Délmagyar logó

2017. 10. 21. szombat - Orsolya 10°C | 20°C Még több cikk.

Újvidékre inkább autóval

Szeged és Szabadka között vonat, autóbusz egyaránt jár, de Újvidékre és Temesvárra közvetlenül egyik sem. Ezekbe a városokba csak autóval juthatunk el. Arad és Temesvár ugyan megközelíthető vonattal, ám Békéscsabán át kell szállni.
Szeged, Arad és Temesvár között nincs közvetlen vasúti összeköttetés, a második világháborút követően szakadt meg, azóta se támasztották fel. Autóbuszt egy romániai társaság közlekedtet Szegedről Aradra a hét három napján, hétfő, csütörtök és szombat esténként, de Temesvárra már nem. A tőlünk 120–130 kilométerre fekvő két városba ezért ma autóval utazik a nép, a kiszombori határátkelőt választva, mert arra vezet a legrövidebb út. A forgalmas utakon minimum kétórás menetidővel kell számolni.

Tegyük hozzá: a kalandvágyók vonattal is eljuthatnának a két romániai városba Szegedről, ha nagyon akarnák, de csak békéscsabai átszállással. Békéscsabán el lehet ugyanis csípni a Budapestről startoló nemzetközi vonatokat. Számuk nem kevés, a fővárosból napi 8–9 vonatpár közlekedik Aradra és Temesvárra, oda és vissza. Szegedről Aradig – a békéscsabai várakozással együtt – 4 óra, Temesvárig csaknem 5 óra az út. Nem éri meg: a vonatok a tapasztalatok szerint rendszeresen késnek és koszosak.

A Szegedtől 45 kilométerre fekvő Szabadkára megy az Ezüstnyíl, napjában kétszer. Fotó: Segesvári Csaba
A Szegedtől 45 kilométerre fekvő Szabadkára az Ezüstnyíl éppúgy jár, mint a magyar motorkocsi.
Fotó: Segesvári Csaba

A másik irányban, dél felé Szabadka és Újvidék lehetne a kedvelt célpont, ha szorosabb lenne az eurorégiós városok közötti kapcsolat. A Szegedtől mindössze 45 kilométerre fekvő Szabadkára megy egy ütött-kopott, egy kocsiból álló vonat, napjában háromszor is, menetideje 1 óra 50 perc. Állomástól állomásig jár, ezért szeretik a szegediek.

Autóbuszt viszont már csak pénteken, szombaton és vasárnap indít a Tisza Volán Zrt. Szegedről oda és vissza eltérő járatszámban: pénteken és vasárnap például a diákok miatt többet. Mellettük a Subotica Trans Szabadkáról és a Volán-busz Budapestről küld még járatokat napi rendszerességgel, a menetidő másfél óra. – Még három évvel ezelőtt is naponta 3 járatpárunk volt, de elfogytak az utasok – nyilatkozta Mező István, a közlekedési társaság divízióigazgatója.

Újvidék pedig, noha mindössze 130 kilométerre fekszik Szegedtől, szinte csak autóval közelíthető meg. Autóbusz nem jár, a Belgrádból Budapestre, Bécsbe induló, Újvidéken megálló vonatok ugyanis vasúti pálya híján csak Kelebia–Kiskunhalas irányban folytathatják útjukat. Most 3 vonatpár jár Budapest és Belgrád között naponta, míg az ugyanolyan távolságra lévő Bécsbe kétóránként megy szerelvény. De hiába vezetnék be ezt az ütemes menetrendet déli irányba, Szegeden nem lehet felszállni a vonatokra.

Marad tehát az autó, Szabadka egy-, Újvidék kétórás út. Információink szerint Trianon után a délszláv háború okozta a legnagyobb károkat, ekkor álltak le például az Újvidék–Budapest között, Szeged érintésével közlekedő autóbuszjáratok is.

Új vasúti híd?

A Szeged–Temesvár közötti vasútvonalat 1857. november 15-én nyitották meg, de a végleges szegedi Tisza-hidat csak egy évvel később, 1858. december 2-án adták át a forgalomnak. Addig a forgalmat fából készült ideiglenes szerkezeten vitték át. A hidat a második világháború végén a visszavonuló német seregek felrobbantották. A világégés után újra egy ideiglenes fahíd épült, amelyen az utolsó vonat 1946. december 6-án kelt át a Tiszán. A 112 kilométeres utat 3 óra alatt tették meg a szerelvények. Magyarország és Románia EU-csatlakozása után mindkét országban lobbizni kezdtek a Temesvár–Szeged–Budapest vasúti kapcsolat helyreállításáért. Új híd építése is felvetődött a magyar és a román kormány, illetve Csongrád és Temes megye közgyűlések 2008-as közös ülésein is, valamint a szegedi Biopolisz programban is. Az új vasúti híd azonban már nem lehet a régi helyen, mivel a korábbi felvezető töltésen épületek állnak. További hátrány, hogy a vágányoknak igen kis sugarú ívben kellene rákanyarodniuk a Tisza fölötti hídra. Az új átkelőhely megépítését Szeged déli határában tervezik.

