Délmagyar logó

2017. 02. 19. vasárnap - Zsuzsanna -1°C | 7°C Még több cikk.

Új szokások a régi ötösön

Az átutazók számának csökkenésével, a külföldiek eltűnésével a helyiekre specializálódtak a vendéglátóhelyek a régi ötös út mentén. Kistelektől Szegedig autóztunk, összesen öt kamion és négy teherautó jött szembe. Sokkal kevesebb baleset történik, mint az autópálya átadása előtt.
A kocsi félre áll, a motorháztetőre kockás terítő és szendvicsek kerülnek – egy család ebédel a régi ötös út mellett Szeged után, az autópályára fölvezető körforgalmon túl. Nem sietnek. Mi sem rohanunk, pedig megtehetnénk: előttünk szabad a pálya, alig van forgalom.

– Kihalt – jellemzi az utat a Szatymaz felé először útba eső kocsma alkalmazottja. Vendég nincs, így ő is ebédel. A szemben álló bódéban nagyobb az élet: Laci törzsvendég játékgépezik, egy sofőr rántott húsos szendvicset vásárol. Szerinte sokkal kevesebb erre a az autó a sztráda átadása óta. „Egyébként: hála istennek." Arra sétál Kati, beköszön. Két újabb vendég, Varga István és Urbanovich Tivadar érkezik Kecskemétről.
– Most nagyobb a forgalom a megszokottnál. Mi direkt erre járunk, mert kevesebb az autó, ezért szinte ugyanúgy lehet haladni, mint az autópályán – közlik, és kérnek egy-egy kávét.

– Kiszámíthatatlan a büfé forgalma. A szendvics és a kávé fogy a legjobban, a sofőrök ezt vásárolják – mondja Andrea, és kiszolgálja az új vendéget, aki sört és körtepálinkát kér. Neki lehet, ő nem vezet.
A Postakocsi csárdában belenézünk az étlapba, és megállapítjuk: jók az árak. Tömeg mégsincs, a kerthelyiségben csak három asztalnál ebédelnek. A pincértől, Balázs Pétertől megtudjuk: az M5-ös megépítése óta a külföldiek eltűntek, csak néhány átutazó áll meg náluk. A legtöbb vendégük szatymazi, vagy más környékbeli településről való.

Sokkal kevesebb baleset

Lényegesen csökkent a balesetek száma a régi ötös úton az autópálya átadása óta – tudtuk meg Kónya Zsolttól, a Szegedi Rendőrkapitányság közlekedésrendészeti osztályának vezetőjétől. 2005-ben az út szegedi szakaszán 5 halálos, 8 súlyos, 5 könnyű sérüléssel járó, és 73 anyagi kárral járó baleset történt. 2006-ban (az autópályát 2005 decemberében adták át) nem volt halálos baleset, volt viszont 3 súlyos, 6 könnyű és 53 anyagi kárral járó. Ez év első félévben sem halt meg senki ezen az úton. Eddig egy súlyos, egy könnyű és 13 anyagi kárral járó baleset történt.

A helyiek tartják el a Fortuna benzinkutat is, jórészt a sándorfalviak, szatymaziak, a Balástya és Szeged között ingázók tankolnak itt dízelt vagy 95-ös benzint. Külföldit ritkán látnak.

Ahogy tovább hajtunk, gyümölcsfákat, rendben tartott házakat éppúgy látunk, mint összedőlt tanyát. Megállunk az „Istanbul Restorant" előtt, ami „szabadság miatt zárva". Az épület állagából ítélve hosszú szabadság lehet, de azért a kézzel írt étlap kint van az ablakban. Ahogy Ali, a „tulaly" telefonszáma is.

– Ha két évvel ezelőtt jönnek, nem tudtak volna leparkolni. Nem lett volna hely – fogad Török Melinda, a Napraforgó étterem felszolgálója. Tegnap viszont akár kispályás focimeccset is játszhattunk volna a kamionok számára kialakított parkolóban. A Balástya határában álló vendéglőből a kamionosok elmaradtak, most a helyieket próbálják akciókkal ide csábítani. Hétvégente például ezer forintért adnak levest, főételt, savanyúságot és desszertet. Állítólag bejön, kistelekiek, sándorfalviak és balástyaiak járnak ide. Most éppen egy üzletkötő, aki remekül összefoglalja, amit mi is tapasztaltunk:

– Maximálisan megváltoztatta az autópálya az ötös út életét. A korábban az átmenő forgalomból élő éttermek a fennmaradásért küzdenek. Aki tudja, a helyi viszonyokra, az itt élőkre alakítja át a kínálatot.
Visszafordulunk Szegedre. A kettős körforgalomig négy teherautóval és öt kamionnal találkozunk. Szembe jön két kerékpáros is.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

200 milliót kér számon egy homokbánya tulajdonosa a múzeumon

Kétszázmillió forintot, elmaradt hasznát kéri számon a Móra Ferenc Múzeumon egy homokbánya… Tovább olvasom