Délmagyar logó

2017. 09. 23. szombat - Tekla 11°C | 19°C Még több cikk.

Új szegedi buszmenetrend tervet készített a Tisza Volán

Szeged - Új szegedi buszmenetrend tervet készítettek a Tisza Volán szakemberei. Az egy hónapja életbe lépett és a szegedi utasok körében nagy elégedetlenséget kiváltó új buszmenetrendről Kalmár Ferenc képviselő azt mondja: nem presztízskérdés megváltoztatni.
– Elégedetlenek az emberek a megváltozott menetrenddel, és sok esetben igazuk is van. A hétvégenkénti átszállás kényszere és az, hogy ritkábban járnak a buszok, nem tetszik a lakosságnak. A Tisza Volánnak már a terv elkészülésekor sem tetszett a javaslat, amelynek kidolgozásában a cég véleményét nem kérték ki. A többszörös átszállást az utasok minőségromlásként értékelik – mondta Szeri István, a Tisza Volán Zrt. vezérigazgatója.

Vasárnap délutáni átszállások - új menetrendet javasol a Tisza Volán. Fotó: Karnok Csaba (galéria)

Szegeden 19 buszvonalon lépett életbe az új menetrend 1 hónapja: a járművek főleg hétvégén és iskolai szünetekben az eddiginél sokkal ritkábban és rövidebb útvonalon járnak. Többek között megszűnt a Mars tér–Újszeged között ingázó 71A, hétvégén, illetve nyári szünetben rövidített útvonalon viszi az utasokat a 70-es, a 60-as és a 60Y-os. Megírtuk: az új menetrenddel évente nagyjából 160 millió forint spórolást tervez a város, amire azért van szükség, mert 500 millió forint hiányzik a tömegközlekedés működtetésére szánt keretből.

Még nem próbálta ki

Kalmár Ferenc hosszú éveken át kizárólag tömegközlekedéssel járt Szegeden. Több olvasónk lapunkon keresztül ajánlotta: próbálja ki hétvégén a rövidített útvonalú járatokat. – Szőreg felé ritkán járok, ezért nem próbáltam még ki az új vonalat. Ugyanakkor szívesen kimennék egy fórumra, és beszélhetnénk a kérdésről. Rózsavölgyi József szőregi képviselő is folyamatosan tájékoztat az ottaniak gondjairól – mondta.

A megváltozott menetrendről és új útvonalakról számos olvasónk elmondta véleményét. A szőregiek – ahogy megírtuk – aláírásgyűjtésbe kezdtek, mert a 60-as és 60Y-os szombat délután 1 órától egész hétvégén csak az újszegedi gyermekklinikáig közlekedik. Ott trolira kell szállnia annak, aki tovább szeretne utazni. – A szőregiek az új menetrend miatt másodrendűeknek érezhetik magukat. Ezért is készítettünk el a menetidővel és útvonalakkal kapcsolatban egy saját javaslatot, amelyet hétfőn véglegesítünk szakmailag, majd küldjük tovább az önkormányzatnak. A Tisza Volán a jelenlegi költségmegtakarítás megtartása mellett sokkal inkább utasbarát menetrendet állított össze. Többek között meg tudnánk oldani, hogy a 60-as busszal hétvégén is bevigyük az embereket a belvárosba úgy, hogy az a városnak ne jelentsen többletkiadást – magyarázta Szeri István.

Sok panasz érkezett a járatritkítások miatt. Újszegeden délelőttönként a Bérkert utca vonalán a 71A-s busz megszüntetése miatt az eddigi 10 perc helyett 20 percenként közlekednek a járatok, de nemegyszer szólóbuszokat küldenek ebben az időintervallumban. A környéken egyetem és középiskola is van: délelőtt a sok iskolás miatt már az Erzsébet-templomnál nem lehet felszállni a kisebb járművekre. – Az SZKT és a szegedi önkormányzat szakemberei kész tények elé állítottak bennünket: a jelenlegi menetrend a legapróbb részletekig szabályoz minket. Jeleztük, hogy a 71A megszűnésével zsúfoltság lesz ezen a vonalon, de még azt is megszabták, hogy mikor milyen kapacitású autóbusszal vihetjük az utasokat. Tervezetünkben ugyanakkor figyelemmel vagyunk a szóló- és csuklós buszok közlekedtetésére is – mondta Szeri István.

