Délmagyar logó

2016. 12. 10. szombat - Judit 0°C | 9°C

Túl messzire utazik Csongrád megye teje

Szeged - 200 kilométerre, Székesfehérvárra szállítják a tejet Csongrád megye legnagyobb tehenészeteiből. Ott működik ugyanis az Alfödi Tej Kft., amelynek e gazdaságok a tulajdonosai. Szerették volna kilobbizni, hogy az ágazat mentesüljön az útdíj alól, hiába. Most azt próbálják elérni, a pluszköltségből a kereskedelem viseljen többet.
Médiasztár lett a múlt hétvégén Pirók, a fábiánsebestyéni Kinizsi 2000 Zrt. holstein-fríz tehene, amely már több mint 100 ezer liter tejet adott. A teljesítményért oklevél járt a Kinizsi Napokon, ahol megtudtuk, Pirók teje a nagyáruházakban az Alföldi Tej Kft. termékeiben található. A laikus azt hinné, a tejet mindig a legközelebbi feldolgozóüzembe szokás szállítani, ez azonban nem így van, és okkal. Az Alföldi Tej Kft. például Székesfehérváron működik. Üzeme annak idején a Parmalaté volt, de az ezredfordulón csődbe ment, egy termelői csoport kormányzati segítséggel átvette, és a kft.-t megalapítva 2003 óta működteti. Az Alföldi Tej tíz évvel az indulás után ötszáz embernek ad munkát, és évente több mint 200 millió liter hazai tejet vásárol föl. Olyan üzem ez, mint amilyenek Nyugat-Európában működnek, mert a tejtermelő gazdaságok a tulajdonosai. Ez arrafelé komoly piaci előnyt szokott jelenteni. Csongrád megyéből a fábiáni Kinizsi mellett például a hódmezővásárhelyi Hód-Mezőgazda Zrt., a pitvarosi Négy-Határ 99 Kft. és a szegvári Puskintej Kft. is tulajdonosa az Alföldi Tejnek, így saját cégüknek adják el a tejet. Ez a konstrukció eddig jól működött, és most is működik. A nemrég bevezetett útdíj azonban érzékenyen érinti az ágazatot.

– Korrekt ez a tízéves kapcsolat, és jó érzés látni az üzletek polcain a termékeket, amelyekben a Kinizsi teje is benne van – mondja Farkas Sándor, a fábiáni gazdaság vezérigazgatója, civilben kormánypárti országgyűlési képviselő.

Tehénfejés a vásárhelyi állattenyésztési napokon. Ki nyeli le az útdíj költségét? Fotó: Karnok Csaba
Tehénfejés a vásárhelyi állattenyésztési napokon. Ki nyeli le az útdíj költségét?
Fotó: Karnok Csaba

Kérdésünkre azt válaszolta, próbáltak lobbizni annak érdekében, hogy a tejágazat is kerüljön be az útdíj alól kivételezett csoportba, de nem jártak sikerrel. És az belátható, hogy ugyanezzel az erővel a húságazat is kérhetne kedvezményeket. Végül annyi kivétel lenne, hogy az adóból várt bevételt nem kapná meg az állam. – Az azonban nem engedhető meg, hogy az útdíj költségét a termelői szféra viselje. Meg kell nézni, a tőlünk most kilogrammonként 90-93 forintért átvett tej végül mennyiért kerül az üzletek polcaira.

Oda folyik, ahol többet adnak érte

„Magyarország sok tejet importál, de sokat is exportál. Ez az állati termék hol folyékony, hol valamilyen tartós állapotában széles folyamként hömpölyög Európán át" – írja a Haszon magazin, amelynek Gerbrant Redmer de Boer, a szegedi Sole-Mizo Zrt. vezérigazgatója azt nyilatkozta, a tej piacát Európában egyrészt az intervenciós ár, másrészt az euró-dollár árfolyam alakulása mozgatja. Ez alapján dől el, érdemes-e a világpiacra exportálni, mennyi tej marad az Unió belső piacán. A harmadik tényező a pillanatnyi többletek és hiányok elhelyezkedése. A nyerstej oda áramlik, ahol többet adnak érte. A magyar tejtermelés évi 1,5 milliárd liter, az Unió egészéé 150 milliárd. Európa nyugati, északi felén kiváló a termelés háttere, Hollandiában évi 7, Franciaországban 6, Németországban 3 milliárd liter az eladható felesleg.

Jó lenne, ha a termelőket nem sújtaná ez a pluszteher, de még nem jelenthető ki, hogy ez alól tényleg mentesültünk is – ez Antal Gábor, a másik, szintén messzire szállító cég, a Hód-Mezőgazda Zrt. vezérigazgatójának véleménye. Elek Sándor, a szegvári Puskintej Kft. ügyvezetője is nagyon kíváncsi az alku kimenetelére.

Más helyzetben vannak azok a gazdaságok, amelyeket nem kötnek ilyen kapcsolatok. Döme Lajos, a deszki Agronómia Kft. ügyvezető igazgatója azt mondja, korábban a Danone-nal álltak kapcsolatban, most a Milktrader Kft.-vel, mert az fizet többet, a telephelyről szállítva el a tejet. Az útdíj költségének viselése attól függ, milyen szerződés köttetett, az ő esetükben fel sem merült ez a téma.

