Délmagyar logó

2017. 11. 21. kedd - Olivér 1°C | 8°C Még több cikk.

Új irányba tart az egyház hajója

Szeged - A mindössze kilenc hónapja hatalmon lévő Ferenc pápa lett idén az év embere a Time magazin szerint. Valódi reformokba kezdett a katolikus egyházon belül, nem törődve az esetleges ellenállással. Új eszközökkel küzd a pénz hatalma ellen, a szegényekért és az elesettekért, megértve a mai kor kihívásait.
A Time címlapján. Nem véletlenül
A Time címlapján. Nem véletlenül
Kivitte a pápaságot az utcára és szembesítette a világ legnagyobb egyházát a kétségeivel – e szavakkal indokolta a Time magazin azt, hogy idén Ferenc pápát választotta az év emberének. A mindössze kilenc hónapja regnáló Jorge Mario Bergoglio, azaz Ferenc pápa már számos meglepetést okozott a világnak, a ma problémáira adott válaszaira még azok is felkapják a fejüket, akik már rég elhagyták Istent.

Míg egyesek egyenesen forradalmi változásokról beszélnek, észre kell vennünk, hogy – bár alapjaiban nem változhat meg a katolikus egyház – egy komoly és időszerű átalakulás első lépéseinek vagyunk tanúi. Amit semmi sem bizonyít jobban, mint a pápa első önálló műve, az Evangélium öröme című apostoli buzdítás.

Radikális reformot vártak tőle

– Az egyház vonatkozásában általában nem forradalomról, hanem reformról beszélünk. Már Bergoglio megválasztása előtt elkezdtek erősödni azok a hangok, amelyek szerint a katolikus egyháznak radikális reformra van szüksége – hívja fel a figyelmet Máté-Tóth András, a Szegedi Tudományegyetem vallástudományi tanszékének vezetője.

– Sokak, köztük a bíborosok véleménye szerint sem lehet a posztmodern korban középkori kúriával, vagyis idejétmúlt központi szervezettel megfelelően kormányozni az egyházat. De azt is problémaként vetették fel, hogy az egyház tradíciókba görnyedt, féltve őrzi kétezer éves, csodálatosan gazdag hagyományait, de közben valahogy múzeummá vált, és nem veszi észre, hogy a világ száguldó vonata elhalad mellette – fejti ki a szakértő.

Ferenc pápa az év embere. Fotó: DM/DV
Ferenc pápa az év embere

Eljött a hangnemváltás ideje

– Elsősorban Amerikából származott egy követelés bizonyos egyházi hagyományok felülbírálására, amelyek nem tartoznak a hitletéteményekhez, a változtathatatlan hagyományokhoz. Ilyen a nők egyházi pozíciójának, feladatvállalásának kiterjesztése, egészen az esetleges diakónussá és pappá szentelésig. Egyáltalán a pappá szentelés szabályainak újragondolása, például a kötelező cölibátus intézményének felülbírálása, valamint az egyház morális tanításában megmutatkozó hangnem váltás szükségessége is. Ideje, hogy az egyház ne fenyegetően szóljon hozzá az erkölcsi kérdésekhez, hanem megértően, kezdték el hangoztatni. Ferenc pápa pedig úgy tűnik, ezen elvárásoknak nemhogy igyekszik megfelelni, hanem egy nagyon fontos, pozitívan meglepő új keretbe ágyazza őket – folytatja Máté-Tóth András.

Bátorság

Az új keretet pedig maguk a globális problémák adják. Az egyház belső diskurzusa és az egyházi üzenetek témája közelebb került a mindennapjainkhoz, mint az elmúlt időszakban valaha. – Ez valószínűleg azért is van így, mert Ferenc pápa Latin-Amerikából származik, az ottani társadalmi és egyházi valóság, az ottani teológiai sajátosságok között nevelkedett és nőtt föl. Úgy tűnik, nagyon bátor emberről van szó, valakiről, aki hozzá mer nyúlni darázsfészkekhez is – mondja a teológus.