Vasárnap délutáni átszállások - új menetrendet javasol a Tisza Volán. Fotó: Karnok Csaba (galéria)

Kalmár Ferenc, a Fidesz–KDNP városüzemeltetési tanácsnoka azt mondta: bár sikerült költséget csökkenteni, tudomásuk van az utasok elégedetlenségéről. – Gyűlnek az észrevételek a Tisza Volánnál és az önkormányzat fejlesztési irodáján. Még megvárjuk a szőregiek petíciójának beérkezését, és a városüzemeltetési bizottság elé visszük az ügyet. Országos szinten alakítják át és racionalizálják a tömegközlekedést: senki ne gondolja, hogy ez szegedi sajátosság! Vallom: amit embert csinált, azt vissza is tudja csinálni. Egy esetleges módosítás semmilyen presztízsveszteséggel nem járna, hiszen közös a cél: meg kell találni azt a megoldást, amely minden félnek a legmegfelelőbb. Éppen ezért országgyűlési képviselőként felveszem a kapcsolatot ebben az ügyben Fónagy Jánossal, akit a miniszterelnök a közösségi közlekedés megújításának felügyeletére kormánybiztossá nevezett ki – magyarázta Kalmár.

Olvasóink írták

81 hozzászólás
  • 81. saturnus 2012. május 10. 07:03
    „80.Macs/ Minden bizonnyal a Tisza Volán is fizet iparűzési adót a városnak,ebben benne van hozzájárulása a közút karbantartására,de ő járművei csak ezreléke a nap mint nap a város útjain közlekedő más járművekéhez képest.Elég ha csak a Dorozsmai út Fonógyári út és Budapesti-Dorozsma kereszteződés közötti útszakaszon egy óra leforgása alatt több jármű halad át mint a Tisza Volán közlekedik le egy nap alatt a városban. Egyébként ez ki van mérve. Tehát nem csak iparűzési adót fizet a volán hanem az állam felé is fizet különböző adókat és az,az abból a származó pénzekkel közútkezelőt finanszírozza az állam a városokon áthaladó utak építésére meg karbantartására.
    Azért még egy nagyon fontos és egy állatán nem szabad figyelmen kívül hagyni, a Tisza Volán ZRT. és csodálom,hogy ők nem reagálnak valamilyen szinten a felmerült viták során a köz felé. Személyszállítása során "Hozzáadott értéket "állít elő a személyek szállításával a lakóhelyekről a termelőhelyekre ahol értéket terméket állítanak elő és ha nem történne ez a személyszállítás akkor nem valósulhatna meg az érték teremtés nélküle,és plusz még hatékonyságot is növeli. Tehát nagyon sok jármű ami nap mint nap használja Szeged útjait áthaladása során nem hoz a városnak be vételt,hasznot, de nagyon sok itteni jármű öncélú közlekedése megint nem bevétel forrása a városnak míg a volán 100%-ban termel és nem passzióból meg szórakozásból autózgat. Remélem egyet értesz érveléseimmel.”
  • 80. macs 2012. május 09. 13:50
    „79. saturnus,
    kösz az infót. Nagyon érdekelne, hogy amikor a működési költségeket összehasonlítjuk, akkor mit hasonlítunk mivel. Feltételezem, hogy az SzKT esetében a vonalak kiépítése, karbantartása, a járművek beszerzése mind figyelembe van véve, míg a Volán esetében pl. az utak karbantartása nincs. Szóval, mi, mennyi?”
  • 79. saturnus 2012. május 09. 10:36
    „76.macs/az elmúlt évek alatt az SZKT javára és döntően a támogatások közel kétharmadát kapja a Volánnal szemben a helyi járat finanszírozásában. Másrészt a Tisza Volán évtizedek óta részét képezi a Szegedi közösségi közlekedés kiszolgálásában. Ahogy teltek az évek és fejlődött a város úgy fejlesztették és alakították a vonalakat és a járatokat. Ahol kellett bővítettek ahol szükség volt a csökkentésre ott meg ésszerűsítettek. Mivel a troli hálózat kiépítése is belépett és szerves részévé vált itt kettős szempont a lényeg mennyibe kerül a kiépítés+működtetés és a környezetvédelem. Járműbeszerzés terén a Volán járműveket a város nem finanszírozta míg az SZKT járműveit 100%-ban a város fizette meg. A modern trolibuszok hiánya amit a jelenlegi Fidesz+KDNP politikai és nem gazdasági+ésszerű okokból megtorpedózott,Szeged lakosságának a hátrányára tették.
    71.Herli/ Értelmes közlekedést+szervezést ne várj addig míg ezek a politikusok /Kalmár/ önös érdekből teszik más @arkával verik a csalánt.”
  • 78. Attis2 2012. május 08. 22:09
    „macs

