Délmagyar logó

2017. 09. 23. szombat - Tekla 11°C | 19°C Még több cikk.

Túllépte a határértéket a légszennyezettség Szegeden

Szeged - Kimondottan fontos és halaszthatatlan esetben járjanak csak autóval, a kisgyerekeket ne vigyék forgalmas főutak közelébe – Botka László polgármester erre kéri a szegedieket, mert a levegőben mért szálló por mennyisége meghaladta az egészségügyi határértéket.
Európa legszigorúbb szmogrendelete a magyar, tavaly ősz óta hatályos. Eszerint szmogriadó van, ha két egymást követő napon a szálló por mennyisége köbméterenként eléri a 100 mikrogammot, és az időjárási helyzet javulása sem várható. A rendelet egy alacsonyabb tűréshatárt is megszab: a tájékoztatási fokozat 75 mikrogramm köbméterenként. Szegeden, a Kossuth Lajos sugárúti automata mérő tegnapi adatai szerint a levegő szállópor-szennyezettsége meghaladta a 81 mikrogrammot köbméterenként, amely 64 százalékkal több, mint az egészségügyi határérték.

Mivel a jelenség az elkövetkezendő napokban várhatóan nem változik, Botka László, Szeged polgármestere arra kéri a lakosságot, hogy ne használjanak autót, csak kimondottan fontos és halaszthatatlan esetben. A légszennyezettség csökkentése érdekében vegyék igénybe inkább a tömegközlekedési eszközöket. A polgármester arra is felhívja a szegediek figyelmét, hogy kisgyerekekkel ne sétáljanak, őket ne levegőztessék a forgalmas főutak környezetében.

Kardos Sándortól, az Alsó-Tisza-vidéki Környezetvédelmi Felügyelőség igazgatójától megtudtuk: Szeged felett megrekedt egy hideg légréteg, emiatt a meleg, szennyezett levegő nem tud feláramlani. – Jelenleg a tájékoztatási és a riasztási küszöb között vagyunk félúton – mondta Kardos Sándor.

Egyelőre csak felhívják a lakosság figyelmét, mit tegyenek, hogy megelőzzék a további szennyeződést. Ha a megülepedett levegő marad, változás csak akkor lenne tapasztalható, ha Szegeden minden második ember letenné a gépjárművét, hiszen a tranzitforgalom továbbra is szennyezné a levegőt.

Jövő hétig változatlan

Csütörtökön kicsit megélénkül a szél, valamivel tisztább lesz az ég, de északkelet felől még hidegebb levegő éri el térségünket. Ezért jövő hét közepéig várhatóan a város felett marad az alig mozduló, hideg légpárna.

Olvasóink írták

80 hozzászólás
  • 80. SP 2009. január 09. 22:40
    „Szia! 79. hozzászólás dova 2009.01.09. 21:30
    A kritika nem Rád vonatkozik. Egy általános pénteki ebédidő szitura exponáltam. Ilyenkor illetékest találni nem egyszerű feladat.
    A kívánságod más értelemben reális. Komoly eü. veszélyről van szó. Megfelelő figyelmet érdemelne szerintem is ez a kérdés.”
  • 79. dova 2009. január 09. 21:30
    „#77

    Kedves Sp!
    Ha figyelmesen elolvasod az Időkép szennytérképe alatti szöveget akkor rájöhetsz, hogy ők is az állomás adatokat használják fel egy átlagolást követően.
    Azért tűnik úgy, hogy Szegeden csökken a szennyezés, mert nincs PM10-es adat, illetve amikor megjelent, akkor, ahogy írtam is, nagyon magas, 169,6 ug/m3 volt.
    A határérték több mint háromszorosa!

    Attól tartok, hogy a riasztási szintet akarják elspórolni.
    Úgy tűnik, hogy a saját maguk által elfogadott rendeletet sem tartják be.
    Ma folyamatos volt az átmenő kamion forgalom, amit tiltani kellett volna.
    Nem tették.

