Délmagyar logó

2017. 06. 26. hétfő - János, Pál 20°C | 31°C Még több cikk.

Túlterheltek lesznek az elsősök

Szeged - Négy helyett mindennap öt tanítási óra már első osztályban is – ezt hozta az új köznevelési törvény. A 6 évesen padba ülő kicsik számára ez nagy megterhelés, ráadásul a követelményeket is a korábban átlagban 7 éves elsősökre szabták.

Mindennapos testnevelés és hit- vagy erkölcstanoktatás – az új köznevelési törvény sokak szerint túl nagy terhet rótt a gyerekekre. Az új tárgyak bevezetésével a kötelező 20-ról 25-re nőtt az elsősök heti óraszáma. Ha figyelembe vesszük, hogy sok iskolában kihasználták azt a lehetőséget, hogy 10 százalékkal megnövelhetik a kötelező óraszámot, akkor is legalább heti 3 órával több kerül majd szeptembertől az órarendbe. Mindez azt jelenti, hogy véget ért az a korszak, amikor délben már végeztek a legkisebbek: még az elsősöknek is mindennap öt órájuk lesz.

Abban mindenki egyetért, hogy a legideálisabb az lenne, ha a kicsik számára a nap végére szerveznék a mindennapos testnevelést, hiszen ők még jóval kevesebb ideig képesek koncentrálni. Csakhogy a legtöbb intézményben már az is gondot okoz, hogy megoldják, mindenkinek legyen hely a mozgáshoz. Szeptembertől az általános iskolák négy évfolyama tornázik minden nap, amelyből azonnal látszik: nem sok lehetőség van arra, hogy ilyen szempontokat is mérlegeljenek.

Túlterheltek lesznek az elsősök. Fotó: Frank Yvette
Túlterheltek lesznek az elsősök.
Fotó: Frank Yvette

Az új köznevelési törvény tehát egyrészt nagyobb terhet rak az elsősökre, másrészt leszállította a tankötelezett kort, így ezzel a korábbinál fiatalabb korosztályt sújt. Szakemberek szerint ennek komoly következménye lehet.

– Sok gyerek ül be szeptemberben 6 évesen az iskolapadba, miközben a korábbi években 7 vagy akár 8 évesen is kezdhették az iskolát. Az egyre nagyobb követelmények is inkább erre a korosztályra vannak szabva. A mostani elsősöknek tehát nagyon nehéz dolguk lesz – fogalmazott Benák-Tömöri Judit klinikai szakpszichológus. Mint kiemelte, ebben az életkorban akár pár hónap is sokat számít a fejlettségben, de nem mindegy az sem, milyen a gyerek habitusa. A kevésbé érett kicsik nem fogják jól tolerálni ezt a nagy terhelést.

Egy idő után lankad a gyerekek figyelme a Dózsa iskolában is. Fotó: Frank Yvette
Egy idő után lankad a gyerekek figyelme a Dózsa iskolában is.
Fotó: Frank Yvette

– Egy idő után elveszik a kontroll, nem képesek odafigyelni. Pár hónapig ez még akár működhet is, ráadásul az első jeleket nem is biztos, hogy a tanárok egy 30 fős osztályban észreveszik. A tapasztalatok szerint azonban az ilyen kicsiknél december környékén már komoly problémák jelentkezhetnek.

A pszichológus szerint ilyenkor mindenképpen érdemes változtatni, máskülönben szorongás alakulhat ki. – Azt gondolom, nem kellene sok szülőnek olyan nagy jelentőséget tulajdonítania az általános iskolának. Tagozatok, nyelvek, különórák helyett lehet, hogy az írás, olvasás és számolás alapjainak lerakását kellene inkább előtérbe helyezni. Erre pedig tökéletesen megfelel egy „gyengébb" iskola is, ahol nincs olyan nagy nyomás, és a gyerek is ki tud teljesedni.