A beszállítók és az áruházláncok között jelenleg is zajlik az egyeztetés, legközelebb szeptemberben lehet pontos adatokat közölni arról, milyen költséget jelent az ágazatnak az útdíj – írta lapunknak Harcz Zoltán, a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács tejgazdasági tanácsadója. A szervezet közleménye arra figyelmeztet, hogy a belkereskedelmi átadási ár átlagosan 8-10 százalékkal emelkedhet. Ami az útdíjat illeti, a hazai tejipar „nem képes saját forrásaiból finanszírozni, ezért kénytelen ezeket a terheket továbbhárítani a kereskedelem felé. Ellenkező esetben az ágazat szereplői olyan mértékben lesznek kénytelenek exportpiacokon értékesíteni termékeiket, ami már veszélyeztethetné a hazai ellátás biztonságát is".

Az export eddig is jellemző volt: az Alföldi Tej által küldött kamion például olykor Fábiánsebestyénből sem Székesfehérvárra, hanem egyenest külföldre viszi a tejet. Arad vagy Temesvár felé pedig rövidebb ideig halad magyar úton a tej, mint Székesfehérvár irányába.

Olvasóink írták

  • 10. dmonlájn 2013. augusztus 07. 09:22
    „9. Rókusilakos
    Olvasni egy dolog, de értelmezni a leírtakat már másik: Itt a válasz, hogy miért utazik 250 km-t a tej:
    "Olyan üzem ez, mint amilyenek Nyugat-Európában működnek, mert a tejtermelő gazdaságok a tulajdonosai. Ez arrafelé komoly piaci előnyt szokott jelenteni. Csongrád megyéből a fábiáni Kinizsi mellett például a hódmezővásárhelyi Hód-Mezőgazda Zrt., a pitvarosi Négy-Határ 99 Kft. és a szegvári Puskintej Kft. is tulajdonosa az Alföldi Tejnek, így saját cégüknek adják el a tejet."”
  • 9. Rókusilakos 2013. augusztus 07. 08:49
    „Meglepetéssel olvastam a mai (aug.5-diki) Délmagyarországban Bakos András úr cikkét, hogy messzire utazik a Csongrád megyei tej.
    Szegeden is van tejfeldolgozó üzem!
    A Hódmezővásárhely-Székesfehérvár távolság kb 250 kilométer!
    Ugyanez Szegedig csak 26 kilométer!
    Miért kellett eddig is Szeged helyett Székesfehérvárra szállítani a tejet?
    Ki kötötte ezt a szerződést és mi előnye van belőle a Vásárhelyi, Fábiánsebestyéni telepnek?
    A forgalommal arányos útdíj bevezetése nem tegnap derült ki!
    Eddig is soknak tartom 25 km helyett 250-re szállítani a tejet!
    Módosítsák a szerződésüket és ne az államtól kérjenek segítséget az előnytelenül megkötött szerződésük miatt!”
  • 8. alfoldi 2013. augusztus 07. 01:19
    „Az útdíj talán segít az értelmetlen szállításokat kiszűrni.
    Szegedre talán Los Angelesből hoznak tejet! Ez abszurdum.
    Igyuk a szegedi tejet Szegeden!”
  • 7. Vandorr 2013. augusztus 06. 22:46
    „2! Van tejpiac, vegyél a termelőtől. Irén csarnok.”
  • 6. mivan? 2013. augusztus 06. 18:51
    „Nem a távolsággal van baj, hanem az útdíjjal. Ennél kártékonyabb dolgot be sem vezethettek volna. Miért nem emelték meg a matrica díját kicsit? Komolyan ha ezt gyurcsi bajnai csinálta volna már lángokban állna az ország. Van még vki aki elhiszi, hogy nem az emberek fizetik meg????????????????”
  • 5. kumisz 2013. augusztus 06. 16:20
    „Logikus nem?”
  • 4. roxper 2013. augusztus 06. 15:48
    „Nem kötelező megvennetek a külföldi löttyöket, ha nem azt isszátok és a nyakukon marad, akkor legközelebb már nem rendelnek...”
  • 3. geza 2013. augusztus 06. 15:12
    „A jó minsőgű magyar termék/nyersanyag kifele; visszafele az olcsó silány egészségre ártalmas jön vissza...”
  • 2. vespa50 2013. augusztus 06. 13:24
    „Mi meg ihatjuk a multikban vásárolt ocsó szlovák,szlovén,meg más szutyok megsétáltatott uht tejet.
    Megcsináltuk,ugrott a magyar puma.
    Fejest a tehén..arba.....”
  • 1. _csutak_ 2013. augusztus 06. 11:19
    „Egy kellőképpen át nem gondolt, egy éjszaka alatt összelapátolt törvény és annak a következményei!”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Használhatatlan a megálló

Használhatatlan az 5-ös út mentén a gumigyári buszmegálló - panaszolta olvasónk. Tovább olvasom