A családról

– Elhatározta, hogy tavasszal rendkívüli szinódust, vagyis püspöki tanácskozást hív össze, és ennek témája a család lesz. A család mint a társadalom alapsejtje, mint a hit továbbadásának az elsődleges tere, mint az állami felelősségvállalás elsődleges címzettje, mint a társadalmi felelősségvállalás legkisebb sejtje, mint a kultúra továbbadásának főszereplője – avat be Máté-Tóth András.

– Az evangélium öröme nagyon gazdag irat, amelynek a súlypontját a misszióra helyezi a pápa. Arról beszél, hogy mitől válhat az egyház lendületes, az evangélium örömét önfeledten, kockázatot vállalva hirdető intézménnyé, melyek azok a problémák, amelyek gátolják ebben, és mivel szemben kell felemelnie a szavát – mondja a szakértő.

Van, amin nem lehet változtatni

Persze mindez nem jelenti azt, hogy mindent új alapra akarna helyezni. A hitletétemények változtathatatlanok, és senki nem várhatja el, hogy a pápa kiálljon az élet elvétele mellett például. – A forradalom mindent képes eltörölni, a reformnak ez nem célja. Nagy elvárások fogalmazódtak meg a gazdag világban például a házasság átértelmezéséről, vagy arról, hogy a pápa járuljon mégis hozzá a gyilkossághoz, a magzatelhajtáshoz, de ezek csupán illúziók, ebből semmi sem lesz. Ma már szinte egyedül az egyház az, amely globális intézményként az emberi élet érinthetetlenségét vallja és hirdeti, kár is lenne változtatni ezen – fejti ki a teológus.

Tabukat dönt

Vannak azonban dolgok, amelyekhez lehet és érdemes is idomulni. A válások számának növekedése elgondolkodtatta a pápát is. – Szentséget feladni lehet, levenni nem, ez nem mágikus gyakorlat, ez a kereszténység sok száz éves hagyománya. Viszont az egyház nagyon is sokat fejleszthet azon, hogy hogyan viszonyul azokhoz, akiknek zátonyra futott az első házassága. Azokat, akik katolikus házasságot kötöttek, de elváltak, sújtja a büntetés, hogy nem járulhatnak szentségekhez, sem a bűnbánat szentségéhez, sem az eukarisztikus lakomához. Ez sok hívő számára óriási csapás, hiszen éppen azok, akiknek nem sikerült az általuk elképzelt úton megmaradni, nem részesülhetnek azokból az erőforrásokból, amelyeket az egyház kínál. Ez most megváltozni látszik – tudjuk meg a teológustól.

Úgy tűnik, nagyon bátor emberről van szó, valakiről, aki hozzá mer nyúlni darázsfészkekhez is
"Úgy tűnik, nagyon bátor emberről van szó, valakiről, aki hozzá mer nyúlni darázsfészkekhez is"

De futótűzként terjedt a médiában a homoszexualitással kapcsolatos kérdése is: „Ha egy ember meleg, keresi Istent, és jó szándékú, akkor ki vagyok én, hogy megítéljem őt?" – hallhattuk. Utóbbi olyat tett, amire valószínűleg senki sem számított. Nem új tanítás ez sem, de úgy sikerült megfogalmazni, hogy újnak és felszabadítónak hat.

Bálványimádás

Többször felszólalt már a kapzsiság és a pénz uralma ellen is, és az Evangélium örömében megint hosszan tárgyalja a témát. – Ebben a bizonyos misszióban az egyházi érdeklődésnek kiemelten kell kezelni azokat, akik a modern világ „szemetévé", melléktermékévé váltak, mondja. A globális igazságtalanságról beszél, amelyben a teljesítmény, a pénz az úr. A nyomor, amit tapasztalt, addig nem oldható meg, amíg nincs paradigmatikus szemléletváltás a világban – vázolja fel a szakértő.

