Délmagyar logó

2016. 09. 25. vasárnap - Eufrozina, Kende 10°C | 20°C

Vaklárma miatt vész el rengeteg pénz és idő

Szeged - A mentőkhöz érkezik a legkevesebb szándékosan félrevezető hívás; a szegedi tűzoltóságon öt kérdésre minden esetben válaszolnia kell a telefonálónak. A vámosokat főként üzenetrögzítőn és név nélkül keresik az állampolgárok: bejelentéseik jelentős része megalapozatlan.
A tűzeset helye, a bejelentő neve, elérhetősége, mi ég, és van-e életveszély – erre az öt kérdésre mindenkinek válaszolnia kell, aki a tűzoltóság ügyeletét hívja.

– Nincs mérlegelési lehetőségünk: ha már egy kicsit is valószínű, hogy szükség van ránk, ki kell mennünk a helyszínre – mondta Dudás László tűzoltó százados. Ezért is fordulhatott elő, hogy a szegedi tűzoltók tavalyi ezernegyvenkilenc riasztásából huszonnyolc vaklármának bizonyult.

– Idén eddig hárman „tréfáltak meg" minket – mondta Dudás László. Utoljára a betelefonáló egyik haragosát próbálta kellemetlen helyzetbe hozni a tűzoltóság „bevetésével". – Aki szándékosan félrevezet bennünket, a vonulási költségek megtérítésére kötelezhető – magyarázta a százados. A szegedi tűzoltóknak vaklárma miatt eddig nem volt extrabevételük.

Előválasztás

A Szegedi Rendőrkapitányságon előválasztó rendszer működik. Az ügyeletes a beérkező hívások közül azokat, amelyek rendőri intézkedést igényelnek továbbkapcsolja a főügyeletesnek. Az intézkedést nem igénylő hívásokat – információkérés, kapcsolás, zaklató jellegű hívások – maga kezeli.

Kiadásuk annál inkább: egy vonulás megközelítőleg negyvenezer forintba kerül. – Ez az összeg egy fecskendős autónk egy órára való bérbeadásával egyezik meg – magyarázta a százados, mihez viszonyítva állapították meg a vonulás költségét.

A fals hívások kiszűrésében elmondása szerint leginkább telefonközpontosuk rutinjára támaszkodnak.

A Vám- és Pénzügyőrség dél-alföldi regionális parancsnoksága a bejelentések többségét egy ingyenesen hívható zöld számon fogadja. – Az állampolgárok jellemzően sem telefonon, sem írásban nem adják nevüket, elérhetőségüket a bejelentésekhez. Személyüket éppen ezért nem vizsgáljuk – mondta Némedi Varga Éva szóvivő. Tavaly megalapozottnak 137, megalapozatlannak 514 esetben bizonyult a bejelentés.

– Utóbbinak többféle oka volt: nem tartalmazott konkrét információt, csak általánosságban fogalmazott meg törvénysértésre utaló jeleket. Egy-egy bejelentés kivizsgálásának konkrét költségét nehéz számszerűsíteni. Ez inkább a szolgálati feladatok sorrendjének meghatározásában okoz pluszfeladatot számunkra – magyarázta Némedi Varga Éva.

A Szegedi Rendőrkapitányság ügyeletére a 107-en keresztül több mint 50 ezer segélyhívás érkezett. Ezek tíz-tizenöt százaléka zaklató jellegű volt.
– Csak kirívó esetekben indítunk eljárást, például közveszéllyel fenyegetés, hatóság félrevezetése miatt. Ezek általában eredményesen fejeződnek be – mondta Szenti Szabolcs rendőrségi szóvivő.

Az anyagi kárt ők sem tudják számszerűsíteni: a felesleges utak beépülnek működési költségükbe. A legutóbbi szegedi bombariadó idején a Vedres szakközépiskolában 4 autó, 18 rendőr dolgozott összesen 43 órát és 15 percet, plusz 4 polgárőr 12 órát.

A mentőkkel kevesebben tréfálnak

A fővárosban évente mintegy 10 ezer hívás fut be a tűzoltókhoz: ezekből háromezer riasztás bizonyul vaklármának. Az Országos Mentőszolgálat szóvivője pedig arról számolt be: évi 650 ezer riasztásukból közel ezer bizonyul valótlannak. A mentősök kára a megtévesztő telefonhívás utáni kivonuláskor 10-30 ezer forint.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Már csak a dereglye szeli a habokat Tápénál

Szeged - Várhatóan 550 centiméteres vízállásnál tetőzik a Tisza Szegednél a hét közepén. Még nem… Tovább olvasom