Délmagyar logó

2016. 12. 09. péntek - Natália -4°C | 7°C

Utolsó mentségünk a Tisza

Furcsán hangzik, de a város jelenthet kapcsolódási pontot a természethez, különösen, ha az folyóparton fekszik. A szegediek kegyelt helyzetben vannak – kisebb-nagyobb szépséghibákkal. A hobbipecás, a sörözve sziesztázó fiatalok és a véndiák egyetért: élmény ˝Tiszázni˝.
Pezseg az élet az őszi Tisza-parton is, elvégre a városlakók pár perc sétával beléphetnek a természetbe. Ha szemet hunyunk a partfalfelújítás pora fölött (vagy miatt), számos szabadidős programot kínál folyónk, amelyet a szegediek szívesen használnak ki.

– Most idefújta a szél a békalencsét, leveleket, de tiszta szokott lenni a víz – mutatott az alattunk fodrozódó Tiszára Fehér Tibor, akivel a szegedi Foka mellett találkoztunk, épp horgászott. Két bot már a tartóban pihent, néhány kacsa pancsolt karnyújtásnyira tőlünk.

– A panellakónak ez az utolsó mentsége, én is itt élek, csak átjövök gyalog az erdőn. A többiek is környékbeliek – mutatott a szomszédságra, amikor lehuppantunk mellé a homokba. Egy idősebb úr épp az etetőkosarat tömködte, egy fiatalember még a pecabotok összeszerelésével bíbelődött.

A hangulat és a társaság miatt kedvelik a Tiszát a horgászok. Fotó: Schmidt Andrea

Bár lejjebb érve, a rakparton komfortérzetünk már nem tökéletes, de Tömöri Miklós szerint a városlakó civilek is tehetnének a folyópartért. Éppen ezért indította el a VaLyo – város és folyó nevű kezdeményezést a fővárosban, de már Szegedre, a Laposra is szerveztek közösségi programot.

Bezzeg a Szajna partján!

Mint a normandiai partraszállás

A Szegedi Vízisport Egyesületnél sportolhatunk a Tiszán rendszeresen, de egy-egy alkalommal bárki kajakba, kenuba, túra-, valamint versenyhajóba szállhat naponta legfeljebb 1600 forintért, emellett sárkányhajó is bérelhető. A szegedi Kipper György szíve csücske a vitorlázás, oktatja is a belvízi kishajó-vezetői képesítésre vágyókat, és többek között a hagyományos Boszorkánysziget–Maros-torkolat sárkányhajós rekordkísérletet is ő szervezi, igazi tiszai emberként belátja az egész folyóhosszt. – Ne feledjük, a folyó veszélyes lehet, kellő tisztelettel kell vízre szállni, gyakorlattal, körültekintően. Nem kell ehhez profi sportolónak vagy olimpikonnak lenni, a Tisza-part a szabadidőnk kulturált eltöltésének megannyi módját kínálja – fogalmazott Kipper György, aki szerint a város üdvözölné, ha megnyitnák a Foka szabadstrandját a fürdőzőknek. – Él bennem egy emlékkép arról, hogy nagyapám egyik fotóján a Tisza-part úgy nézett ki, mint a normandiai partraszállás – mesélte a vitorlásoktató. – Annyi hajó, csónak, ladik volt kikötve, sütkéreztek a csinos lányok. Régen a Partfürdő a közélet színtere volt, mindenki a strandon töltötte a szabadidejét.

Szeretnénk, „ha a város egy kapcsolódási pont lenne a vízhez, a természethez"– olvasható a Város és folyó nevű kezdeményezés oldalán. A valyósok négy éve tevékenykednek, azóta két új gyalogátkelőhely létesült a Duna fővárosi partszakaszán, így már át tudnak menni a gyalogosok a folyópartra. Padokat állítottak, kutat építettek, programokat szerveznek.

– Egy biciklitúra alkalmával minden városban fürödtünk a Dunában. Pestre érve egy angol lány megkérdezte, ma este hol pancsolunk? Elgondolkoztam ekkor, hogy nekünk természetes, hogy nem fürdünk a Dunában Pesten, de miért is az? Miért nem használjuk a partot? – beszélt az ötletgazda a VaLyo születéséről. Tömöri Miklós máig a Szajnát tekinti követendő példának, Párizs folyóján és annak partján már autók sem járhatnak, parkosították az egészet, és a pihenés, kikapcsolódás szolgálatába állították. A Tisza-partot járva aztán bebizonyosodott: senkit nem hagy hidegen a folyópart sorsa.