Karácsonyi ajándék

A szeretteikkel való kapcsolattartást megkönnyítő eszközöket – felbélyegzett borítékot, metrójegyet és telefonkártyát – adományoz karácsonyra Ferenc pápa Róma szegényeinek. A Vatikán közleménye szerint 2000 ilyen szokatlan segélycsomagot osztanak szét azon rászorulók között, akikkel az egyházfő már személyesen is találkozott, illetve akik rendszeresen látogatják a Szentszék által működtetett ingyenkonyhákat, írja az MTI.

– Pellengérre állítja azokat a bűn- és igazságtalansági struktúrákat, amelyek óhatatlanul tartósítják a nyomort és az erőszakot, és ezek ellen nagyon-nagyon kemény szavakkal lép fel. Nehéz változtatni, és biztos, hogy a pápának nem lehet feladata a világ gazdálkodási rendjének felforgatása, de a szöveg világosan mutatja, hogy az egyház egyre inkább vonakodik attól, hogy partnere legyen azoknak, akik éhező tömegek sírjain lakomáznak – állapítja meg Máté-Tóth András.

C8 – Nyolc bíboros segíti

Mi más is lehetne a dolga az egyháznak? – kérdezhetjük naivan, és rögtön elgondolkodhatunk azon is, hogy ha ez így van, akkor miért kapta fel mégis a fejét az egész világ. A válasz pedig nem is olyan bonyolult. Egyrészről itt van maga Ferenc pápa, aki folyamatosan a szerénységéről tesz bizonyságot. Nem él fényűző körülmények között, szívesen teremt személyes kapcsolatot a hívekkel, már életútjával is példát mutat. – Ami nagyon nagy jelentőségű Ferenc pápa vonatkozásában, az az, hogy azt az esetleges szakadást, törésvonalat, ami a katolikus egyházon belül sokak szerint megmutatkozott – a hagyomány és a haladás között –, az igazságosság és az elnyomás, a szegények iránti és a gazdagok iránti szeretet közé húzta át – magyarázza a szakértő.

Másrészről nemcsak beszél és ír, hanem intézkedik is. Fontos lépés volt például a vatikáni államtitkár leváltása, de strukturális átalakításokra számíthat a kúria is, valamint összehívta a C8-akat, vagyis nyolc bíborost a világ nyolc tájáról, akiket a közvetlen tanácsadó testületévé tett. „Team" vezetése lett tehát a katolikus egyháznak, amely minden bejáratott döntés-előkészítő szervezetnél jelentősebb.

Az egyház egyre inkább vonakodik attól, hogy partnere legyen azoknak, akik éhező tömegek sírjain lakomáznak
"Az egyház egyre inkább vonakodik attól, hogy partnere legyen azoknak, akik éhező tömegek sírjain lakomáznak"


Érdeksérelmek

Persze a reformok sosem zajlanak feszültségmentesen, érdeksérelem nélkül. – Valahogy az egész egyéniségén átsüt egyfajta hitelesség, de ez a közgondolkodás számára addig lesz érvényes, amíg nem indul el valamilyen érdekből fakadóan a hitelességét aláásó kampány. Azok a szervezetek, amelyeknek az érdekeit súlyosan sérti – a kábítószer- és politikai oligarchiák, a maffia, a tekintélyuralmi logikával gondolkodó felső papság, az egyházon belül is szimpátiával rendelkező új tradicionalista katolikus réteg –, már biztos nem gondolják, hogy legjobb lenne lelőni, ahogy II. János Pállal történt. De minél következetesebb a reformtörekvés, és minél ellentmondást nem tűrőbb a bizonyos kortárs viszonyokkal szemben megfogalmazott prófétai kritika, annál valószínűbb, hogy találkozunk a közéleti „kivégzésre" tett kísérletekkel – fejezi be Máté-Tóth András.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Fogyasztó, védd magad!

Nem kapott magyar leírást az interneten rendelt DVD-lejátszóhoz a szegedi Török József – feljelentette a céget a fogyasztóvédelemnél. Tovább olvasom