Délmagyar logó

2017. 02. 23. csütörtök - Alfréd 5°C | 15°C Még több cikk.

Ütközéspont az Oldal utcai körforgalomban

Szeged - Túlságosan éles és szűk a kanyar a gyalogosok és biciklisek számára a Boldogasszony sugárút Bécsi körúti körforgalmában, az Oldal utcai részen.
Szép lett a Boldogasszony sugárút és Bécsi körút körforgalma. Az egyik oldalon külön kerékpárút készült a járda mellé, az Oldal utcai részen viszont a gyalogosok és a biciklisek összeütköznek a saroknál a járdán, mert olyan szűk a két sáv – írta szerkesztőségünknek szegedi olvasónk.

– A múltkor egy biciklis majdnem nekiment egy gyermekét babakocsiban toló nőnek. Ki lesz a hibás, ha valakinek kára lesz ebből? Hiába csinálták meg a felfestést, mindenki levágja a kanyart. Szeretném, ha ujjal mutogatás helyet ezt a sarkot tisztességesen megcsinálnák az illetékesek. Például úgy, hogy a bicikliút vonala párhuzamba kerül a körforgalom vonalával. A terület tervezője a gyalogosokra is igazán gondolhatott volna.

Ütközéspont az Oldal utcai körforgalomban. Fotó: Karnok Csaba (galéria)

Tegnap délután több gyalogos–biciklis konfliktusnak voltunk szemtanúi. Az egyik legnagyobb bonyodalom akkor alakult ki, amikor egy középkorú férfi a Boldogasszony sugárúti kerékpárúton a nagyállomás irányából kerekezett az Oldal utca felé, és a derékszögű saroknál szembetalálta magát egy hasonló korú gyalogos férfival, aki három kutyát vezetett pórázon. Szerencsére elkerülték az ütközést, de csak annak köszönhetően, hogy mind a ketten viszonylag lassan mentek, és a kutyás az utolsó pillanatban visszafogta a fegyelmezett ebeket.

Az olvasó ötlete talán – ráfordítással – beválna, mert akkor a kerékpárosok nagyobb ívben kanyarodnának az Oldal utca torkolatánál, nem ütköznének bele a gyalogosokba. Ilyen szélesebb, ezért kényelmesebb és biztonságosabb ívet alakított ki a kivitelező nagyobb helyen az Oldal utca másik sarkán. A megoldást az is segítheti, ha a sarok keskeny zöld sávjának helyét leaszfaltozzák.

A kereszteződést az önkormányzat két éve a Szeged Biopolisz Park – Egyetemi városrész közterületeinek rehabilitációja projektben alakíttatta át. Ugyanakkor, amikor a Semmelweis utcai és Bánomkert sori közmű- és útépítések zajlottak összesen 430 millió forint értékben. (Ennek a projektnek az utolsó lépése a mostani Dugonics és Árpád téri felújítás.)

Kérdésünkre a projektet koordináló Szeged Pólus Nonprofit Kft. projektigazgatója, Máté Tamás megígérte: megvizsgálják a lehetőségeket, és záros határidőn belül válaszolnak.

Olvasóink írták

52 hozzászólás
  • 52. macs 2012. augusztus 20. 18:18
    „51. ifj. Nagy Gábor,
    őszinte leszek, már nem hiszem el, hogyha megcsókolom a békát, királyfi lesz belőle.
    atomboy irta:
    ""Valoban korlatozott az uttest szelessege, de az ujrafelosztas nem akadaly, normalis helyeken az egyeni gepjarmuvezetok karara osztjak fel, elonybe veszik a tomegkozlekedest es a kerekparozast.""
    Azért kérdeztem hány éves, mert mint a fenti mondatból is kitűnik normális helyekről van szó. Mi még ettől nagyon messze vagyunk, akár a tetteket, akár a gondolkodás módot nézzük.”
  • 51. ifj. Nagy Gábor 2012. augusztus 20. 13:30
    „41. macs
    "40. atomboy,
    bocs, de hány éves vagy királyfi?
    "Valoban korlatozott az uttest szelessege, de az ujrafelosztas nem akadaly, normalis helyeken az egyeni gepjarmuvezetok karara osztjak fel, elonybe veszik a tomegkozlekedest es a kerekparozast.""

    Bocs, királylány, ma már Budapesten is előfordul ilyen, szóval érdemes szétnézni kies porfészkünkön kívül is. :-)”
  • 50. CsImre 2012. augusztus 19. 11:20
    „48. okz63:

    De, a kerékpárútnak is van. Meg van minimális burkolatszélesség, v. hogy mennyi legyen az űrszelvény, stb.

