Délmagyar logó

2017. 01. 21. szombat - Ágnes -11°C | 0°C Még több cikk.

Újjászületik a folyó éke, a Szőke Tisza

Mégsem lesz az enyészeté a Szőke Tisza, és nem is kerül el Szegedről, mint időről időre hírlett. Fölújítják, és ismét gyönyörködhetnek benne a szegediek, s az ide látogató turisták – s magas színvonalú vendéglátóhelyként üzemel az új tulajdonos tervei szerint.
A szegediek által már-már elsiratott, legendás hajót, a Szőke Tiszát nemrég visszavásárolta korábbi tulajdonosától a hajó- és úszóműgyártással, -javítással foglalkozó Mahart Tiszayacht Kft., majd a napokban eladta a Szeviép-csoportnak – tudtuk meg Árokszállási Borza Gyöngyitől, a Mahart Tiszayacht Kft. ügyvezetőjétől. Az új tulajdonos – a város támogató közreműködésére is számítva – föl kívánja újítani a szegedi városképhez korábban szervesen hozzátartozott hajót. Magas színvonalú vendéglátóhelyként ismét idegenforgalmi jelentőségű látványossága lehet a városnak. E törekvés összecseng a Szeged főutcája – a Tisza munkacímen ismert városfejlesztési projekt célkitűzéseivel.

Unokáink is fogják látni. A Szőke Tiszáról mégsem kell lemondaniuk a szegedieknek. Fotó: Karnok Csaba
Unokáink is fogják látni. A Szőke Tiszáról mégsem kell lemondaniuk a szegedieknek. Fotó: Karnok Csaba

Indul a vízi élet

Nemsokára, március 30-án nyit a tápéi jachtkikötő, mely a Mahart Tiszayacht tulajdona. A tápai öböl közkedvelt a csónak- és kishajó-tulajdonosok körében – hisz ez a térség egyetlen védett, nyugodt vízfelületű jachtkikötője. Újdonság: az idei szezontól a hajók mosását, takarítását, a ponyva le- és fölszerelését is a kikötőben dolgozókra bízhatják a vendégek. A következő években klubjellegű szabadidős központtá szeretné fejleszteni a kft. a kikötőt, a Szeged főutcája – a Tisza projekt szellemében.

A beruházáshoz pályázati forrásokat is igénybe kíván venni az új tulajdonos. A hajótest fölújítását maga a Tiszayacht végzi majd, és amint a beruházás forrásoldalát a tulajdonos biztosítja, azonnal kezdődhet a munka – hallottuk az ügyvezetőtől.

A Szőke Tisza kalandos múltra tekint vissza. A Ganz és Társa Danubius Gép-, Waggon- és Hajógyár Rt. 1917-ben, gőzüzemű oldalkerekes személyhajónak építette. Eredeti neve IV. Károly volt, 1919-től a Sas, majd Szent Imre néven szelte a habokat, az ötvenes évektől Felszabadulás volt a neve. Később kabinos turistahajóvá alakították, 1976-ban állóhajó lett belőle, két évvel később a Szegedi Fürdő és Hőforrás Vállalathoz került – immár Szőke Tisza néven.

Évtizedeken keresztül állt habfehéren a szegedi partfal mellett, a városképtől elválaszthatatlannak tetszve – s szórakozó szegedieket és turistákat fogadva. A Mahart Tiszayacht Kft.-é 2000-ben lett, azóta a tápéi kikötőben áll. Tavalyelőtt az Európa Rendezvény Iroda Kft. vette meg, tőle vásárolta vissza nemrég a Mahart Tiszayacht – s innen a történet már ismert.

A fölújítás lehetősége egyébként időről időre régebben is fölmerült; még Ráday Mihály művészettörténész, ismert televíziós városvédő is fölhívta a figyelmet: a Szőke Tiszát meg kell menteni. Mindezek csak pillanatnyi fölvillanások voltak, a fölújítás folyamatosan halasztódott. De most minden azt mutatja: rendeződhet a csodahajó sorsa.


Budapesttől Mohácsig

Nemcsak hajójavítást, -fölújítást, hanem új vízi létesítmények építését is végzi a cég. Jelenleg a mohácsi új folyami határkikötő úszóművei és kapcsolódó acélszerkezetei gyártásának befejező műveletei folynak itt – köztük húsz méter hosszú, hat méter széles, felépítményes fedett ponton is említhető. A huszonnégy tonnás monstrum egyébként nem a legnagyobb a kft. életében: a közelmúltban például harminc méter hosszú, tizenkét méter széles ponton is épült Tápén – azóta már a fővárosi Dunán szolgálja a vízi közlekedést.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Továbbra is szabadon lehet orvost és kórházat választani

Lényegében minden marad a régiben a szegedi kórházi ellátásban: április elsejétől a betegek szabadon választhatnak orvost és intézményt. Tovább olvasom