A vadászösztön mega haverok

– Munka után járok ki, amíg jó az idő. Még lehet napozni, de este már jönnek a szúnyogok és a hűvös, akkor el kell menekülni – tanácsolta a Fokán üldögélő Fehér Tibor, a rutinos hobbihorgász.

– Nem bosszankodom a kevés kapás miatt, a hangulatért járok ide, mindig többen pecázunk, jól kijövök a „kollégákkal". Érkezési sorrendben foglaljuk el a helyeket, elég hosszú a part. Megszállottság és vadászösztön hajt ide, de drága mulatság ez: 22 ezer forint az engedély egy évre, és még etetőanyagot, csalit is kell vásárolnom – magyarázta a horgász, aki más kihívásokkal is küzd. A folyó ugyanis állandóan változik, nem tudni, mikor akad be a szerelék, mikor viszi el a drága holmit az uszadékfa.

Komfort helyett „alibikávé"

Lefelé sétálva a népszerű úszó sörözőt ugyan „Technikai okok" miatt zárva találtuk, gyorsan akadt társaságunk. Az ifjúsági ház magasságában a partfalfelújításon dolgozók elengedtek munkagépük mellett, egy-két vállrándítás kíséretében el is mesélték: a romániai Hargita megyéből érkeztek, az asszony ott, ők itt, „ez van". Nem beszélgethettünk sokáig, egy tesióra közepébe csöppentünk, ment a stopper, így arrébb húzódtunk. Az autófeljáró alatt két hajléktalan beszélgetett, nem sokkal odébb egy kíváncsi patkány szaladt el, de a rakpart fövenyéhez érkezve már kisebb volt a „népsűrűség".

Tisztelettel kell vízre szállni Kipper György szerint. Fotó: DM

Melinda, Norbi és Sanyi a zöld terület szélén üldögélt, sörrel a kezében. – Bevett hely ez az iszogatásra, mi is pihenni jöttünk le, és beszélgetni egy kicsit. Jó a levegő, szép a környezet – mutattak a lépcsősorra. – Nem zavar, hogy nem komfortos, nem maradunk sokáig. Ha pedig pisilni kell, beugrunk egy kávézóba, megiszunk egy „alibikávét" – vázolta terveit a kis csapat.

Munkagépmustra

A szándék a szegediekből sem hiányzik, rögtönzött közvélemény-kutatásunkból kiderült, a jelenleg 16 fokos Tisza és partjának sorsa senkit nem hagy hidegen. – Mielőtt beiratkoztam az egyetemre, felmértem a terepet városban: az első dolgom az volt, hogy térdig belegázoltam a Tiszába. Visszagondolva szép keretet ad a szegedi éveimnek, hogy a diplomaosztó után az utolsó dolgom a hazaindulás és a költözés előtt az volt, hogy térdig süppedtem a homokban és a hűs vízben. Néztem, ahogy a hömpölyög a víz, és sodorja az emlékeimet – írta Anita Győrből, de egy-két helyinek kevésbé idillikus a képe.

Kordás Andi a vízen úszó gyerekbarát éttermeket és kávézókat hiányolta, Csilla az esti iszogatások szemetét sokallja, másoknak a partfalfelújítás felsejlő végeredménye nem tetszik. Akad azonban, aki az építkezések jó oldalát nézi: Balázs például lejár a kisfiával munkagépeket „sasolni".

Vértói peca

Hétfő óta horgászhatnak az engedéllyel rendelkezők a szegedi Vértón. Éves területi engedélyt a Szegedi Vízmű Zrt. központjában lehet venni, ez 13 ezer, napijegyet 2800 – kedvezményesen 1800 –, sporthorgászjegyet ezer forintért válthatunk. Az őszi idényben október 1-jétől december 31-éig reggel 7 órától 18 óráig tudunk lógatni, az éjszakai horgászat előre egyeztetett időpontban történhet.

Fotó: DM

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Jövő márciusban jön az Argo 2.

„B...szott jó lett." Így jellemezte a producer, Árpa Attila az Argo 2.-t, amely hosszú évek várakozása után végre úgy tűnik, valóban elkészült. Tovább olvasom