Délmagyar logó

2017. 12. 14. csütörtök - Szilárda -1°C | 9°C Még több cikk.

Újabb sarc: emelik az autógáz jövedéki adóját

Szeged - Jövőre két lépésben emeli a kormány az autógáz jövedéki adóját. Az 50-50 százalékos drágítással 280–290 forintra szökhet a ma 220 forintos, eddig legolcsóbbnak tartott üzemanyag.
– Nem érdekel. Átmegyek Szerbiába, az első Mol-kút 15 kilométerre van innen, 200 forint körüli az autógáz ára. A beszerelést is ott végezték, feleannyiért, mint itthon – mondta dühösen egy szegedi férfi a Tompai kapu úti benzinkútnál. Autósunk elégedetlenségét a nemzetgazdasági miniszter keddi, az autógáz jövedéki adóját is drasztikusan emelő előterjesztése váltotta ki. Matolcsy György tervei szerint két lépésben: 2013 januárjában és májusában 50-50 százalékkal növelik egyebek között az autógáz jövedéki adóját.

Autósunk a kormányzati tervekhez hozzátette: sejtette, hogy nem hagyják békén az autósokat, nem nézik tétlenül, hogy sokan váltottak a 220 forintos gázra a méregdrága benzin helyett.

Oda lesz az autógáz árelőnye.
Oda lesz az autógáz árelőnye

Az utóbbi időben egyre többen választották a szinte félárú LPG-t, miután jóval 400 forint fölé szökött a 95-ös benzin ára. A közel kétszázezer forintos átalakítás még a 10–15 százalékos fogyasztásnövekedéssel együtt is megérte. Az olcsóbb autózás lehetősége rövid időn belül szertefoszlik: szakértők szerint jövőre 280–290 forint/literre drágulhat az egyébként környezetbarát üzemanyag. Akkor is, ha nem gyengül a forint. Könnyen magyarázható, miért az LPG-hez nyúlt a kormány, hiszen míg a gázolaj literjében 110, a benzinében 120, addig az autógázban jelenleg mindössze 33 forint a jövedéki adó mértéke. Utóbbit jövő januárban 51, májusban 62 forintra emelik.

Mélyponton a fogyasztás

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal adatai szerint 2007-ben fogyott a legtöbb benzin Magyarországon. A gazdasági válság és a rekord üzemanyagárak miatt a 95-ösből 2011-ben 17 százalékkal kevesebb fogyott, amellett, hogy a gázolaj-értékesítés is 5 százalékkal esett. 2012-ben is csökkennek az eladások: az év első 5 hónapjában 4,5 százalékkal kevesebb gázolaj és benzin fogyott.

Az újabb adónöveléssel a 95-ös benzin lesz az egyetlen üzemanyag, amelynek jövedéki adóját a kormány eddig nem változtatta. 2011. augusztusban 40 forinttal nőtt a bioetanol, novemberben 13 forinttal a gázolaj jövedéki adója. A 2012-es évet újabb adóhullám követte: a bioetanol újabb 30 forinttal drágult, az Európában rekordnak számító, 25-ről 27 százalékra emelt áfa pedig az adókat is terheli.

Berényi Péter, az Etelka sori benzinkút tulajdonosa szerint a bioetanol jövedéki adójának módosítása negyedére sorvasztotta a forgalmat, de ilyen drasztikus csökkenésre a gáznál nem számít. – Aki beszereltette, használni fogja, aki tervezte, valószínűleg letesz róla, hiszen drágább gázzal nagyon sokára térül meg a beruházás – mondta. Hozzátette: elképzelhető, hogy a forgalmazók árat csökkentenek, így kevésbé érződik majd az adóemelés.
Az adószakértő szerint a kormány lépésével növekedhetnek az áfabevételek is, de csökkenhet a fogyasztás.