    Túl sokat kívánnék?
    A Felügyeletnek van egy ügyfélszolgálata. Direkt őket hívtam, nem akartam senki mást megzavarni a munkájában. Nem nagyon akarták felvenni a telefont.
    Ez sajnos nem annak volt köszönhető, hogy minden érdeklődőt folyamatosan tájékoztattak, mert nem foglalt volt a szám, meg akkor a második telefonálásra én is megkaphattam volna a választ kérdéseimre.
    Helyette átirányítottak máshoz (továbbra sem illetékeshez), mert alapvető infóval sem tudtak szolgálni.
    Van-e risztás, illetve melyik szintű?
    Mindezek után folytattam a hívásokat, sajnos sikertelen.
    13:27-kor még adtam egy utolsó lehetőséget és gondoltam felhívom az igazgatót, de addigra már a központ sem működött.

    Nincs további megjegyzésem.”
  • 78. CsImre 2009. január 09. 19:41
    „Túl sokat???? 10. hívás után volt 12:20-kor, előtte is ebédidő volt? Valami bűzlik, és nem csak a levegő.”
  • 77. SP 2009. január 09. 12:52
    „Szia! 76. hozzászólás dova 2009.01.09. 12:20
    Péntek, ebédidő. Nem kívánsz túl sokat?
    http://www.idokep.hu/?oldal=legszenny
    Itt találsz adatokat. Szeged belvárosét viszont én nem találom.”
  • 76. dova 2009. január 09. 12:20
    „Most van az amikor ráhagytam.
    Kb. 10-ik hívás után sem tudhattam meg érdemi információt azzal kapcs, hogy jelenleg a szmogriadó melyik szintje van érvényben.

    Ha valakinek van kedve kérdezzen utána.
    Motika Gábornál a 62/553-060 - 44325 melléken
    vagy Fisher Zyolt osztályvezetőnél a 62/553060 - 44130 melléken”
  • 75. dova 2009. január 09. 11:56
    „#74
    Sajnos azt nem tudod, annak ellenére sem, hogy a jelenlegi, ismét elérhető adatok szerint 169.6 ug/m3 a koncentrációja.

    Azokat a felelősöket viszont lehet noszogatni, akik elhallgatják az információkat és halogatják döntéseiket, annak ellenére hogy az jogszabályokban és rendeletekben egyértelműen szabályozott kötelességük.”
  • 74. kekeczke 2009. január 09. 11:30
    „szigorúan meg kell büntetni a szálló port !”
  • 73. dova 2009. január 09. 10:41
    „Úgy tűnik, hogy az Alsó Tisza-vidéki Környezetvédelmi Felügyelőség illetékese egyelőre elérhetetlen.
    Illetve pontosítanék.

    A Felügyeletet negyedszerre hívva sem tudhattam meg:
    1. Jelenleg tart-e még a tájékoztatási szmogriadó szint?
    2. Mi az oka annak, hogy tegnap késődélután óta nem mér az egyetlen automata állomás PM10-et és csak szorványosan Ózont és NOx-ot?

    Ha valaki ráér telefonálni, hívhatná Motika Gábort 62/553060 - 44325 melléken, hogy kiderüljön a bibi oka.

    Addig a sejtésem az, hogy csúnyaságot mutatott volna a diagram, ami a szorványos adatokból és a tendenciából is látszik.
    http://picasaweb.google.com/lh/photo/yj2k_oHEZ9ls6NmPHmobHQ?feat=directlink”
  • 72. dova 2009. január 09. 09:34
    „Valaki tud arról, hogy tiltanák az átmenő kamion forgalmat?
    Mert tájékoztatási szinten is kellene a saját rendeletünk szerint!

    "2. számú melléklet a 30/2005.(VI.28.) Kgy. rendelethez

    A közúti közlekedés kibocsátásának korlátozása szmogriadó esetén

    Tájékoztatási fokozat

    1. A forgalomkorlátozás területe Szeged város közigazgatási területe.

    2. A forgalomkorlátozás kiemelt területei a Tisza Lajos körúton belüli városrész utcái, Bakay Nándor utca, Szilléri sgt., Fonógyári út, valamint az M5-ös, M43-as és a 47-es főút városba vezető szakasza.

