Délmagyar logó

2017. 06. 24. szombat - Iván 19°C | 33°C Még több cikk.

Valamennyi főúttal komoly gondok vannak

A megye főútjai közül jelenleg a Makó és Szeged közöttinek a legrosszabb a burkolata. De gond van az 5-ös főúttal is, mely „a legnyomvályúsabb főút" címet érdemelte ki.
Veszélyes, hogy Algyő és Vásárhely között egy hat kilométeres szakasz máig kétsávos maradt. Fotó: Tésik Attila
Csongrád megyében az állami kezelésben lévő, összesen 1350 kilométernyi útnak csupán 15 kilométerén tudnak idén állagmegóvó munkát végezni. Ez egy százalékot jelent – derült ki abból a beszámolóból, amelyet a legutóbbi megyei közgyűlésre állított össze a Magyar Közútkezelő Kht. A főutak közül a 43-asnak a Szeged és Makó közötti szakasza a legrosszabb burkolatú, az 5-ös főút pedig a legnyomvályúsabb. Ez utóbbin télen nagyon veszélyes közlekedni. Úgy tűnik, egyelőre nincs több pénz a felújításra.

Problémás a 47-es főút Algyő és Szeged, valamint Székkutas és Vásárhely közötti szakasza is, ahol nem egyszerre építették ki az út jelenlegi szélességét, ezért – és a különböző anyagok használata miatt – tönkrement a burkolat. Ezen a főúton egyébként Kakasszék és Vásárhely között, illetve az algyői Tisza-híd és Szeged között a teherbírás növelése miatt burkolaterősítést terveznek, de azt nem lehet tudni, hogy mikor kezdik a munkát.

A szakemberek szerint a 30 ezer kilométernyi állami úthálózaton eddig elmaradt felújítási munkák összértéke becslések alapján legalább ezermilliárd forint. Ebből 500 kilométer autópályát lehetne építeni. A megoldás a nemzeti útfelújítási program lenne, ezzel a jelenlegi negyvenhárom év helyett tíz évre mérsékelhetnék a hazai közúthálózat burkolatának átlagéletkorát. Legutóbb erről beszélt a Magyar Közútkezelő Kht. vezérigazgatója, László Sándor egy szakmai fórumon.

A tíz évre tervezett program teljes költsége 650 milliárd forintba kerülne. Az összeg egy részét uniós forrásokból finanszíroznák, a koncepció szerint 400 milliós támogatáshoz juthatnának. Az ehhez szükséges önrészt viszont a működési költségek visszaszorításával teremtené elő a közútkezelő kht., s tíz év alatt 95 milliárdos megtakarítással egészítené ki a fejlesztési forrást. Százötvenmilliárd forintot pedig húszéves futamidejű, ötéves türelmi idejű hitelként vennék fel. A hamarabb megvalósított útfelújítások akár 25-30 százalékkal csökkenthetnék a karbantartásra fordított kiadásokat.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szegedre ért az Európa-díj

Az Európa Tanács bizottsága a magyar városok közül elsőként Szegedet tüntette ki az Európa-díjjal. A… Tovább olvasom