A jövedéki adó emelése miatt valószínűleg egyre kevesebben alakíttatják gázüzeművé az autójukat. Fotó: Karnok Csaba
A jövedéki adó emelése miatt egyre kevesebben alakíttatják gázüzeművé az autójukat.
Fotók: Karnok Csaba

Felpörgeti az inflációt
Júniusban a fogyasztói árak 5,6 százalékkal voltak magasabbak, mint egy évvel korábban, közölte a KSH szerdán. A meglepően magas inflációs szintben a portfolio.hu szerint szerepet játszhat a jövedékiadó-emelés hatása, legalábbis a KSH közlése szerint a februári hatósági intézkedés elhúzódó hatása még mindig változtatja az árindexet.

Olvasóink írták

42 hozzászólás
  • 42. maroskakaroly 2012. augusztus 10. 17:14
    „Emelik és fogják is, de még mindig olcsóbb marad vele autózni. Lehet számolgatni: http://minu.me/-kalkulator”
  • 41. Hétszűnyűkapanyányimonyók 2012. július 14. 11:21
    „Elképzelem:
    Orbán : -Emeljük az autógázt?
    Tanácsadó: -Még ne, még ne
    fél év múlva:
    Emeljük?
    Még ne, még ne
    fél év múlva:
    Emeljük?
    Namossstttt!”
  • 40. Linka11 2012. július 13. 17:46
    „-Gyerekek nincs min csodálkozni ez az a kormány akiknek semmi nem elég ha már azt hinnénk ,hogy igen,- akkor sem !
    Gázt beszereltető ismerősömnek kerek egy éve mondtam úgy számolja a 250ezer beszerelési költséget meg az akkori
    200 Ft/kg körüli árat,hogy hamarosan 350Ft/kg körül lesz az ár.-Utálom ha igazam van !!-Igazam van ? Sajnos !!”
  • 39. szegedivagyok 2012. július 13. 11:39
    „Ki is szavazott a FIDESZ-re? Na azok most maradjanak csendben.”
  • 38. Szeka 2012. július 12. 22:00
    „Érdekes, van egy Uniós norma, amit kis Hazánk is elfogadott, hogy az LPG ára max. 60%-a lehet a benzinének, ezzel is
    támogatva a környezetbarát üzemanyagok minél szélesebb körű használatát.De szabadságharcosaink ismét megmutatják a labancoknak..........”
  • 37. kvendi 2012. július 12. 20:11
    „Amikor az orrom alá pöfékeli a fekete füstfelhőt egy rosszul beállított, vagy öreg dízel vagy benzines autó,vagy motorkerékpár..., akkor én még levegő el használati díjat is fizettetnék(helyszíni bírságként), ha már nem tudja vagy nem akarja beállíttatni a kipufogó gázkibocsájtását...és rohadtul nem érdekel az ilyen, olyan szociális helyzete...!”
  • 36. THK 2012. július 12. 20:08
    „34. wargaborka,
    és ugyan hol van ebben hiba?

    Ha az idén év elején 230 Ft körüli LPG 1 évvel korábban még 200 Ft volt, 2010 elején pedig 170 Ft környékén, akkor miért is indokolatlan (vagy pláne: bulváros...) jövőre szintén 20-30 Ft-os árnövekedést jósolni, és arra rászámolni az akkorra esedékes adóemelést?

