csabáné. Az önkormányzati
házban három család él. Közös gondjuk, hogy a város nem költ az omladozó épületre. A szemetet elszállítják ugyan, de a sokak kutyafuttatójának használt „kutyagumis" utat senki se takarítja.

Errefelé is a vasút fénykorára, és a szocialista gazdaság jellegzetességeire utal minden részlet. A Cegléd–Szeged vonallal egyidős, 1857-ben épült a két jelentős méretű boltozat: a Szeged állomás alatti Nagykőlyuk és a rendező pályaudvarnál lévő Kiskőlyuk. A békeidőkbeli stílusú raktérépületek közé zárt hat sínpárt felverte a gyom, a rámpákat meghódítja a vadszőlő. A rozsdás váltókon túl az enyészetnek hagyott kisebb-nagyobb épületek. A sínek melletti „szocreálosan modern" emeletes palotán megfakult feliratok: „Volán spedíció", „Vámügynökség Zollhof" és érvényüket vesztett telefonszámok. A Szövetkezet utca hirtelen véget ér: a paprikagyáron, a konténerhegyeken és a kombiterminálon túl a kátyús úttest átcsusszan a Kiskőlyukon.

A Kiskőluk, melyen át az út visszakanyarodik Alsóvárosra
A Kiskőluk, melyen át az út visszakanyarodik Alsóvárosra

Tudáspark

A szegedi egyetem patológiai intézetétől a nagyállomás melletti Nagykőlyukig terjedő vasúti területre öt-hat éve úgy néznek a várostervezők, hogy itt épülhetne föl az új klinikai tömb és a hozzá csatlakozó tudáspark – inkubátorházzal, laboratóriumokkal, az egyetemi alapkutatásra épülő kis cégek irodáival. Itt teljesedhetne ki a biopolisz egészségipari része. Ezt a Bécsi körút folytatásaként megálmodott híd kapcsolta volna az újszegedi biológiai épületekhez. Ez a terv máig terv maradt.

Olvasóink írták

  • 5. áy 2008. május 05. 08:20
    „Vasúttörténész szemmel kiegészíteném a cikket. Amikor 1854 tavaszán a vasút Szegedre ért, a város pályaudvara Alsóváros szélétől jó 1 km-re, azaz a városfalon kívül helyezkedett el, a mai rendező pályaudvar környékén. A Temesvár felé továbbvezető pálya építéséről fennmaradt egy térkép a Somogyi Könyvtárban, amely mutatja, hogy a szóban forgó területen milyen utcák voltak eredetileg, az árvíz és a vasút megjelenése előtt. Ezek helyén van most a magas töltés. A két lyukat azért fúrták a töltésbe, hogy a parton lakók megtarthassák kapcsolatukat a túloldaliakkal, másrészt hogy Alsóváros népe ne legyen elzárva az ivóvíztől, ami akkor még egyet jelentett a Tisza vizével. A nagy árvíz idején fel is jegyezték, hogy a vasúttársaság a két lyukat betömette, így próbálta védeni az álomás előtti teret.
    Üdv.: Vasúttörténeti Alapítvány, Szeged”
  • 4. Jozsik 2008. május 04. 20:23
    „A vasút mellett Magyarországon kötelező a roncslerakóból, elhagyott raktárépületekből és hajléktalantelepből álló rozsdazóna, Pesten is van, valószínű a területrendezési terv is előírja, ahhoz nem nyúlni!!!!”
  • 3. kampec 2008. április 28. 20:31
    „fasza kis kalandtúrákat lehetne ide szervezni :) én is sokat néztem már a "Nagykőlyuk"-at (most már tudom legalább hogy hívják), hogy mi lehet mögötte.”
  • 2. zubor péter 2008. április 26. 19:03
    „nahalo”
  • 1. Vega 2008. április 26. 16:55
    „kicsit sajnalom, hogy a MAV-val kapcsolatban nem irtak. erdemes lett volna megfigyelni a kiszolgalo letesitmenyeket. vonatot en ott még nem lattam (egyszer két kamiont, talán eppen a csucsforgalomnak lehettem szemtanuja), deazert ottvan az "uj" kontenerkezelö. az ott rohado kontenerek mellett kinöttek a fák, az epületeket hajlektalanok lakjak (amikor fenykepeztem a környeket, az egyik el is küldött melegebb eghajlatra), rohad az egesz, es ehhez kepest meg lehet nezni a kombiterminal honlapjan, hogy müködik. nem a feleslegesnek mondott vonalak miatt rossz a MAV, hanem hogy ilyeneket még müködtetnek, ezekbe emberek "dolgoznak" es fizetik öket. ottvan dorozsma. minek kell eröltetni ezt mellette, hany ilyen lehet az orszagban...”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szelíd demonstráció a Bartók mellett

Szeged - Juhász Gyula (KDNP) a Bartók Béla Művelődési Házba vár minden szegedit és a városvezetést.… Tovább olvasom