    Már csak az a kérdés,hogy hogy értik azt,hogy olcsobb uzemeltetésű autúbuszokkal kéne ellátni a trolivonalakat?
    Úgy értik,hogy a trolivonalon buszok mennek,másszóval trolipótlok? Vagy helyijáratokat hosszabitanának meg,hogy kiváltsa a trolivonalakat?”
  • 77. v.imre 2012. május 08. 21:39
    „Hogy előbbre jussunk azt gondolom, hogy előbb egységesíteni kellene Szeged közlekedési vállalatait, szolgáltatóit. Mert az önkormányzat most csak megrendelheti a Volán szolgáltatásait. A Volán csak azt teheti, amit megrendelnek tőle. Aminek teljesítése után kapja meg az állami kiegészítést. Gondolom, Kalmár ezért kénytelen Fónagyhoz, a minisztériumhoz folyamodni. Szeged nem nagy kiterjedésű város. E tény miatt nem indokolt ennyire szakaszolni a vonalakat, pl., hogy a szőregieknek szinte csak a hídon való átkeléshez kelljen a trolira átszállniuk, utazni két megállónyit ahhoz, hogy a nagyállomásra menő villamosra átszálljanak. Azt mondom én is, hogy vissza az egészet! 65 év feletti vagyok, de inkább vennék havi kiegészítő helyi járatú egységes bérletet (azokban a hónapokban, amelyekre úgy gondolom, szükségem volna) akár 1.500 forintért.”
  • 76. macs 2012. május 08. 21:24
    „70. Attis2,
    érdekes felvetés, az elektromos közlekedés helyett vissza az autóbuszokat! Ilyen elképzelés már volt Szegeden, ha jól emlékszem Szeri és Nemes úrak közös műveként.
    Egyébként nem értem, miért a Volánt támogatjuk a városi tulajdonú SzKT-val szemben?”
  • 75. postboy 2012. május 08. 19:37
    „Állítsák vissza a 83-as és a 2-es busz közlekedését a megszüntetés előtti állapotoknak megfelelően!
    Azonnal! Mondjuk holnap reggeltől...”
  • 74. kipe 2012. május 08. 18:47
    „Ez az!
    Én is elégedetlen vagyok (sok száz emberrel együtt)! Vissza a 83- as buszt!!!!
    Ja és a 2-est is!
    Legalább csúcsidőben és hétvégén!!!!!!”
  • 73. Queenmargareth 2012. május 08. 18:28
    „A nagyállomásra a 2-es villamossal min 25 perc az út! Tehát vonatindulás előtt másfél órával el kell indulni és a legszörnyűbb az új szakasz időtartama.És tényleg minden elcsesztek.
    Újszegedre nem juthatok ki csak min 2 jeggyel és várakozásokkal..”
  • 72. ifj. Nagy Gábor 2012. május 08. 15:28
    „71. Herli

