Délmagyar logó

2017. 12. 14. csütörtök - Szilárda -1°C | 8°C Még több cikk.

Újraprogramozzák a Torontál téri kereszteződést

Szeged - Napközben sárgán villognak a lámpák, nem üzemel a Belvárosi híd újszegedi lábánál lévő csomópont. Amíg újraprogramozzák a rendszert, csak a reggeli csúcsban működik az autósoknak sok vesződséget okozó lámpasor.
Megírtuk: tavaly szeptember végétől élesben tesztelték a Belvárosi híd lábánál, az újszegedi Torontál térnél kialakított, közösségi közlekedést előnyben részesítő lámpás csomópontot. Rövid idő alatt kiderült: a buszok, trolik Szegedre jutását nagyban megkönnyítő lámpás kereszteződés az autósok rémálma lett. Dugók, folyamatosan torlódó kocsisorok jellemezték az újszegedi reggelt – ennek egy időre vége. Többszöri finomhangolás után elhatározták, új vezérlőprogramra, új beállításokra lesz szükség, hogy a kerékpárosok, autósok ne szenvedjenek hátrányt.

– Az első két – csúcsidős és csúcsidőn kívüli – lámpavezérlő program beindítása után október közepén startolt a tömegközlekedést elősegítő vezérlés, amiről rövid idő alatt kiderült: nem hozza a kívánt eredményt. A teszteléskor szembesültünk vele, hogy a buszokat GPS-en, a trolikat ultrahangos érzékelőkön követő lámpavezérlő elsősorban a GPS-es rendszer problémái miatt nem működik megfelelően – árulta el Csanádi Zoltán, a Szeged Pólus Nonprofit Kft. projektigazgatója. Hozzátette: emiatt nem nőtt érezhetően a csomópont áteresztőképessége, a buszok továbbra is lekésték a lámpákat.

A nap nagy részében villogó sárgánál nem csak a buszok tudnak gyorsabban haladni. A szerző felvétele
A nap nagy részében villogó sárgánál nem csak a buszok tudnak gyorsabban haladni.
A szerző felvétele

– Decemberben kétszer módosítottunk a vezérlésen, januárban pedig egy másfél órás videót is készítettünk a csomópontról. Elemeztünk, a kapott eredmények alapján új lámpavezérlő program készül. A további torlódások elkerülése végett január 13-a óta csak munkanapokon reggel fél 7 és fél 9 között működnek a lámpák a program szerint, míg a többi időben „sárga villogóra" van átállítva a rendszer – tájékoztatott a projektigazgató. A kialakított rendszer létjogosultságát igazolja, hogy a trolik késése az átlagos 5-ről 2 percre, a legnagyobb mért csúszás több mint 10 percről 4-re csökkent. A projektigazgató szerint a korábbi kétpercenkénti fázisidő 96 másodperces időközökre csökkent, és többször lesz szabad út az autósoknak is. Az új vezérlés márciusra készülhet el, a tesztelés után értékelik az eredményt.

Olvasóink írták

60 hozzászólás
  • 60. ifj. Nagy Gábor 2012. január 19. 13:15
    „58-59. cvu

    Kérlek olvasd el a 49-es hozzászólást.

    Köszönöm!”
  • 59. cvu 2012. január 19. 13:06
    „ifj. Nagy Gábor
    Ha valaki folyamatosan védi a védhetetlent a többséggel szemben, annak három oka lehet:
    1. minden áron való szereplési vágy, "csak én értek hozzá" attitűd, egoizmus - ez személyiségzavarra utal
    2. a szakma elvi ismerete és a gyakorlati megvalósíthatóság közötti mély szakadék- ez szakbarbárság
    3. a hibás döntések mögött álló érdekkörök, személyek elvtelen megvédése - ez bérkommentelés”
  • 58. cvu 2012. január 19. 12:52
    „Vajon ebben a kérdésben miért nem ír blogjában Al-Ex, azaz Nagy KLÉ (Közlekedéshez Legjobban Értő) Sándor volt alpolgármester? Vagy a köreihez tartozó Vincze Tibor? Mibe került ez a lámparengeteg a városnak? Felelős? Vagy majd ifj. Nagy Gábor elmagyarázza nekünk, szerencsétlen városlakóknak, hogy ez így jó számunkra?
    Semmi baj, a szegedi költségvetés ezt is kibírja.”
  • 57. ifj. Nagy Gábor 2012. január 19. 08:03
    „55. JABBA