Olvasóink írták

65 hozzászólás
  • 65. .suhym. 2013. június 13. 14:11
    „Valaki reklamálta, hogy 8-16 óráig a gyerek az iskolában kell legyen és mennyire el lesznek fáradva?
    Csak halkan kérdezem, most hányig is vannak a suliban?
    Elárulom, nagyon sokan fél 5-ig!”
  • 64. macs 2013. június 13. 13:37
    „51. hercegkisasszony,
    komolyan gondolod, amit leírtál, mert szerintem nem tudod mit jelent ez a kifejezés: iskolaérettség.
    Volna egy javaslatom, akik helyeslik ezt a helyzetet, üljenek be egy délelőttre a gyerek mellé a padba, próbáljanak intenzíven figyelni, csak azt csinálni, amire utasítást kapnak vagy amit megengednek. Óránként 15 percre felállhatnak és elintézhetik a dolgaikat. Kíváncsi volnék a beszámolójukra!”
  • 63. v.imre 2013. június 13. 10:07
    „61. Czunyus 2013.06.13. 09:38

    Azért lovagolok a témán, hogy a 6 éves korhatár önmagában a törvényben sem úgy szól, hogy ez van, nincs apelláta ellene! A törvény része, hogy értelmes óvónő, szülő, alkalmasságvizsgáló bizottság együttműködésében lehetőség van továbbra is halasztani a kezdést. De ha a felnőtt ...
    Minek folytassam, ha a felnőtt még gyerekként viszonyul a dologhoz?”
  • 62. roxper 2013. június 13. 10:01
    „60.
    Kevesebb volt a tananyag, ezért több idő jutott a fiatalokra és nem is volt ennyi disz-disz-disz mittoménmilyen gyerek!”
  • 61. Czunyus 2013. június 13. 09:38
    „Kisbácsi: hát bizony én 10 évvel később jártam a 8.-ba akkor már nem volt szombaton tanítás. Pénteken meg igen is 4 óránk volt. Sőt 1 osztályban minden nap.
    Sajnos az óvodákat itt Pestszentlőrincen kötelezték idén, hogy a 6 éveseket küldjék suliba, mert az új lakóparkok miatt már így is zsúfoltak.”
  • 60. jq 2013. június 13. 09:21
    „Nyilván jobb, ha 20 gyerek van egy osztályban, de pl az én korosztályom idejében sok gyerek volt, és 30-as létszámmal kezdtük az általános iskolát, a gimnáziumot meg 35-tel. Ennek ellenére (vagy ettől függetlenül) senki sem bukott, nem kallódott el, még a gyengébb képességűek se. Nem éreztük magunkat túlterheltnek, pedig az elején szombaton is jártunk iskolába, vagyis csak egy pihenőnap volt”
  • 59. virág25 2013. június 13. 09:19
    „"...... vagyok, hanem azért, mert nem érett rá, és kész". ???? Mert KÉSZ? Ez érv? Azért kellene minden gyereket felmérni, figyelni és ezek alapján eldönteni, hogy mi legyen a sorsa! Szakembernek! Ennek számít a pedagógus. Na most ha ez a pedagógus nem látja, mit tesz és hogyan viselkedik a gyerek reggel mondjuk 8-kor és 16-kor, akkor csak vélelmezhet! Ki az a pedagógus aki ezt megnézi minimum két-három héten keresztül? De még ennyi idő sem releváns! A gyerekek többsége ennyi időt eltölt az óvodában! Életkori sajátosság, hogy 7 éves korban nem igénylik a délutáni alvást! A pihenést igen. Az egész napos iskola nem vétek, lehetőség, de elvárás, hogy otthon akkor ne kelljen tanulni! Ma a napköziben nem tanulnak a gyerekek. Miért? Ez kinek felelőssége? A tanár, igazgató, pedagógusképzés? Ugye nem a gyereké? Vége az iskolának, a gyerekek már három hete nem tanulnak semmit, moziznak, fagyizni járnak, akinek javítani valója van, talán tanul, de újat nem. És nem is gyakorolnak például matematikát, vagy olyat amire év közben nincs idő! Megjegyzem még tart a tanév, lehetne és lehetett volna gyakorolni! A gyerek érdeke hol van?”
  • 58. zsuzsmo 2013. június 13. 08:28
    „Szerintem meg a szülő és óvónő, feltéve, hoyg felelősen gondolkodik a gyerekek sorsa felől. Ha egy autisztikus tünetű gyerekre a szakorvosi vélkemény az, hogy nem mehet iskolába, mert nem érett erre, akkor mondjuk egy bizottság papírokból 5 perc alatt mégis hogyan állapítja meg erről a gyermekről hogy mehet.
    És szerinem semmi köze nem lehet egy normálisan végiggondolt döntésnek a politikához.
    Nem azért szeretném, hogy maradjon a gyerekem még 1 évet, mert szoci vagy fideszes vagyok, hanem azért, mert nem érett rá, és kész. Az olyan gyerek, aki nem érett erre, attól nem is fogják tudni tanítani a tanárok az osztálytáraskat sem, mert zavarja a közösséget a viselkedésével, és nem azért mert a szülő otthon direkt ezt kéri tőle...”
  • 57. v.imre 2013. június 13. 08:26
    „52. NP1 2013.06.13. 05:55