    Ez már évek óta tartó LPG árnövekedés tehát - de ugye nem kell magyarázni, miért nem apasztotta el mégsem az árelőnyét?”
  • 35. Kircsi 2012. július 12. 19:15
    „Románban csak 198ft a gáz.”
  • 34. wargaborka 2012. július 12. 19:15
    „THK: még 20-30 Ft-ot rátett a kalkulációban, aminek semmi köze az adóemeléshez. Ha az LPG ára ilyen ütemben növekedne, jövedéki adó emelés nélkül is 2 -3 éven belül eltűnne az árelőny.
    A cikk szerint a 29 Ft-os jövedéki adó emelés megszünteti az árelőnyt, ami most 180Ft. ha hozzávesszük a többletfiogyasztást, legyen súlyozottan 150 a differencia. ez hogy tűnne el 30 Ft áremelkedés mellett?? számoljuk hozzá az adóemelést és még mindig 120 Ft-tal jobban jársz literenként.
    Nem a kormányt akarom védeni, mert én is tervezem (terveztem?) az LPG átalakítást, de nem szeretem ezt az elbulvárosodott stílust. saját magának mond ellent a cikkben.”
  • 33. lukrecia 2012. július 12. 18:08
    „31: 3.5 liter dieselt fogyasztó autóval járok. De PONTOSÍTANÉK. Ezek a dieselek is kb 90-110 km/h -s sebesség mellett fogyasztanak kedvezőbben. Ha pillanatnyi fogyasztásmérőt figyeled ki kell tapasztalni a legoptimálisabb sebességtartományt . gyorsításkor itt is felmegy a fogyasztásmérő 18-ra is, gázvisszavételkor nullára. Na és a nyári melegben a Klíma rátesz a "legkedvezőbb fogyasztásra is " plusz egy litert. Klima nélkül 130 km/h-nál 4,6 l körül alakul 150 nél már kajál szépen 6- körül. 180nál érdekes nem fogyaszt többet. Ez mind klíma nélkül , energiatakarékos "bordanélküli" (csak hosszbordás ) gumival értendő . A tempomat átlagban javít a fogyasztáson, de csak sík terepen. A német friss luft is javítja a motor feltöltöttségét.”
  • 32. THK 2012. július 12. 17:37
    „30. wargaborka,
    egyszerű: már az adó sem 29 Ft-al növekszik, ugyanis egyedülálló módon itt az ADÓ IS ADÓZIK, mert csak a végén jön rá az áfa - így lesz a 29 Ft mindjárt 37...

    másrészt ha jövő májusról beszélünk, akkor nyilvánvalóan be kell kalkulálni az LPG várható áremelkedését is - hát így jöhet majd ki a 300-at is közelítő ár”
  • 31. Hétszűnyűkapanyányimonyók 2012. július 12. 17:09
    „Én már azt várom orbán mikor parancsol rá az autógyárakra, hogy nehogymá 3-3,5 l/100 fogyasztású dízeleket gyártson... 5-10l alatt nem akarok autót látni!”
  • 30. wargaborka 2012. július 12. 16:14
    „csak egy keresztkérdés: ha egy liter gáz jövedéki adója a kétszeri emelés után 33-ról 62 Ft-ra, tehát 29Ft-tal növekszik, hogy emelkedhet a gáz ára 220-ról 280-290-re???? 220+29 nálam 249 Ft.”
  • 29. partizánok 2012. július 12. 15:40
    „28. makovaros 2012.07.12. 15:20

    "Érdekes egy szem kormányunk mit is igért? Ja persze: amint hatlamomra kerülnek első dolgok a benzin jövedéki adója csökkentése lesz-akkor ez hol is volt?"

    Ha ennyire naív vagy, hogy elhitted, meg is érdemled.
    Hol láttad már a világban, hogy a nép "torkán" egyszer lenyomott, biztos adót csökkentenek?
    Hol?”
  • 28. makovaros 2012. július 12. 15:20
    „Érdekes egy szem kormányunk mit is igért? Ja persze: amint hatlamomra kerülnek első dolgok a benzin jövedéki adója csökkentése lesz-akkor ez hol is volt?”
  • 27. Dizel 2012. július 12. 14:59
    „Van amiből el kell tartani a sok semmit tevőt(rendörők, politikusok és természetesen a gazdagokat->egykulcsos adó, új szja).”
  • 26. fili-busz 2012. július 12. 14:47
    „24. csiperó 2012.07.12. 14:17

    " De "elfogadnak", és hagynak megélni abból, amit kerestél, és nem húznak le rólad minden bőrt."