    Nem megoldhatatlan, csak nem tudod az _összes_ paramétert a legideálisabbra beállítani!”
  • 71. Herli 2012. május 08. 15:19
    „69. ifj. Nagy Gábor 2012.05.08. 12:42 >>> Hát, ha nem megy, hát nem megy.
    Ha a feladat megoldhatatlan, vissza kell lépni egy kicsit. Mondjuk lovaskocsik beállításával.
    Érdekes, más városokban, melyek többszörösen nagyobbak Szegednél sokkal logikusabb és szervezettebb
    tömegközlekedéssel rendelkeznek. Itt olyanok hagyják jóvá a menetrendeket, akiknek semmi szakértelme és lakossági közlekedési igényismerete nincs.”
  • 70. Attis2 2012. május 08. 14:57
    „Nagyon remélem,hogy elfogadják: A Volán-társaság például azt is javasolja, hogy hétvégenként a lényegesen olcsóbb üzemeltetésű autóbuszokkal lássa el a város a teljes trolibuszhálózatot. Káity szerint a megtakarítások elérése érdekében nem a legolcsóbb fajlagos költségen üzemelő autóbusz kibocsátásokat célszerű visszafogni. ,,Javaslatot teszünk továbbá a villamos üzemű hálózati és menetrendi kínálat racionalizálására, a túlzó, felesleges kapacitások megszüntetésére" - tette hozzá. Akárcsak korábban, a tervek ezúttal is az önkormányzathoz, a Fejlesztési Irodára kerülnek, illetve megküldik Kalmár Ferenc városüzemeltetési tanácsnoknak, Solymos László alpolgármesternek és Makrai Lászlónak, a Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft. ügyvezetőjének mint a közlekedési koordinátor szerv vezetőjének. SZEGEDMA.HU”
  • 69. ifj. Nagy Gábor 2012. május 08. 12:42
    „66. Herli
    "Informatika ill. számítógépek világában nem létezik, hogy ne lehessen összehozni egy optimális menetrendet, mely megfelel a költségi és lakossági igénynek is."

    Sajnos ezt nem merném egyértelműen kijelenteni. De kétségtelenül izgalmas lenne egy olyan program, amibe betáplálnád a jelenlegi kötöttpályás hálózatot, mint adottságot, aztán mindenféle utasforgalmi adatot, aztán azt, hogy melyik jármű mennyiért gurul, aztán azt, hogy bizonyos megadott pontok (állomás, piac stb.) a megállóhelyek x százalékából elérhetőek legyenek átszállás nélkül, de bármely másik pont elérhető legyen egy átszállással, legfeljebb y köztes átszállási idővel és maximum z legyen a követési időköz minden megállóban és mindez jöjjön ki q költségből.

    A gondom ezzel az, hogy véleményem szerint egy ilyen rendszerben x,y,z és q nem független változók, vagyis ha a költésget megadod, meg mondjuk az átszállásokat, akkor az átszállási vagy követési időket már a gép fogja dobni, esetleg nem úgy, ahogy szeretnéd...”
  • 68. Attis2 2012. május 08. 11:43
    „Ifj.Nagy Gábor,Mil

