Délmagyar logó

2017. 01. 20. péntek - Fábián, Sebestyén -9°C | 0°C Még több cikk.

Úthiba is okozhatta a rendőrmotoros halálát

Szeged - Nyomvályú is közrejátszhatott a hétfőn elhunyt Holik Tamás rendőrmotoros balesetében – állítja egy mérnök. A lapunknak nyilatkozó Kucsera Zoltán szerint a legkiválóbb sofőrt is megvezetheti a kamionok okozta úthiba. Holik Tamást a belügyminiszter a szolgálat halottjává nyilvánította, temetése jövő héten csütörtökön lesz.
– Ez az út nyomvályús. A hétfőn elhunyt motorost ez az úthiba befolyásolhatta – mondta a hétfői tragédia helyszínén Kucsera Zoltán. Pénteken a mérnökkel együtt mentünk ki az 5-ös úti baleset helyszínére, a főúton három mécses is emlékeztetett a szörnyűségre.

Kucsera Zoltán azért kereste meg lapunkat, hogy elmondja, a balesetekért nem lehet minden esetben a sofőrt felelőssé tenni. A ma már nyugdíjas gépész szakértő 2006 óta foglalkozik a közlekedési balesetek és az úthibák közötti összefüggésekkel. Írása megjelent a Nemzeti Közlekedési Hatóság szaklapjában, valamint a Közlekedéstudományi Intézet honlapján is.

A zászlósra a megyei főkapitányságon is mecsesekkel emlékeznek kollégái. A szerző felvétele
A zászlósra a megyei főkapitányságon is mecsesekkel emlékeznek kollégái. A szerző felvétele

Elmondta, a nyomvályús utak akkor válnak gyilkossá, amikor a vezetőket egy váratlan helyzet hirtelen irányváltásra vagy éppen vészfékezésre kényszeríti. – Tegyük fel, hogy a magasan képzett, kiváló motoros járőr előzésbe kezd, a motor első kereke már éppen elhagyja a nyomvályút, amikor felbukkan vele szemben az autós. Megpróbál korrigálni, de az úthiba miatt a motor nem úgy reagál, ahogy arra számítani lehet, és kész a tragédia – folytatta Kucsera Zoltán.

Miközben a gépészmérnök arról beszélt, hogy a különböző tapadófelületek vészfékezésnél, hirtelen irányváltásnál a sofőrök akarata ellenére eltérítik a járművet, megfigyeltük, a Balástya felől Kistelek felé tartó autósok a nyomvályú miatt lecsapják a balos kanyart. A felezővonalat érintik, átlépik, így érkeznek a baleset helyszínéhez. – A jobbra tartást elmulasztó autós, az úthiba és a motoros együtt okozhatta a tragédiát – vonta le a következtetést a mérnök.

Kucsera Zoltán szerint a legkiválóbb sofőrt is megvezetheti a kamionok okozta úthiba. A szerző felvétele
Kucsera Zoltán szerint a legkiválóbb sofőrt is megvezetheti a kamionok okozta úthiba. A szerző felvétele

A Magyar Közút Nzrt. honlapja szerint Csongrád megye főúthálózatából nyomvályú szempontjából mindössze 42,8 százalék megfelelő, 31,2 százalék egyszerűen rossz. – A baleseti statisztika szerint a sérülések mindössze 1,5 százaléka vezethető vissza pályahibára. A sofőröket 91 százalékban teszik felelőssé. Csakhogy a leggyakoribb baleseti ok az, hogy az autós nem az út- és látásviszonyoknak megfelelően vezetett. Ilyen rossz minőségű úthálózaton hogyan kellene közlekedni? – kérdezte a Kucsera Zoltán. Hangsúlyozta, a baleseteknél a rossz út legalább akkora szerepet játszik, mint a sofőr hibás döntése.

Még várni kell a hivatalos vizsgálati eredményekre

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. előzetes információi szerint nincs ok-okozati összefüggés az 5-ös főút ezen szakaszának burkolatállapota és a baleset között. A hivatalos vizsgálati eredményeket a tervek szerint a jövő t elején hozzák nyilvánosságra - tájékoztatta a delmagyar.hu-t Pécsi Norbert Sándor, a cég kommunikációs osztályvezetője.

A kommunikációs osztályvezető közölte: a szakasz valóban nyomvályús, de annak mértéke közel sem olyan, hogy egy hasonló baleset közvetlen kiváltó oka legyen, főleg, ha a közlekedők az út és látási viszonyoknak megfelelően vezetnek. A nyomvályúkhoz hasonló burkolathibák keletkezéséért döntő többségében a nehéz- vagy túlsúlyos gépjárművek a felelősek. Érdekes tény, hogy egyetlen túlsúlyos (40 tonna össztömeg fölötti) gépjármű olyan behajlást eredményez a burkolaton, mint több száz vagy akár ezer személygépjármű.

Csütörtökön temetik Holik Tamást

"Mély fájdalommal és megrendült szívvel búcsúzunk Holik Tamás Attila rendőr zászlós szeretett munkatárstól, aki 2014. július 7-én szolgálati feladatának teljesítése közben, tragikus körülmények között elhunyt" – tette közzé pénteken a Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányság. A rendőrmotoros képét fekete szalaggal átkötve, mécsesek mellé tették ki a Kossuth Lajos sugárúti épületben. Pintér Sándor belügyminiszter 2014. július 10. napján a szolgálat halottjává nyilvánította Holik Tamás Attila rendőr zászlóst. Temetése katonai tiszteletadás mellett 2014. július 17-én 13 órakor lesz Szegeden, az Újtemetőben (tápéi temető).

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Hétfőtől már próbál az Elfújta a szél

Jövő héten megújult formában tér vissza a Dóm téri színpadra az Elfújta a szél. Új szereplők is… Tovább olvasom