    Ebben egyetértünk.
    :-)”
  • 25. balihoho 2012. július 12. 14:17
    „Bár az autógázzal üzemelő autó kipufogó gáza büdösebb, mégsem szennyezi úgy a levegőt, mint a kormot okádó, dízel üzemű. Inkább az utóbbit kellene nagyobb teherrel sújtani, az előbbit kevesebbel. Másfelől, ezzel az adó emeléssel, a kormány az adó bevételt illetően, könnyen át eshet a ló túl oldalára, mert az emelés csökkenő fogyasztást is eredményez, és elmaradhat a bevétel növekedés, az emelés ellenére is. A sok kicsi sokra megy, elvet kellene vallania a kormánynak, adó ügyben is.”
  • 24. csiperó 2012. július 12. 14:17
    „800-1200 font, a szaktudás nélküli mosogató, szállodás, vagy raktári munka. A szakmai tudást és magas angol nyelv tudását igénylő munkát rendesen megfizetik, 1600-2000-tól/hó. Annyira azért nem rossz az. Szobát egy elfogadhatóbb környéken 150-200ért is simán lehet találni rezsivel együtt, ( függ az emberek igényességétől)de persze itt is minden a tudáson és a dolgozni akaráson múlik. Mert a legtöbben sajnos nem veszik észre, hogy dolgozni ott is kell, még tán keményebben is. A tömegközlekedés és a minőségi kaja a drága. De "elfogadnak", és hagynak megélni abból, amit kerestél, és nem húznak le rólad minden bőrt. És ez a leglényegesebb.....”
  • 23. fili-busz 2012. július 12. 13:55
    „15. geza 2012.07.12. 10:41

    "Nézegettem Angliában kb 600 mérnöki állás van, kezdő fizu 20-25 k font/év + juttatások..."

    Nem csak nézegetni, hanem gondolkodni is kellene, félinformációk és hangulatkeltés helyett,mert sokan úgy járhatnak mint az a fiatal gyerek a múltkor .

    A 20-25 ezer font bruttó, az 16- 19500 nettót jelent, azaz 1344-1620 font havi nettó.
    Egy 1 szobás lakás bérlete helytől függően rezsivel 1000-1300 font.
    Még mielőtt sokan elképzelik a rózsaszínű, tejjel-mézzel folyó kámaáánt.
    A Kelet-Európaiak többsége 800-1200 font/hó körüli összegért robotol,sz@rtkapar.
    Persze vannak üdítő kivételek.

    "...+ juttatások..."
    Általában 2-5 év után jár 3 hét táppénz évente, addig semmi.
    Ha munkahelyet váltasz, minden indul előről.
    Az orvost jobb ha messze elkerülöd.
    A többség Mo-ra jár orvoshoz/fogorvoshoz.

    Évi szabadság: évi 20 nap, 5év után esetleg 25 nap/év.

    Ja, és a perfekt angol alapkövetelmény,amit kevesen mondhatnak magukénak kis hazánkban.
    (természetesen van rá példa, de nem ez a jellemző.)

    Lehet gondolkodni, ha van mivel.
    Ja és Anglia 500 éve gyarmattartó, Mo pedig 500 éve gyarmat.

    "Olvastam a hvg-ben (asszem) hogy pár év múlva magyarország lakossága 7 millióra fog csökkenni (születések) de akkor még nem is számítjuk akik elmennek addig innen."

    "A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) becslései szerint 8 millió és 9,7 millió közötti lakosa lehet Magyarországnak 2050-re - írja a Népszabadság."

    Én nem asszem, hanem itt a link:
    http://www.origo.hu/itthon/20050414nyolcmillio.html

    Egyébként panikkeltés helyett:
    a nyugat lakossága is drasztikusan csökken és elöregszik.
    Egyedül a bevándorlók számával és azok szaporulatával tudják magukat szinten tartani.
    A szegény országok pedig óriási népszaporulatot produkálnak.
    Úgyhogy a suttogó propaganda nem nyerő.”
42 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

12 éves kislányt gázoltak halálra Szeged és Bordány között

A kislány egy tanyáról hajtott föl az útra biciklijével, amikor egy autó elütötte. A jármű… Tovább olvasom