Délmagyar logó

2017. 06. 29. csütörtök - Péter, Pál 24°C | 33°C Még több cikk.

Vadászpilóta is lehetsz!

A vadászpilóta-képzés iránt is érdeklődnek a fiatalok. Egyre többen jelentkeznek, de évente csupán kevesebb mint tízen felelnek meg az igen magas fizikai és szellemi követelményeknek.
A felvételi procedúra a kecskeméti Repülőkórházban kezdődik a vadászpilótának jelentkezők számára. Az alapos orvosi vizsgálatok, személyes elbeszélgetés és végül az űrállomásokat idéző baro-kamra oxigénszegény környezetében való tesztelés után csak a legjobbak kartonjára kerülhet rá az „alkalmas" bélyegző. Az eddigi tapasztalatok alapján 100 fiatal közül általában 15-en felelnek meg ezeken a vizsgálatokon. Ezt követi júniusban egy elméleti felvételi vizsga, ahol az általános tantárgyi tudást mérik, s többnyire a kiválasztottak fele jut abba a csoportba, melynek tagjai a vadászpilóták lehetnek.

A képzés alapozása Szolnokon történik, de ott a repülés nemcsak elméleti, hanem gyakorlati részével is megismerkedhetnek az immár katonai rendfokozattal szolgáló növendékek. A Tisza-parti városban tartják az első ejtőernyős ugrásokat, valamint a „szoktató" repüléseket a Jak–52-es légcsavaros kiképzőgéppel. A hazai kiképzés – az időjárástól függően – tíz hónapig tart. Jelenleg 8 hallgatója van a bázisnak, az évfolyam legjobbjai a következő évben kiképzésüket már Kanadában, az NFTC repülőbázisain folytatják.

A háromszor 8 hónapos képzési időszakot két helyszínen töltik a pilótanövendékek: a Saskatchewan tartományban az USA határaitól alig 180 kilométerre lévő Moose Jaw-ban és az attól északnyugatra fekvő Cold Lakeben. A tananyag első ránézésre sem tűnik könnyűnek: számítástechnika, repülőműszaki angol nyelv, aerodinamika, hajtóműtechnika, műszerismeret, meteorológia. Az iskolapad mellett először itt is a légcsavaros kiképzőgép, a T–6A Texan II kabinjában folytatják a repülőkiképzést. A legjobbak úti célja Cold Lake bázis, amely igazi sasfészek. Itt már a pilóták az angol Hawk–100-asokon repülnek, és a harmadik fázis elvégzői megkapják a kanadai légierő pilótajelvényét, a szárnyas juharlevelet is. Az utolsó fázison már a „Jávorszarvas" század tagjaként vesznek részt az európai országokból érkezők. Itt a növendékek a légiharc-kiképzés legmagasabb szintű ismereteit sajátíthatják el, taktikai bevetéseken, éleslövészeteken vesznek részt.

A JAS–39-es Gripen vadászrepülőgépeivel viszont magyar bázison ismerkednek meg a Kanadában végzett vadászpilóták.

A vadászpilóta-képzést az állam finanszírozza, egy végzett pilóta általában bruttó félmillió forintot keres. Az NFTC-képzésről további információk: a www.nftc.hu oldalon.

Olvasóink írták

  • 1. gabcsi52 2011. június 08. 10:58
    „Üdv! Nagyon érdekel a dolog és azt szeretném megkérdezni hogy érettségi után vagyis érettségivel lehet -e jelentkezni? Mert sok helyen azt olvastam, hogy diploma szükséges hozzá.
    A választ előre is köszönöm!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Műhibaperben nyert az egyetem

Jogerősen is pert nyert a Szegedi Tudományegyetem egy műhibaperben. A felperesek 10 millió forintot… Tovább olvasom