    Tisztelt Hozzászóló! Hogy is mondjam? Az 55. alatti hozzászólásom utolsó mondatában jegyeztem meg, hogy sokan úgy érzik, gondolják azt a rendszerváltozás hozadékaként, hogy ugyanúgy kell viszonyulni a demokrácia által teremtett keretrendszerhez, mint az egypártrendszerben. Mintha most mindenkinek ugyanazt a nótát kellene fújnia akarata ellenében. Tényleg, a tankötelezett korhatár a keret része. Nem fasiszta döntés, hogy akkor aki hat éves, nosza azonnal irány az iskola. A felnőtt emberek gondolkozásán, egyedi megbeszélésén múlik, hogy a gyerek most kezd, vagy majd egy, vagy két év múlva. Ha a felnőttek világa szemellenzős, korlátolt, akkor olyan lesz döntése is a gyerek feje felett.”
  • 56. Enci34 2013. június 13. 08:10
    „51. hercegkisasszony
    Buta vagy mint a Fa gomb.”
  • 55. v.imre 2013. június 13. 07:49
    „53. zsuzsmo 2013.06.13. 06:06

    Szerintem a szülők és a pedagógus szakma viselkedése örökölt a rendszerváltozás előttről egy "azt hiszem mindenben követnem kell a hatóságok megváltozott rendeleteit" viszonyulást nem megértve a személyes emberi döntés lehetőség megnyílását. Nem a "kötelezőn" a lényeg, hanem a lehetőségeink rendjén, választható keretein belüli választás kínálaton. Hogy is fejezzem ki magamat? Lassan érik a társadalom gondolkozása, viszonyulása a lehetőségeihez, a választhatóhoz. Sajnos ezért van az, hogy így viszonyul a dolgokhoz a kezdő, gyakorlatlan óvónő, az egészségügyi alkalmasságot vizsgáló felállított bizottság, a politikai demokráciával megzavart fejű szülők.”
  • 54. zsuzsmo 2013. június 13. 06:07
    „És persze pár évvel ezelőtt az első osztályban 22 gyerek volt, a mostaniban meg 27 gyerek lesz...Egy olyan teremben, amelyet 20-22 gyerekre terveztek...A tanárnak így az 1 gyerekre jutó ideje is kevesebb lesz...”
  • 53. zsuzsmo 2013. június 13. 06:06
    „Ha esetleg nem iskolaérett, akkor annak lehetnek másféle hátterei, mondjuk testi fejlődésében nem érte el a szintet.. Kíváncsi lennék, hogy ezt egy lusta, hanyag szülő hogyan is tudná fejleszteni?
    Az is mese, hogy maximalizált súlyú legyen az iskolatáska, ezt csak úgy tudják megoldani, hogy az iskolában maradnak a könyvek, akkor meg miből gyakoroljon otthon????
    Igenis ez az 1 év, amit oviban tölthettek eddig sokat jelentett, mert a gyereknek sem egyszerű az óvódásból iskolába kerülve 45 percet ÜLVE 1 dologra figyelve kelljen töltenie, ráadásul naponta min 4x, közötte 10 perces szünetekkel. Még egy iskolaérettnek is nehéz feladat ez. Az érettséget egy bizottság és az ovi vélelmezi, és idén már sokkal több gyerek kapta meg az érettséget igazoló papírt ,mint előtte, volt. Óvónők mesélték, hogy olyan gyerek is megkapta, sajnos, ahol még nem látták biztosítottnak a difer teszt alapján az érettséget.
    És itt felmerül máris több kérdés:
    1. Minek a teszt, ha nem veszik figyelembe?
    2. Az olyan gyermek aki a bizottság szerint érett, az óvónők és a szülők szerint meg nem, mit fog csinálni a suliban?
    Valószínűleg nem lesz egy éltanuló, és lehet, hogy nem is lehet majd tőle tanítani sem...
    3. Lehet őt feljeszteni, de 8-4 ig a suliban teljesen leszívják az energiáit, és ezek után még otthon is több órát foglalkozzon vele a szülő, hogy tartani tudja szintet, ahelyett, hogy otthon már csak leengedje a napi felgyülemlett feszültséget.
    Nem lennék 1-2 kommentelő gyermekének , vagy leendő gyermekének a helyében.. Bár, sok hozzászólásból azt vettem le, hogy nincs gyereke, mert nem tudna ekkora marhaságot leírni, ha gyakorló szülő lenne..”
  • 52. NP1 2013. június 13. 05:55
    „48. v.imre 2013.06.12. 22:41
    "Megnyugtatom, most is kezdhetik akkor, ha mint régebben is volt az orvos, együttműködve a szülővel úgy határoz. Most sem a politika dönt." - ááááá nem a politika dönt, csak újabb gyerekeket nyomott rá a városokban már most is túlzsúfolt rendszerre. Amennyiben a +6 éveseket is ott tartják a zsúfoltság tovább nőne, tehát az intézménynek elemi érdeke a gyerekek "továbbküldése".