    Ez tényleg jó ötlet lenne! Sőt! Az is lehetne,hogy hétvégente a 90F-es Tápé Csatár utcáig menne! Úgyanis a hétvégi 73Y-os járat a munkanapi 90F-esével Viztorony tér és Petőfitelep között azonos útvonalon jár. Így hétvégente csak a sima 73-as maradna,a 73Y-t pedig felváltaná a meghosszabitott 90F-es! Ezzel mindenki jól járna! A decenetrummal kapcsolatban pedig,a Viztorony téren várakozhatna pár percet,mint ahogy az éjszakai járatok Pesten,néhány megállónál! Másszóval,ha ritkábban is,de mindig lenne 90F-es,Petőfitelep,Fő tér-Személy pu. között,de hétvégente meg lenne hosszabitva 7 perccel.”
  • 67. saturnus 2012. május 08. 11:21
    „66.Herli/ Nem a cég a hibás hanem a fidesz KDNP erőszakolta ki ezt a rossz menetrendet,egy romániából átszédült elem miatt.
    54.fakandrea veled olyan sok a probléma mint a debreceni kósával.Zárt osztály sokat segít.”
  • 66. Herli 2012. május 08. 10:12
    „Informatika ill. számítógépek világában nem létezik, hogy ne lehessen összehozni egy optimális menetrendet, mely megfelel a költségi és lakossági igénynek is. Ott a Volán szakgárdája, csináljon is valamit. Meg az SZKT is.
    Nincs lehetetlenség csak tehetetlenség.”
  • 65. úgyistudod 2012. május 08. 09:54
    „A múltkor utaztam a 2-es villamoson. 4-en voltunk rajta. Reggel a szőregi buszra nem lehet felférni! Azok, akik a Makai úton akarnak felszállni, azok esélytelenek. A többiek, akik felfértek méltatlan körülmények között indítják el reggeleiket. Délután, a fél 5ös szőregi busz, amin szintén rengetegen vannak, mostanában mindig szóló busz. Miért? érthetetlen döntések sorozata.... Kár. Szőreg nagyon jó kis hely... Tényleg az a cél, hogy mindenki autóval járjon, meg biciklivel?”
  • 64. ifj. Nagy Gábor 2012. május 08. 09:52
    „Na, máshol többet is írnak:

    "A Volán-társaság például azt is javasolja, hogy hétvégenként a lényegesen olcsóbb üzemeltetésű autóbuszokkal lássa el a város a teljes trolibuszhálózatot."

    Ezt a ló túloldalának érzem, ha a most bevezetett rendszer meg a ló innenső oldala.

    A lovon ülés meg olyasmi lehetne, hogy mondjuk egyes konkrét esetekben alkalmazni az átfedést: például a Szőregről bejövő 60-as menetvonalán lévő 5-ös troli ne közlekedjen, de akkor az a 60-as ne a Mars térig menjen, hanem Vértóig, illetve mivel azon az oldalon is van ugye egy visszavágott buszvégállomás, akkor egyenesen Béketelepig. (És akkor már egészen egyértelmű, hogy ne 60-asnak hívják.) De mivel ez nem jár olyan sűrűn, mint az 5-ös, a köztes időkben az eredeti trolinyomvonalon járjon csak az 5-ös és trolikkal kiadva. (Most tekintsünk el attól, hogy az 5-ös ma már nem Vértóra, hanem a Körtöltés utcába megy.)

    Tudom azt is, hogy a példám nincs egyik végin sem decentrum. Akkor meg legyen vonali váltás.”
  • 63. nemecsekerno_007 2012. május 08. 09:37
    „61. macs 2012.05.07. 19:58

    ezt tudom, de nem mindegy, hogy a központi költségvetés mennyivel járul hozzá a működéshez ill. milyen az arány a gazdasági realitás és a valóság között.”
  • 62. ifj. Nagy Gábor 2012. május 07. 20:56
    „48. FodiDe
    "34. ifj. Nagy Gábor: "Ne szépítgessük, különböző úvonalakon közlekedő járatokat azonos számmal jelölni phaßság, annak idején a 35-ösöket sem betűzgették a menetrendi lapon, hanem átnevezték 36-osnak."
    "en az a, b, c altal jelolt napokra gondoltam nem a vonal szamozasra."

    Én meg arra gondolok, hogy ne a menetrendi lapba toljunk bele plusz oszlopokat meg öt másik megállót a vonal eredeti megállólistájának kellős közepébe (nézd meg pl. a 73-ast, agyrém) és szórjuk tele kis abcdefgh betűkkel az összes indulási időpontot, hanem a hétvégi, mint ahogy Dorozsmán, legyen 73H, legyen neki egy saját menetrendje, amin csak egy megállólista, meg indulási idő lista van, az utas meg ha csak úgy kiáll a megállóba és jön a busz, akkor is egyből látja, hogy itt valami más van, mert nem az a száma.”
81 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szegedi hiszékenységteszt: simán bejutottunk minden lépcsőházba

Nem mindenhol kellett hazudnunk: általában kérdés nélkül engedtek be az épületbe. Tovább olvasom