    3. A forgalomkorlátozás alá eső gépjárművek és tevékenységek:

    a) Az 1. pontban foglalt területen a magáncélú személygépkocsi és motorkerékpár használatának mellőzésére és ún. ,,tele kocsik" valamint tömegközlekedési eszközök használatára kell felszólítani a lakosságot.

    b) A 2. pontban foglalt területen meg kell tiltani a tizenkét tonnát meghaladó össztömegű gépjárművek, járműszerelvények, lassú járművek átmenő forgalmát.
    "”
  • 71. CsImre 2009. január 08. 22:57
    „Ennyit jelent ezek szerint. Árnyék, és a porzást is csökkenti amúgy. A fátlan katlanokban megreked a levegő... na mindegy. Amúgy a városunkat több helyen mezővédő erdősávok óvják eleven zöld falként. Most az egyik ilyet ritkították meg, és bár el tudom képzelni, hogy van rá racionális magyarázat, de nem tetszik az eredmény.”
  • 70. SP 2009. január 08. 22:52
    „65. hozzászólás CsImre 2009.01.08. 21:30
    Dolgoztam valaha sivatagban, és 2 város kb 30km-re volt egymástól. Az egyikben volt oázis sok zöld pálmafával. A fátlan városban 50C volt, míg a növények környezetében a másikban 5C hűvösebb. Kánikulában 5 C enyhülés már észrevehetően kellemesebb. Pl:Szegeden 30 helyett 25. max.”
  • 69. SP 2009. január 08. 22:41
    „66. hozzászólás szunyi 2009.01.08. 21:39
    Azt hittem a KÖJÁL foglalkozik ilyen témával, mint pl: az óvoda. Nem valami magánszemély szakdolgozat feladata az ok a vizsgálatra?
    Ózonlyuk magától most begyógyult, és nem tudni miért. LA -t nem ismerem. Londonban viszont sokat tettek valóban a folyó megmentésére.”
  • 68. CsImre 2009. január 08. 22:23
    „Vuháhá, azt megnézném! :)”
  • 67. csutka 2009. január 08. 22:12
    „Ne várjátok,hogy találkoztok a Polgármesterrel a trolin vagy villamoson.Holnap ő is és Bunyós Panni is bicajjal mennek melózni.”
  • 66. szunyi 2009. január 08. 21:39
    „62 SP-nek
    Szia,
    Köszi az összefoglalót.
    Ami nehéz, hogy számszerűsíteni tudjuk, hogy mennyire káros. A vizsgálat célja hogy több éves, utánakövetéses legyen, ahol a lakhely, óvodahely, ottani légszennyezési adatok és a háziorvosok által automatikusan továbbított beteg életút (asztma, megfázás stb...) próbálják számszerűsíteni a dolgokat.
    Bízzunk abban, hogy az elektromos/hidrogén hajtású járművek egyre gazdaságosabbak lesznek,épül pár atomerőmű, franciába sikerül a fúziós erőmű és a napenergiát jobban ki tudjuk használni és akkor egy csomó problémánk megoldódik.
    Én amiatt vagyok bizakodó mert pl. a Temzébe nem volt hal, most teli van. LA-ben szmogriadóhegyek voltak, sokkal sulyosabbak moint most. Az ozonlyuk nem növekszik (freon kivonása).”
  • 65. CsImre 2009. január 08. 21:30
    „De jó, jön föl a NOX és az ózon is...

    Ami meg a fákat illeti: valami nagyokos kitalálta, hogy a csatorna mentén ki kell vágni a fákat (érdekes, ez eddig nem volt kérdés, most az lett, biztos valami szabvány miatt) Így mifelénk kivágták a fél vadont. rókusi körúton az AUTÓSOK miatt kivágnak egy fasort. Az új bevásárlóközpontoknál is zöldpusztítás volt, bár jött a szokásos duma, hogy volt fatelepítés, kíváncsi vagyok, lesz-e azokból lombos fa valaha... Fogy a fa, a fa takarja az áruházak logóit, útban van az új építésű házak parkolóinak, a szélesítésre kerülő utaknak, és különben is, hullajtják az ágaik.