    Igen, csak ezt kispacnitól szerettem volna hallani, aki szerint csak vér, verejték és könnyek vannak... nem lehet vidám az élete.”
  • 56. ifj. Nagy Gábor 2012. január 19. 08:02
    „51. lukrecia
    "Itt is a sokszor elmondott megoldasom lenne a celravezeto. Mennel egyszerubb valami annal jobb.
    Tehat a lampakat leszerelni, a buszok szamara elsobbseg elonyt tablaval biztositani."

    Valóban, de ugye tisztában vagy vele, hogy mi lenne azon a táblán?

    Az, hogy "mindkét irányból behajtani tilos - kivéve tömegközlekedés".

    Az autósoknak maradna az új híd - a reggeli csúcsidőben legalábbis biztosan.

    52. lukrecia
    "Egyebkent a belvarosi hidfot is atlehetne korszeruen alakitani (nem a laikus bandaval)
    A keresztiranyu Oskola --Dozsa utca irany mehetne korlatozott magassagu aluljaroban is - A Hidrol lejovo es felmeno kanyarodo savok meg egy pici teret (KB 5m ) kaphatnanak a terbol is, es felszinen konnyen megoldhato lenne a szelesites (lampa nelkul)
    Tehat a hidrol lejovo es felmeno szembe forgalmi sav mar nem is lenne a hidfoben semmivel sem korlatozva, megszunne a torlodas."

    A Stefánia felől a hídra balra kanyarodó sávot hogyan oldanád meg szintbeni keresztezés nélkül és a térből max. 5 méter elvétele esetén?

    A megoldásod egyébként valószínűleg csak áthelyezné a torlódást a Kelemen és Zrínyi utcába, ahol a villamost akadályozná a dugó.”
  • 55. JABBA 2012. január 18. 21:14
    „49. ifj. Nagy Gábor 2012.01.18. 15:50

    Tudod, mikor meglátnak egy szirénázó autót (rendőr, mentő, tűzoltó), akkor az autók lassítanak és lehúzódnak az úttest szélére. De nem úgy, hogy egymás mellett legyenek. Nézz meg pl. az Algyői utat, ahol 2x1 sávos az út. Ott is el tud menni a megkülönböztetett jelzésű gépjármű.”
  • 54. Zsoltee0716 2012. január 18. 19:57
    „Fura sok millós "támogatást" kaptunk. De azt nem gondolta végig a vezetés miből tartjuk fent ezt.(?)
    Körforgalom sokkal egyszerűbb.”
  • 53. Zsoltee0716 2012. január 18. 19:54
    „52. lukrecia 2012.01.18. 18:28