    51. hercegkisasszony 2013.06.12. 23:24
    Ettől még az iskolaéretlenség fönn fog állni.”
  • 51. hercegkisasszony 2013. június 12. 23:24
    „Ha egy gyerek 6 évesen nem iskolaérett a legtöbb esetben a lusta, hanyag szülő hibája, ugyanis ő nem foglalkozik megfelelően a gyerekkel.”
  • 50. v.imre 2013. június 12. 23:07
    „37. mazso. 2013.06.12. 15:56

    Mindössze arról van szó a 16 óráig tartó foglalkoztatásról, hogy adva van a lehetőség a szülő számára, hogy gyermeke addig se az utcán lézengjen elveszetten, mert a szülő esetleg nem tudja őt korábban hazavinni, illetve otthon fogadni. Ha a szülő értesíti az igazgató bácsit/nénit, a gyerek a tanórák után azonnal mehet haza.”
  • 49. v.imre 2013. június 12. 22:44
    „Különben a tanárbácsik és tanárnénik pszichológiát is tanulnak az egyetemeken, főiskolákon. Tessék alkalmazni a tanultakat.”
  • 48. v.imre 2013. június 12. 22:41
    „"... Sok gyerek ül be szeptemberben 6 évesen az iskolapadba, miközben a korábbi években 7 vagy akár 8 évesen is kezdhették az iskolát. ..." Írja Tímár Kriszta.

    Megnyugtatom, most is kezdhetik akkor, ha mint régebben is volt az orvos, együttműködve a szülővel úgy határoz. Most sem a politika dönt.”
  • 47. vasi 2013. június 12. 20:16
    „Álmosak, fáradtak, túlterheltek lesznek szegények; de legalább baromi erkölcsösek, és bizonyára tele lesznek hittel.”
  • 46. roxper 2013. június 12. 18:40
    „45.
    Hogy juthattak el ezek a gyerekek ilyen képességgel gimnáziumig? Fogalmam sincs mit tanítanak 5. osztályban, de ilyen tudással nem engedném az ilyet tovább.”
65 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Máshol állítólag látták a 100 milliós előadást

Vélhetően a mi rendszerünkben volt a hiba, ezért nem láttuk a hétfői virtuális kóruskoncert élő közvetítését a 100 millió forintból épült virtuális kulturális híd projekt honlapján. Tovább olvasom