Olvasóink írták

  • 14. dasza 2010. március 15. 21:14
    „delmagyar.hu
    Az autós közlekedés elkötelezett támogatója.”
  • 13. varadipal 2010. március 15. 17:02
    „12. 777.kutya. Más is így tesz. Olyat igér, amit maga sem hisz el.Ezért tartunk itt. Nem dumálni, csinálni!”
  • 12. 777kutya 2010. március 14. 18:46
    „Addig dühítenek a sok teszetoszasággal, hablatyolással, hogy fogom magam építtetek egy vasúti hidat, kivásárolom és felújítom a volt temesvári vasútvonalat és a Szeged-Makó vonalat is aztán jó pénzért üzemeltetem.
    A világ többi részén japántól az USA-n (például az említett Warren) át németországig mindenütt egyre inkább nagy üzlet a vasút megint. A mi tömör professzoraink ezt még nem látják. Hogy is látnák, ők maximum csak akkora üzletet tudnak csinálni mint egy kiskocsma, hogy megveszi a sört az intersparban 120-ért aztán eladja 250-ért, mert az "pörög", jön a pénz.. Vagy a másik fajta, meg közbeszerzésben nyomul, sok pénzért "kapcsolatokkal" pályázik sikeresen, aztán lenyúlja a pénzt, - egy részét visszaosztja azért, hogy tudja legközelebb is csinálni az üzletpályázást...”
  • 11. Azonosító 2010. március 14. 13:14
    „"Nagy fogadás" - Warren Buffett akcióba lendült - 2009. 11. 3. - http://www.vg.hu/ - A milliárdos üzletember cége, a Berkshire Hathaway 34 milliárd dollárért megvásárolja a középnyugati vasutak üzemeltetésével foglalkozó Burlington Northern Santa Fe Corp.-ot (BNSF). Buffett megfogalmazása szerint a 34 milliárd dolláros akvizíció nagy fogadás a cégre, a vezérigazgatóra és az egész iparágra. De - fogalmazott a milliárdos - a legfontosabb, hogy ez egyben fogadás az Egyesült Államok gazdaságának jövőjére is. (Más források szerint 26 milliárd dollárért vásárolta meg. Mindegy is..., nekünk.)”
  • 10. 777kutya 2010. március 14. 07:51
    „Kell, kell.
    De csak beszélnek róla, semmi konkrétum, már vagy 64 éve.
    Úgy látszik messze meghaladja a város- és országvezetés képességét Szeged és környéke vasúti rehabilitációja.”
  • 9. shalomka 2010. március 13. 16:17
    „CID: Soós Barbarától LEFELÉ vannak szép lányok, aki több szavazatto akpott az hulladék-kategória”
  • 8. Yossarian 2010. március 13. 14:57
    „szegény öreg Ezüst Nyíl.
    talán fel kéne újjítani, modenizálni kicsit. és újra járhatna teljes útvonalon.”
  • 7. CID 2010. március 12. 19:43
    „Bár OFF lesz a dolog, de miért nem lehet kommentelni "a szalagavatók szépét" ? A DM-nek nem sül le a "pofájáról" a bőr ? Ekkora vérlázító gennyességet még itt is ritkán olvasni.”
  • 6. zumike 2010. március 12. 17:01
    „Tisztelt Csecs!
    Arad az nem a Bánság, csak Újszeged és a Maros között közlekedtél a Bánságban, azon túl Csanádban és Arad vármegyében. Ajánlom még A Szabadka-Kikinda, Kikinda-Zsombolya, Zsombolya-Temesvár relációt. Az az egyik kedvencem, De lehet, hogy annál gyorsabb a Szabadka-Újvidék-Belgrád, Belgrád-Versec-Moravica-Temesvár ;-)”
  • 5. varadipal 2010. március 12. 14:19
    „Biharkeresztes-Debrecen 52 Km.Vonattal csak Püspőkladányon kersztül 104. A más szemétdombján sepregetünk? Buharkeresztestől Bedő 3 Km, onnan Nagykereki 4 Km, ott már van vonat közvetlenül Debrecen felé 48Km.7 Km vasútat kellene helyreállítani, hogy nem kelljen Japánon át Norvégiába utazni.”
  • 4. Csecs 2010. március 12. 13:17
    „Ja és kipróbáltam mindkét bánsági vonalat egy pár évvel ezelőtt. Újszeged-Nagylak (gyaloglás) Tótnagylak-Arad, egy éjszaka, 4 órás kényszerpihenővel és fél óra gyaloglással a két állomás között. Újszeged-Kiszombor (stoppolás) Csanád-Lovrin-Temesvár, ez kb 5 óra volt. A stop csak "odaát" működött, valahogy még megmaradt az emberekben az empátia. Kiszomboron csak a röhögés meg a dudálás volt a reakció, úgyhogy kénytelen voltam lesétálni a határig.”
  • 3. Csecs 2010. március 12. 13:06
    „(Európa)-Szeged-Temesvár-Craiova-Rusze-Szvilengrád-Edirne-Isztambul. Ami összeköti őket: Európa ütőere volt, és lehetne most is. Az adott vonalszakaszok minden országban elsőrendű fővonalak, kétvágányos pályával, kivéve persze Kádárisztánt, ahol inkább a visszafejlesztés folyik gőzerővel.”
  • 2. Tralala 2010. március 12. 12:33
    „hasznos lenne,de úgysem fog megépülni...csak álmodoznak róla, hogy majd egyszer ezlesz meg azlesz...”
  • 1. ferdzso 2010. március 12. 12:26
    „Valamikor, az Oszták-Magyar monarchiában, jelentős vasúti fővonal volt az Arad-Szeged-Eszék(Osiek) vasút, mely a Fekete- tengert,(Constanca) kötötte össze a Adriával, ( Fiuméval). Jelentősebb volt, mint a Budapest -Szeged vonal! Most, hogy Románia is az Unió része, "kijáratok" kellenek Európa egyéb államai felé. Ésszerű lenne a vonal újra nyitása, idő és pénz takarítható lenne vele, a Román- balkáni,-Olasz vasúti közlekedési viszonylatban.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

15 százalékos kedvezménnyel csúszdázhatnak a szegediek

Március 25-én megnyílik az ország legnagyobb éves üzemeltetésű wellness-, gyógy- és élményfürdője, a Napfényfürdő Aquapolis Szeged. Tovább olvasom