    Az a rész ott még Stefánia névre van el keresztelve.”
  • 52. lukrecia 2012. január 18. 18:28
    „Egyebkent a belvarosi hidfot is atlehetne korszeruen alakitani (nem a laikus bandaval)
    A keresztiranyu Oskola --Dozsa utca irany mehetne korlatozott magassagu aluljaroban is - A Hidrol lejovo es felmeno kanyarodo savok meg egy pici teret (KB 5m ) kaphatnanak a terbol is, es felszinen konnyen megoldhato lenne a szelesites (lampa nelkul)
    Tehat a hidrol lejovo es felmeno szembe forgalmi sav mar nem is lenne a hidfoben semmivel sem korlatozva, megszunne a torlodas. Egy jolkepzett kozlekedesi mernok , sec perc alatt megcsinalna az elkepzelesem.”
  • 51. lukrecia 2012. január 18. 18:17
    „<a szegedi kozlekedesi mernokok ismet hoztak a formajukat. Tovabb a lenini uton. Ha egy busznak elsobbsege van , szereljunk fel kozlekedesi lampakat is (jo sokat) hogy biztosan elsobbseget adjanak:)) Vagy a kocici KFT jol jarjon????
    Mar ezerszer leirtam laikusok szervezik Szegeden a forgalmat, ime az uj bizonyitek. Mennel tobb felszerelt forgalmi lampa , annal tobb visszacsorgatott penz !!! ?????
    Itt is a sokszor elmondott megoldasom lenne a celravezeto. Mennel egyszerubb valami annal jobb.
    Tehat a lampakat leszerelni, a buszok szamara elsobbseg elonyt tablaval biztositani. A hid tuloldaln, meg szinten szereljek mar le a kis ivben jobbra kanyarodo sav lampajat, es kb megoldodoik minden, Ugyanis ha torlodas van , sokan elmennek jobbra kisivben a nem lampaval tiltott iranyba. Ezzel a hidon a feltorlodas kapasbol a felere csokkentheto.
    Volt valamikor reges regen , amikor nem volt jobbra kanyarodo lampa a belvarosi oldalon.
    Puszi minden laikus forgalomszervezonek Stuttgartbol”
  • 50. Mil 2012. január 18. 17:54
    „40. Mike3 2012.01.18. 13:26

    A busz mozgásban van..”
  • 49. ifj. Nagy Gábor 2012. január 18. 15:50
    „45. kispacni
    "Ha a mentő akkor éri utol a buszt, amikor túljutott a Vedres utcai kereszeteződésen "

    Én NEM erről beszéltem, hanem a Székely sorról. Arról miért nem írtál egy szót sem?

    "Rajtad kívül már nincs élő ember aki dicsérni meri"

    Nem dicsértem. Leírtam, hogy mi miatt lett így kialakítva. Nem mondtam egy szóval sem, hogy nem kéne átprogramozni, leírtam, hogy csúcsidőn kívül (bármilyen lámpaprogrammal) lassít.

    Te biztos azt olvasod, amit én írok??”
  • 48. atomboy 2012. január 18. 15:45
    „32. sobrij1
    Gondolod? Akkor is ezt mondanad, ha alsobbrendu uton haladva akarsz atjutni a tobbsavos ut tuloldalara? Tegyel egy probat mondjuk, Brusszel es Csongradi keresztezodesen, kerd meg az illetekest, hogy egy reggel hagyjak kikapcsolva.

    47. nemjogasz
    Azert nem volt dugo rendori iranyitas alatt, mert folyamatosan engedte a hidon haladokat, ezzel megakasztva a keresztforgalmat, rengeteg kerekparos vart hosszu percekig...

    18. szunyi
    En idokorlat nelkul raknam ki az altalad javasolt tablakombot.”
  • 47. nemjogasz 2012. január 18. 14:51
    „A szegedi oldalon is kezdeni kéne valamit a lámpákkal, rendőri irányításnál nem volt dugó! akkor? Azokat is oldják meg!”
  • 46. mocisautos 2012. január 18. 14:48
    „szigfriddoktor
    Nekem úgy rémlik, hogy amikor 1 rendőr a szegedi oldalon irányította a forgalmat, akkor haladt a kocisor, nem volt dugó. Nem tudom, ez a beruházás mennyibe került, de valószínűleg pár évtizedig futotta volna egy fakabát 2 órás (7-től 9-ig) órabérét.