    Kár, hogy az illetékes válasza nem került föl az onlányra.”
  • 49. kovboj3 2012. augusztus 19. 09:34
    „39 macs
    az a probléma hogy a biciglisávban nekem van elsőbbségem, mert ott nincs zebra. és ha a fák közül elémlép a gyalogos miközben jövök 20-szal a sávomban hát akkor senki nem lesz boldog. és ez nem csak a boldogasszonyon van így, pl a kossuthlajos sugárúton a körforgalom előtt még lámpa is van ugye és ott is így áll a dolog hogy járda-biciklisáv-autóút (vagy mi az elnevezésekkel mindig gondom van, ha rosszul írok valamit akkor bocsánat). na ott a lámpára váró gyalogosok vajon hol fognak megállni?”
  • 48. okz63 2012. augusztus 19. 06:34
    „47. CsImre 2012.08.18. 20:14

    Az a legnagyobb bibi azzal, amit leírtál, hogy az autópályának ezzel kapcsolatban vannak építési szabályai, amelybe nem férnek bele az általad leírt kivitelezések. A kerékpárút építési szabályzatában viszont nincs benne, hogy nem lehet hirtelen kanyar. De egyébként elismerem, hogy nem igazán jó az az átkelőhely, párszor én is mentem már ott...bár nekem nem esett nehezemre, hogy lelassítsak az "útviszonyoknak megfelelő" sebességre. ;-)”
  • 47. CsImre 2012. augusztus 18. 20:14
    „43. Katyvaszka:

    Ez egy gyalog- és kerékpárút, nem járda. Így már nyilván más a véleményed, csak félreolvastál valamit, és azért korrepetáltatnál mindenkit KRESZ-ből. Gondolom, ha az autópálya egy alagút után összeszűkülne, és hajtűkanyart venne váratlanul, annak Te sem örülnél, pedig 5 km/h-val semmilyen veszélyes helyzet nem alakulhat ki a járművek közt. Nem is értem, miért építenek az utakba íves kanyarokat, elég lenne szögletes is, elég alacsony sebességgel mind bevehető...

    44. macs:

    A közösségi közlekedés térvesztése sajnos tendencia másfelé is, az okok összetettek. Viszont a biciklizés arányának növekedése is az, ez viszont örömteli ;)”
  • 46. okz63 2012. augusztus 18. 17:34
    „36. vuk 2012.08.17. 22:08
    "En siman megyek a nagykoruton. Barmikor. Jardan meg sosem. Errol ennyit.
    Kerekparuton szinte sosem, attol fugg melyiken. Alig van olyan, amit bevallalok."

    Maximum a szabálytalanságot vállalod vele Marcika, de sebaj.
    Bár ezt eddig is tudtuk, hogy neked soha sehol ne építsenek
    kerékpáros infrastruktúrát, mert úgysem fogod használni.
    De akkor légy következetes és a tárolókat se használd!. ;-)”
  • 45. Katyvaszka 2012. augusztus 18. 17:31
    „Ja és még valami, ha nem tudok egy kanyart x sebességgel bevenni akkor lassítok, mert azt mondják a szabályok hogy az útviszonyoknak megfelelően kell közlekedni. A biciklin is van fék vagy nincs? Vagy csak használni nem akarják a kerékpárosok?”
  • 44. macs 2012. augusztus 18. 17:25
    „42. atomboy,
    csak finoman próbáltam arra utalni, hogy ami normális helyen teljesen elfogadott, az nálunk, még komoly hiányossággal bír. Talán a kerékpározás térnyerése utal arra, valami elindult, de a közösségi közlekedéssel kapcsolatosan még vannak hiányosságok. :-)”
  • 43. Katyvaszka 2012. augusztus 18. 17:08
    „Nem értem a cikket... A gyalogosnak van mindenhol elsőbbsége, a kerékpárosok vigyázzanak és ne fordítva. Nem fér el? Akkor álljon meg ilyen egyszerű és ne teperjen ezerrel. Felháborító hogy a járdán nekem gyalogosként kell elsőbbséget adni egy kerékpárosnak. Jó lenne ha mindenki tanulmányozná a KRESZ-t, mert gugli a barátod :)”
  • 42. atomboy 2012. augusztus 18. 16:21
    „41. macs
    Nem latok osszefuggest a halado szemlelet mellett allas es eletkor kozott...”
  • 41. macs 2012. augusztus 18. 13:26
    „40. atomboy,
    bocs, de hány éves vagy királyfi?
    "Valoban korlatozott az uttest szelessege, de az ujrafelosztas nem akadaly, normalis helyeken az egyeni gepjarmuvezetok karara osztjak fel, elonybe veszik a tomegkozlekedest es a kerekparozast."”
  • 40. atomboy 2012. augusztus 18. 13:10
    „37. Minibusz
    Igen, ismerem, megfelelo poziciot kell valasztani mind az uthibaktol, mind ahhoz, hogy gepjarmuvezetok savot valtsanak. Persze mindig akad, aki azert is megprobal benyomulni mellem savon belul.

    38. Agáta
    Pedig uttesten sokkal biztonsagosabb, mint elkulonitett, felcimkezett jardan, a keresztezodesek miatt. Amit a csengot illeti, sokan nem is halljak a vekony hangot. Ezert lenne szerencsesebb levenni a jardakrol a kerekparosokat, es valodi helyukon, az uttesten kozlekedtetni. Sajnos az onkormanyzati propagandamegtette a hatasat, sokan azt hiszik, mint te is, jardan biztonsagosbb.