    És azért én nem csak az autósokra figyelnék. A kertvárosokban nem tudom, ki, milyen tüzelőt használ, de elképesztő szagok terjengenek, mindenféle oldalra kivezetett gagyi-kéményből dőlnek a különböző színű maró szagú füstök, közben meg vágják a fákat.”
  • 64. SP 2009. január 08. 21:21
    „http://www.idokep.hu/?oldal=legszenny”
  • 63. dova 2009. január 08. 21:21
    „#61
    hazaipalya!

    Ott a pont.
    +1

    ...csak az a polgármester, aki úgy döntene, ahogy Te is, az valószínűleg maga is példát mutatna és nem autóval közlekedne és ezt követelné meg a munkatársaitól is.
    A jelenlegi polgármester nem ezt teszi (tudomásom szerint nem).
    Ma 15.10-kor tele volt a városháza összes parkolója.

    Minden politikus közfelháborodást-kerülő magatartással operál, mindegy mi a tét.
    Csak olyan döntéseket hoznak, aminek köszönhetően legközelebb is "bedőlünk" a hantáiknak.
    Sajnos, így nem lehet nagyívű, előremutató és gyökeres változásokkal előnyt kovácsolni.

    A rövidtávú gondolkodásra a legjobb szegedi példa a hatalmas termálhő készlet és napsütéses órák kihasználatlansága és a kizárólagosan gázról működő távhőszolgáltatás.

    Pont a tegnapi hírekben szerepelt Kistelek és egy másik város (sajnos nem emlékszem pontosan) példája, ahol egyáltalán nem függnek már a gáztól.
    Bravó!
    Volt hitük, céljuk és így támogatóik is.”
  • 62. SP 2009. január 08. 20:54
    „Szia! 60. hozzászólás szunyi 2009.01.08. 20:12 Egy kis ismertető:
    Légköri aeroszolok (szálló por, PM10): A levegőben, mint közegben diszpergált állapotban előforduló, folyékony vagy szilárd halmazállapotú részecskék. Az aeroszol részecskék élettartama néhány perctől akár több hónapos időtartamig terjedhet a részecskék méretétől és tömegétől függően. Méretük 0,001 és 100 mikrométer közé esik. Az egészségre gyakorolt hatásuk függ a méretüktől, ugyanis a nagyobb méretű szemcsék megakadnak az orrunkban, míg az egészen kicsik lejutnak a tüdő mélyére.
    Tartalmazhatnak kormot, szerves anyagokat, nehézfémeket, azbesztet. Nagy részük rákkeltő. Egységes egészségügyi határérték megállapítása igen bonyolult, mert sok aeroszol képző anyag már egészen kis mennyiségben is nagyon káros lehet. Az azbeszt belégzés útján kerül az emberi szervezetbe és rákot vagy azbesztózist okozhat. A közúti forgalom is felelős a levegőben megtalálható azbesztszennyezésért (a fék- és kuplungtárcsák kopása következtében). Hazánkban országos programok szolgálnak az azbesztmentesítésre. Ennek hatására az azbeszt mennyisége jelentősen csökkent a levegőben, azonban a molibdén mennyisége nőtt.
    A légköri aeroszolok képződésében nagy szerepe van a gépjárműforgalomnak. A dízel üzemű járműveknek számottevő az aeroszol kibocsátása, de a kerekek is felverik a port, amit a levegőben aeroszolnak nevezünk. A városi aeroszolok összetétele nehezen meghatározható, a részecskékre rátapadnak egyéb szennyezők pl.: PAH-ok, nehézfémek. Az Egészségügyi Világszervezet nem ad meg határértéket a közlekedésből (elsősorban a dízelüzemű járművekből) származó részecskék koncentrációjára, mivel álláspontja szerint nem létezik olyan alacsony koncentráció, amely biztosan nem károsítja az egészséget.”
  • 61. hazaipalya 2009. január 08. 20:32
    „ezt nem igy kell csinalni,én ha p-mester lennék rendeletet hoznék: holnap senki ne menjen autoval!tuti kitisztulna a levegö . mindig egyszerüen kell gondolkozni .”
80 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Dráma és nyomozás a színházban

Szeged - A Figaro házasságát, A királyasszony lovagját és a Mr. A című darabot mutatja be a… Tovább olvasom