    Igen ez valóban így volt és MŰKÖDÖTT, jól, azt jól el kur... A szegedi közlekedés szervezőt meg ki kellene rúgni, nem ért hozzá.”
  • 45. kispacni 2012. január 18. 14:18
    „41.
    Tudod mit ülj fel kerékpárra és nézd meg. Ha a mentő akkor éri utol a buszt, amikor túljutott a Vedres utcai kereszeteződésen nem tud előzni sehonnan. Nem volt ennyi terelősziget, és nem volt BUSZMEGÁLLÓ. Ha ott éri utol a buszt, és reggel telített autókkal az autósáv, sehol nem tud elözni, és elengedni sem tudják a járgányok a mentőt, mert mind a buszsáv, mint az személyautósáv egy autónyi széles. Azért elsimerheted, hogy van diszkrét bája, amig a mentő szirénázva, megvárja a fel és leszálló utasokat a buszról-buszra.
    Értelemszerűen ha a mentő akkor érkezik, amikor nincs bussz nincs gond, de azért reggel fél nyolc és negyed kilenc között sanszos, hogy utolérhet egy buszt, vagy trolit ha a Sportuszoda felől érkezik. Arról meg szegény beteg nem tehet, hogy olyan marha volt, hogy akkor lesz rosszul, ha éppen busz is közlekedik az utcán.
    És nem kell elhinned, és főleg Te se kapd fel a vizet, ha valaki ellen mer neked mondani. Néha egyszerűen hidd el, hogy van ebbena városban olyan fejlesztés, amit nagyon elkurtak. És az a lámparendszer olyan. Gyakorlatilag ha tetszik ha nem, max napi 30-60 perc az amikor azt a funkciót látja el, amiért kitalálták. De akkor meg megkülönböztetet jelzéssel rendelkező autók nem tudnak elmenni. Ezen a kriikus nem egész egy órán kívül meg csak akkor ó ha kikapcsolják.

    Szval fogadd el, Rajtad kívül már nincs élő ember aki dicsérni meri. De elolvasva ezt naiv csodálkozó kérdéseid:
    "Én azt nem értem, hogy azok a bizonyos sorképződés-érzékelők, amikről szó volt, végülis hogyan működnek vagy hogyan nem, hiszen elsősorban azoknak kellene befolyásolniuk a lámpaprogramot."

    Igen kedves Gábor, ezt szajkózzuk Neked több éve, hogy azok a csodálatos közlekedési mérnőkeid ne a Google Maps adatait betápkálva szimulálják Szeged közlekedési rendjét hanem sétáljnak el az adott heyszinekre. Igenis ismerni kell a helyiek szokásait, és hogy az autosok melyik utvonalat haszálják többnyire. Ezért nem lehet lezárni a somogyi utcát, ezért volt baromság egyirányusítani az Aradi vértanuk terének Püspökség és TTTK dékáni közötti szakaszát, stb”
  • 44. klj-54 2012. január 18. 14:18
    „33. ifj. Nagy Gábor
    A legtriviálisabb lett volna a híd feljárónak a bekötő útjait minden oldalról 150 méter hosszan megerősíteni (felújítani) és a kettős (lámpa vezérlő) hurkot beépíteni.
    Én ezt a megoldást több helyen láttam Németben.
    Az út felújítása amúgy is jó lett volna a jelenlegi belga minőségűről.”
  • 43. zazie 2012. január 18. 13:51
    „Nekem tökéletesen megfelel a mostani lámparend, vagyis, hogy sárgán villognak... így lehet is haladni, és nem a híd tetején, vagy liget előtt kell pufogtatni a drága benzit, ráadásul nesze neked környezetvédelem, meg híd terhelésének csökkentése....”
  • 42. FordTom 2012. január 18. 13:51
    „mi lett volna ha a híd két oldalára egy körforgalmat csinálnak? (O_o)”
  • 41. ifj. Nagy Gábor 2012. január 18. 13:40
    „36. kispacni

    Ne kapd fel már megint a vizet, csak mert megláttad a nevemet.

    Megmagyaráztad a hídfőbeli járdaszigetes problémát, amit részben el tudok fogadni, bár járdaszigetek korábban is voltak.

    Amint írod, a hídon nincs gond.

    Mi a helyzet a Székely soron? Az miben más, mint a híd? Jobbról van egy telített sáv, mellette egy nagyrészt üres buszsáv (ez a hídon nincs), meg egy szembesáv, ami nem telített.”
60 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Meggondolatlanul plakátoltak a szegedi gondolkodók?

Pénzbírságra számíthatnak, akik illegálisan hirdetnek Szegeden. A múlt szombati nagygyűlés egyik szervezője azt mondta, nem tudja ki ragasztotta tele a várost az esemény plakátjaival. Leszedni attól még nekik kell. Tovább olvasom