    39. macs
    Valoban korlatozott az uttest szelessege, de az ujrafelosztas nem akadaly, normalis helyeken az egyeni gepjarmuvezetok karara osztjak fel, elonybe veszik a tomegkozlekedest es a kerekparozast. Nalunk nem ez torteni, lathato modon autolobbizmus van. Nagyon jo pelda a Nagykoruti buszsav megakadalyozasa es a Dugonics ter Somogyi utcai resze, na meg a Zrinyi utcai parkolohelyek.”
  • 39. macs 2012. augusztus 18. 12:11
    „30. kovboj3,
    OK!, átmész a zebrán, akkor se lélegezhetsz fel, mert még át kell menni a biciklisávon is. :-) Ez miért probléma? Amennyiben tudod, hogy ott van, akkor fel tudsz készülni rá, vagy tévedek?
    Mifelénk az úttest és a biciklisáv között van vagy 2 -3 méter. Tehát ha átmegyek a zebrán, akkor továbbra is figyelnem kell, ráadásul egy hirdetőoszlop részlegesen takarja a sávot.
    Nekem továbbra is az a véleményem, hogy mivel adott a hely, az utcákat nem lehet kiszélesíteni, meg kéne tanulni úgy közlekedni, hogy tekintettel vagyunk a másikra.
    Egyetértek Agátával. Hasonlók a tapasztalataim, és nem hiszem, hogy olyan nehéz lenne a másikkal is törődni. A múltkor majdnem elé léptem egy biciklisnek, pedig volt csengője, mégse használta. Szerencsére nem történt baj, és a fejem se ordította le. :-)”
  • 38. Agáta 2012. augusztus 18. 08:18
    „Szerencsére nem tudok bingázni, így fel sem merül, hogy rá üljek. Azonban ha tudnék, sem mernék az autók között bringázni. Tömegközlekedem és sokszor rémülten látom, hogy a troli milyen közel megy a bringáshoz, de az autók is. Gyalogosként azt szeretném, ha a bringás, amikor megkozelít az osztott - vagy nem osztott, hanem csak nekem szóló - járdán a hátam mögül, hogy CSENGESSEN! Ugyanis a forgalom zajától egyáltalán nem lehet hallani a bringa jövetelét. A járdák viszont tele vannak "tankcsapdákkal" és púpokkal. Ha én pont oldalra lépek, mert ki akarom kerülni és a bringás elcsap, mert nem tudom, hogy jön, az nagy baj lenne. Az osztotton nem szoktam a bringa sávba át lépni, viszont a bringás sokszor át jön a gyalogos sávba - időnként a szabálytalanul az ő sávjukat használó gyalogosok miatt. Nem foroghatok folyton hátra, hogy jön-e valaki,, mert a következő tankcsapdát nem veszem észre és akkor meg a bokámat töröm.”
  • 37. Minibusz 2012. augusztus 18. 06:29
    „Akkor ezek szerint Ti is láttátok már, hogy a nagykörút külső sávja tiszta nyomvályú.
    Ott szlalomozni, hogy ne törje össze az ember magát meg a bicajt, miközben 60-al zúgnak el az ember mellett.
    És még figyelni is a közlekedőkre.
    Szóval nem egyszerű, de ez van”
  • 36. vuk 2012. augusztus 17. 22:08
    „33. Minibusz 2012.08.17. 19:09
    En siman megyek a nagykoruton. Barmikor. Jardan meg sosem. Errol ennyit.
    Kerekparuton szinte sosem, attol fugg melyiken. Alig van olyan, amit bevallalok.”
  • 35. atomboy 2012. augusztus 17. 21:22
    „30. kovboj3
    Itt nincs "biciglisav". Osztott gyalog- es kerekparut.

    33. Minibusz
    o/ <- igy megfelel?”
  • 34. CsImre 2012. augusztus 17. 19:39
    „33. Minibusz:

    Én mernék ott menni az úttesten, megyek is néha. A Petőfin én is találkozok gyalogosokkal. Régen haragudtam, de már nem. Nem ők vannak rossz helyen.”
  • 33. Minibusz 2012. augusztus 17. 19:09
    „Néha, tényleg nagyon ritkán, de én is szabálytalanul bicajozom.
    Nem mindig megyek ki a nagykörútra a Mars tér felé, hanem a járdán kerekezem, de olyan sebességgel, hogy egy gyalogos is meg tud előzni.
    Elvileg nekem az úttesten kellene haladnom, de most tegye a szívére a kezét, aki a délutáni csúcsforgalom idején 3-4-5 saroknyi távolságot be mer vállalni rendszeresen ezen a szakaszon!
    A véleményem az, hogy a szemléletváltás ami nagyon fontos, és persze a tolerancia.
    Megjegyzem, a József A. sugárúton van hely, de ott is kóvályog mindenki.
    A Petőfi sgt-on meg szét van választva a járda a kerékpárúttól, mégis szoktam találkozni gyalogossal a kerékpárúton.
    Rendszeresen.”
52 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Miska, a mágnes meg a szárnyas sztárok

Véget ér a hétvégén a szabadtéri, de közben Szentesen szárnyalnak a napok, és most lesz a Palotai Lakodalmas is, tizennegyedszer. Tovább olvasom